Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ainahan sitä haluta saa!" Onko teillekin puhuttu noin?

Vierailija
31.01.2021 |

Mietin tässä, miten kurjasti vanhempani suhtautuivat toiveisiini ja unelmiini. Otsikossa on virke, jonka kuulin todella usein.

Onko teille muille puhuttu lannistavasti lapsuudessa, ja vaikuttiko se teihin?

Itse tein juuri listaa, että mitä pitäisi tehdä tänään ja ensi kuussa ja tänä vuonna. Siis pitäisi! Minun on todella vaikea kirjoittaa edes itselleni, että mitä minä oikeasti HALUAISIN tehdä.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi kääntää voitokseen tai surkutella.

Vierailija
2/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Koskaan ei ole edes kannustettu tekemään itse töitä niiden unelmien eteen vaan vähätelty ja toitotettu, että turhaan tuollaisia toivot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan vaan juurikin on kannustettu kaikissa asioissa. Vanhemmat olivat tosi tyytyväisiä ja kannustavia, kun muutin ulkolmaille. Sanoivat vaan, että he ovat onnellisia, jos minä itse olen onnellinen ja kyllä sinä siellä pärjäät. 

Vierailija
4/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ei saatu sitä mitä haluttiin, mutta saatiin se mitä tarvittiin. Tästä olen kiitollinen vanhemmilleni jotka opettivat myös sen ettei raha kasva puussa ja pitää tulla toimeen sillä mitä on.

Vierailija
5/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen samanmoinen lause: kyllä minäkin kaikenlaista haluan, mutten saa. Ja on vaikuttanut siten, etten kehtaa pyytää tai vaatia itselleni mitään. Palkankorotus tai vapaapäivä on hyvin vaikea ottaa puheeksi. Käytän myös usein lausetta "ei se haittaa, ymmärrän kyllä". Ärsyttävää, mutta kun on liian kiltti.

Vierailija
6/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ilta, kun ehdotan vaimolle seksiä :(

Vierailija
7/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha kommentti. Suorastaan törppö.

Ihminen, jolle on noin puhuttu on takaa-ajomatkalla verrattuna niihin, joita on kannustettu. Ja toki sen silloinkin voi voimavarakseen kääntää, mutta kyllä sitä saa surrakin.

Vierailija
8/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä haluta saa ja kirjoitella listoja mitä haluaisi tehdä tämän vuoden aikana.

Haluaisin ostaa 10 metrisen matkailuauton, lähteä keväällä maailmanympärysturneelle ja viettää tien päällä koko vuoden.

Ongelma on sama kuin lapsuudessa.

Halusin helikpteria ja sukellusvenettä ja äitini sanoi kyllähän sitä haluta saa.

Mä haluun sen auton, mutta kun on tilillä tuhat euroa rahaa ja auto maksaisi sen 250 000 euroa, faktat on otettava huomioon lapsena ja aikuisena.

Hyvät vanhemmat hyväksyvät haaveet ja antavat lapsen elää mielikuvitusmaailmassaan hetken ennen kuin aikuisuus karistaa mielestä suurimmat haaveet.

Vierailija
9/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on yleisin vasta-argumentti tällä palstallakin, jos joku kehtaa avautua tai kertoa toiveistaan.

Vierailija
10/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä opettaa lapsille ettei aina saa sitä mitä haluaa 👍

Vierailija
11/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuonkin kuulut, mutta kyllä myös kannustettiin.

Vierailija
12/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tuo lause tuli tuttuakin tutummaksi. Mutta ei oikeastaan liity siihen, etteikö minua olisi kannustettu. Tällä lauseella kuitattiin kun olisin halunnut jotain kallista, kuten pleikkarin, barbin hevosen, kielimatkan jne. En saanut.

Vierailija
13/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ehkä vähän tyly vastaus, vaikkakin se että haluaa jotain ei tarkoita että se pitäisi saada. Jos niin vastaa niin voi perustella esim. että monta samantyyppistä lelua on jo tai että tänään ei ole karkkipäivä tms.

Vierailija
14/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tehtävä on myös tuottaa niitä pettymyksiä ja opettaa sitä realismia. Mutta nyt kun elämme tässä uhriutuminen kulttuurissa muistamme kaiken negatiivisen ja lahjakkaaksi unohdamme kaiken positiivisen.

Vierailija
15/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä haluta saa, saaatana!!

Vierailija
16/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realismi on negatiivista.

Vierailija
17/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha kommentti. Suorastaan törppö.

Ihminen, jolle on noin puhuttu on takaa-ajomatkalla verrattuna niihin, joita on kannustettu. Ja toki sen silloinkin voi voimavarakseen kääntää, mutta kyllä sitä saa surrakin.

Niinpä. Jos lapsena ei saa minkäänlaista kannustusta missään niin ei sitä välttämättä osaa miksikään voimavaraksi kääntää. Itse vasta aikuisena päässyt osittain irti näistä lapsuuden pinttyneistä ajatusmalleista, että mitään oikeasti haluamaani en tule koskaan saamaan ja turha edes yrittää. Edelleen nämä kummittelee päässä ja vaikuttavat käyttäytymiseen niin monella kantilla, että vaikea korjata sitä kaikkea ihan tuosta noin.

Vierailija
18/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Minulle ihan suoraan sanottiin että ei saa haluta eikä pyytää mitään elämässä. Tyydyn siihen mitä armosta saan jos saan. Elämä on kärsimistä ja vain pahat ihmiset on onnellisia. On tärkeää olla onneton ja surullinen, koska onnellisuudesta joutuu helvettiin.

Vierailija
19/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on. Eihän elämässä saa kaikkea mitä haluaa.

Vierailija
20/35 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa kannustettiin elämään sellaista tylsää elämää mitä kaikki muutkin. Tylsä mutta turvallinen ammatti. Perhe, kaksi lasta ja koira.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän