Jos on oikeasti osaava, niin silloin ei tarvitse olla työtön tai ketju-pätkätyöläinen
Jos osaaminen ja sen hinta-laatusuhde kohtaavat, niin kyllä sellainen ihminen on työelämässä halutessaan koko ajan. Jos henkilö ei osaa tai opi mitään, niin ei sellaista voi pitää töissä pitkillä sopimuksilla. Tai jos palkkavaade on liian kova todelliseen osaamistasoon nähden, niin sama juttu. Ainahan yritys palkkaa sen tekijän, joka parhaiten istuu kokonaispakettiin nimenomaan hinta-laatusuhteessa. Ei mikään yritys pidä töissä henkilöä, joka ei osaa kunnolla hommaansa, mutta eivät pidä kirjoillaan sellaistakaan osaajaa, joka ylihinnoittelee itsensä todellisuuteen nähden.
Kommentit (40)
18 riippuu mitä tekee..... Toimistotätejä on jo ja myyjiä ja hoitajia.
Ja mistäs sitä osaamista saa? Aivan. Töistä, jonne ei pääse koska ei ole osaava. Vttu te ootte sitten fiksuja.
Vierailija kirjoitti:
16, no meidän firmassa et pärjää jos et oikeasti osaa tehdä työtäsi, ja tätä työtä et koulussa opi, vain kokemuksella että kyllä... Osaaminen on aika avain sana tässä työssä. Uusia työntekijöitä ei pahemmin tule, kun ei ole. Ne ketkä on, tulee toisista saman tyyppisistä töistä jossa on jo pohjana vahva ammattitaito silti menee 2v että kykenee edes toimimaan jotenkin siedettävästi hommassa.
Eli mikä alasi on? Ja miksi ette palkkaa oppisopimuksella?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Palkkaustilanteessa ei voi vielä tietää, kuka on paras tekijä. Siinä usein palkataan se, joka ouhuu eniten paskaa tai se, joka ulkoisesti miellyttää eniten tai vaikuttaa mukavalle ja osaajalle tms.
Tai joka on pöhissyt tai verkostoitunut eniten (eli edennyt suhteilla).
21 , ne hyvät työntekijät ei oo työttöminä... Sorry vaan. Omalle alalle ei edes tule porukkaa kuin aniharvoin ja nekin on työpaikan vaihtajia ja osaavat jo jotain silti menee aikaa että pystyvät toimimaan. Meille ei palkata työttömiä eikä ole mikään julkisia hakuja juurikin siksi kun ei ole porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa mainittiin oikeasti osaava. Minulle tämä tarkoittaa asiantuntijatehtävissä työskentelemistä, pohjalla korkeakoulututkinto tai pari. Vaikka hoitsuja arvostankin niin en tässä ajatellut ap:n kyseiseen ryhmään viittaavan. Sihteereitä ja muista toimistotyöntekijöistä on ylitarjontaa ollut jo useamman vuoden. Siinä ei osaaminen auta kun kyseisiä työtehtäviä ei enää oikein ole.
Ehkä ymmärsin väärin ja ap:lla oli mäkkärin pihvinkääntäjät mielessä ketjua aloittaessa.
Älykäs, työhaluinen ja -kykyinen, tuplamaisteri (toisiaan poikkitieteellisesti täydentävät tutkinnot), useita ammattitaitoa täydentäviä lisäkoulutuksia, käytännön osaamista ja näkemystä, hyvät sosiaaliset taidot, palkka"vaatimukset" oma taustaa sekä tehtävän vastuullisuutta ja vaatimuksia vastaavat (itse asiassa olen useasti suostunut aluksi palkattomaan "harjoitteluun").
Työttömänä olen ollut kesästä asti, kun määräaikaisuutta ei aiemmista lupauksista huolimatta jatkettu (korona ja muutenkin firman taloustilanne vaikuttivat). Haen uutta työtä laajalla skaalalla, koska taustani puolesta kykenen moneen.
Ei tullut mieleen mitään muita aloja joissa pitää olla OIKEASTI OSAAVA?? Aika suppea elämänkatsomus sulla jos kuvittelet että korkeakoulututkinto olisi tuon oikeasti osaavan piirissä. Ei ole. Kyllä meiltäkin löytyy noita vaikka mitä tutkintoja suorittaneita ja "osataan" vaikka ja mitä, silti ne vaan tekee paskaduunia paskalla palkalla ja ovat korvattavissa koska vaan.
29, tutkinnot ei paljon paina jos ei ole kunnon työkokemusta takana.
No entä jos on ollut lähes 10 vuotta samalla työnantajalla pätkätöissä? Miten kukaan jaksaa katsoa näin paskaa ihmistä vuodesta toiseen? Minustahan olisi helppo päästä eroon, kun ei vaan tee uutta sopimusta.
T. ruokapalvelutyöntekijä
Kaikki ei vaan voi olla yhtä osaavia. Se on fakta.
Juuri näin. Ei ole sattumaa se, ketkä ovat työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs, työhaluinen ja -kykyinen, tuplamaisteri (toisiaan poikkitieteellisesti täydentävät tutkinnot), useita ammattitaitoa täydentäviä lisäkoulutuksia, käytännön osaamista ja näkemystä, hyvät sosiaaliset taidot, palkka"vaatimukset" oma taustaa sekä tehtävän vastuullisuutta ja vaatimuksia vastaavat (itse asiassa olen useasti suostunut aluksi palkattomaan "harjoitteluun").
Työttömänä olen ollut kesästä asti, kun määräaikaisuutta ei aiemmista lupauksista huolimatta jatkettu (korona ja muutenkin firman taloustilanne vaikuttivat). Haen uutta työtä laajalla skaalalla, koska taustani puolesta kykenen moneen.
Oikeasti olet koheltaja joka ei pysty keskittymään mihinkään. Siksi olet työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa mainittiin oikeasti osaava. Minulle tämä tarkoittaa asiantuntijatehtävissä työskentelemistä, pohjalla korkeakoulututkinto tai pari. Vaikka hoitsuja arvostankin niin en tässä ajatellut ap:n kyseiseen ryhmään viittaavan. Sihteereitä ja muista toimistotyöntekijöistä on ylitarjontaa ollut jo useamman vuoden. Siinä ei osaaminen auta kun kyseisiä työtehtäviä ei enää oikein ole.
Ehkä ymmärsin väärin ja ap:lla oli mäkkärin pihvinkääntäjät mielessä ketjua aloittaessa.
Niin sinustako joku esim. pitkän uran jossain päikyssä tai sisätaudeilla tai leikkurissa tehnyt hoitaja ei ole asiantuntija? Menepä katsomaan, ja mulla on muuten vertailupohjaakin.
Vierailija kirjoitti:
21 , ne hyvät työntekijät ei oo työttöminä... Sorry vaan. Omalle alalle ei edes tule porukkaa kuin aniharvoin ja nekin on työpaikan vaihtajia ja osaavat jo jotain silti menee aikaa että pystyvät toimimaan. Meille ei palkata työttömiä eikä ole mikään julkisia hakuja juurikin siksi kun ei ole porukkaa.
"Emme palkkaa työttömiä" -asennevamman takia moni jää ilman hyvää työntekijää. Minä olin työtön. tiesin työttömänäkin ollessani, että olisin parempi valinta kuin työssäoleva, mutta työttömiä ei haluttu ottaa. Nyt on työpaikka ja olen osaaja, kehitin osaamistani jo työttömänä ollessani itseopiskelulla. Mulla jo motivaatiokin ihan toinen kuin sellaisella, joka vaihtaa työpaikkaa kyllästymisen tai vastaavan syyn perusteella.
Ei näytä monessakaan firmassa olevan tarpeeksi ammattitaitoa ymmärtämään, että jos kaikki haluavat aina vain kokeneita, niin hyviä työntekijöitä ei enää ole kohta kellään. Työttömien niputtaminen yhteen ryhmään on tyhmyyttä ja rekrytoinnin heikkoutta.
Moniosaajaksi haukkuvat.Mutta työtä ei silti tunnu löytyvän.Nyt tuli rajotteitakin,vajaakuntoinen kaikista mahdoll.toimista huolimatta.No se hyöty kävi koulua juttuja itseään varten.Ei kaikki voi olla lähiksii,siivoojia,kaupankassoja,tehköön työt se kuka ne keksikin.
Vierailija kirjoitti:
Ootko strippari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko strippari?
Ei ainakaan missään pilkunviilaushommassa, sillä hän ei näytä edes tietävän, että sellainenkin välimerkki on olemassa.
Kyllä puusilmäinen typerys, jos ei ole nähnyt työelmässä tunareita.
Se työn saanti on hyvin pienestä kiinni. Itse sain nykyiseni siksi, että en ollut liian vanha, mutta lapset olivat riittävän isoja, etteivät enää sairastele. Eihän tätä ääneen saa sanoa. Minut kuitenkin palkattiin nettiCV:n perusteella niin ettei paikka ollut julkisesti missään auki, eikä kukaan voi valittaa päätöksestä. Suhteilla palkataan valtava määrä ihmisiä. Omissa töissäni tunareita tulee vastaan jatkuvasti ja kyllä sitä vaan välillä valinta tehdään - aika useinkin - kaverisuhteiden perusteella. Aina löytyy joku porsaanreikä.
Työhakemuksia työnantaja lukee kerrallaan minuutin ja sinä aikana pitää vakuuttaa työnantaja. Ap, kun osaamisesi on kehittynyt niin pitkälle kuin minulla, ymmärrät, että eri työnantajat kiinnittävät huomiota hyvinkin erilaisiin asioihin. Yhdelle hyvä asia voi ollakin toiselle huono asia. Mutta et ilmeisesti ole vielä niin osaava, että ymmärtäisit tätä. Kukaan ei pysty selvänäkemään, mikä kullekin on se huippujuttu, varsinkin jos ilmiotuksesta se ei tarkemmin selviä.