Osaako puhelin jo lukea ajatuksia?
Katselin meidän yläkerran portaita ja mietin, että ne pitäisi kohta uusia.
Arvatkaapa mitä?
Avasi puhelimen, niin google tarjosi ensimmäiseksi mainosta, jossa oli portaiden malleja.
En ole niitä ikinä hakenut sieltä.
Olenko hullu? Vai onko puhelin hullu?
Kommentit (63)
Olin töissä yksin ja ajattelin että käyn lounaaksi salaattibaarista kanasalaatin. Siis vain ajattelin, en puhunut asiasta edes itsekseni, enkä googlannut. Face alkoi mainostamaan salaattibaaria jo ennen lounastaukoa. Kyllä se lukee ajatuksia..
Noh. Yksinkertaisin selitys on se, että sitä on ikään kuin virittynyt näkemään tiettyyn aihepiiriin kuuluvia asioita.
Ihan samat porras-, mätitahna- ja Daim-kakkumainokset ovat siellä saattaneet aiemminkin pyöriä, mutta silloin ei ole tullut kiinnittäneeksi huomiota niihin.
Ja toisin päin: sitä voi tulla ajatelleeksi uusia rappusia, tahnaa tai kakkua, koska on huomaamattaan nähnyt sellaisen mainoksen.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin miehelle Whatsappissa viestiä, että tuonko jotain kahvileipää kaupasta. Vaikka Daim-kakkua, vastasi mies. Muuten asiasta ei puhuttu.
Seuraavana päivänä saan Lidlin sovellukseen Sinun Etusi -kupongin Daim-kakusta.
Mitenkäs tuo Whatsappin tiedonkeruu toimii? Kyllähän he lupailevat, että viestit ja puhelut ovat salaisia, mutta se ei kai poissulje sitä, että tekoäly saa seuloa joukosta avainsanoja ja jakaa ihmisiä kohderyhmiin?
Face, Insta ja Whatsapp ovat kaikki Facebook Inc:in ylläpitämiä sovelluksia, ja ne keskustelevat keskenään. Eli laitat viestiä Whatsappissa, niin saat Facessa mainoksen.Vai oliko puhdas sattuma?
Vierailija kirjoitti:
Laitoin miehelle Whatsappissa viestiä, että tuonko jotain kahvileipää kaupasta. Vaikka Daim-kakkua, vastasi mies. Muuten asiasta ei puhuttu.
Seuraavana päivänä saan Lidlin sovellukseen Sinun Etusi -kupongin Daim-kakusta.
Mitenkäs tuo Whatsappin tiedonkeruu toimii? Kyllähän he lupailevat, että viestit ja puhelut ovat salaisia, mutta se ei kai poissulje sitä, että tekoäly saa seuloa joukosta avainsanoja ja jakaa ihmisiä kohderyhmiin?
Vai oliko puhdas sattuma?
Piti siis vastata tähän, mut menikin keskelle tekstiä.
Face, Insta ja Whatsapp ovat kaikki Facebook Inc:in ylläpitämiä sovelluksia, ja ne keskustelevat keskenään. Eli laitat viestiä Whatsappissa, niin saat Facessa mainoksen.
Kyllä vaan. Päivällä oli aikomus soittaa kaverille kun ei ollut muutamaan viikkoon kuulunut. Enpä ehtinyt kun kaveri soitti mulle.
Onko sinuun asennettu nanoteknologiaa? Ei kai muuten ajatustenluku voisi olla mahdollista?
Sunnuntaina kävimme tyttäreni uudessa asunnossa. Keskustelimme keittokomeron remontista naamatusten.
Kotimatkalla (istuin pelkääjän paikalla) laitoin tekstiviestin pojalleni, jolla ei ollut vielä imuria ostettu.
Kotona Facebookissa oli mainoksia keittiöfirmoilta ja imurimainoksia.
En ole googlaillut kumpaakaan asiaa netistä.🤔
Kokeillaan. Ajatellaan jotain järjetöntä mitä ei ole ennen ajateltu ja odotellaan seuraavia mainoksia.
Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018–2037: Ajatusten luku ja muokkaus suoraan aivoista
Tulevaisuusvaliokunnan virallinen julkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018–2037: Ajatusten luku ja muokkaus suoraan aivoista
Muistutit julkaisusta, joka kannattaa muidenkin lukea. Luin tuon eduskunnan sivuilta ja on järkyttävää luettavaa, pitkä teos, mutta jokaisen kannattaa lukea ihan itse, millainen dystopia odottaa, jos mikään ei sitä torppaa.
Mitenhän testaavat tai koekäyttävät tuota ajatustenlukua?
Vierailija kirjoitti:
Noh. Yksinkertaisin selitys on se, että sitä on ikään kuin virittynyt näkemään tiettyyn aihepiiriin kuuluvia asioita.
Ihan samat porras-, mätitahna- ja Daim-kakkumainokset ovat siellä saattaneet aiemminkin pyöriä, mutta silloin ei ole tullut kiinnittäneeksi huomiota niihin.
Ja toisin päin: sitä voi tulla ajatelleeksi uusia rappusia, tahnaa tai kakkua, koska on huomaamattaan nähnyt sellaisen mainoksen.
Sain siis Lidlin sovellukseen minulle räätälöidyn kupongin. Sinun Etusi -kuponki erotettuna muista kupongeista. Enkä ole ikinä ostanut Lidlistä Daim-kakkua, en edes tiennyt niitä siellä olevan. Sen alkuperäisen kakun ostin ihan eri kaupasta.
T. Daim-kakkutyyppi
Minulle on ehdotettu facebookissa ryhmää, jossa vihanneksia ja mittanauhan kuva. Lisäksi kuulosuojaimia kerran ja tenojakin. Olen 60 v nainen. Olen pulska, vaikka syönkin vihanneksia. Puhelimessa puhun tuttavani kanssa äänet kovalla puhelimessa.
Mietin erään kerran jotain sähkövehjettä, että mikähän se on nimeltään. Kun en nimeä tiennyt, en olisi siitä voinut puhuakaan ja mitäpä yksin olisin ääneen ruvennut muutenkaan kuvailemaan. Avasin puhelimella netin ja pitkät rimpsut oli mainoksia kyseisestä laitteestaan nimellä. Jota en edelleenkään muista, oli niin tuntematon itselle. En kyllä keksi mitään selitystä.
Kävin ostamassa K kaupasta sipsiä ja dippiä. Kotona kun tulin tälle palstalle, mainoksena oli joku mainos valmisdipistä. En todellakaan ollut googlettanut dippejä. Tosin, taisin mainita miehelle kaupasta tullessani, että ostin "sipaa ja dipaa". Mutta ei kai puhelimen pitäisi tuollaisia lyhenteitä ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutit julkaisusta, joka kannattaa muidenkin lukea. Luin tuon eduskunnan sivuilta ja on järkyttävää luettavaa, pitkä teos, mutta jokaisen kannattaa lukea ihan itse, millainen dystopia odottaa, jos mikään ei sitä torppaa.
Mitenhän testaavat tai koekäyttävät tuota ajatustenlukua?
Liittyykö siihen johonkin uuteen id- hommaan, sirutukseen, mitä rupesivat työstämään silloin kun pandemia alkoi? Enkä nyt tarkoita mitään rokotteesta siruja -juttuja vaan ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokeillaan. Ajatellaan jotain järjetöntä mitä ei ole ennen ajateltu ja odotellaan seuraavia mainoksia.
Kokeilin tätä vaimoni kanssa. Juteltiin poravasarasta sekä Whatsappissa että livenä ja myös puhelimessa. Monta kertaa. Ei ole kummallakaan näkynyt poravasaran mainoksia. Ehkä pitää olla jotain arkisempaa, vaikka suklaavanukas.
Puhuin äidin kanssa kasvotusten Norwayn lentofirmasta ja kun avasin Facebookin niin heti tuli Norwayn mainos.
Ikinä en ole googlettanut kyseistä firmaa.
Minulle tuli kesällä usein sianrehumainoksia. Asun kerrostalossa kaupungin lähiössä enkä omista possua.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kesällä usein sianrehumainoksia. Asun kerrostalossa kaupungin lähiössä enkä omista possua.
Ja nyt tuli mainos "Puhutaan lihavuudesta".
:D
Aina kakalla käyntini jälkeen puhelimestani tulee aivan paskoja mainoksia. Joskus jopa ennen.