Paljasjalkaiset, minne muuttaisitte, jos olisi pakko lähteä?
Olen asunut Helsingin keskustassa ja sittemmin kaupungin lehtevissä pohjoisosissa koko ikäni eli yli viisikymmentä vuotta. Kun pitkäaikaistyöttömyys on nyt romahduttanut elintasoni ja kaupunki muutenkin muuttaa muotoaan ahdistavaan suuntaan, olen joutunut ajattelemaan lähtöä muualle. Suomesta en halua pois.
Pidän kaupunkiasumisesta ja siitä, että saan pitää autoani omalla autopaikallani ja ajaa vapaasti. En välitä kulttuuririennoista tai pubeista, vaan olen mieluiten omissa oloissani. Kaupunki antaa turvallisen tuntemattomuuden. Liikenteen äänet eivät häiritse, mutta ihmisten päästelemä möly häiritsee valtavasti. Selviäisin varmasti pienemmälläkin paikkakunnalla ja vaikka maalla, jollei tarvitsisi tehdä remontteja tai lumitöitä ainakaan sitten eläkeiän koittaessa.
Te muut, jotka olette asuneet koko ikänne pääkaupunkiseudun kaupunkimaisissa osissa, minne muuttaisitte, jos olisi pakko lähteä halvempaan ja vähemmän betonirakentamisella "tiivistyvään" paikkaan?
Kommentit (47)
Esim Kotkassa on halpoja asuntoja, kaupungin kokoinen ja etenkin kesällä kaunis. Puistoja riittää eikä Helsinkiinkään ole pitkä matka.
3. polven paljasjalkainen muutti 24v sitten meren lähelle kehyskuntaan. Täältä lähden vain Etelä-Eurooppaan eläkevuosiksi tai jalat edellä hautuumaalle. Stadiin en palaa
Haluaisin asua omakotitalossa jonkun pikkukaupungin keskustan liepeillä. Töitä pitäisi myös olla, mutta josko etätyöt vihdoin löisivät läpi.
Vierailija kirjoitti:
Esim Kotkassa on halpoja asuntoja, kaupungin kokoinen ja etenkin kesällä kaunis. Puistoja riittää eikä Helsinkiinkään ole pitkä matka.
Pidän merestä ja vesistöistä tosi paljon ja olen katsellutkin juuri etelärannikon pikkukaupunkeja. Hankalinta on selvittää sitä, millainen ilmapiiri kaupungissa on ja miten uusiin asukkaisiin suhtaudutaan. Ja koti-ikävä pelottaa.
Ap
Minulla on perintömökki Lahden lähellä, keskustaan kymmenisen kilsaa. Sinne voisin muuttaa.
Turun seutu on myös mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
3. polven paljasjalkainen muutti 24v sitten meren lähelle kehyskuntaan. Täältä lähden vain Etelä-Eurooppaan eläkevuosiksi tai jalat edellä hautuumaalle. Stadiin en palaa
Helsingistä itään vai länteen? Millainen asumismuoto sinulla on?
Ap
En ainakaan mihinkään kylmään paljasjalkaisena jos ei oo villasukkia
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin asua omakotitalossa jonkun pikkukaupungin keskustan liepeillä. Töitä pitäisi myös olla, mutta josko etätyöt vihdoin löisivät läpi.
Minulla on kolme ammattia, joista yhtä tehdään suurimmaksi osaksi etänä. Olen kuitenkin liian vanha, eikä minulla ole suhteita, joilla töitä saisi elannoksi asti. Sossun asiakas olen lopun ikääni, mutta Helsingissä on ikävä asua köyhänä.
Ap
Muutettiin Jyväskylään 20 vuotta sitten. Omakotitalo kävelyetäisyydellä keskustasta, mökki Jämsässä Himoksen vieressä.
Tosin täälläkin keskusta on tapettu, siellä ei ole enää kuin kävelykatu ja tyhjyyttään kumisevat liiketilat. En ole vuosiin käynyt keskustassa kuin aivan kääntymässä ja tyyliin leffateatterissa, kun sinne on autolla kallista mennä ja julkiset on täällä aivan perseestä. Hyvä kun tuli kauppakeskus Seppä. Jos leffateatteri vielä siirtyisi sinne, niin eipä tarttis käydä keskustassa kuin yksityisillä terveysasemilla (jotka nekin kohta muuttaa pois).
Imatralle . Edullisia puutaloja tai halvat vuokrat . Pieni kaupunki paljon luontoa harrastuksia . Suomen kielen opettajista pulaa. Pieniä taloja vanhoja mutta asuttavia 4-50 000 € oma tontti . Omenapuita . Imatra pitää valloittaa takaisin suomalaisille ! Äidinkielen opettajia .
Paljaat jalat . Kyllä suomalaiset on asunut Suomessa paljasjalkaisesti kaikissa kaupungeissa myös VIIPURISSA asui aitoa paljasjalkaista . Vaunoojat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin Jyväskylään 20 vuotta sitten. Omakotitalo kävelyetäisyydellä keskustasta, mökki Jämsässä Himoksen vieressä.
Tosin täälläkin keskusta on tapettu, siellä ei ole enää kuin kävelykatu ja tyhjyyttään kumisevat liiketilat. En ole vuosiin käynyt keskustassa kuin aivan kääntymässä ja tyyliin leffateatterissa, kun sinne on autolla kallista mennä ja julkiset on täällä aivan perseestä. Hyvä kun tuli kauppakeskus Seppä. Jos leffateatteri vielä siirtyisi sinne, niin eipä tarttis käydä keskustassa kuin yksityisillä terveysasemilla (jotka nekin kohta muuttaa pois).
Vietin Jyväskylässä ja Laukaassa kesätöissä yhden kesän 80-luvun loppupuolella, eikä se keskusta silloinkaan mikään virkeyden perikuva ollut. Olin pari vuotta sitten työpaikkahaastattelussa Tikkakoskella ja olisin mielelläni muuttanut sinne, mutta eivät huolineet.
Keski-Suomen järvialue on niin kaunista seutua, että muuttaminen sinne tavallaan houkuttelee, mutta kaikesta huolimatta koti-ikävä hiipii mieleen jo etukäteen. :(
Ap
Ihmisen omat juuret. En koskaan kotiutunut sydänjuuria myöten uuteen paikkaan. Olisin ollut aina irtolainen. Aina on paluumahdollisuus.
Käy makustelemassa eri paikkakuntia. Miljöö on tärkeä. Monia viehättäviä pikkukaupunkeja Suomessa, rannikolla sekä sisämaassa heleiden järvien rannoilla.
Helsinkiin tietty.
Iisalmen paljasjalka
Lahteen, Hyvinkäälle, Porvooseen tai Raaseporiin. Jos Helsingistä siis pitäisi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä itään vai länteen? Millainen asumismuoto sinulla on?
Ap
Länteen.
3. itselle suunniteltu ja rakennettu okt täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme ammattia, joista yhtä tehdään suurimmaksi osaksi etänä. Olen kuitenkin liian vanha, eikä minulla ole suhteita, joilla töitä saisi elannoksi asti. Sossun asiakas olen lopun ikääni, mutta Helsingissä on ikävä asua köyhänä.
Ap
Helsingistä idän suuntaan sijaitsevat suomenkieliset kaupungit: Hamina, Kotka, Porvoo ja lännessä Kirkkonummi, ehkä Hanko. Nuo ovat kaupunkimaisia ja ehkä Porvoota lukuunottamatta hintatasoltaan paljon Helsinkiä edullisempia elää ja asua.
Lisäksi koronan väistyttyä miettisin sinuna myös Fuengirolaa ym. Espanjassa. Eläke- tai työkkärirahoilla noissa kaikissa elelee Helsinkiä leveämmin ja mukavammin.
puerto de la cruzeen, siellä on suomikerho ja english library.
Pitäisi tosin olla muita passiivisia tuloja ku sossu... onneksi on.
Ja eiku alle euron purkkiviinejä, tapasta jne..