Maalla asuvat, lukitsetteko auton ovet kotona ollessanne?
Itse en, ja avaimetkin ovat yleensä aina virtalukossa, kun olen kotona. Lähimpään naapuriin lähes kilometri ja aika syrjässä asumme.
Kommentit (64)
Minulla oli vanhassa ladassa jopa lappu jossa luki että jos viet älä tuo takaisin. Nyttemmin auto on jo romutettu. Olipa minulla kerra Peugeot 306 jota ei saanut ilman numerokoodia käymään joten mitäpä sitä lukitsemaan.
En, tai ainakin hyvin harvoin, ja ovet eivät ole lukossa jos joku on kotona.
Meille ei kukaan huomaamatta eksy, koirat vapaana pihassa.
Auton ovet lukossa ja kodin ovet aina lukossa. En käsitä miten jotkut voi pitää avaimia virtalukossa tai kodin ovessa. Meillä oli lapsena aina ovet lukitsematta enkä voi käsittää miksi altistaa lapset ja omaisuus sellaiselle. Kuka tahansa olisi milloin tahansa voinut tulla sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka maailman meno onkaan muuttunut. Niin paljon helpompaa ja huolettomampaa oli ennen.
Minun on kovin vaikea nähdä, mitä vaikeaa on siinä, että kun tulee pihaan ja sammuttaa auton, ottaa avaimen, heilauttaa kättään ja painaa nappia (lukitsee ovet) ja kantaa sen avaimen sisälle tiettyyn paikkaan. Menisikö tuohon jopa kaksi sekuntia enemmän aikaa kuin jos jättäisi avaimen virtalukkoon?
Paljon helpompaa on jättää ne siihen virtalukkoon, jolloin kuka tahansa perheessä autoa tarvitseva voi vainlompsia autoon ja käynnistää sen. Sama toisinpäin. Ei tarvitse heliautella käsiä, painella nappeja, ja muistaa laittaa tiettyyn paikkaan kotona avainta josta sen sitten kaikki osaa etsiä. Toiset meistä unohtavat myös asioita, kuten ai niin joo, pitää ne avaimet hakea avainnaulasta. Ja vaikka itse muistaisi aina ja ikuisesti, niin puoliso tai lapset ei muista. Autoani on myös lainattu niin että sen on voinut hakea pihasta kun itse en ole kotona. Kun on omassa pihassa vaikka puuhastelemassa jotain, ja tulee äkkimiete että pitäisi kaupasta äkkiä hakea jotian, voi mennä vain suoraan autoon, ei tarvitse erikseen lähteä etsimään avaimia sisältä.
Omassa taskussahan niitä ei voi pitää koska sitten on eri takki päällä, tai jokainen penkoo jokaisen kaikkien takkien taskuja että mistä ne avaimet löytyy. Täytyy aika vajaavaltainen olla jos ei mitenkään pysty käsittämään sitä miten paljon helpompaa on kun avaimet ovat autossa sisällä jo valmiina.
No jos noin on niin sitten varmaan helpompi pitää avaimet autossa ja lompsia siihen. Täytyy sanoa, että kovin erilaisissa maailmoissa elämme kaikin puolin, jos tuo on teillä tosiaan tavallista arkea.
Todellakin lukitsen auton.
Lukitsen myös ulko-oven vaikka olisin kotona. En pidä appiukon tai muutaman muun tavasta marssia sisään soittamatta ovikelloa.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä omakotitalossa. Ei lukita kodin ovea koskaan, ei edes kun lähdetään lomalle. Lapsilla ei ole kotiavainta, ovihan ei ole lukossa. En lukitse autonovia. Kun menen töissä esim. lounasravintolaan, jätän puhelimet ja avaimet jne toimiston työpisteelle. Minulta ei ole koskaan varastettu mitään, paitsi pyörä joskus lapsena. - Jos joku haluaisi esim.kotiin murtautua, ei siinä yksi lukko mitään pidättelisi. Talon seinähän on ikkunoita täynnä.
Mutta kummasti ne vakuutuskorvaukset kuitenkin vähän lämmittää, jos jotain sattuisi käymään. Vakuutus ei (tietenkään) korvaa, jos ovet eivät ole lukossa.
Auton ovet on yleensä auki, se on vanha romu. Ovet on auki aamusta iltaan, yöksi lukitaan ja silloin kun lähdetään johonkin ja talo jää tyhjilleen.
Koira haukkuu kaikki tulijat ja ulkovalot toimii liiketunnistimella. Kaikenlaista kulkijaa liikkuu nykyään, huomaa kyllä että ovat muualta kun ajelevat hitaasti näitä pikkukylän teitä. Pirkanmaalla asumme.
Mä kuulun Imatran pariin facebook- ryhmään ja siellä on kommenttien perusteella hirveästi lisääntynyt kaiken irtaimen varastaminen pihoista. Potkukelkat, pulkat, lelut ja jopa vaatteet pyykkinaruilta kelpaa varkaille.
En lukitse koskaan auton ovia. Usein on talon ovetkin auki päivällä jos emme ole kotona. Varastojen ja autotallin ovet aina auki. Asumme hieman taajaman ulkopuolella. Anoppi tulee käymään niin miehensä lukottaa auton ovet ja vetää rattilukkoa paikalleen vaikka itse vieressä.
Auton ovi ei ole lukossa. Naapureihin ei näköyhteyttä. Kauppaan 10 km, ja kaupan pihassa on minulla tapana lukita autonovi.
Talonovi on lukittu, jos emme ole kotosalla. Mut helposti sisään pääsisi vaikkapa rikkomalla oven lasi ja avaamalla sen jälkeen kahvasta. Vaan mitä kummaa veisivät meiltä?
Meillä on mm. kuvaputki-TV. En usko, että jaksaisivat kantaa pois.
Kesäaikaan kun tulee kuljettua koko ajan edestakaisin pidämme ovet auki päivällä, mutta lukkoon yöksi. Samoin autot lukitaan yöksi, mutta avaimia ei päivälläkin pidetä niissä sisällä (ja virtalukkoon niitä ei edes laiteta). Taajama-alue ja naapurit lähellä. Saan aina raportin jos joku on käynyt poissaollessamme. Kerran naapurin pappa oli ottanut haltuunsa upsin paketinkin kun tiesi ettemme ole paikalla.
Auton ovet aina auki, samoin talon ovi jos olen kotona. Yölläkin on ovi lukitsematta. Lähimpään naapuriin matkaa 100m.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Talon ja auton ovet auki. Luuta poikkiteloin ulko-ovella jos käymme kylillä niin Vierailija tietää. Näin maalla ruukataan tehdä.
Ruukattiin aikoinaan Länsilapissa. Ei enää. Olin lapsena hämmästynyt kun kerran Mummo pisti oven lukkoon kun lähtivät viemään mua kotiin lomalta kolmen sadan kilsan päähän. Kysyin että onko sulla avainkin kun lukitsi oven. Olin nähnyt vaan että luuta laitetaan oven päälle.
Naapurin mies ihmetteli aikoinaan että miksi bensa on aina loppu. No siksi että lähistön kollit ajeli autolla yön ja palautti. Avaimet lukossa tarjolla
Ohis:
Minua ihmetyttää ihmiset, joilta jatkuvasti 'varastetaan' jotain. Esim uimahallissa nainen, et toissapäivänä, kun viimeksi kävi, häneltä lähti meikkipussi, jossa deodorantti ja ihorasva. Olin aivan varma, nainen oli kadottanut sen. Ja niinhän virttynyt pussukka löytyi valvojan kopista.
Kyseessä pienen paikkakunnan halli, jossa uimarit tunnetaan kasvoilta.
Tuo sama nainen kadottanut aiemminkin esim pyyhkeen, joka sekin löytyi löytötavaroista. Vaan miksi ensimmäinen ajatus on, että joku varastanut?
Talon ovet on aina lukossa kun ollaan poissa ja tietysti yöllä. Auton ovet ei ole, vaikka ehkä pitäisi laittaa, on täällä aina jotain kulkijoita kuulemma liikkeellä. Mitään arvokasta autossa ei ole. Virtalukossa en sentään avaimia säilytä.
Jenkeistä tuotu auto, joka paikalliseen tapaan lukitsee ovet itsekseen. En siis erityisemmin lukitse, mutta kyllä ne silti kiinni ovat.
Talon ovet ovat lukossa, ihan siksi että (sisä)kissat osaavat avata kahvasta meillä kaikki ovet, niin pääsisivät muuten karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Asun pk-seudulla ja jätän yleensä oven lukitsematta, kun lähden ulos. On paljon helpompi avata ovi suoraan kahvasta kuin kaivella kylmässä avaimia ja ottaa riski myös niiden unohtumisesta kotiin. Pidän äärimmäisen epätodennäköisenä, että joku asiaton menisi ovesta sisälle.
Eikö sinua pelota että siellä on joku raiskaajamurhaaja odottamassa? Jos olen yksin mökillä, minun on sinne tultuani (siis ei nyt sentään kaupasta tullessa jos kerran ovi on ollut tarkasti lukossa) tarkastettava joka huone ja vaatekaappi kun pelkään että joku on siellä kuitenkin väijymässä tällaista ylipainoista keski-ikää lähestyvää av-mammaa... Ymmärrän olevani hysteerinen, mutta on niitäkin tapahtunut.
Tuo joka jättää laiskuuttaan mökkiauton lukitsematta koska siinä ei ole keskuslukitusta.
Lukitsen ovet ennen kaikkea siksi, että lukitus olisi automaattinen tapahtuma. En niinkään ajattele, että joku jossain varastais mun auton, mutta joku voi viedä sieltä jotain, jos jätän ovet auki.
Miksi tämä on rajattu maalla asuviin? Asun keskisuuressa kaupungissa Uudellamaalla enkä aina lukitse auton ovia edes yöksi, saatikka päivällä.
Asun käpykylän keskustassa ja usein auton ovet unohtuneet auki parkkiksella ja pyörä lukitsematta. Muutaman kerran olen unohtanut jopa avaimet etuoveen ulkopuolelle yön ajaksi roikkumaan. Ei ole koskaan ketään kiinnostanut.