Joudutteko töissä osallistumaan palavereihin, joiden aihetta ette tiedä etukäteen ennen tapaamista?
Saatte esimieheltä kutsun tai käskyn. Ei sanaakaan aiheesta. Onko yleistäkin?
Kommentit (38)
Todella harvoin. Jos esimies kutsuisi "pikapalaveriin" niin olisin kyllä ihan hermona, koska meillä nuo on tupanneet tarkoittamaan joko potkuja tai vähintäänkin varoitusta. Ja olen siis itsekin esimies ja aina kun kutsun palaveriin niin laitan jonkinlaisen agendan ellei kyseessä ole joku toistuva juttu tietyllä porukalla.
Joskus harvoin kun olen saanut kutsun johonkin epämääräiseen palaveriin niin olen kysynyt kutsun saatuani että oisko antaa lisätietoa, jotta voin valmistautua tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Opetusala ja meillä esimies harrastaa tätä. Tänäänkin on sellainen luvassa. Vallankäyttöä. Toki puheissa korostetaan työhyvinvointia.
Miten se kutsuminen sitten tapahtuu? Siis jos mitään kontekstia ei ole.
Joskus joo. Kutsun otsikkokaan ei välttämättä aina valaise asiaa. Usein tällaiset kutsut ovat sellaisia, joissa asiaa on jo jollain konklaavilla valmisteltu pidempään, ja sitten yhtäkkiä tajutaan, että tarvitaankin tuo osa-alueen X asiantuntija mukaan. Kaikkein rasittavimpia tällaiset ovat, kun ne tulevat siten, että tulee puhelu / chatti, jossa kysytään, voinko osallistua palaveriin 10 minuutin päästä / nyt heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa mennä kun ei tiedä mikä on asia.
Ehkä esimiehesi ei tiedä, että tuollaiset asiat aiheuttavat sinulle ihan ahdistusta. Vaikutat varmaan niin pätevältä. Mikä siinä ahdistaa sinua? Oletko ihminen, jonka pitää aina olla valmistautunut kaikkeen? Ja mikään ei saa tulla yllätyksenä? Siinä tapauksessa olet kuin poikani, hänellä on vähän aspergerpiirteitä mielestäni.
Neuvottelen teollisuussopimuksia ja en ole ikinä ollut palaverissa, jonka aihe ei ole tiedossa. Kuulostaa absurdilta pitää palaveri, jonka aihetta ei kerrota etukäteen.
-Ekonomi
Jaa. Olen elämäni aikana itsekkin kutsunut koolle kymmeniä palavereita, joiden aihetta ei kerrota etukäteen, terkuin HR.
Kyllä aina tietää ainakin otsikkotasolla. Meillä yrityskulttuuriin kuuluu koolle kutsujan myös kertoa miksi istutaan ja millä agendalla.
Outoa.
Meillä kaikki vastaa no kutsuihin, joista ei selvästi käy ilmi, että palaverin sisältö on niin olennaista, että asiaa kannattaa priorisoida. Jos palaverin pitäjä haluaa jonkun paikalle, niin on syytä tehdä hyvä kutsu.
Yksityisellä sektorilla
Viestillä kutsutaan ja otsikossa lukee vain että palaveri silloin ja silloin. Opetusala.
Meillä pikapalaveri ilman otsikkoa on vähän kuin puhelu. Ei ennen puheluakaan laiteta viestiä, että sopiiko jos soitan Mörttisen asiasta. Soitetaan vaan, ja sitten sanotaan, että hei, voitko auttaa mua, kun tämä Mörttisen tapaus on kinkkinen. Ja sitten kerrotaan, mikä siinä on kinkkistä, ja jutellaan, että mitä asialle voisi tehdä. Ja sovitaan, että mä selvitän tämän, niin selvitä sä tuo, ja otetaan uusi palaveri.
Mikä hirveä palaverin pelko täällä on? Se on vain kohtaaminen.
En, koska osaan kysyä kutsun lähettäjältä, jos en heti kutsun otsikosta ja sisällöstä ymmärrä, mitä asioita tullaan käsittelemään. Meillä kyllä onneksi useimmiten sekä talon sisäisesti että asiakaskunnan puolelta jo kokouskutsussa avataan, mitä asioita tullaan käsittelemään. Mutta silloin tällöin tulee kutsuja, joiden otsikkokin on niin epämääräinen, ettei niistä oikein pysty arvaamaan, mikä on todellinen kokouksen tarkoitus. Silloin laitan kokoonkutsujalle viestiä ja kysyn, jotta osaan tarvittaessa valmistautua.
Vierailija kirjoitti:
Opetusala ja meillä esimies harrastaa tätä. Tänäänkin on sellainen luvassa. Vallankäyttöä. Toki puheissa korostetaan työhyvinvointia.
Onko teillä keskusteltu tästä kyseisen esimiehen kanssa? Eli oletteko yhteisesti ottaneet asian puheeksi ja esittäneet selkeän toiveen, että kutsuissa olisi oltava aina jollain tavalla selkeästi kokouksen aihe? Jos olette, niin oletteko sen jälkeen aina, kun on tullut kutsu ilman aihetta, laittaneet esimiehelle viestiä, että "Hei PasiPirkko, kutsusta ei käynyt ilmi, mitä asioita kokouksessa käsitellään. Voisitko tarkentaan kokouksen sisältöä, jotta osaisin valmistautua ja saisimme kokouksesta mahdollisimman paljon irti"? Vai mötisettekö vain keskenänne, kun on "tollanen ilkeä vallankäyttäjä" pomona? Vaikka kyse voi vain olla siitä, että rajoittuneille kommunikaatiotaidoilla varustettu ihminen ei vain tajua, että toimii väärin/hömösti.
Kysyin, ei vastattu. Edelleen se opetusala.
Kärkkäät ohjeistajat ovat kai niin onnekkaita, että eivät voi ymmärtää millaista on työpaikassa, jossa valtaa käytetään työntekijöihin. Kysymyksiin ei vastata jne.
Kun johtoportaan kalenterit täyttyvät yhtäaikaisilla yksityillä tapaamisilla on aika alkaa katsella työpaikkoja. Kysymykseen vastaisin etten ole koskaan saanut kutsua palaveriin jonka aihetta en tiedä.
Joskus olen muistaakseni assistenttina lähettänyt tällaisen hys hys-kutsun. Silloin oli kyse siitä, että osaston johtaja antoi eräälle työntekijälle kirjallisen varoituksen. Luulen kuitenkin, että kyseinen työntekijä arvasi mistä palaverissa oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen muistaakseni assistenttina lähettänyt tällaisen hys hys-kutsun. Silloin oli kyse siitä, että osaston johtaja antoi eräälle työntekijälle kirjallisen varoituksen. Luulen kuitenkin, että kyseinen työntekijä arvasi mistä palaverissa oli kyse.
Pari kertaa olen keksinyt jonkun ylimalkaisen aiheen palaveriin, kun on pitänyt kutsua henkilö x esimerkiksi omiin yllätysjuhliinsa. Muuten on aihe ollut aina tiedossa.
Hyvin harvoin, mutta yleensä ei tiedä kukaan muukaan aiheesta paitsi järjestävä taho. Ne on ihan kivoja, silloin ei tarvi mitenkään osallistua vaan voi kuunnella. Tauon kannalta otan.