Kuinka suuri ikäero on liian suuri kahden aikuisen välisessä parisuhteessa?
Esim. itse tiedän yhden miehen, jonka ensimmäinen vaimo taisi olla suht. samaa ikäluokkaa hänen kanssaan. Toinen vaimo olikin sitten 18 vuotta nuorempi (menivät naimisiin kun nainen oli 24-vuotias) ja nykyinen vaimo taitaa olla yli 30 vuotta nuorempi (en tiedä milloin he menivät naimisiin, mutta heidän ensimmäinen yhteinen lapsensa syntyi naisen ollessa 26v).
Tässäkin tapauksessa kaikki ovat aikuisia, mutta silti minua jotenkin puistattaa tuollainen ikäero. Mieshän on ollut aikuinen silloin, kun hänen vaimonsa eivät ole vielä olleet syntyneet. Mutta onko tuollainen ikäero kuitenkaan väärin, jos kaikki osapuolet ovat jo täysi-ikäistä?
Kommentit (64)
Kun nykyään näyttää siltä, että tuollaiset kolmekymppiset pojat vielä leikkii kaikenlaisia tietokonepelejä niin uskoisin että sellainen 15-20 vuotta vanhempi mies voisi olla jo kehittynyt aikuiseksi ja voisi olla ihan hyvä partneri.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot eivät ole täysin kehittyneet kuin vasta 25-vuotiaana. Mielestäni yli 35-vuotias joka seurustelee 18-24-vuotiaan kanssa on jotenkin p*rvo, vaikka onhan se laillista. Tulee silti mieleen että ehkä tuon yli 35-vuotiaan itsensä ikäiset henkilöt huomaavat jotain sellaista hänessä, jota nuoremmat eivät osaa vielä epäillä.
Kuitenkin alle 25-vuotiaita pidetään riittävän kehittyneinä olemaan täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä ja lasten vanhempia. Jos se kehittymättömyys olisi oikeasti ongelma, niin olisikohan tuohon puututtu?
Onhan ne fyysiset muutoksetkin jo suuria jos itse on vielä suht timmi ja kumppani alkaa repsahtaa joka puolelta. Nahka roikkuu, pallit roikkuu, heltta roikkuu.
Joillakin miehillä on tietenkin se oma markkina-arvo sen verran yläkanttiin kuviteltu, että Pate, 70, saa Lissun, 18-25v. kun vaan pyytää. Ja itse nuorenee muutamalla vuosikymmenellä. Kuoleman uhka väistyy kauemmaksi.
10 vuotta on maksimi ja siinäkin on liikaa. Menisi kyllä vielä kolmen, neljänkympin iässä mutta ei oikein nuorempana ja vanhempana vielä vähemmän. Kymmenen vuotta on pitkä aika siinä vaiheessa kun toinen jää eläkkeelle ja itsellä on vielä kakkua lusittavana.