Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ranskan, Saksan ja Venäjän kielten opiskelu romahtanut

Vierailija
30.01.2021 |

Ei enää valita koulussa valinnaiseksi ja jopa yliopistoissakin hakijoiden määrä pudonnut kolmannekseen kymmenessä vuodessa.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns. ylimääräisen kielen opiskelu vaatii hirmusti aikaa ja vaivaa. Englannin taas oppii huomaamatta, kun jo alakoulussa roikutaan online-peleissä ja youtubessa.

Ei englannin osaamista ole hakata pelejä ja käyttää muutamia komentoja!

Minun 17v poika pelaa kaiken vapaa-aikansa. Pelatessa hänen huoneestaan kuuluu tasainen puheen purputus. Alakoululaisesta lähtien tämä puhe koostui suomenkielisestä puheesta suomalaisille ja englanninkielisestä puheesta ulkomaalaisille pelikumppaneille. Välillä tulkkasi kavereiden puhetta Suomesta englanniksi ja englannista suomeksi. Sujuvasti ja vaivattomasti. Lukiossa enkun kurssien keskiarvo kakkosella on 10. Monesti pelaajia syytetään kapeasta sanavarastosta ja köyhästä kielen vivahteuden tuntemisesta. Lapsi ei harjoittele englantia yhtään, mutta en piruvie ole yrityksestä huolimatta saanut kiinni osaamattomuudesta esim. Synonyymien tai antonyymien tietämisessä tai eri idiomien tietämisessä. Itsellä akateeminen tutkinto ja työkieli pitkälti englanti.

Jep. Mun 13-vuotias tytär jutteli eilenkin 3 tuntia brittikaverinsa kanssa pelin lomassa. Englanti on 10, ruotsi 8. Ääntääkin englantia jo paremmin kuin minä.

Niin, entä sitten? On hienoa, että tyttäresi menestyy mutta menestyisi kielissä todennäköisesti ilman pelaamistasi. Minä luin aikoinaan kieliä ja sain hyviä numeroita eikä ollut internetiä keksittykään :) .

Piti olla pelaamistaan. Voithan sinäkin toki pelata yhdessä hänen kanssaan.

Vierailija
42/47 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns. ylimääräisen kielen opiskelu vaatii hirmusti aikaa ja vaivaa. Englannin taas oppii huomaamatta, kun jo alakoulussa roikutaan online-peleissä ja youtubessa.

Minun 17v poika pelaa kaiken vapaa-aikansa. Pelatessa hänen huoneestaan kuuluu tasainen puheen purputus. Alakoululaisesta lähtien tämä puhe koostui suomenkielisestä puheesta suomalaisille ja englanninkielisestä puheesta ulkomaalaisille pelikumppaneille. Välillä tulkkasi kavereiden puhetta Suomesta englanniksi ja englannista suomeksi. Sujuvasti ja vaivattomasti. Lukiossa enkun kurssien keskiarvo kakkosella on 10. Monesti pelaajia syytetään kapeasta sanavarastosta ja köyhästä kielen vivahteuden tuntemisesta. Lapsi ei harjoittele englantia yhtään, mutta en piruvie ole yrityksestä huolimatta saanut kiinni osaamattomuudesta esim. Synonyymien tai antonyymien tietämisessä tai eri idiomien tietämisessä. Itsellä akateeminen tutkinto ja työkieli pitkälti englanti.

Poikasi taitaa menestyä koulussa muutenkin ja erinomaista, jos näin on. En silti yleistäisi jonkun 15-vuotiaan perusjonnen kielitaitoa poikasi pohjalta.

Tässä ketjussa ei nyt puhuta perusjonneista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikasi taitaa menestyä koulussa muutenkin ja erinomaista, jos näin on. En silti yleistäisi jonkun 15-vuotiaan perusjonnen kielitaitoa poikasi pohjalta.

Itse asiassa peruskoulun päättävillä pojilla on nykyään parempi englannin osaaminen kuin tytöillä (samoin yo-kirjoituksissa) ja sille ei ole löydetty muuta selitystä kuin runsaampi pelaaminen.

Vierailija
44/47 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lukiolaispojat saavat tyttöjä enemmän huippuarvosanoja englannin kielessä. Tuoreen opinnäytetyön mukaan tärkein selittävä syy poikien menestykseen on runsas tietokonepelien pelaaminen. Englannin kielen professori kehottaa tunnustamaan pelien merkityksen kielitaidolle."

Yle.fi

Vierailija
45/47 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on englantipainotteisella luokalla ollut koko peruskoulun ja saanut monta vuotta englantilaiselta opettajalta englannin opetusta. Numero englannista oli viimeksi 10. Puhuu englantia myls luokkakavereiden kesken. Osaaminen on näin ollen jo hyvää tasoa, en sanoisi vieläkään välttämättä erinomaista. Opiskelee muitakin vieraita kieliä ruotsin lisäksi. Itselle on kielten oppiminen ollut myös hauskaa ja helppoa mutta todella monelle ei! Ei ole järkevää kuvitella, että mnen vieraan kielen taitoa voisi opettaa koko ikäluokille. Ei siinä ole mitään järkeä.

Ei kukaan ole koko ikäluokalle useiden kielten opiskelua tyrkyttämässä. Nyt tilanne on se, että "kukaan" ei opiskele kolmatta kieltä.

Tuo siis liioitellusti, oikeammin sanottuna aiempaa vähemmän opiskellaan.

Kyse on nyt lukion ongelmasta. Lukiossa ei esim.pitkän espanjan lukija voi jatkaa omalla tasollaan espanjan opiskelua, koska kurssia ei ole tai se on aivan alkeiskurssi. Lukion sotki edellinen hallitus tehokkaasti ja ylopistojen valintajärjestelmän.

Aijaa. Minä olen koko ketjun ajatellut lähinnä A2-kielivalintoja, koska muistan uutisen siitä, että A2-kielen valitseminen on romahtanut. Ja aloituksessa ei ollut tarkennettu mistä puhutaan.

Mutta juu luonnollisesti alkanutkin kielen opiskelu tyssää lukiossa, jos ryhmää ei siellä enää synnykään.

Vierailija
46/47 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mun 13-vuotias tytär jutteli eilenkin 3 tuntia brittikaverinsa kanssa pelin lomassa. Englanti on 10, ruotsi 8. Ääntääkin englantia jo paremmin kuin minä.

Niin, entä sitten? On hienoa, että tyttäresi menestyy mutta menestyisi kielissä todennäköisesti ilman pelaamistasi. Minä luin aikoinaan kieliä ja sain hyviä numeroita eikä ollut internetiä keksittykään :) .

No enpä tiedä. Tytär on laiska lukemaan kokeisiin. Sanakokeissakin huomaa pelaamisen merkityksen, kun vastaa usein synonyymein eikä sitä sanaa, joka kirjassa olisi ollut.

Vierailija
47/47 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole selvästikään seurannut nykylasten online-pelaamista. Peleissä on ensinnäkin usein pitkiä juonellisia selostuksia, lisäksi pelattaessa on koko ajan chat-keskustelu käynnissä muiden pelaajien kanssa.

Pakko kommentoida, opiskelen englantilaista filologiaa. Vaikka pelien pelaaminen ja englanninkielinen vuorovaikutus ehdottomasti edistää kielen oppimista, ei se todellakaan ole yksistään riittävää. Olen siinä mielessä samaa mieltä ensimmäisen kommentoijan kanssa, että englannin osaaminen, mitä sillä sitten tarkoitetaankin, vaatii enemmän. Pelien sanavarasto on yksipuolista, usein hoetaan samoja fraaseja, ja kieliopilla leikitellään paljon niin, että lapsella/nuorella voi mennä oikeat ja väärät muodot sekaisin. Englannissa on helppo päästä kohtalaiselle tasolle mutta kielenä se pelaa paljon nuansseilla, yhdellä maailman isoimmista sanamääristä sekä joskus monimutkaisillakin rakenteilla. Pelien päälle jos vielä lukee vaikka New Yorkeria tai muuta asiatekstiä netistä englanniksi, niin sitten päästään jo pitkälle. Mutta esim. oma miesystäväni juttelee pelatessaan sujuvasti kuulokkeisiin peliin liittyviä asioita englanniksi, mutta hämmästyin kun tajusin ettei hän osaa keskustella englanniksi juuri mistään muusta. Eli ei kannata pelaamisen varaan laskea...

Lisähuomio, muiden kielten opiskelu ehdottomasti tukee myös kielitaitoa englannissa (englanti on pitkälti latina/italia, ranska, ruotsi, ja saksa blendattuna) ja on muutenkin yleissivistävää, on surullista jos nykyään nuoret joutuvat kaiken laskelmoimaan eivätkä saa opiskella esim. ranskaa vain uteliaisuudesta ja oppimisen ilosta. Samoilla linjoilla, että pakolliset kielet pitäisi olla englanti ja jokin vapaavalintainen muu kieli. Ruotsia en ole tarvinnut koskaan, mutta Saksalle olisi tullut käyttöä vaikka kuinka...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi