Olen mielestäni tehnyt oman osuuteni ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
Olen 45-vuotias nainen, enkä ole hankkinut lapsia, joten mielestäni olen tehnyt oman osani tämän maapallon pelastamiseksi ja päästöjen pienentämiseksi. Niin voisitteko olla syyllistämättä minua siitä, että ajan autolla työmatkat, syön punaista lihaa ja -kun koronasta joskus päästään- matkustelen ja lennän taas tavalliseen tapaan parikertaa vuodessa lomakohteisiin. Olen niin kyllästynyt tähän syyllistämiseen kun ei asioita osata tarkastella suuremmassa kuvassa.
Kommentit (32)
Ethän sä mitään ole tehnyt. Jokaisella ihmisellä on oma hiilijalanjälki, ei se periydy lapsilta.
Ilmastonmuutoksen toimintalogiikka ei valitettavsti ole se, että se pitäisi gallupkyselyitä siitä kuinka kukin kokee tehneensä tarpeeksi ja muuttuisi tulosten perusteella.
Niin, ne lapsethan -ja myöhemmin aikuiset- ei mitään tietenkään ”kuluta” elämänsä aikana. 😂 Eliniän odotuksen ollessa jotain 80v. Justiinsa.
kyllä olet tehnyt tarpeeksi. kunpa kaikki eläisi kuin sinä. varsinkin kehitysmaissa ei tarvitsisi syntyä yhtään lasta.
Samaa mieltä! Olet tehnyt ehkä suurimman ilmastoteon, mitä voi yksittäinen ihminen tehdä.
Ei se ole yksittäisestä teosta kiinni vaan siitä että mukauttaa kaikin puolin elämäänsä . Miksi et voisi vähentää lihansyöntiä, sosia riistaa ja käydä ulkomailla joko maata pitkin, tai kerran vaikka vaan kahdessa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Olet tehnyt ehkä suurimman ilmastoteon, mitä voi yksittäinen ihminen tehdä.
Kädet hieroo yhteen.
Kyllä mä syyllistän sua jatkossakin. Mulla on muuten sama paitsi ettei oo autoa enkä juuri reissaa. Tunnen syyllisyyttä koska tiedän, että voisin tehdä vieläkin enemmän ja se on ihan oikein meille jotka tätä maailmaa eniten saastutetaan.
minkä on hullu reetta kadonnut vai onko huastaan otettu. nythän pitää amarikkaan lentää bideelle ilmasto asioita paasaamaan. amerikan 78 miljardia autoa pitää romuttaa
Sähköauto ja koboltti. Mikä eettinen yhdistelmä. Mutta hei, maapallo pelastuu!! 🧐
eikö hän luttanutkaan oman talon nuppi terapiaan. jopa kela on tilannut palveluita ja pakottanut asiakkaansa käymään HOIDOSSA. akka oman talon hoitoihin vaikka pakolla
Sama tilanne. Ei lapsia. Kaipaisin kanssa vähän perspektiiviä asioihin. Totta että lentäminen on saatanasta yms. Mutta sellainen hirveä kiihkoilu aiheella saisi loppua. Fanaattisuus yhtään minkään asian suhteen on todella pelottavaa kun se viedään äärimmilleen. Eli, jos minä nyt sen helvetin jauhelihamakaronilaatikon haluan tehdä, niin ihan tasan varmaan teen-miettimättä olisiko pitänyt jotain helkutin soijarouhetta ostaa. Ja thänks to me, minulla ei ole uutta sukupolvea tulossa riistämään maapallon luonnonvaroja, käyttämässä energiaa, kuluttamassa tai saastuttamassa muutenkaan, joten olen kanssa sitä mieltä, että jos haluan mennä Italiaan lomalle , niin näin myös teen. Ja tiedoksi näille ”ensimmäisen kiven heittäjäjille”, että ihan lentäen ajattelin mennä-en matkaten junalla halki Euroopan enää tässä iässä.
Nyt vielä kun hoidat itsesi täältä saastuttamasta, niin olet tehnyt osasi, aamen.
En ymmärrä sun ajattelutapaa. Siis, sinä saat porsastella, mutta seuraava sukupolvi ei? Tää AP:n logiikka ei oikein avaudu....
Kivat sulle, vaikka sillä ei ilmastonmuutoksen kannalta olekaan mitään merkitystä. Maapallo rullaa radallaan ja aurinko hoitelee lämpötilan ja ilmaston muiden planeettojen kanssa.
sademetsien tuhoama soijarouhe on pahempi saastuttaja kuin lehmän pieru
Olen ostanut hehtaarikaupalla niittyä ja olen metsittänyt sen. Minulla ei ole lapsia, joten kompensoin sillä vauva -palstalaisten tulevien lasten päästöjä, joten vauvapalstalaiset nyt vaan rohkeasti lapsia hankkimaan!
En ole tehnyt mitään ilmanstonmuutoksen hillitsemiseksi, enkä tule tekemäänkään. Sellaista toimenpidettä ei ole olemassakaan, jonka voisin tehdä ja jolla olisi pienintäkään vaikutusta asiaan vaikka joka ikinen suomalainen noudattaisi malliani täsmällisesti.
Lapsi mikä on kasvatettu oikein saastuttaisi vähemmän kuin mitä sinä saastutat nyt autoillessasi ja lentäessäsi.