On inhimillisempää välittää eläimistä kuin lapsista. Älä triggeröidy, minulla on sinulle ihan hyväksyttävä selitys tähän otsikkoon. Come in...
Lähestulkoon kaikki kehittyneemmät eläinlajit huolehtii ja välittää jälkeläisistään, lapsista huolehtiminen ei siis sinänsä ole ensisijaisesti inhimillistä, vaan biologista.
Mutta ainoastaan ihminen lajina voi ymmärtää jokaisen eläinlajin ja yksilön mahdollisen kärsimyksen ja huolenpidon tarpeen. Ihminen näkee kaikkien lajien lapset - ja aikuiset. Muista lajeista huolen pitäminen ei siis ole biologista, vaan inhimillistä.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Kasaa vielä muutama vastaava ajatusten kökkötraktori, niin voit tienata hömppäkirjalla hyvät massit =)
ad hominem on mielestäni triggeröitymistä. etkö osaa keskustella väitteestä asiallisesti?
Inhimillinen ja lämmin ihminen välittää kaikesta elävästä, eikä mikään ole pois toiselta vaan enemmän kuin osiensa summa. Siksi äiti tai isä joka ei välitä lemmikeistä tuo ajatuksen väkisin tunnekylmyydestä tai tunnemaailman suppeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasaa vielä muutama vastaava ajatusten kökkötraktori, niin voit tienata hömppäkirjalla hyvät massit =)
ad hominem on mielestäni triggeröitymistä. etkö osaa keskustella väitteestä asiallisesti?
Ad hominem -argumentointivirheestä marmattaminen on mielestäni teini-ikäiselle pätijälle tyypillistä haparointia.
Tuo nyt ei ihan toimi, koska kyllä eläimetkin huolehtivat muiden lajien edustajista. Esim. koirat yleensä pitävät perheen ihmislapsia laumansa jäseninä ja suojelevat heitä tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ad hominem -argumentointivirheestä marmattaminen on mielestäni teini-ikäiselle pätijälle tyypillistä haparointia.
Ei vaan se on argumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta. Pisteet kuitenkin kökkötraktori-sanan käytöstä, kertoo että sensuuri on 90-luvun ylen tasolla tällä palstalla.
Tuohan on ihan looginen ja perusteltu ajatus. Jonkin verran vastaavaa käytöstä löytyy kyllä vaikka koiriltakin, ja toisaalta, ihmisellä on eläinten hoivaamiseen muitakin syitä. Mutta pointti tuossa kyllä on, mitä voisi joku tutkija vaikka tutkiakin. Olisi mielenkiintoista kuulla tulos.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt ei ihan toimi, koska kyllä eläimetkin huolehtivat muiden lajien edustajista. Esim. koirat yleensä pitävät perheen ihmislapsia laumansa jäseninä ja suojelevat heitä tarvittaessa.
Ehkä, mutta niillä ei ole läpi lajikirjon leikkaavaa käsitystä, etenkään yksilöistä jotka eivät ole kuuluneet heidän laumaansa. Lisäksi koira on ns. ko-evoluution tulos, elänyt ihmisen rinnalla ja jalostettu tiettyihin ominaisuuksiin, kuten kiinnittämään huomiota ihmisen kasvoihin ja eleisiin.
Jos puhumme vaikka puhvelihärästä tai kultakalasta, tai 99.99% muusta elonkirjosta, niin väite on ihan pitävä.
Ihmiset ovat empaattisia ja kykenevät täten peilaamaan kaikkien elollisten olentojen kärsimystä. Myös heidän itseisarvoaan, eli sitä että ovat vain - olemassa.
En minä anakaan se kummemmin eläimistä piittaa. Ne ovat rahalla ostettavia hyödykkeitä jotka voi viedä piikille, kun ei enää jaksa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan se on argumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta. Pisteet kuitenkin kökkötraktori-sanan käytöstä, kertoo että sensuuri on 90-luvun ylen tasolla tällä palstalla.
Niin, sitä ad hominem tarkoittaa. Pisteet siitä =)
Sitten kun näkisit vielä rivien välistä pointin - filosofian peruskurssin juuri käyneen lukiolaisen aloitus, jossa hän esittelee suihkussa mieleen juolahtaneita viisauksiaan on niin kiusallista, että se suorastaan kerjää vinoilua.
Näinhän se on. Itse olen hyvin empaattinen enkä millään tavoin inhoa lapsia tai ihmisiä nyt muutenkaan, mutta kyllä eläimet saavat myötätuntoni huomattavasti helpommin kuin ihmiset. Mielestäni on huomattavasti pahempaa lukea eläinten kärsimyksistä (varsinkin ihmisten aiheuttamista) kuin ihmisten (sisältäen sekä lapset että aikuiset).
Minulla on omia lapsia jotka ovat älyttömän rakkaita ja tärkeitä minulle. Mainitsen tämän siksi että joskus nuorempana tätä eläin-asiaa kommentoidessani joku totesi minulle, että mieleni muuttuu heti kun saan omat lapseni. Silloin kuulemma empatiani siirtyy ihmislapsiin ja kaikki lapsiin liittyvä liikuttaa minua enemmän kuin muut asiat. Epäilin tätä jo silloin. Varmasti löytyy erilaisia ihmisiä. Ärsyttää se, että yritetään väkisin tunkea kaikki samaan muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä ad hominem tarkoittaa. Pisteet siitä =)
Sitten kun näkisit vielä rivien välistä pointin - filosofian peruskurssin juuri käyneen lukiolaisen aloitus, jossa hän esittelee suihkussa mieleen juolahtaneita viisauksiaan on niin kiusallista, että se suorastaan kerjää vinoilua.
Voi että, no nyt ymmärrän tunnereaktioitasi. Oletan ensimmäisestä kommentistasi kuitenkin, että sinäkin olet ollut aikuinen silloin, kun eräs Nummelainen mediapersoona lensi kuin leppäkeihäs Yleltä kun pisti Keskustan suuntaan näkemyksiään. Että sinänsä sinä tai minä emme ehkä ole kovin perillä filosofian peruskursseista nykylukioissa. Sinä taas kiusaannuit ajatuksestani kykenemättä kommentoimaan sitä mitenkään. Se kertoo sinusta jotain, mitä kummankaan ikä ei kerro - ei vaikka ne mitä hyvänsä olisivatkin. Koska olen tavannut lukiolaisia ja nuorempiakin, jotka keskustelevat rakentavammin.