Kuinka suuri ikäero on liian suuri kahden aikuisen välisessä parisuhteessa?
Esim. itse tiedän yhden miehen, jonka ensimmäinen vaimo taisi olla suht. samaa ikäluokkaa hänen kanssaan. Toinen vaimo olikin sitten 18 vuotta nuorempi (menivät naimisiin kun nainen oli 24-vuotias) ja nykyinen vaimo taitaa olla yli 30 vuotta nuorempi (en tiedä milloin he menivät naimisiin, mutta heidän ensimmäinen yhteinen lapsensa syntyi naisen ollessa 26v).
Tässäkin tapauksessa kaikki ovat aikuisia, mutta silti minua jotenkin puistattaa tuollainen ikäero. Mieshän on ollut aikuinen silloin, kun hänen vaimonsa eivät ole vielä olleet syntyneet. Mutta onko tuollainen ikäero kuitenkaan väärin, jos kaikki osapuolet ovat jo täysi-ikäistä?
Kommentit (64)
Osalla naisista suurin valttikortti on nuoruus. Jos tulevat vielä perheestä jossa kotoa voi lähteä 16-vuotiaana, eivät odottele 20 vuotta naimakauppoja.
Ehkä nuorikin voi olla "p3dofiili", käänteisesti, eli jos tykkää ajatuksesta itsestään "lapsenomaisena" kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot eivät ole täysin kehittyneet kuin vasta 25-vuotiaana. Mielestäni yli 35-vuotias joka seurustelee 18-24-vuotiaan kanssa on jotenkin p*rvo, vaikka onhan se laillista. Tulee silti mieleen että ehkä tuon yli 35-vuotiaan itsensä ikäiset henkilöt huomaavat jotain sellaista hänessä, jota nuoremmat eivät osaa vielä epäillä.
Yhdyn tähän. Olen 41-vuotias, ja kaikki teinit sekä parinkympin alkupäässä olevat näyttävät ihan lapsilta minulle! Samaa ovat sanoneet samanikäiset miespuoliset ystäväni, eikä kukaan heistäkään voisi kuvitella seurustelevansa sellaisen kanssa, joka on juuri ja juuri ohittanut teini-iän. Silloin kun olin itse parikymppinen, niin minua iskemään tulleet vanhemmat miehet olivat juurikin niitä ns. pervoja, jotka halusivat jonkun helposti manipuloitavan keskenkasvuisen tyttöystävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaikärajan jälkeen ihan mikä tahansa vuosimäärä OK! Rakkaus ei katso ikää eikä siis ikäeroa.
Itse pidän esim. 16-vuotiaan ja nelikymppisen välistä suhdetta silti hyväksikäyttönä, vaikka se on Suomessa laillista. Teini ei ole samalla tasolla aikuisen kanssa, vaikka lain mukaan sellainen suhde olisikin ok. Joissakin maissa on laillista harrastaa seksiä esim. 9-vuotiaan kanssa, jos on tämän kanssa naimisissa. Laki ei ole sama asia kuin moraali.
Otsikossa puhutaan kahdesta aikuisesta.
Jokainen pari ratkaisee tämän keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaikärajan jälkeen ihan mikä tahansa vuosimäärä OK! Rakkaus ei katso ikää eikä siis ikäeroa.
Itse pidän esim. 16-vuotiaan ja nelikymppisen välistä suhdetta silti hyväksikäyttönä, vaikka se on Suomessa laillista. Teini ei ole samalla tasolla aikuisen kanssa, vaikka lain mukaan sellainen suhde olisikin ok. Joissakin maissa on laillista harrastaa seksiä esim. 9-vuotiaan kanssa, jos on tämän kanssa naimisissa. Laki ei ole sama asia kuin moraali.
Otsikossa puhutaan kahdesta aikuisesta.
Jokainen pari ratkaisee tämän keskenään.
Vastaus oli tuolle, joka sanoi, että suojaikärajan (joka on Suomessa 16v) jälkeen mikä tahansa vuosimäärä on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot eivät ole täysin kehittyneet kuin vasta 25-vuotiaana. Mielestäni yli 35-vuotias joka seurustelee 18-24-vuotiaan kanssa on jotenkin p*rvo, vaikka onhan se laillista. Tulee silti mieleen että ehkä tuon yli 35-vuotiaan itsensä ikäiset henkilöt huomaavat jotain sellaista hänessä, jota nuoremmat eivät osaa vielä epäillä.
Yhdyn tähän. Olen 41-vuotias, ja kaikki teinit sekä parinkympin alkupäässä olevat näyttävät ihan lapsilta minulle! Samaa ovat sanoneet samanikäiset miespuoliset ystäväni, eikä kukaan heistäkään voisi kuvitella seurustelevansa sellaisen kanssa, joka on juuri ja juuri ohittanut teini-iän. Silloin kun olin itse parikymppinen, niin minua iskemään tulleet vanhemmat miehet olivat juurikin niitä ns. pervoja, jotka halusivat jonkun helposti manipuloitavan keskenkasvuisen tyttöystävän.
:D
Vierailija kirjoitti:
En itse ottaisi paljon vanhempaa. En halua tulevaisuudessa olla vanhuksen hoitajana, jos itse vielä olen nuorehko ja täynnä elämää.
Liian nuortakaan en ottaisi. Silloin joutuisi murehtimaan omaa rupsahtamistaan ja sitä että muodostuu toiselle taakaksi vanhetessaan.Kyllä paras kumppani on lähellä omaa ikää. Max 5 vuoden heittoa kumpaankin suuntaan.
Ex on mua 25 vuotta vanhempi. Kaikki sujui ihan hyvin siihen asti, kunnes hän jäi vanhuuseläkkeelle. Alkoi muuttua monessa suhteessa papparaiseksi. Jaksoin muutaman vuoden ja otin avioeron. Nyt mulla on itseäni 2 vuotta vanhempi aviomies.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muu merkitsee, ei ikä. Oma miesystäväni on minua 23 vuotta vanhempi.
Sairasta, mutta ainahan näitä isä- ja mielenterveysongelmaisia sekä gold-diggereitä löytyy.
Siis oikeesti katsokaa vaikka tästä mitä ikä tekee äijälle kuin äijälle vaikka olis nuorempana miten komea. Normipatu lähtee vielä huonoimmasta hanasta. Yäk.
Jokainen tekee kuten hyvältä tuntuu, mutta kyllähän se jokseenkin epäilyttävää on jos joku 50-vuotias on kiinnostunut 18-vuotiaista...
Miten tämän sanoisi... Jos toinen on edellisenä päivänä ollut 17 ja seuraava päivä on syntymäpäivä niin yks kaks siitä alaikäisestä tulee 00:00 aikuinen? Joo laillistahan se on, mutta...
Omalla kohdallani sanoisin, että siinä kohtaa, kun miehen ikä on lähempänä vanhempieni ikää kuin omaani niin voisi tuntua vähän oudolta. Toki ikä on vaan numero ja se vanhempikin voi olla nuorekkaampi, mutta kyllä joku 15 vuoden ikä ero on jo melkoinen kuilu noin niin ku historiallisesti ja kulttuurillisesti ajatellen. Toinen on syntynyt ja toinen mennyt ripille, molemmat eläneet hyvin erilaisia aikakausia ja silleen jos kukaan tästä mitään ymmärsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muu merkitsee, ei ikä. Oma miesystäväni on minua 23 vuotta vanhempi.
Sairasta, mutta ainahan näitä isä- ja mielenterveysongelmaisia sekä gold-diggereitä löytyy.
Siis oikeesti katsokaa vaikka tästä mitä ikä tekee äijälle kuin äijälle vaikka olis nuorempana miten komea. Normipatu lähtee vielä huonoimmasta hanasta. Yäk.
Mikä sinä olet puhumaan sairaudesta?
Sinä oksettava noita.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on kovin nuori, sanotaan nyt vaikka alle 21-vuotias, ikäero mieheen voi olla pieni - tai jopa olematon - koska nainen on vasta totuttelemassa aikuisuuteen. Toisaalta miksei se kehitys voisi oikeanlaisen kumppanin kanssa vieläkin paremmin onnistua... Helpompi nyt vaan kuvitella, että tasavertaisesti harjoitellaan, mutta en tiedä mikä jalous siinä nyt varsinaisesti on. Että onko tasavertaisesti hölmö vai ei.
Vanhempi nainen, sanotaan nyt vaikkapa yli 70-vuotias, kuinka plajon vanhempi mies hänellä sitten voisi olla -mitä väliä?
Yli 30-vuotias nainen voisi normaalisti olla itseään 5-20 vuotta vanhemman miehen kanssa, yli 40-vuotias nainen 10-30 vuotta vanhemman kanssa.
Ai että minä 44-v olisin 74-vuotiaan vanhuksen kanssa 😂😂
Edes isäni ei ole niin vanha.
Samaanaikaan koominen, että kammottava ajatus!
Ystäväni sanoi minulle, että ei ikinä voisi rakastua itseään vanhempaan mieheen. Pian sen jälkeen hän rakastui itseään yli 20 vuotta vanhempaan mieheen. Hän ei saanut miestä, mutta oppi sen, ettei ikä ole määrittävä tekijä ihmiseen rakastumisessa.
Miten sä ikis jaksat tätä?
Etkö tajua miten sairas olet? Etkö yhtään tajua?
Itselleni 5v on liikaa. Muiden kohdalla jos toinen voisi olla biologinen vanhempi iän puolesta niin pidän ällöttävänä.
Yleensä ihmiset pariutuu suunnilleen omanikäistensä kanssa. Yli viiden vuoden ikäero alkaa olla jo poikkeavaa ja yli 20 v ikäero harvinaista. Keskimäärin ikäero on n. 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ikis tajua.
Jankkaa vain ikäerosta.
Mun mielestä 10 vuotta on se sopiva raja, ei sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Sinulle voi tulla yllätyksenä, että täällä kirjoittelee useampi kuin yksi henkilö. Ikis ei ole ainoa ihminen maailmassa, joka saattaa välillä miettiä parisuhteiden ikäeroja, ja lisäksi kyseinen aloitus on asiallisempi kuin ikiksen klassinen "kaikki 20v jotka seurustelevat 25v kanssa ovat uhreja".
Ellet sitten ajattele, että kaikki viestit tässä ketjussa ovat ikiksen kirjoittamia, ja että hän on myös feikannut kaikki peukutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikis tajua.
Jankkaa vain ikäerosta.
Kuka tietää mikä diagnoosi toi on? Konemaista jankutusta vailla järjen häivää.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen niin, että jos puoliso voisi biologisesti olla mun isäni tai mun poikani, ikäero olisi mulle liian suuri.
Samalla logiikalla sinun samaa ikäluokkaa oleva puoliso voisi olla veljesi.
Minä täytän 40v ja mies täytti just 30v.