"Tammikuiset-vauvabuumi" - onko muiden tuttavapiirissä tällaista?
Viimeisten vuosien aikana tuttavapiirissäni on ollut varsinainen tammikuiset-vauvabuumi. Niin suvussa, kaverien kesken kuin tuttavien parissa näyttäisi olevan erityisenä vauvabuumina, että lapsen laskettu aika ajoitetaan tammikuulle. Osa on tämän ihan suoraan sanonutkin ja useammassa perheessä sisaruksista molemmat on ajoitettu tammikuulle syntyviksi. Osa perustelee tätä sillä, että lapsi on sitten ikäluokkansa vanhempia. Onko muiden tuttavapiirissä tällaista tammikuiset-vauvabuumia? Yleensä kun puhutaan, kuinka lapsien toivotaan syntyvän kesällä, niin siksi ihmettelen.
Tässäkin tammikuussa on syntynyt vaikka kuinka monta lasta tuttavapiirissä/suvussa/kavereille. Itsellä ihmetyttää se, miten ihmiset voivat olla niin varmoja tuosta, että ajoitus onnistuu juuri tammikuulle?
Ap
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mulla yleensä tärpännyt eka kierrosta raskaus, nyt viimeisin syntyi juuri tammikuussa koska ei heti tärpännyt vaan jouduttiin muutama kuukausi yrittämään. Muuten ei ollut mitään väliä syntymäkuukaudella mutta joulukuuhun en olisi lasta halunnut joten tällöin pidettiin vähän taukoa yrityksestä, olin kyllä muutenkin kipeä juuri silloin että olisi varmaan tullut tauko jokatapauksessa... Eli tavallaan joo tähdättiin sen joulukuun yli että voihan tämmöinenkin osaltaan selittää tammikuun piikkiä.
Paitsi että mitään tammikuun piikkiä ei ole olemassakaan. Tammikuu kuuluu vähiten yleisiin syntymäkuukausiin.
31-päiväisistä kuukausista vain joulukuussa syntyy vähemmän lapsia kuin tammikuussa ja lokakuussa suunnilleen saman verran. Syyskuussakin syntyy enemmän lapsia kuin tammikuussa, vaikka syyskuussa on yksi päivä vähemmän.
Eniten lapsia syntyy heinäkuussa ja elokuussa, sitten maaliskuussa. Sen jälkeen tulee touko- ja kesäkuu.
Vierailija kirjoitti:
jännä aihe, kun osalla menee alapeukuista päätellen tunteisiin, jos toiset yrittää ajoittaa lapsen syntymää
Tätä jäin miettimään. Miksi joillakin näyttää ottavan ns. kupoliin, jos jotkut haluavat yrittää ajoittaa lapsen syntymäkuukauden tiettyyn aikaan vuotta? Eihän se vaikuta muihin ihmisiin mitenkään? Koetaanko, että ajoituksen miettiminen on ylipäätään jotenkin "väärin"? Vai onko kyse siitä, että esimerkiksi lapsettomuutta potevasta syntymäkuukausi on ihan yksi lysti ja koetaan nuo ajoittajat itsekkäinä? Olisi oikeasti kiva kuulla tästä, jos joku haluaisi perustella.
Vierailija kirjoitti:
me toivottiin miehen kans monesta syystä, et lapsi syntyisi melko varhaisessa vaiheessa vuotta. tammikuuhun ei uskallettu yrittää, koska riski loppuvuodesta syntymiselle olisi ollut iso. aloitettiin yritys helmikuun alkua silmällä pitäen. meni lopulta maalis-huhtikuun taitteeseen. ei siis kaikille tärppää heti ja meilläkin oli onnea, kun tärppäsi näinkin nopeasti.
Miksi tätä on alapeukutettu niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jännä aihe, kun osalla menee alapeukuista päätellen tunteisiin, jos toiset yrittää ajoittaa lapsen syntymää
Tätä jäin miettimään. Miksi joillakin näyttää ottavan ns. kupoliin, jos jotkut haluavat yrittää ajoittaa lapsen syntymäkuukauden tiettyyn aikaan vuotta? Eihän se vaikuta muihin ihmisiin mitenkään? Koetaanko, että ajoituksen miettiminen on ylipäätään jotenkin "väärin"? Vai onko kyse siitä, että esimerkiksi lapsettomuutta potevasta syntymäkuukausi on ihan yksi lysti ja koetaan nuo ajoittajat itsekkäinä? Olisi oikeasti kiva kuulla tästä, jos joku haluaisi perustella.
Eräässä aihetta sivunneessa vauvapalstan keskustelussa tuli aikoinaan mm. seuraavat perustelut:
"Jos ihmiset ajoittaa lapset syntymään alkuvuodesta, se lisää epätasa-arvoa loppuvuodesta syntyneiden välillä." Eli siis koettiin, että jos koulussa alkaa olla paljon näitä ikäluokkansa alkupäästä olevia, niin loppuvuodesta syntyneet lapset ovat entistä heikommassa asemassa, kun heitä verrataan noihin alkuvuoden lapsiin. Eli syy oli se, että se heikensi loppuvuonna syntyneiden asemaa koulussa. Tasa-arvon vuoksi loppuvuodesta syntyneitä ei olisi saanut sorsia näin.
"Tammikuussa syntyneet eivät ole mitenkään parempia ja loppuvuoden lapset huonompia. Kyllä minun joulukuussa syntynyt Erkki-Justiinani on tuplamaisteri, jolla ei ole ollut ikinä mitään ongelmia koulussa, ei mt-ongelmia, adhd:ta tai muuta." Eli kun osa vanhemmista oli vedonnut siihen, että alkuvuoden lapsella olisi paremmat lähtökohdat ja loppuvuoden lapsilla enemmän esim. ongelmia koulussa, niin aina muistettiin tulla sanomaan, kuinka juuri oma lapsi on poikkeus. Eli osa saattaa kokea, että tuo alkuvuoden lasten hehkutus loukkaa heidän Milja-Marraskuistaan tai Jape-joulukuistaan.
"Ei ole reilua, että toiset eivät saa lasta vaikka haluaisivat ja toiset sitten saavat jopa päättää, milloin oma lapsi syntyy." Eli yksi porukka oli myös lapsettomat/raskautta yrittävät, jotka eivät kokeneet tilannetta reiluksi. Tämä ei keskustelussa liittynyt pelkästään syntymäajankohtaan, vaan sekin ärsytti, jos jonkun raskaus alkoi (melko) nopeasti. Inhimillisiä tunteita toki, jos lasta on toivonut pitkään eikä lasta ole kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
me toivottiin miehen kans monesta syystä, et lapsi syntyisi melko varhaisessa vaiheessa vuotta. tammikuuhun ei uskallettu yrittää, koska riski loppuvuodesta syntymiselle olisi ollut iso. aloitettiin yritys helmikuun alkua silmällä pitäen. meni lopulta maalis-huhtikuun taitteeseen. ei siis kaikille tärppää heti ja meilläkin oli onnea, kun tärppäsi näinkin nopeasti.
Miksi tätä on alapeukutettu niin paljon?
jtn mammaa sapettaa kun toinen raskautui nopeasti ja vielä suunnilleen silloin kuin halusi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tajua minäkään. sitäpaitsi ne toiveet syntymäkuukaudesta vaihtelee tosi paljon. esim. eräs tuttu jalkapalloilija halusi molempien lastensa syntyvän joulukuussa, koska kausi ei ollut päällä. onnea heille, että ajoitus onnistui. aika moni taas toivoisi ihan muuta ajankohtaa.
Tilastollisesti vauvoja syntyy melko tasaisesti ja se piikki ajoittuu nykyään kesään. Ei mikään silti estä, etteikö tietynlaisissa piireissä voisi olla muotia, että vauvan tulo haluttaisiin ajoittaa johonkin muuhun kohtaan. Joku korkeakoulutettu tutkimusorientoitunut tyyppi voi hyvin arvostaa tutkimustuloksia, joiden mukaan alkuvuodesta syntyneillä on helpompaa tai vähemmän oppimisvaikeuksia jne. Toisilla työ tai puolison tilanne saattaa sanella, mikä on ideaali ajankohta. Omalla alallani on pari kertaa vuodessa todella kiireiset ruuhkahuiput töissä ja kyllä osa ajoittaa äitiyslomansa alkamaan/hoitovapaan jatkumaan niin, että saa olla pois juuri tuolloin hektisimpään aikaan. Ymmärrän hyvin, en minäkään haluaisi palata töihin juuri pahimpien joulukiireiden alla tai olla viimeisilläni tuon härdellin keskellä.
On hienompaa olla nainen, joka tulee heti ensi yrittämällä raskaaksi, kuin nainen, joka joutuu yrittämään pitkään. Siksi lapsen syntymän jälkeen annetaan jos minkälaista selitystä, että juuri täksi kuuksi lastamme toivoimme ja heti tärppäsi.
Ei kannata uskoa kaikkea, mitä kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei koske kaikkia lapsettomia, mutta omassa lähipiirissäni olevia lapsettomia v*tuttaa:
a) jos joku muu saa lapsen kuin he ("on väärin, että x saa lapsen, mutta me ei!")
b) jos joku muu lapsen lyhyemmän yrittämisen jälkeen kuin he ("me ollaan yritetty kauemmin, niin meidän pitäisi saada lapsi ensin!")
c) jos joku muu voi vaikuttaa siihen, koska lapsen haluaa ("koska on väärin, että me ei saada lasta ja toiset saa ihan valita, milloin sen haluavat!")
Vierailija kirjoitti:
On hienompaa olla nainen, joka tulee heti ensi yrittämällä raskaaksi, kuin nainen, joka joutuu yrittämään pitkään. Siksi lapsen syntymän jälkeen annetaan jos minkälaista selitystä, että juuri täksi kuuksi lastamme toivoimme ja heti tärppäsi.
Ei kannata uskoa kaikkea, mitä kuulee.
Mä en enää kerro kenellekään kysyvälle, kauanko lapsen yrittämisessä kesti. Miksikö? Meillä raskaus alkoi parissa kuukaudessa ja sekin saa osan vetämään palkokasvin nenään. Ei kuulemma ole oikeudenmukaista, että raskaus alkaa noin helposti, jos heillä itsellään ei käynyt samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea uskoa tätä ihan siitä syystä että ihmisille on usein tärkeää saada lapsiprojekti tietyssä ajassa maaliin, enkä vaan pidä todennäköisenä sitä että jos just siinä maalis-huhtikuussa ei tärppää niin siirretään koko yritys vuodella eteenpäin. Hyvin harvalla on aikaa tehdä yhtä vauvaa montaa vuotta siten että vuoteen mahtuu yksi yrityskerta, vaan vauvaa tahkotaan kunnes raskaus alkaa.
Mä tiiän useammankin kaveripariskunnan, jotka ovat laittaneet yrityksen jäihin, jos laskettu aika olisi osunut välille lokakuu-joulukuu. Sanoivat etteivät halua lapsen syntyvän loppuvuodesta. Muuten syntyikin sit tasaisesti lapsia tammikuusta syyskuulle.
Luulen, että tämä on yleisempää kuin ääneen myönnetään, mutta tästä ei vain puhuta. Me tehtiin miehen kans ihan samoin eikä haluttu ennenaikaisuuden vuoksi tammikuun alkuunkaan yrittää. Muuten ei ollut syntymäajalla väliä, mutta lapselle olisi kurjaa olla aina viimeisten joukossa. Teininä varsinkin, kun muut saisivat mopokortteja, ajokortit ja pääsisivät baariin...
Itse en lapsia ole vielä hankkimassa, mutta sitten joskus aion kyllä tähdätä syntymän helmikuun tienoille. Alkuvuonna syntyneet saavat melkein vuoden verran kasvussa etua esimerkiksi koulussa. Aivot ehtivät kehittyä paremmin.
Itse olen joulukuussa syntynyt ja koulussa eroa alkuvuonna syntyneisiin kavereihin oli.
Olen itse syntynyt helmikuussa ja olen aina pitänyt alkuvuodesta syntymistä huonona. Koin lapsena, että olisin kuulunut ylemmälle luokalle. Kotona luin isosiskon koulukirjoja koska ne oli kiinnostavampia kuin omat.
Koulussa muistan myös, että luokkamme kaksi tammikuussa syntynyttä tyttöä oli pahiten koulukiusattuja. Heillä murrosikä alkoi aiemmin kuin muilla ja siitäkös sitten kiusattiin. Itselläni tätä ongelmaa ei onneksi ollut, ehkä kehityin hitaasti.
Puoliso taas loppuvuodesta syntyneenä pitää loppuvuotta huonona. Liikuntatunnilla jää isompien jalkoihin jne. Koulumenestys oli hänellä silti hyvä.
Nämä ei ole ollenkaan yksinkertaisia asioita.
Tuskinpa kukaan ääneen myöntää, jos tuollainen ajoitus on mennyt pieleen.
On, yhdellä tutulla 2 lasta juuri noin ja kolmas lipsahtaa nyt helmikuulle. Kuulemma "suunniteltua", mutta lähinnä kotonaolon maksmoinnin osalta.
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti vauvoja syntyy melko tasaisesti ja se piikki ajoittuu nykyään kesään. Ei mikään silti estä, etteikö tietynlaisissa piireissä voisi olla muotia, että vauvan tulo haluttaisiin ajoittaa johonkin muuhun kohtaan. Joku korkeakoulutettu tutkimusorientoitunut tyyppi voi hyvin arvostaa tutkimustuloksia, joiden mukaan alkuvuodesta syntyneillä on helpompaa tai vähemmän oppimisvaikeuksia jne. Toisilla työ tai puolison tilanne saattaa sanella, mikä on ideaali ajankohta. Omalla alallani on pari kertaa vuodessa todella kiireiset ruuhkahuiput töissä ja kyllä osa ajoittaa äitiyslomansa alkamaan/hoitovapaan jatkumaan niin, että saa olla pois juuri tuolloin hektisimpään aikaan. Ymmärrän hyvin, en minäkään haluaisi palata töihin juuri pahimpien joulukiireiden alla tai olla viimeisilläni tuon härdellin keskellä.
Perhevapaan päättymisen voi ajoittaa mihin tahansa noin 9 kk iästä kolmanteen syntymäpäivään saakka, joten vaikea kuvitella että kukaan sillä perusteella ajoittaisi lasten hankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt helmikuussa ja olen aina pitänyt alkuvuodesta syntymistä huonona. Koin lapsena, että olisin kuulunut ylemmälle luokalle. Kotona luin isosiskon koulukirjoja koska ne oli kiinnostavampia kuin omat.
Koulussa muistan myös, että luokkamme kaksi tammikuussa syntynyttä tyttöä oli pahiten koulukiusattuja. Heillä murrosikä alkoi aiemmin kuin muilla ja siitäkös sitten kiusattiin. Itselläni tätä ongelmaa ei onneksi ollut, ehkä kehityin hitaasti.
Puoliso taas loppuvuodesta syntyneenä pitää loppuvuotta huonona. Liikuntatunnilla jää isompien jalkoihin jne. Koulumenestys oli hänellä silti hyvä.
Nämä ei ole ollenkaan yksinkertaisia asioita.
Mitä pahaa siin on, että olit fiksumpi kuin ikäisesi ja olit kypsempi?
Itse olin aikoinaan niin lapsellinen, että suunnittelin lapset syntyväksi vuoden alkuun. Ensimmäinen tärppäsi ensimmäisellä kerralla ja syntyi helmikuussa. Toinen myös tärppäsi heti, mutta meni kesken. Tämä opetti elämästä sen, että mitään ei voi kuitenkaan kalenterin kanssa suunnitella.
Kolmas raskaus tärppäsi parin kuukauden päästä keskenmenosta ja syntyi kesäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin aikoinaan niin lapsellinen, että suunnittelin lapset syntyväksi vuoden alkuun. Ensimmäinen tärppäsi ensimmäisellä kerralla ja syntyi helmikuussa. Toinen myös tärppäsi heti, mutta meni kesken. Tämä opetti elämästä sen, että mitään ei voi kuitenkaan kalenterin kanssa suunnitella.
Kolmas raskaus tärppäsi parin kuukauden päästä keskenmenosta ja syntyi kesäkuussa.
Ei tietenkään voi kalenterin kans varmistaa et elämä menee tietyllä tavalla, mut aina voi yrittää. Eri asia onnistuuko, mut ei onnistu ainakaan ilman yrittämistä.
Mulla yleensä tärpännyt eka kierrosta raskaus, nyt viimeisin syntyi juuri tammikuussa koska ei heti tärpännyt vaan jouduttiin muutama kuukausi yrittämään. Muuten ei ollut mitään väliä syntymäkuukaudella mutta joulukuuhun en olisi lasta halunnut joten tällöin pidettiin vähän taukoa yrityksestä, olin kyllä muutenkin kipeä juuri silloin että olisi varmaan tullut tauko jokatapauksessa... Eli tavallaan joo tähdättiin sen joulukuun yli että voihan tämmöinenkin osaltaan selittää tammikuun piikkiä.