Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö yliopistojen olisi järkevintä järjestää kevään valintakokeet etänä niin paljon kuin mahdollista?

Vierailija
28.01.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11757871

Miksi edes suunnittelevat normaalisti järjestämistä, kun nyt muuntoviruksiakin liikkeellä? Näin vaarannettaisiin kaikkien terveys ja kun miettii, että osan pakosti matkustettava julkisella pääsykoepaikalle päästäkseen niin riski suurempi.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ny järki peliin kokeiden järjestäjille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan muu ajattele samoin asiasta?

Vierailija
4/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. jos olet perusterve, joudut silti mahdollisesti riskeeraamaan terveytesi (ja läheistesi terveyden) matkustamalla pahimmillaan tuntikausia julkisilla ja olemaan kaikkien kokeeseen osallistuvien kanssa samassa tilassa monta tuntia.

Saavatko yliopistot edes vaatia, että hakijoiden tulee käyttää maskeja koetilanteessa?

Vierailija
5/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivossa on hyvä elää. Etäkokeissa on omat haasteensa, joita varmasti mietitään samaan aikaan, kun pohditaan miten kokeet voitaisiin järjestää paikanpäällä turvallisesti.

Oma veikkaus on, että pääsykokeet on mahdollista suorittaa yhdellä kokeella samoihin koulutusohjelmiin eri yliopistoissa. Se vähentää matkustustarvetta ja pakkoa osallistua kokeisiin.

Vierailija
6/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etänä järjestettiin viime keväänä ja hankalaahan se oli. Silti samaa mieltä.

Vierailija
7/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tyhmää, jos etäkokeiden järjestämiseen ei ole mietitty valmiiksi kunnon ratkaisuja, vaikka se olisikin se plan b.

Vierailija
8/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin jo toivoa, että järjestettäisiin etänä... Haen mm. Helsinkiin useampaan kohteeseen ja pariin muuhunkin kaupunkiin ja etänä pidettyisiin kokeisiin olisin voinut osallistua vaikka kaikkiin. Nyt ei lompakko annna myöten.

T. Metsäläinen Lapista

Vierailija
9/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti viime keväästä, jolloin saimme laajamittaisesti kokemusta eänä järjestetyisä pääsykokeista olisi opittu edes jotain. - Sinänsä mukavaa, että huomattavalla joukolle annetaan edelleen mahdollisuus saada opiskelupaikka pääsykokeen kautta.  - Olen ollut ymmärtävinäni, että haluja ja pyrkimyksiä olisi siirtyä yhä enemmän todistusvalintaan (varmaan jossain vaiheessa tämän lisäksi saatetaan kysellä suuren maailman tapaan suosittelijoita ja motivaatiokirjeitä tms).  Sekä jatketaan jokunen vuosi sitten omaksuttua tapaa suosia ensikertaa hakevia...  

Vierailija
11/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisikin jos suomalainen yliopistolaitos onnistuisi luomaan ja kehittämään opiskelijoiden valintajärjestelmä, jossa opiskelijat valittaisiin etänä ja samalla saatettaisiin olla varmoja, että hakija  (valintaan osallistuva) sama kuin mahd opiskelupakan saava ja opinnot aloittava, eikä hänen läheisensä tai palkkaamansa valehakija. 

Vierailija
12/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdin jo toivoa, että järjestettäisiin etänä... Haen mm. Helsinkiin useampaan kohteeseen ja pariin muuhunkin kaupunkiin ja etänä pidettyisiin kokeisiin olisin voinut osallistua vaikka kaikkiin. Nyt ei lompakko annna myöten.

T. Metsäläinen Lapista

Tuo on kieltämättä tylsää, jos ja kun joutuu maksamaan periaatteessa siitä, että pääsee osallistumaan pääsykokesiin. Periaatteessa siksi, että eihän itse pääsykoee yleensä maksa vaan kuluja tulee mm. matkustamisesta ja mahd. yöpymisestä pääsykoepaikkakunnalla ja syömisistä.

Toisaalta itse aikanaan keskityin ja valmistauduin kunnolla siihen paikkaan, johon eniten halusin, jolloin opiskelupaikan saaminen oli varmempaa kuin niin, että olisin rikkonut pääni ja yrittäny valmistautua useampaan paikkaan kerralla ns. täysillä. - Näistä vuosista on kai opittu sen verran, että samalla kokeella saattaa hakea useampaan samanalan opiskelupaikkaan kerralla; näin olen ainakin kuullut olevan, joidenkin alojen kohdalla.   

Vierailija
13/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Metsäläinen Lapista

Tuo on kieltämättä tylsää, jos ja kun joutuu maksamaan periaatteessa siitä, että pääsee osallistumaan pääsykokesiin. Periaatteessa siksi, että eihän itse pääsykoee yleensä maksa vaan kuluja tulee mm. matkustamisesta ja mahd. yöpymisestä pääsykoepaikkakunnalla ja syömisistä.

Toisaalta itse aikanaan keskityin ja valmistauduin kunnolla siihen paikkaan, johon eniten halusin, jolloin opiskelupaikan saaminen oli varmempaa kuin niin, että olisin rikkonut pääni ja yrittäny valmistautua useampaan paikkaan kerralla ns. täysillä. - Näistä vuosista on kai opittu sen verran, että samalla kokeella saattaa hakea useampaan samanalan opiskelupaikkaan kerralla; näin olen ainakin kuullut olevan, joidenkin alojen kohdalla.   

Niin, tässä suurin ongelma on, että ne paikat jonne haluaisin mieluiten ovat ns. luovia aloja, jonne pitää kirjojen pänttäämisen sijaan tehdä ennakkotehtäviä. Jos pääsen niihin kokeisiin, niin ehdottomasti menen. Ovat molemmat Helsingissä. Mielessä myös pari teoreettisempaa alaa, mutta luultavasti valitsen niistä sitten yhden ja opiskelen ennakkomateriaalin niin täydellisesti kuin pystyn. En vain millään jaksaisi uutta välivuotta. Parhaimmillaan tulisi sitten kolme Helsingin reissua

Vierailija
14/25 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut kahteen pääsykokeeseen etänä. Toinen oli ennen korona-aikaa. Molempiin hakemiini paikkoihin pääsin enkä olisi päässyt, jos en olisi ollut kokeessa kyllin hyvä. Kummassakaan kokeessa ei olisi kukaan ulkopuolinen voinut mitenkään auttaa. Mielestäni etäkoevalinta toimii hyvin. Järjestäminen vaan vaatii laatikon ulkopuolelta ajattelua.

Vierailija
15/25 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin asian esille, koska laitoin hakemuksen teatterikorkeakouluun ja sinne joka vuosi lähes 1000 hakijaa, joista vain 12 pääsee opiskelemaan. Valinta koostuu neljästä karsinnasta ja siksi mielestäni olisi turhaa, että kaikki tulisivat paikan päälle etenkään ensimmäisessä karsinnassa vain pettyäkseen. Laitoin sinne hakemuksen myös viime vuonna, ja ekassa vaiheessa pyydettiin lähettämään video itse näyttelemästään monologista, jonka teinkin, mutta valitettavasti heti karsiuduin. Pettymys oli kova, mutta olen silti tyytyväinen, ettei turhaa reissua tarvinut tehdä Helsinkiin. Hakuprosessin jälkeen pyydettiin jokaiselta palautetta osittain etänä järjestetyistä kokeista ja kerroin toivomukseni siitä, että jatkossakin järjestäisivät samalla tavalla, ettei tulisi turhaa matkustamista.

Mutta ikävä kyllä kokeen suunnittelijat tuskin ajattelevat pitkämatkalaisten kuluja tai paikan päälle turhaan tulemista.

Ap

Vierailija
16/25 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha vielä on näitä pohtia, kun tilanne elää. Kevääseen mennessä voi olla uutta tietoa, ehkä on paremmin saatavilla suojaimia, ehkä mikään muu ei auta kuin totaalinen eristäytyminen. Ehkä pääsykokeita ylipäätään siirretään? Aivan varmasti näitä on pohdittu valintakokeita järjestävissä paikoissa jo nyt, mutta etänä on vaikea estää huijaamista, joten tuskin siihen kovin kevein perustein halutaan lähteä.

Vierailija
17/25 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin asian esille, koska laitoin hakemuksen teatterikorkeakouluun ja sinne joka vuosi lähes 1000 hakijaa, joista vain 12 pääsee opiskelemaan. Valinta koostuu neljästä karsinnasta ja siksi mielestäni olisi turhaa, että kaikki tulisivat paikan päälle etenkään ensimmäisessä karsinnassa vain pettyäkseen. Laitoin sinne hakemuksen myös viime vuonna, ja ekassa vaiheessa pyydettiin lähettämään video itse näyttelemästään monologista, jonka teinkin, mutta valitettavasti heti karsiuduin. Pettymys oli kova, mutta olen silti tyytyväinen, ettei turhaa reissua tarvinut tehdä Helsinkiin. Hakuprosessin jälkeen pyydettiin jokaiselta palautetta osittain etänä järjestetyistä kokeista ja kerroin toivomukseni siitä, että jatkossakin järjestäisivät samalla tavalla, ettei tulisi turhaa matkustamista.

Mutta ikävä kyllä kokeen suunnittelijat tuskin ajattelevat pitkämatkalaisten kuluja tai paikan päälle turhaan tulemista.

Ap

Ratsastat koronalla koska et halua maksella matkoja ja mieli tekisi hakea opiskelemaan paikkaan johon tuskin pääset? 

Vierailija
18/25 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan hyvä että jokin karsii turhia yrittäjiä, muuten hukkuisivat suomalaisten lähettämiin esittelyvideoihin.

Vierailija
19/25 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti edes yrittäisivät järjestää normaalisti. Viime kevät oli täysi fiasko, ja yliopistot myönsivät sen itsekin. Paikkoja annettiin joissakin kouluissa esimerkiksi vahingossa parempien ohi huonommin pärjänneille. Ja eihän niitä paikkoja sitten enää voinut ottaa pois kun asia huomattiin, kun kerran oli paikat ja tulokset jo julkaistu. Muuta eivät tehneet kuin pahoittelivat "sori, ens vuonna uudestaan"-tyylisesti. Enää ei samaa kiitos. En halua joutua tilanteeseen, jossa jännitän pääsenkö sisään vaikka pisteeni olisivat riittävät. Koska mitä jos noita virheitä sattuu taas? Ja paikat jaetaan vahingossa kenelle sattuu? Lisäksi monet koittaa huijata käyttämällä googlea, tai käyttämällä jo alaa opsikelevaa kaveria apuna. Tiedän monta tällaista tapausta viime vuodelta.

Vierailija
20/25 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luovilla aloilla on melkein aina ennakkotehtäviä, koska hakijoita on niin paljon. Ennen koronaakaan ei niitä kaikkia 1000 hakijaa olisi kutsuttu paikan päälle vaan murto-osa. Videona lähetettävät kokeet on siitä hankalia, että sen videon voi ottaa uusiksi vaikka tuhat kertaa ja lähettää sen parhaimman. Näin joukosta voi karsiutua ne oikeasti taitavat. Ja vaikka kyseessä olisi zoomissa tehtävästä livemonologista niin kameran ja mikin paremmuus vaikuttaa suuresti lopputulokseen, vaikka kaksi yhtä hyvää olisi langan päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan