Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinen vanhempi saikuttaa lapsen tiedoilla

Yhteishuollon-iloja
28.01.2021 |

Meillä on exän kanssa yhteishuoltajuus kahdesta päiväkoti-ikäisestä lapsesta. Lapset ovat välillä minulla ja välillä exällä tapaamissopimuksen mukaisesta.

Nyt on paljastunut se mitä olen epäillyt jo pitkään. Olen ihmetellyt kun lapset sairastavat paljon aina exän luona ollessaan. Siis todella paljon. Harvase viikko on jompi kumpi kipeänä ja exä jää hoitamaan sairasta lasta kotiin. Tai jos vien terveet lapset sunnuntaina exälle niin ma-ke on oltu kotona sairaan lapsen luona. Näen nuo OmaKannasta lasten tiedoista.

No nyt homma paljastui. Hain lapset maanantaina iltapäivällä exältä ja OmaKannan mukaan exä on tiistaina soittanut neuvolaan, että on tuona maanantaina jäänyt hoitamaan sairasta lasta kotiin. Lapselle on sairaslomaa on kirjoitettu myös tuo tiistai ja keskiviikko. No aloin selvittämään. Viimeisen kolmen vuoden ajalta paljastui 15 kertaa ja yli 20 päivää jolloin exä on pyytänyt neuvolasta lupalapun työnantajalleen, että on jäänyt hoitamaan sairasta lasta kotiin, vaikka lapset ovat olleet päiväkodissa tai minun luonani. Suuri osa päivistä on saikkujen häntiä siten, että jos lapset ovat tulleet luokseni torstaina niin heillä on ollut vielä perjantaillekin sairaslomaa. Mutta on myös selkeitä tapauksia: päiväkodin kirjausten mukaan molemmat lapset ovat olleet päiväkodissa ja samalle päivälle on neuvola kirjannut, että vanhempi on jäänyt hoitamaan sairasta lasta kotiin.

Suurin osa tapauksista on maanantaita tai perjantaita. Miten ollakaan. Ja juhannuksen alusviikko.

Kommenttia? Neuvoja? Miltä tuollainen toiminta kuulostaa? Minulla on siis mustaa valkoisella: OmaKanta-merkinnät, päiväkodin merkinnät ja tapaamissopimus kertovat kiistatta, että exä kusettaa. Ja paskoo lasten terveystiedot turhilla sairastamismerkinnöillä.

Minä en halua exälleni ongelmia ja etenkin työpaikan menetys olisi tuolle työnvieroksujalle hirveää kun on onnistunut saamaan haluamansa duunin. Ja hänen taloudelliset ongelmansa osuisivat kipeästi tietenkin myös lapsiin.

Exä kiistää kaiken eikä suostu mihinkään yhteistyöhön. Hänelle on kuulemme jo vuosia tullut pyytämättä ja yllätyksenä noita lupalappuja kotiin. Joku kuulemma soittaa neuvolaan ja esiintyy hänenä. Yep yep.

Onko tuollaisella toiminnalla väliä? Onko se vain exän ja hänen työpaikkansa välinen asia vai pitäisikö minun lasten toisena huoltajana puuttua moiseen? Tai olla huolissaan exän jaksamisesta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jaksamisesta on ihan aiheellista olla huolissaan.

Vierailija
2/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvojan kanssa kannattaisi keskustella. Jännä tuo miten niitä lappuja vaan on tipahdellut ja exä parka joutunut jäämään kotiin ja vielä identiteettivarkauden kohteeksikin joutunut. Tuo on myös paha pointti, että lasten terveystietoihin tulee niin paljon sairausmerkintöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako Porvoon neuvolasta sairaspoissaolotodistuksen?

Vierailija
4/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi asiaa tuohon. Ex-miehesi tarvitsee apua. Lisäksi neuvolalla/terkkarilla voi herätä huoli lapsesta, jos hän on jatkuvasti epämääräisesti sairaana. Joudutte lastensuojelun juttusille.

Vierailija
5/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta nauvolasta saa.

Vierailija
6/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö ne lapset myös oikeasti päiväkodista kotiin? Lasten ollessa eskari- tai kouluikäisiä tuo alkaa vaikuttamaan heidän oppimismenestykseensä. Myöskään pitkä terveyshistoria ei näytä hyvältä. Mitö jos lapset laitetaan tarpeettomiin tutkimuksiin, kun mietitään että on jokin vakava immuunisairaus tms. taustalla? Kertoo myös siitä, ettei eksäsi ilmeisesti ole kykenevä huoltajuuteen juuri nyt. Ehkä hänellä on burnout ja hän tarvitsee itse sairaslomaa.

Vierailija
7/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta nauvolasta saa.

neuvolasta.

Vierailija
8/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sitten vie lapset pk ja jää itse yksin kotiin kun ihan itsestään tulee sairaslomalappuja

Vierailija
9/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi sitten vie lapset pk ja jää itse yksin kotiin kun ihan itsestään tulee sairaslomalappuja

Etkö lukenut, että näin tapahtuu, vaikka lapset on ap:llä

Vierailija
10/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tässä. Kysymykseen siitä, että onko exä kuitenkin ollut töissä ei hän suostu vastaamaan. Ei kuulemma kuulu minulle.

Mielenkiintoista on, että se paperilappuhan tulee postissa vasta päiviä myöhemmin eli jos hän on ollut poissa töistä niin hänen on pitänyt itse olla myös lapun pyytäjä. 🤔

Vierailija
11/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan lapsia ja työnantajaa kohtaan oikein. Lapselle voi tulla haittaa siitä, jos terveydenhuoltoon on keksitty jatkuvasti oireita joita ei ole ollut ja jos muuallekin kerrotaan valheita lapsen terveydentilasta. Hyvä kysymys myös että mikä on todellinen syy työstä poissaololle

Vierailija
12/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavalla on ap penkonut eksänsä asioita. Miten voi muuten yhtäaikaa olla työnvieroksuja ja töissä?

Vierailija
13/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä tarhasta oliko lapset siellä vai oliko kipeänä? Voiko lapsilta kysyä olivatko tarhassa vai  kipeinä? Näyttäisi että miehesi on hoksannut helpon tavan saada ylimääräistä lomaa lasten "muka sairauksien " takia. Tuohon pitäisi pystyä puuttumaan!

Vierailija
14/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle joka sanoit, että kannattaa kysyä tarhasta: Minulla on päiväkodista täysi kirjanpito koska lapset on tuota tai viety sinne. Näkyy ihan minuutin tarkkuudella verkkopalvelussa. Varmistin noiden tiettyjen päivien osalta asian myös päiväkodista. Eli on selvää, että lapset ovat olleet samana päivänä päiväkodissa kun neuvolan korjauksen mukaan exä on soittanut neuvolaan, kertonut jääneensä hoitamaan sairasta lasta kotiin ja pyytänyt siitä todistuksen työnantajalle.

Yhteensä noita päiväkodin tai tapaamissopimuksen kanssa ristiriitaisia sairaanlapsen hoitopäiviä on kolmen vuoden ajalta noin 25. Ja nuo ovat siis vain ne "sairastamisen" jotka pystyn osoittamaan valheeksi. Kaikkiaan lapset sairastavat pahimmillaan 40-50 päivää vuodessa. Esimerkiksi tänä syksynä kun vanhempi itseasiassa aloitti eskarin niin hän oli poissa eskarista syyslukukaudella 25 päivää. Pidän määrää suurena. Kukaan kummastakaan taloudesta ei ole sairastanut koronaa.

Vierailija
15/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehelläsi mielenterveyden ongelmia tai ongelmia päihteiden kanssa? Siihen toi vahvasti viittaa.

Vierailija
16/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vastaajat olettavat exän olevan mies?

Vierailija
17/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä tarhasta oliko lapset siellä vai oliko kipeänä? Voiko lapsilta kysyä olivatko tarhassa vai  kipeinä? Näyttäisi että miehesi on hoksannut helpon tavan saada ylimääräistä lomaa lasten "muka sairauksien " takia. Tuohon pitäisi pystyä puuttumaan!

Miehesi??

Mä ainakin kuvittelin että ex olisi äiti.

Vierailija
18/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi??

Mä ainakin kuvittelin että ex olisi äiti.

Mä käsitin kans, että äiti, mutta ei sitä taidettu edes mainita?

25 päivää syksyn jälkeen tänä Korona-aikana ei välttämättä kyllä ole paljon. Jos vähän nenä vuotaa niin ei sinne ole mitään asiaa.

Vierailija
19/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"paskoo terveystiedot" No enpä usko, että tuosta aiheutuu lapsille yhtään mitään. 

En tekis mitään. Miehen ja työnantajan välinen asia.

Vierailija
20/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki epäselvät ja nyt puheen alla olevat tapaukset on ajalta ennen koronaa ja useamman vuoden ajalta. Olen tätä nykyisen puolisoni ja muutaman muun kanssa pallotellut koko syksyn ja talven, että onko tämä asia josta pitäisi nostaa nostaa meteliä ja mitä kautta se kannattaisi tehdä. Poissaoloja oli siis kymmeniä per syksy tai kevät jo ennen koronaakin. Neuvolan hoitajan kanssa kun puhuin merkinnöistä ja hän selasi tietoja pidemmältä ajalta niin hänen mukaansa lasten sairastamisen määrä on poikkeuksellisen suuri.

Ja tosiaan tarkoituksella jätin sukupuolet pois tarinasta. Eihän sillä liene merkitystä onko väärintekijä isä vai äiti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi