Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljasjalkaiset, minne muuttaisitte, jos olisi pakko lähteä?

Vierailija
31.01.2021 |

Olen asunut Helsingin keskustassa ja sittemmin kaupungin lehtevissä pohjoisosissa koko ikäni eli yli viisikymmentä vuotta. Kun pitkäaikaistyöttömyys on nyt romahduttanut elintasoni ja kaupunki muutenkin muuttaa muotoaan ahdistavaan suuntaan, olen joutunut ajattelemaan lähtöä muualle. Suomesta en halua pois.

Pidän kaupunkiasumisesta ja siitä, että saan pitää autoani omalla autopaikallani ja ajaa vapaasti. En välitä kulttuuririennoista tai pubeista, vaan olen mieluiten omissa oloissani. Kaupunki antaa turvallisen tuntemattomuuden. Liikenteen äänet eivät häiritse, mutta ihmisten päästelemä möly häiritsee valtavasti. Selviäisin varmasti pienemmälläkin paikkakunnalla ja vaikka maalla, jollei tarvitsisi tehdä remontteja tai lumitöitä ainakaan sitten eläkeiän koittaessa.

Te muut, jotka olette asuneet koko ikänne pääkaupunkiseudun kaupunkimaisissa osissa, minne muuttaisitte, jos olisi pakko lähteä halvempaan ja vähemmän betonirakentamisella "tiivistyvään" paikkaan?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pori muistuttaa yllättävän paljon Helsinkiä, mutta on pienemmässä mittakaavassa.

Vierailija
22/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuvitellakaan muuttavani täältä muualle. Jos rahat on vähissä muuttaisin halvempaan asuntoon Stadissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin 20v sitten lohjalle omakotitaloon isoine pihoineen ja omenapuineen.Koskaan en ole katunut.

Juuri mitäänhän täällä muuta ei ole kuin kaunis luonto,mutta espoo lähellä ja helsinkiin vain n.60km.

Hesasta en kaipaa kuin vanhempia ja stockmannia:)

Mutta vanhempia hurauttaa hetkessä katsomaan ja stockallakin verkkokauppa.Joten ei ongelma sekään.

Haaveissa aina ollut muutto vielä enemmän maalle...

Vierailija
24/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim Kotkassa on halpoja asuntoja, kaupungin kokoinen ja etenkin kesällä kaunis. Puistoja riittää eikä Helsinkiinkään ole pitkä matka.

Pidän merestä ja vesistöistä tosi paljon ja olen katsellutkin juuri etelärannikon pikkukaupunkeja. Hankalinta on selvittää sitä, millainen ilmapiiri kaupungissa on ja miten uusiin asukkaisiin suhtaudutaan. Ja koti-ikävä pelottaa.

Ap

Kyllähän niistä pääsee autolla tai junalla Helsinkiin käymään ihan lyhyessä ajassakin.

Vierailija
25/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim Kotkassa on halpoja asuntoja, kaupungin kokoinen ja etenkin kesällä kaunis. Puistoja riittää eikä Helsinkiinkään ole pitkä matka.

Tulin kommentoimaan samaa. Kotka voisi tulla hätätilanteessa kyseeseen. Töitähän siellä ei ole, mutta jos siitä ei tässä välitetä.

Vierailija
26/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnekin Tampereen seudulle lähtisin varmaan. sielläkin kaunista järviseutua ja kuitenkin Treen keskusta on hyvin kaupunkimainen jos haluaa välillä ihmisten ilmoille. Joku Kangasala esimerkiksi. Ei mitään hajua millainen paikka muuten on, mutta kaunista seutua kuvien perusteella. Tai Ylöjärvi, Hämeenkyrö?

Vierailija
27/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin asua omakotitalossa jonkun pikkukaupungin keskustan liepeillä. Töitä pitäisi myös olla, mutta josko etätyöt vihdoin löisivät läpi.

Minulla on kolme ammattia, joista yhtä tehdään suurimmaksi osaksi etänä. Olen kuitenkin liian vanha, eikä minulla ole suhteita, joilla töitä saisi elannoksi asti. Sossun asiakas olen lopun ikääni, mutta Helsingissä on ikävä asua köyhänä.

Ap

Helsingistä idän suuntaan sijaitsevat suomenkieliset kaupungit: Hamina, Kotka, Porvoo ja lännessä Kirkkonummi, ehkä Hanko. Nuo ovat kaupunkimaisia ja ehkä Porvoota lukuunottamatta hintatasoltaan paljon Helsinkiä edullisempia elää ja asua.

Lisäksi koronan väistyttyä miettisin sinuna myös Fuengirolaa ym. Espanjassa. Eläke- tai työkkärirahoilla noissa kaikissa elelee Helsinkiä leveämmin ja mukavammin.

Hanko vaikuttaa kivalta, mutta kuinka noissa puoliksi ruotsinkielisissä pikkukaupungeissa suhtaudutaan suomenkieliseen muualta tulleeseen? Ruotsia kyllä osaan, kun opetinkin sitä aikoinani vuosikausia, mutta en ole "fani".

En halua Espanjaan, koska en pidä auringosta. Jos haluaisin ulkomaille, lähtisin joko Britanniaan tai saksankielisiin maihin, mutta siellä kaukana ikävä koti-Suomeen saattaisi olla liikaa. Varmaan päätyisin pikkukaupungin kummajaiseksikin - jostain kaukaa tullut, itsekseen viihtyvä köyhä mörökölli.

Ap

Vierailija
28/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin asua omakotitalossa jonkun pikkukaupungin keskustan liepeillä. Töitä pitäisi myös olla, mutta josko etätyöt vihdoin löisivät läpi.

Minulla on kolme ammattia, joista yhtä tehdään suurimmaksi osaksi etänä. Olen kuitenkin liian vanha, eikä minulla ole suhteita, joilla töitä saisi elannoksi asti. Sossun asiakas olen lopun ikääni, mutta Helsingissä on ikävä asua köyhänä.

Ap

Helsingistä idän suuntaan sijaitsevat suomenkieliset kaupungit: Hamina, Kotka, Porvoo ja lännessä Kirkkonummi, ehkä Hanko. Nuo ovat kaupunkimaisia ja ehkä Porvoota lukuunottamatta hintatasoltaan paljon Helsinkiä edullisempia elää ja asua.

Lisäksi koronan väistyttyä miettisin sinuna myös Fuengirolaa ym. Espanjassa. Eläke- tai työkkärirahoilla noissa kaikissa elelee Helsinkiä leveämmin ja mukavammin.

Hanko vaikuttaa kivalta, mutta kuinka noissa puoliksi ruotsinkielisissä pikkukaupungeissa suhtaudutaan suomenkieliseen muualta tulleeseen? Ruotsia kyllä osaan, kun opetinkin sitä aikoinani vuosikausia, mutta en ole "fani".

En halua Espanjaan, koska en pidä auringosta. Jos haluaisin ulkomaille, lähtisin joko Britanniaan tai saksankielisiin maihin, mutta siellä kaukana ikävä koti-Suomeen saattaisi olla liikaa. Varmaan päätyisin pikkukaupungin kummajaiseksikin - jostain kaukaa tullut, itsekseen viihtyvä köyhä mörökölli.

Ap

Helsinkikin on "puoliksi ruotsinkielinen" siinä mielessä, että on kaksikielinen. Hanko on hyvinkin suomalainen ja suomenkielinen verrattuna vaikkapa Raaseporiin. Ruotsinkieliset ovat yleensä asiallisia ja kohteliaita, vaikka et itse samoissa piireissä pyörisikään. Hangossa on myös huomattavasti edullisempi hintataso kuin Helsingissä, mutta maisemat muistuttavat Helsingin vastaavia ja on merellinen paikka.

Vierailija
29/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän merestä ja vesistöistä tosi paljon ja olen katsellutkin juuri etelärannikon pikkukaupunkeja. Hankalinta on selvittää sitä, millainen ilmapiiri kaupungissa on ja miten uusiin asukkaisiin suhtaudutaan. Ja koti-ikävä pelottaa.

Ap

Kyllähän niistä pääsee autolla tai junalla Helsinkiin käymään ihan lyhyessä ajassakin.

Eipä se kotiseudulla kääntymässä käyminen lohduta siirtokarjalaisiakaan. Ikävä entiseen vain pahenee.

Ap

Vierailija
30/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eipä se kotiseudulla kääntymässä käyminen lohduta siirtokarjalaisiakaan. Ikävä entiseen vain pahenee.

Ap

Vertaus ei toimi siksi, kun ne siirtokarjalaiset pääsevät käymään lapsuusseuduillaan ehkä kerran elämässään uudelleen (alue Venäjää ja vaikeapääsyinen). Mutta vaikkapa Hangosta Stadiin tulee reilussa tunnissa tms. ja Kotkasta puolessatoista.

Vierailija
31/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankoon

Vierailija
32/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkuun, koska itsekin täällä Pohjois-Hgissä nyt asustan. Turku on tod. ainoa vaihtoehto! ;)

Vierailija
33/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Hyvinkäälle, olen syntyperäinen vantaalainen. Tosin olen työelämässä, työpaikan vuoksi halusin seurata radanvartta. Muuton syynä oli vain ja ainoastaan raha eli asumisen kalleus pk-seudulla. Kyllästyin kitkuttelemaan.  Muutto pelotti ihan kauheasti. Vantaa ei tietenkään täysin vertaudu Helsinkiin, mutta onhan se iso paikkakunta kuitenkin Suomen mittakaavassa. Pk-seudulta pikkukaupunkiin muuttaminen tuntui valtavan isolta askeleelta. 

Olen viihtynyt hyvin. Hyvinkäällä on tiivis keskusta ja kaikki peruspalvelut lähellä. Asuminen on edullista pk-seudun hintoihin tottuneelle. Parasta täällä ovat metsät ja ulkoilumahdollisuudet (Sveitsin alue on aivan upea) sekä rauhallisuus.  

Vierailija
34/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Vertaus ei toimi siksi, kun ne siirtokarjalaiset pääsevät käymään lapsuusseuduillaan ehkä kerran elämässään uudelleen (alue Venäjää ja vaikeapääsyinen). Mutta vaikkapa Hangosta Stadiin tulee reilussa tunnissa tms. ja Kotkasta puolessatoista.

Minun sukuseurani harmaapäät ramppaavat Kannaksella joka kesä tilausbussilla, ja aina on tippa silmässä sekä reissulla että kotiin päästyä. Heillä ei tietenkään olisi edes mahdollisuutta palata, koska vain perustukset ovat jäljellä vanhasta, jos niitäkään.

Jos joudun lähtemään kotiseudultani köyhyyden vuoksi, miksi kävisin täällä vain vahvistamassa koti-ikävääni?

Ap

Vierailija
35/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Minun sukuseurani harmaapäät ramppaavat Kannaksella joka kesä tilausbussilla, ja aina on tippa silmässä sekä reissulla että kotiin päästyä. Heillä ei tietenkään olisi edes mahdollisuutta palata, koska vain perustukset ovat jäljellä vanhasta, jos niitäkään.

Jos joudun lähtemään kotiseudultani köyhyyden vuoksi, miksi kävisin täällä vain vahvistamassa koti-ikävääni?

Ap

Ehkä siinä tapauksessa ei kannata muuttaa minnekään?

Itse olisin periaatteessa valmis muuttamaan vaikka toiselle puolelle maailmaa, ellei olisi tiettyjä velvoitteita, jotka pitävät paikkakunnalla.

Vierailija
36/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Itse olisin periaatteessa valmis muuttamaan vaikka toiselle puolelle maailmaa, ellei olisi tiettyjä velvoitteita, jotka pitävät paikkakunnalla.

Omaisuus on mennyt kotia myöten, eikä säädylliseen asumiseen ole varaa enää. Viheralueita karsitaan, ja jos rakennusten välissä suinkin on tilaa, siihen tungetaan "tiivistämään kaupunkiympäristöä". Jos olisi rahaa, muuttaisin takaisin Krunikan merelliseen kaupunkiympäristöön. Kai se Tervasaaren ja Katajanokan välikin kuitenkin vielä täytetään ja rakennetaan ääriään myöten harmaita betonitorneja.

Ap

Vierailija
37/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Omaisuus on mennyt kotia myöten, eikä säädylliseen asumiseen ole varaa enää. Viheralueita karsitaan, ja jos rakennusten välissä suinkin on tilaa, siihen tungetaan "tiivistämään kaupunkiympäristöä". Jos olisi rahaa, muuttaisin takaisin Krunikan merelliseen kaupunkiympäristöön. Kai se Tervasaaren ja Katajanokan välikin kuitenkin vielä täytetään ja rakennetaan ääriään myöten harmaita betonitorneja.

Ap

Kaksi vaihtoehtoa: se, että pysyt Helsingissä tai muutto. Sen jälkeen voit koettaa tienata jotenkin rahaa. Jos ei ole varaa asua Helsingissä, niin Espoossa tai jopa Vantaalla on hieman edullisempaa (jos siis et halua kauemmas). Ne ovat pk-seudulla kuitenkin.

Vierailija
38/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tahansa.

Ei kai nyt kukaan halua Lähi-itäkeskukseen jäädä.

Vierailija
39/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Kaksi vaihtoehtoa: se, että pysyt Helsingissä tai muutto. Sen jälkeen voit koettaa tienata jotenkin rahaa. Jos ei ole varaa asua Helsingissä, niin Espoossa tai jopa Vantaalla on hieman edullisempaa (jos siis et halua kauemmas). Ne ovat pk-seudulla kuitenkin.

Nyt eksyttiin aika pitkälle alkuperäisestä kysymyksestäni.

Ap

Vierailija
40/47 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, asutko vuokralla?

Puhut koti-ikävästä siihen tyyliin, että jos vain suinkin voit, niin jää pk-seudulle. Jos et Stadiin, niin vaikka Vantaan perukoille, silloin olet kuitenkin osa samaa pk-seudun kokonaisuutta.