Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tammikuiset-vauvabuumi" - onko muiden tuttavapiirissä tällaista?

Vierailija
30.01.2021 |

Viimeisten vuosien aikana tuttavapiirissäni on ollut varsinainen tammikuiset-vauvabuumi. Niin suvussa, kaverien kesken kuin tuttavien parissa näyttäisi olevan erityisenä vauvabuumina, että lapsen laskettu aika ajoitetaan tammikuulle. Osa on tämän ihan suoraan sanonutkin ja useammassa perheessä sisaruksista molemmat on ajoitettu tammikuulle syntyviksi. Osa perustelee tätä sillä, että lapsi on sitten ikäluokkansa vanhempia. Onko muiden tuttavapiirissä tällaista tammikuiset-vauvabuumia? Yleensä kun puhutaan, kuinka lapsien toivotaan syntyvän kesällä, niin siksi ihmettelen.

Tässäkin tammikuussa on syntynyt vaikka kuinka monta lasta tuttavapiirissä/suvussa/kavereille. Itsellä ihmetyttää se, miten ihmiset voivat olla niin varmoja tuosta, että ajoitus onnistuu juuri tammikuulle?

Ap

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse TOIVOIN lapsen syntyvän toukokuussa ja kun aloimme yrittää, tärppäsi heti. Lapsi syntyi toukokuussa. Mutta jos olisi syntynyt joulukuussa, niin ei olisi ollut lopulta mitään väliä. Ehkä tuo "haluan toukokuun lapsen" -ajatus oli hieman lapselliselta, nuorelta naiselta toivottua. Nyt olen lähes 10 vuotta vanhempi ja ymmärrän, että täysin tuurista on kaikki kiinni. 

Vierailija
22/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ihmiset arvostaa eri asioita lapsen syntymäajankohdassa, jos sen "voi" valita. Yksi arvostaa vuoden ekoja kuukausia, toinen nauttii kesästä ja kolmannesta joulukuu on tunnelmallista aikaa. Eiköhän perusteluja löydy kaikille. Eräätkin lapset viime vuoden lopulla saaneet somejulkkikset hehkuttivat marraskuuta laskettuna aikana, koska saa piristystä harmaaseen vuodenaikaan. Lopulta toisen lapsi syntyi lokakuun puolella ja toisella joulukuun puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun kokemuksen mukaan tammikuussa synnyttäminen tai siis lapsen saaminen ei ollut yhtään sen kummosempaa kuin esim kesällä tai syksyllä. Kurjinta oli kun joulu meni vähän niin ja näin kun mitään ei jaksanu enää valmistella ison mahan ja muiden raskausvaivojen kanssa.

Syksy oli ehkä paras aika mulle, sopi siihen hetkeen hyvin kun ei ollut muita kiireitä, kuten kesällä sitten taas oli kaikenlaista touhua vaikka kuinka paljon.

Vierailija
24/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsen syyskuussa ja se oli aivan ihanaa aikaa. Kesä oli kunnolla ohi ja olin ehtinyt nauttia siitä ennen kuin olin kovin tuskainen mahani kanssa. Sitten syksyn alkaessa hämärtää sai vauvan syliin ja koko perheellä oli aikaa rauhoittua kotiin. Ne väsyttävimmät kuukauden meni siinä sivussa kun muutenkin syksyn ja joulun aikaan tulee oltua paljon vain kotona. Seuraavana keväänä ja kesänä vauva oli jo mukavasti kasvanut ja oli kivaa vierailla ystävillä ja sukulaisilla sekä mökkeillä.

Vierailija
25/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keksisin heti listan, miksi kaikissa syntymäkuukausissa on jotain kivaa:

Tammikuu - lapsi täyttäisi vuosia heti vuoden alussa

Helmikuu - kiva kuukausi, kun on kaikkia pikkujuhlia, runeberginpäivää, ystävänpäivää, laskiaista yms

Maaliskuu - kaunis kevättalven kuukausi (jolloin myös mulla on synttärit!)

Huhtikuu - kevät on täällä ja luonto herää eloon

Toukokuu - ulkona on ihanan vihreää ja synttäreitä saisi juhlia ennen kesälomia

Kesäkuu - juhannus ja kesä kauneimmillaan

Heinäkuu - synttärien yhteydessä voi lomailla ja on lämmintä

Elokuu - ihana loppukesä ja lämpimät, pimeät illat

Syyskuu - kaunista ruskan aikaa

Lokakuu - naamiaiset ja muuta kivaa, ulkona on vielä värikkäitä lehtiä

Marraskuu - kiva aika juhlia, kun harvoin on muita juhlia tähän aikaan vuodesta (häät tms)

Joulukuu - kuukausi täynnä juhlia joulun ja uuden vuoden myötä

Eli summa summarum, jokaisesta kuukaudesta kyllä keksii hyviä puolia <3

Vierailija
26/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi tammikuinen ja seuraavaksi toivoisin kesäkuista, mutta saapa nähdä tuleeko mitään seuraavaa enää. Mutta mitenkään ei yritetty ajoittaa alkuvuoteen, enkä näe siinä mitään sen ihmeempää kuin muissakaan kuukausissa. Kesällä vois tietty olla helpompaa pukemiset ym.

Vierailija
27/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tota samaa kuin aloittaja, vaikka oma kaveriporukka ei kovin laaja olekaan eikä tämä ole mikään tilastollinen yleistys.

Kaveriporukkaani kuuluu korkeasti koulutettuja, jotka lukevat paljon, seuraavat tiedettä ja tutkimuksia. Moni on suoraan myöntänyt, että monissa tutkimuksissa selvinneiden, loppuvuonna syntyvien adhd/mielenterveysongelmien suuremmat todennäköisyydet mietityttävät. Haluavat siis antaa syntymäajan miettimisellä lapselleen teoriassa parhaan mahdollisen alun esimerkiksi koulutuspolkua varten.

En silti itse vetäisi mutkia kovin suoriksi tämän asian kanssa. Eräs kollegani sai lapsen aivan vuoden alussa, kun lapsi syntyi yllättäen kuukausia etuajassa. Lapsi kärsii monista kehitysviivästymistä ja sairauksista, eikä tilanne helpota ajan kuluessa. Ei se syntymäajankohta ole mikään tae, että elämä menisi tietyllä tavalla.

Vierailija
28/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekkaita olette te, jotka voitte suunnitella lapsen syntymän vuodenajan tai jopa kuukauden perustella. Itsellä yli 2 vuotta yritystä takana niin tässä vaiheessa ei ole kyllä paskaakaan väliä missä kuussa lapsi syntyy, jos vaan raskaaksi tulisin.

Vierailija
29/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissä on hyvin vähän tammikuisia. Samoin kesällä syntyneitä. Omien lasteni kohdalla en mitenkään miettinyt milloin syntyvät, ex olisi halunnut kesävauvoja. Kun olisi ollut kivaa pitää isyyslomaa kesällä... No, lapset syntyi molemmat loppuvuodesta. Ja mielestäni parempi näin, kuin jos olisi viivästynyt sen noin kuukauden ja olisi syntyneet tammikuussa. Olisivat nyt yhtä alemmalla luokalla koulussa. Kuitenkin pärjäävät hyvin siellä koulussa, parhaiden joukossa jopa. Toinen on samankokoinen kuin muutkin, toinen keskimittainen, pari pitkää alkuvuoden lasta siellä on.

Vierailija
30/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omassa tuttavapiirissä yleistä. Kyllä vaivoja syntyy ihan ympäri vuoden eikä mulla ainakaan ole tietoa kuinka kauan ovat yrittäneet tai ovatko edes. Mutta kaikki tuntuvat olevan onnellisia vauvoistaan.

Vierailija
31/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko alkuunkaan, että suurin osa tulisi sormia napsauttamalla raskaaksi juuri silloin kun haluaa. Enemmän omassa kaveripiirissä on se kokemus, että yritystä voi olla tosi pitkään takana ja/tai keskenmenoja voi olla useampiakin.

Vierailija
32/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä kommenteistakin näkee, et lopulta on se ja sama, koska lapsi syntyy. Oman lapsen syntymäaika on aika just sopiva jälkikäteen ajateltuna ja loppuraskaus oli kiva kokea juuri tiettyyn aikaan vuodesta.

Vierailija
33/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en uskaltais ajoittaa lasta tohon tammikuulle, jos kovasti toivoisin alkuvuodesta syntyvää lasta. muutenkin elämässä on huono tuuri, niin mun tuurilla se lapsi syntyisi joulukuun vikoina päivinä. 

Vierailija
34/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi syntyi 3vk ennen laskettua aikaa. Onneksi ei yritetty ajoittaa tammikuulle, olisi tullut joulukuun vauva.

Vierailija
35/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea uskoa tätä ihan siitä syystä että ihmisille on usein tärkeää saada lapsiprojekti tietyssä ajassa maaliin, enkä vaan pidä todennäköisenä sitä että jos just siinä maalis-huhtikuussa ei tärppää niin siirretään koko yritys vuodella eteenpäin. Hyvin harvalla on aikaa tehdä yhtä vauvaa montaa vuotta siten että vuoteen mahtuu yksi yrityskerta, vaan vauvaa tahkotaan kunnes raskaus alkaa.

Mä tiiän useammankin kaveripariskunnan, jotka ovat laittaneet yrityksen jäihin, jos laskettu aika olisi osunut välille lokakuu-joulukuu. Sanoivat etteivät halua lapsen syntyvän loppuvuodesta. Muuten syntyikin sit tasaisesti lapsia tammikuusta syyskuulle.

Vierailija
36/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännä aihe, kun osalla menee alapeukuista päätellen tunteisiin, jos toiset yrittää ajoittaa lapsen syntymää

Vierailija
37/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä tuosta mutta sen oon huomannut että jostain syystä monet ei halua lapsensa syntyvän joulukuussa. Ollaan ennemmin vähän silleen että toivottavasti syntyy aiemmin. Ja kai sekin on ihan ymmärrettävää.

Vierailija
38/65 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuoikeutettujen ihmisten ongelmia, jos lapsen syntymäkuukausi on noin iso juttu. Pääasia, että lapsen saisi, jos sitä toivoo.

Aikoinaan eniten lapsia syntyi huhtikuun tienoilla, kun juhannuksena alkunsa saaneet syntyivät. Nyt ei tuokaan ajankohta kelpais, kun ei ole tammikuu eikä kesälomakautta. :D

Vierailija
39/65 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapahan tälle ihqulle boomille päätöksen liki vuodeksi, kun huomenna alkaa helmikuu 😘😘

Vierailija
40/65 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jännä aihe, kun osalla menee alapeukuista päätellen tunteisiin, jos toiset yrittää ajoittaa lapsen syntymää

Saahan sitä yrittää, mutta luonto saattaa olla eri mieltä. Yhdellä kaverillani on tammikuun lapsi, jonka laskettu aika tosin oli joulukuussa. Ihan niin meedio hän ei ehkä ollut, että olisi osannut ajoittaa niin. Toisella on joulun lapsi, jonka laskettu aika oli helmikuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme