TM: Lentääkö auki olevasta wc-pöntöstä ulostebakteereita hammasharjoihin, kun vessan vetää? Tutkijat kumosivat pitkään eläneen harhaluulon
"Useimmiten wc-tiloista löytyvät hammasharjat ovat täynnä suusta löytyviä bakteereita, eivät suolistosta löytyviä bakteereita.
Näin toteavat asiaa nyt selvittäneet yhdysvaltalaisen Northwestern-yliopiston tutkijat tutkimusraportissaan, joka julkaistaneen maanantaina Microbiome–tiedejulkaisussa."
https://tekniikanmaailma.fi/lentaako-auki-olevasta-wc-pontosta-ulosteba…
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kusi pärskyy sieltä pöntöstä nivustaipeisiin seisaaltaan pissiessä. Samoin ulostebakteerit nousee pöntön pohjalta paskakasasta takaisin persesilmään.
Joskus pökäleen pudottua vesi tekee täsmäroiskaisun suoraan persesilmään.
Tällä logiikallahan niitä joka paikkaan laskeutuvia kakka-aerosoleja on sitten myös ihmisen naamalla, hiuksissa, vaatteissa, pyyhkeissä, lattialla, seinissä, peilissä ja kaikessa mitä vessassa on. Vessasta ne tietysti leijailee koko asuntoon, eli kaikki on loppupeleissä aivan paskassa.Tuskin ne pelkkiin hammasharjoihin osaa laskeutua 🙄
En koskaan vedä vessanpönttöä kansi auki.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä näppäriä konsteja hammasharjojen desinfiointiin - siis myös ihan niistä oman suun bekteereista? Pari olen itse pilannut liian kuumalla vedellä.
"Ihmisen kehossa ja sen pinnalla on jopa miljoona miljardia bakteerisolua kymmenen kertaa enemmän kuin ihmisen omia soluja. Bakteerimassa painaa noin 1,5 kiloa. Suurin osa bakteereista lymyää suolistossa. Niitä on runsaasti myös limakalvoilla ja iholla."
Aivan turhaa mitään hammasharjoja on desinfioida. Tärkeämpää on pitää bakteerit oikeassa paikassa, ettei alapään ja yläpään bakteerit mene sekaisin.
Ihmiset pelkäävät WC-pöntössä olevia bakteereja, vaikka puhelimessa ja PC:n/läppärin näppäimistössä voi olla ihan yhtä paljon bakteereja ja ihmiset silti räpläävät niitä päivät pitkät vailla huolen häivää.
Mutta keuhkoihin niitä menee tottakai. Jos huuhtoo kansi auki (kuka pönttö niin tekee?) siinä "vatkaa" veden mukana ulosteet, jolloin osa tietysti siirtyy veden mukana ilmaan - aivan kuten suihkusta irtoaa vesipisaroita, niin että kylpyhuone on höyryssä. Veden mukana ulostetta leijailee siten helpommin ympäristöön. Se tuskin aiheuttaa sairauksia terveessä ihmisessä, kun määrätkin ovat pieniä. Jos hammasharjat testataan kuivuneina, bakteerit ovat ehtineet kuolla niissä.
Vain idiootti pitää suuhygieniavälineitä vessassa.
Ei koske minua.
En käytä vessaa, vaan ulosteeni syö sugardaddyni, keski-ikäinen, hyvätuloinen perheenisä, joka myös nuolee pyllyni puhtaaksi.
Kätevää ja hygienistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä näppäriä konsteja hammasharjojen desinfiointiin - siis myös ihan niistä oman suun bekteereista? Pari olen itse pilannut liian kuumalla vedellä.
"Ihmisen kehossa ja sen pinnalla on jopa miljoona miljardia bakteerisolua kymmenen kertaa enemmän kuin ihmisen omia soluja. Bakteerimassa painaa noin 1,5 kiloa. Suurin osa bakteereista lymyää suolistossa. Niitä on runsaasti myös limakalvoilla ja iholla."
Aivan turhaa mitään hammasharjoja on desinfioida. Tärkeämpää on pitää bakteerit oikeassa paikassa, ettei alapään ja yläpään bakteerit mene sekaisin.
Tämä on hyvä muistaa, aina kun ukko kinuaa suikkaria.
Asiaa voisi myös verrata seksiin ja nuoleskeluun – siinä vasta voi ulostebakteereja saada suuhunsa, eihän ihminen steriili ole. Mutta ei se ole ennenkään ketään estänyt.
Kerran leirinta-alueella yks aiti toi tyttarensa hammasharjojen Kanssa tiskienpesu altaille.
Taisivat olla naita kakkapelkoisia, mutta tiskaessani siina samalla tuli mulle aikamoinen ykaysrefleksi.
Kylla harjat kuuluu vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa voisi myös verrata seksiin ja nuoleskeluun – siinä vasta voi ulostebakteereja saada suuhunsa, eihän ihminen steriili ole. Mutta ei se ole ennenkään ketään estänyt.
Onneksi pissa on steriiliä.
Voi tämmöinen bakteerikammoinenkin harrastaa seksiä huoletta.
Vierailija kirjoitti:
Hajumolekyyli ja bakteeri ovat eri asioita. Tiedoksi siis tälle "hajupäättelijälle".
Minä en halua hammasharjaani kakan hajumolekyylejä.
Eikö kellään muulla ole kylppärissään peilikaappia jossa säilyttää hammasharjaa?
Kyllä peppusek sin jälkeen tyttöystävä on jatkanut ottamalla sen suuhun. Kiihottavalta tuntuu, en ole kysynyt miltä se maistui.
M29
Sillä sähköhammasharjalla saa kutinan pois peräreiästä kylässä jos on. Ihan vaan siitä pinnasta pikkuisen harjaa. Helpottaa ja vaan lainaa sitä harjaa. Naama peruslukemilla toivottaa hyvät yöt ja hyviä jatkoja naapurin Liisalle.