Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yöunet

04.08.2006 |

Nyt toivoisin muiden yöelämästä kokemuksia tai unille menosta, miten se tapahtuu ja miten lapsi nukkuu yönsä?

Olen lukenut että olisi hyvä jos lapsi nukahtaa yksin, mutta...

Meidän poika on niin vilkas ja mennä viuhtoo koko päivän ja ei halua paljon olla sylissä, ainoa hetki kun saan olla lapsen kanssa rauhassa on maitopullo ja unille meno, se on sitä rauhallista aikaa pojan kanssa. Meidän poika on hyvin levoton nukkuja ja herää usein yöllä itkemään, mutta rauhottuu kun annan tutin ja jatkaa heti unia, jos ei rauhotu olen ottanut meidän viereen nukkumaan, oliskohan 9kk aikana 5-8 kertaa herännyt aamulla omasta sängystä.

Nyt sitten olen miettinyt että jos laitan pojan vaan sänkyyn ja poistun huoneesta ja poika saa nukahtaa yksin niin jos yöllä herää niin osais mukamas itse myös nukahtaa uudelleen (näin olen lukenut). Onko se oikeesti näin? Olen kokeillu ja meillä poika nukahtaa itkien ja yöunet ei ole paljon poikennu normaalista.

(kauheen vaikeeta taas selittää tätä kun ajatukset käy paremmin kun ulosanti)

Onko meidän pojan meno päivällä niin vilkasta ettei tahdo rauhottua yölläkään? Herää siis noin 1-3 kertaa yössä ja jos enenmmän niin otan sen viereen. Ja tätä on ollut tosiaan aina, yösyöttö loppui siinä 7kk iässä ja poika siis nyt 9½kk.

Kertokaa kokemuksia että oletteko vaan vienyt lapsen sänkyyn ja se on siinä vai oletteko ollut ihan nukahtamiseen asti vieressä ja miten on yö sitten mennyt?

Kiitos jo etukäteen

T.Silja ja venkula Jesse

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä tarkemmin mitä se on, mutta monet sanovat, että tuohon ongelmaan on auttanut tassuttelu (laita googleen hakusanaksi).

Itselläni on vasta 2kk ikäinen tyttö, mutta kerrompa nyt meidän yökuviot. Illalla noin klo 18-20 välisenä aikana on iltakylpy (riippuu monelta herää päikkäreiltä kun ei vielä tarkkaa aikataulua ole muodostunut. kylvyn jälkeen meen makkariin imettämään ja sen jälkeen siirrän sänkyyn. Ekat 6 viikkoa vauva nukkui meidän vierssä, koska olin väsynyt ja halusin taata hyvät yöunet. Päiväunillekin nukutettiin ensin sylissä ja siirrettiin sit johonkin nukkumaan, yleensä meidän sänkyyn.

Viime viikolla aloin sit nukuttamaan päikkäreitä omaan sänkyyn. Aina jos rupesi itkemään, niin kävin laittamassa tutin suuhun ja rauhoittelemassa ja sit lähin pois huoneesta. Jos rupesi ihan raivolla itkemään, niin sit otin syliin ja rauhoitin. (Yleensä kyllä jos rupesi raivolla itkemään, niin kyse oli mahavaivoista, eikä sit nukahtanut muuta kuin syliin, tätä sattui kuitenkin vain kaksi kertaa). Yleensä tarvisi kaks kertaa käydä laittaa tutti suuhun, ennen kuin nukahti, joskus meni jopa tunti. Päätettiin kuitenkin miehen kanssa, että käydään se taistelu, muuten se ei ikinä nukahda omaan sänkyyn. Rupesin sit toteuttamaan tätä samaa myös yöllä. Eli siis laitan heti iltaimetyksen jälkeen sänkyyn ja ihmetyksekseni ei ole kertaakaan tarvinnut tuttia laittaa. Nukahtaa aika nopsaan. Yöllä teen saman, eli heti vaan imetyksen jälkeen omaan sänkyyn, silloin nukahtaa tosi nopsaan ihan ilman tuttiakin. Meillä on ollut samat iltarutiinit, eli kylpy ja iltamaito siitä asti, kun laitokselta kotiuduttiin, joten kaipa se vauva jo tietää, että niiden jälkeen käydään nukkumaan. Ai niin, yöllä herätään yleensä kaks kertaa syömään.

Otin nyt myös yhden pehmolelun, jonka laitan aina unille mentäessä kainaloon, jospa siitä tulisi sitten unilelu vauvalle, joka tuo turvaa. Miekin oon lukenut tuosta, että yöllä nukahtaa paremmin itse, jos on nukutettu hereillä sänkyyn. Ihan sen takia vaihdoin nyt meidän käytännön kokonaan. Ja kyllä mie nukun paljon paremmin kun ei ole vauva vieressä nukkumassa, saa rauhassa retkottaa koko sängyn leveydeltä.

Mut tosiaan tuo tassuttelu vois olla ratkaisu. Siinä vissiin vaan taputellaan vauvaa siihen asti, että nukahtaa. Moni on sanonut, että ei mee viikkoa pitempään kun vauva jo oppii uuden tavan. Mut jospa joku jolla on tästä kokemusta, kertoisi enemmän.

Tytteli-83 ja neiti 7,5 vk

Vierailija
2/6 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä lukenut paljon tassutelusta mutta meillä siis ei olekkaan ongelma tuo nukutus vaan yöunet, siis poikahan nukahtaa ja hyvin vielä jos olen itse vieressä mutta ymmärsin että ei saisi nukuttaa vaan pitäisi jättää itse nukahtamaan. Mulle kyllä sopis se että nukuttaisin pojan kun silloin saisin olla pojan kanssa rauhallisesti mutta kun suositellaan että lapsi nukahtais itse että jos herää yöllä niin osais uudestaan nukahtaa itse (meillä poika kyllä nukahtaa ihan omaan sänkyyn, minä olen vaan vieressä ja annan käteni pojalle joka nypläilee sormenpäitäni). Viime yönä poika nukkui kyllä tosi hyvin koko yön en muista että olisin käyny kertaakaan ja aamulla heräs noin seitsämältä jolloin annoin pullon maitoa ja nukkui vielä tunnin meidän vieressä.

Meidän ongelma on nyt siis se että kun vauva herää öisin ja itkemään, niin miksi hän herää?

No joo en osaa oikein selittää tätä asiaa.

Mutta kiitos kaikista kommenteista.

T.Silja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun kuulee että lapset nukkuu 10 tunnin yöunia heräilemättä niin kyllä sitä rupee miettimään että mikä meillä menee vikaan. En mä ole edes noihin yöheräilemisiin normaalia väsyneempi. Itse vaan mieheni kanssa ollaan oltu hyviä nukkujia niin ihmetyttää että miksi ei tämäkin mutta eihän kaikki hyvä periydy ;)

Tuosta tassutelustakaan en ole kyllä erityisemmin lukenut mutta siitä on paljon ollut lehdissä ja olen törmännyt otsikoihin ja lukenut sieltä täältä mutta en siis ole asiaan perehtynyt mulle on vaan jostain jääny päähän että lapsen olis hyvä nukahtaa itsekseen, onko tassuttelussa sitten se että lapsi nukutetaan? Kumpi siis on parempi?

T.Silja

Vierailija
4/6 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne sanovat et pitäisi jättää sänkyyn nukahtamaan yksin. Pitäisi opetella rauhottumaan ja nukahtamaan yksin. Näin minäkin aattelin tehdä ennenkuin tämä tuli omalle kohdalle. Kun poikamme alkoi temppuileen 7kk iässä nukkumisen kanssa ja nukahtamisen, lensi periaatteet romukoppaan ja otin pojan syliin ja nukutin siihen. Minun sydämelläni ei voinut huudattaa se tuntui niin pahalta jättää yksin sänkyyn. Tiedän että tein väärin joidenkin mielestä. Nyt sit edelleen nukutan syliin. Nukahtaminen on edelleen vaikeata mutta luonto ei anna periksi huudattamiselle ja yksin jättämiselle. No teen vaikeamman kautta ihan mielelläni kunhan sit jää hyvä mieli kun poika nukahtaa vihdostaviimein.

Tästä nyt ei ollut mitään apua, mut kerroin kuitenkin kuinka meillä ja kaippa se sit viimeistään kouluun mennessä tai lukioon mennessä osaa nukahtaa yksin, siihen asti otan syliin. Hölmö minä.

Vierailija
5/6 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on siis tassuttelun tavoite. Siinä ei siis nosteta lasta pois sängystä eikä jutella turhia. Lasta autetaan päättäväisellä kädellä pysymään omassa sängyssä makuuasennossa.

Mä olen antanut lapsen vaan olla sängyssä ja odottanut vieressä, että nukahtaa. Meidän poikamme hermostuu, jos tassutetaan.

Yöllä sitten kun herää, niin poika huhuilee ja ihmettelee hiukan, mutta pian muistaa, ettei mitään tapahdu, niinpä menee takaisin makuulle ja nukahtaa. Joskus saattaa komennella ja huutaa, mutta harvoin teen mitään (jollei ole todellista hätää). Poika (11kk) siis tietää kokemuksesta, että yöllä nukutaan.

Toivottavasti tästä teille jotai apua...

Vierailija
6/6 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8,5kk poika ja olen koittanut vähän tuota tassuttelua tai kerran. Laitoin pojan sänkyyn, mutta aina nousee pystyyn seisomaan ja vaikka kuinka monesti lasken niin hänestä se on hauskaa ja nauraa hekottaa. =) Ihana. =) Kun jätän yksin, alkaa huuto. En raaski huudattaa vaan koitan laskea ja taas nauretaan... Kun saan makuulle, pidän käsiä päällä, mutta luikertelee kovasti ja mönkii ja on taas pian pystyssä. Jos makoilem sängyssämme, katselee sinne hetken ja hermostuu. Eli syliin tai tissille meillä nukutaan. Joskus kun on ihan nukhatamaisillaan niin lasken sänkyyn ja hän avaa ja sulkee silmät ja jatkaa unia MUTTA pian jo huutelee säängystä.

Ongelma tämä ei ole lainkaan, nukutan syliin mielelläni, mutta mitä sanotte miten mahtaisin saada jäämään sänkyyn yksin nukahtamaan?