Te, joiden työhön liittyy paljon matkustelua, konferensseja, tapahtumia jne. - mitkä fiilikset?
Kommentit (122)
Siis pitääkö jotain teollisuuskoneita lähteä oikeasti myymään ihan paikan päälle salkku kainalossa? Luulisi, että koneen esittely tapahtuu valmiin, sähköisen materiaalin avulla. Mitä ihmettä täällä oikein höpötetään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme todellakaan hoida arkaluontoisia neuvotteluita jonkun zoomin välityksellä. Ei netti niin luotettava kanava ole.
On niitä muitakin kanavia. Ja puhelin.
Outoja nämä teidän perustelut. Täällä taas Jonnet larppaa bisnesmiestä.
Ennemmin lähärimammat hölisee asioista, joista eivät mitään tiedä. "Miten niin muka pitää mennä paikan päälle?" "Oikeastiko Suomesta matkustetaan korjaamaan laivoja?" jne. Kannattaa välillä laajentaa elämänpiiriä sieltä Keravalta ja omasta kodista kauemmas. Ei tarvitse hämmästellä itsestään selvyyksiä.
Ei ne mitään lähärimammoja ole, jotka on olleet kohta vuoden etätöissä kodeissaan.
Ennen matkustelin paljon tapahtumien ja tilaisuuksien takia. Sain nauttia hienoista hotelleista ja parhaista ravintoloista, tutustua uusiin ihaniin maihin ja paikkoihin. Enimmillään 12 tapahtumamatkaa vuodessa. Lomat siihen päälle 2-6 vkoa/v ulkomailla.
Onhan tämä erilaista mutta hyvin olen sopeutunut. Onneksi fasiliteetit kotona on erittäin hyvät ja tekemistä riittää, lomautettuna olen ollut kohta vuoden.
Jokin ei nyt täsmää. En asu Suomessa, mutta kävin siellä kesällä ja olin ihmeissäni miten normaalia ja vapaata elämä siellä oli verrattuna muihin maihin. Sieltä käsin on varmaan aika helppoa kuvitella että esimerkiksi työmatkat jatkuvat normaalisti, tai ylipäätään jatkuvat. Eivät todellakaan jatku.
Varmasti poikkeuksiakin on, just jossain asennushommissa tai esim rekkakuskeilla yms hommissa, joita ei voi mitenkään etänä hoitaa, mutta kaikki palaverit ja tapahtumat hoidetaan kyllä etänä. Ihan kaikkialla. Myös ne myyntineuvottelut yli aikavyöhykkeiden.
Puhun päivittäin puhelimessa kollegojen, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa ympäri maailmaa. Euroopassa, USA:ssa, Aasiassa ja Lähi-idässä. Aniharva on edes käynyt toimistolla sitten maaliskuun. Ennen kuin toimistot suljettiin, astui voimaan vierailukielto suurimmassa osassa yrityksiä. Monessa maassa edes hotellit eivät ole auki, airbnb:n vuokraaminen kiellettyä ja ravintolat ym kiinni. Reittilennoista kulki maailmanlaajuisesti esim toukokuussa 30%, nyt ollaan noin 70% tienoilla mutta näistäkin leijonanosa on maiden sisäisiä lentoja.
Joten vaikka kuinka väittäisitte että työmatkat jatkuvat kutakuinkin normaalisti, ja ehkä ne esim Helsingistä Lappeenrantaan jatkuvatkin, niin jos ne suuntautuvat ulkomaille, se ei yksinkertaisesti ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Jokin ei nyt täsmää. En asu Suomessa, mutta kävin siellä kesällä ja olin ihmeissäni miten normaalia ja vapaata elämä siellä oli verrattuna muihin maihin. Sieltä käsin on varmaan aika helppoa kuvitella että esimerkiksi työmatkat jatkuvat normaalisti, tai ylipäätään jatkuvat. Eivät todellakaan jatku.
Varmasti poikkeuksiakin on, just jossain asennushommissa tai esim rekkakuskeilla yms hommissa, joita ei voi mitenkään etänä hoitaa, mutta kaikki palaverit ja tapahtumat hoidetaan kyllä etänä. Ihan kaikkialla. Myös ne myyntineuvottelut yli aikavyöhykkeiden.
Puhun päivittäin puhelimessa kollegojen, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa ympäri maailmaa. Euroopassa, USA:ssa, Aasiassa ja Lähi-idässä. Aniharva on edes käynyt toimistolla sitten maaliskuun. Ennen kuin toimistot suljettiin, astui voimaan vierailukielto suurimmassa osassa yrityksiä. Monessa maassa edes hotellit eivät ole auki, airbnb:n vuokraaminen kiellettyä ja ravintolat ym kiinni. Reittilennoista kulki maailmanlaajuisesti esim toukokuussa 30%, nyt ollaan noin 70% tienoilla mutta näistäkin leijonanosa on maiden sisäisiä lentoja.
Joten vaikka kuinka väittäisitte että työmatkat jatkuvat kutakuinkin normaalisti, ja ehkä ne esim Helsingistä Lappeenrantaan jatkuvatkin, niin jos ne suuntautuvat ulkomaille, se ei yksinkertaisesti ole totta.
Komppaan!
Asun kyllä Suomessa mutta matkustan normaalisti noin 100 päivää vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen matkustelin paljon tapahtumien ja tilaisuuksien takia. Sain nauttia hienoista hotelleista ja parhaista ravintoloista, tutustua uusiin ihaniin maihin ja paikkoihin. Enimmillään 12 tapahtumamatkaa vuodessa. Lomat siihen päälle 2-6 vkoa/v ulkomailla.
Onhan tämä erilaista mutta hyvin olen sopeutunut. Onneksi fasiliteetit kotona on erittäin hyvät ja tekemistä riittää, lomautettuna olen ollut kohta vuoden.
Mä taas järjestin noita vuosien ajan. Jatkossa en välttämättä enää ikinä. Paljon menetetään jos ihmiset jää pandemian jälkeenkin koteihinsa tai toimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas järjestin noita vuosien ajan. Jatkossa en välttämättä enää ikinä. Paljon menetetään jos ihmiset jää pandemian jälkeenkin koteihinsa tai toimistoon.
Mun työni oli siis tapahtumien järjestämistä myös, ei vain osallistumista
Kestää ikuisuuden ennenkuin tämä normalisoituu jos koskaan. Yritykset ovat huomanneet kuinka paljon säästöä tulee kun työ/tapahtumamatkustus jää pois.
Lomamatkat lähtee kyllä lapasesta heti kun rajat aukeaa mutta se ei meitä lohduta
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. En kyllä ymmärrä, mikä motiivi kenelläkään on provoilla tällä asialla ja väittää väen vänkään, että olisi olemassa valtava määrä toimialoja ja yrityksiä, joissa matkat pyörivät normaalisti. Esimerkkejä ei tietenkään anneta, paitsi joku ympäripyöreä "assistentti".
Eivät todellakaan pyöri, esimerkiksi lennot karanteenijärjestelyt mennessä ja tullessa, pakolliset testit jne. ovat kalliita eikä moniin maihin edes pääse. Mikään firma ei nyt halua riskeerata koronan kanssa, lukuunottamatta esim. vaikka rakennusalaa ja muita vierastyöläisvetoisia aloja.
Puoli maailmaa on tällä hetkellä lockdownissa, joten täällä esitetyt havainnot siitä, että työmatkat ovat äärimmäisen harvinaisia, ovat ihan tosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että oikein laivamekaanikkoja, sähköautoja ja miljardikauppoja Nykissä. Vähän taas Lapin lisä haisee näissä teidän jutuissa.
Etkö oikeasti tiennyt, että Suomessa on firmoja, jotka tekevät tuollaista. Kurkkaa vaikka googlesta vahvistusta, jos et usko. Miljardikaupat toki keksit päästäsi. Niistä ei täällä kukaan muu ole puhunut. Mutta esim. Harvia tekee kyllä miljoonakauppoja. Eikä niitä kiukaita oikein zoomissa viitsi esitellä. Ainakaan käytössä :D (ja en tiedä oikeasti Harvian toimintamalleista, tuli vain tuollainen esimerkki mieleen)
Suomessa tosiaan on tällaisia firmoja, mutta sekä näiden suomalaisten firmojen että ulkomaisten asiakkaiden toimistot ovat olleet pitkälti kiinni maaliskuusta alkaen ja työmatkoja on tehty vain äärimmäisen tärkeästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työni oli siis tapahtumien järjestämistä myös, ei vain osallistumista
Kestää ikuisuuden ennenkuin tämä normalisoituu jos koskaan. Yritykset ovat huomanneet kuinka paljon säästöä tulee kun työ/tapahtumamatkustus jää pois.
Lomamatkat lähtee kyllä lapasesta heti kun rajat aukeaa mutta se ei meitä lohduta
Teidän ala käy kyllä sääliksi, itse en ole alalla, muttaläheiseni on ja ekaa kertaa elämässään työttömänä kun kaikki peruuntui hetkessä.
Toivon todella että ihmiset ovat niin lopen kyllästyneitä tekemään kaiken etänä että tapahtuma-ala kokee megabuumin kunhan maailma taas avautuu sitten joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että oikein laivamekaanikkoja, sähköautoja ja miljardikauppoja Nykissä. Vähän taas Lapin lisä haisee näissä teidän jutuissa.
Etkö oikeasti tiennyt, että Suomessa on firmoja, jotka tekevät tuollaista. Kurkkaa vaikka googlesta vahvistusta, jos et usko. Miljardikaupat toki keksit päästäsi. Niistä ei täällä kukaan muu ole puhunut. Mutta esim. Harvia tekee kyllä miljoonakauppoja. Eikä niitä kiukaita oikein zoomissa viitsi esitellä. Ainakaan käytössä :D (ja en tiedä oikeasti Harvian toimintamalleista, tuli vain tuollainen esimerkki mieleen)
Suomessa tosiaan on tällaisia firmoja, mutta sekä näiden suomalaisten firmojen että ulkomaisten asiakkaiden toimistot ovat olleet pitkälti kiinni maaliskuusta alkaen ja työmatkoja on tehty vain äärimmäisen tärkeästä syystä.
Mun mieheni on tällaisessa "vähän isommassa" kansainvälisessä bisneksessä töissä. Ainoa maa missä heillä on toimisto auki normaalisti on Ruotsi. Mieheni toimisto on siellä mutta ei ole lähes vuoteen käynyt paikan päällä vaan hoitaa työt kotoa käsin kuten muutenkin 80%. Asiat hoituu kyllä ilman henkilökohtaisia tapaamisiakin, teollisuuden ala pyörii kuitenkin lähes normaalilla teholla - liikevaihto esim Suomessa on jopa noussut! Kyse on vain ajatus- ja toimintamallin muutoksesta epidemian ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalit fiilikset. Edelleen matkustellaan, koska on asioita, joita ei vain voi hoitaa etänä.
Minne matkustat?
Vierailija kirjoitti:
Korona hysteria ei todellakaan ole näin huvittava rapakon toisella puolen kuin täällä suomessa. Itse on reissannut täysin normaalisti työn vuoksi ja firma on hoitanut kaikki käytännön asiat.
Missä tapaat niitä asiakkaita ja yhteistyökumppaneista kun toimistot ovat kiinni tai eivät ainakaan vastaanota vieraita? Hotellihuoneessa? Heidän kotonaan?
Ja miten muut käytännön asiat, esim ruokailut hoituvat?
Vierailija kirjoitti:
Tiedekonferenssit on netissä. Tulokset ei ole yhtä hyviä, koska niistä puuttuu se osuus, jossa luodaan verkostoja ja tunnustellaan toisen ajatusmaailmaa ja luotettavuutta tulevia projekteja silmällä pitäen. Tämä on pelkkää jo saatujen tulosten levittämistä, ei uusien innovointia. Homma jää puolitiehen.
Isompi ongelma on se, että tutkimus seisoo kun aineistoja ei pääse keräämään. Se ei käy netitse, pitäisi mennä paikanpäälle.
Toisaalta useat konferenssit ovat nyt kaikille avoimia ja maksuttomia, mikä on todellakin tasa-arvostava tekijä. Kaikissa konferensseissa joihin olen viime vuonna osallistunut osallistujamäärä oli paljon runsaampi kuin tavallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedekonferenssit on netissä. Tulokset ei ole yhtä hyviä, koska niistä puuttuu se osuus, jossa luodaan verkostoja ja tunnustellaan toisen ajatusmaailmaa ja luotettavuutta tulevia projekteja silmällä pitäen. Tämä on pelkkää jo saatujen tulosten levittämistä, ei uusien innovointia. Homma jää puolitiehen.
Isompi ongelma on se, että tutkimus seisoo kun aineistoja ei pääse keräämään. Se ei käy netitse, pitäisi mennä paikanpäälle.
Toisaalta useat konferenssit ovat nyt kaikille avoimia ja maksuttomia, mikä on todellakin tasa-arvostava tekijä. Kaikissa konferensseissa joihin olen viime vuonna osallistunut osallistujamäärä oli paljon runsaampi kuin tavallisesti.
Tämä on kyllä totta, tosin kaipaan kyllä sitä livetapahtuman tunnelmaa.
Minäkin edustan tapahtumien järjestäjäpuolta. Pienet tapahtumat sujuu mukavasti verkossa, isojenkin luento- ja keskustelupuoli, mutta näyttelymyynti takkuaa. Näyttelyissä/messuilla liian vähän klikkauksia osallistujien ständeille, eivät halua mukaan. Sitäkin toki, että eivät vielä osaa houkutella asiakasta käymään virtuaalisella osastollaan, eihän se fyysisessä tapahtumassakaan niin itsestään selvää ole, että asiakas tiskille pysähtyy, täytyy olla joku houkutin. Näyttelypuoli on kuitekin järjestäjälle tärkeä talouden takia. Ja iltatilaisuuksia ei näissä nyt ole.
Alkuun tuntui melkein leppoisalta, kun sai hetken hengähtää. Nyt kaipaan ihan hirveästi kaikkia tapahtumia, ja niinkuin joku jo täällä kirjoittikin, että voisi laittaa nätin mekon ylleen ja lähteä iltatilaisuuksiin.
Töitä on onneksi toistaiseksi kuitenkin ainakin jonkin verran riittänyt, ja meillä on vakavarainen yritys, joten en ole joutunut lomautetuksi.
Mihin se normaalisti matkusteleva on kadonnut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runsaasta osanottajamäärästä ei ole paljon iloa, jos ne on vaan värillisiä palluroita mustissa ruuduissa. Se kaikki inhimillinen, luottamusta ja luovuutta tuottava jää väliin. Mikä on varmaan ihan ok, jos olet sellaisessa uravaiheessa, että sulle riittää, kun voiit esitellä erinomaisia tuloksiasi muille. Mutta jos olet a)uran alkuvaiheessa, jossa sun pitäisi tyrkyttää itseäsi projekteihin tai b) siinä johtajavaiheessa, jossa sun pitäisi kehittää uusia projekteja ja tutkimusideoita, tämä ei vaan toimi näin.
Omalla alallani sitäpaitsi ainakaan isot tiedekonferenssit eivät ole muuttuneet maksuttomiksi. Niitä pyörittävät isot organisaatot, joiden työ ja työvoiman tarve ei ole vähentynyt onlineen siirtymisen myötä lainkaan - päinvastoin. Pienet workshopit taas ovat ennenkin olleet maksuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedekonferensseissa innovoidaan yhdessä? Kilpailijoiden kanssa? Kuulostaa oudolle 🙄
Ai meinaat etta koko muu maailma on lakannut matkustamata ulkomaille tyomatkoille mutta Suomalaiset vaan reissaa.?