Mitä tekisit tässä tilanteessa? Tarkoitus olisi yrittää vauvaa...
Nyt kun molemmilla on vakaa työtilanne ja ikääkin yli 30-vuotta, ajateltiin sopivaksi alkaa yrittää lasta. Itse olisin voinut odotella vielä vuoden tai parin, mutta mies haluaa jo nyt joten mikäs siinä.
Mies kuitenkin ”tiputti pommin” pari kuukautta sitten kun päätti aloittaa amk-opiskelut vieraalla paikkakunnalla n. 400km päässä töiden ohessa. Tämä vaatii häneltä ainakin 2 reissuviikkoa kuussa ko paikkakunnalle seuraavan 3-4 vuoden ajan.
Mua alkoi tietty luonnollisesti harmittaa, sillä oltiin varta vasten (ehkä vähä tyhmänäkin) odotettu vakaata tilannetta lasten tekoa varten. Nyt pelkään että mulla tulee pitkiä viikkoja yksin lapsen kanssa, kun mies elää etänä opiskelija elämää.
Oonko nyt vaatimuksissani mahdoton, kun haluan odottaa ainakin vuoden lapsihaaveiden kanssa jotta näkisin millaiseksi tämä uusi arki muodostuu? Mies painostaa aloittamaan heti yrittämisen, koska ”elämäntilanteet muuttuu ja se kuuluu asiaan”.
Kommentit (26)
Mä ootin kolmatta kun mies aloitti opinnot pitemmän matkan päässä. Muutettiin sitten perässä koko katraan kanssa. Otin hoitovapaata töistä.
Mun mies on ollut reissutyössä avioliittomme alusta asti. Lapsia on kaksi ja heidän vauva-aikansa oli sellaista, että lyhyen isyysvapaan jälkeen mies palasi työhönsä ja minä oli 2-4 päivää viikossa yksin lasten kanssa. Jos on kunnolliset turvaverkot, hyviä äitikavereita, avuliaat isovanhemmat jne niin hyvin siinä pärjää. Vaikeaa on luvassa jos joutuu olemaan liikaa ihan yksin vastuussa.
Kannattaa selvittää tarkkaan kuinka paljon siinä opiskelussa olisi läsnäolovaatimusta toisella paikkakunnalla ja paljonko voi tehdä etänä. Mieshän voisi ottaa teistä kahdesta pitemmän hoitovapaan ja opiskella ainakin osan sen aikana, ja ap voisi olla töissä.
Ilmastosyistä jättäisin lapsen tekemättä.
Aika erikoinen yhtälö kieltämättä. Mies haluaa vauvan, muttei halua olla tämän elämässä läsnä kuin osittain. Miksi haluaa lapsen, jos ei kerran edes ole sen arjessa aktiivisesti mukana?
Jos AP toivoisi itse lasta tässä tilanteessa ja mies lähtisi opiskelemaan, niin kyseessä olisi vain järjestelykysymys.
Mutta koska AP:n mies toivoo lasta ja AP ei ja mies haluaa samalla lähteä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, niin en kyllä näe järkevänä lähteä lapsen yrittämiseen.
Peitto heilumaan vaan heti.