Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on laittaa taloon höyrysulku? Eikö talon pitäisi olla hengittävä jotta ei tule hometta?

Vierailija
27.01.2021 |

Mietin tätä nykyrakentamisen outoutta. Laitetaan tolkuttomat kerrokset eristettä ja sitten vielä höyrysulku joka ei päästä vettä eikä ilmaa läpi. Voiko olla parempaa keinoa saada hometta taloon ja sitä kautta niitä nykyään niin yleisiä sisäilmaongelmia?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tämä "höyrysulku" taas jälleen kerran, uudestaan selittää rautakangesta vääntäen?

Höyrysulun tarve riippuu lämmöneristysaineen materiaalista.

Jos lämmöneristeenä käytetään lasivillaa /kivivillaa /uretaania ei eriste pysty imememään sisätilasta tulevaa ilmankosteutta itseensä, vaan kosteus jää eristeen kuitujen väliseen ilmatilaan vetenä. Ympäröivät rakenteet lahoavat. Siksi tarvitaan höyrynsulku.

Sahanpuru, selluvilla tms. orgaaninen aines imee sisäilman kosteuden solurakenteesensa ja luovuttaa kosteuden pois paremmilla, kuivilla keleillä tai pakkasella.

Höyrynsulkua tarvitaan vain, jos käytetään epäorgaanisia lämmöneristeitä.

Vierailija
22/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin häiritsee, kun moni puhuu ilmastoinnista, vaikka tarkotetaan ilmanvaihtoa. Jos yrittää päteä jollain, niin kannattaa opetella termit oikein. Kuitenkin kaksi täysin eri asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin häiritsee, kun moni puhuu ilmastoinnista, vaikka tarkotetaan ilmanvaihtoa. Jos yrittää päteä jollain, niin kannattaa opetella termit oikein. Kuitenkin kaksi täysin eri asiaa.

Juu sori, mokasin. Ajatusvirhe, tai oikestaan olen tainut puhua aina ilmastointilaitteista tarkoittaessani ilmanvaihtoa (puolustukseni on että äidinkieleni ei ole suomi) .. :)

T. se "pätijä"

Vierailija
24/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma miten naapurustossa paljon 70-luvun valesokkelitaloja myydään, ostetaan ja asutaan eikä kukaan valita mistään.

Itselläkin sellainen eikä ole valittamista!

Joskus asuttiin 90-luvun hienossa rivarissa, jossa koneellinen ilmanvaihto. Ai kauheeta melkein itkin sitä outoa sisäilmaa. Nyt ei ole koneellista ilman vaihtoa eikä tule eikä myöskään sairastella.

Valesokkelitaloissa kaiken a ja o on, että sadevesi ohjataan pois talon nurkilta, kuten muittenkin talojen.

Ja enben kaikkea perustuksen tulee olla niin korkea, että valesokkelin takana olevat puurakenteet eivät ole maan pinnan tasossa tai jopa sen alla.

Näitä väärin toteutettuja valesokkeliraykaisija yehtiin vielä 90-luvulla.

Jos talon tiili- tai lautaverhoilu alkaa läheltä maanpintaa, tulee ostajan hälytyskellojen soida.

Vierailija
25/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös väärin toteutettuja muovihöyrynsulkuja tehdään paljon. Riskirakenne se on juuri siksi, että toteutuksessa voi mennä niin paljon pieleen.

Vierailija
26/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun on höyrysulku, pitää olla koneellinen ilmastointi, joka vie kosteuden pois.

Ei esim kerrostaloissa moni pidä päällä. Itsekin teippasin kiinni venttiilit, kun imivät lattiakaivo tyhjäksi.

Vierailija
27/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tämä "höyrysulku" taas jälleen kerran, uudestaan selittää rautakangesta vääntäen?

Höyrysulun tarve riippuu lämmöneristysaineen materiaalista.

Jos lämmöneristeenä käytetään lasivillaa /kivivillaa /uretaania ei eriste pysty imememään sisätilasta tulevaa ilmankosteutta itseensä, vaan kosteus jää eristeen kuitujen väliseen ilmatilaan vetenä. Ympäröivät rakenteet lahoavat. Siksi tarvitaan höyrynsulku.

Sahanpuru, selluvilla tms. orgaaninen aines imee sisäilman kosteuden solurakenteesensa ja luovuttaa kosteuden pois paremmilla, kuivilla keleillä tai pakkasella.

Höyrynsulkua tarvitaan vain, jos käytetään epäorgaanisia lämmöneristeitä.

Totta joka sana. Kaurahiutaleetkin ovat parempia lämmöneristeitä ilman höyrynsulkua kuin karhuntalja.

Vierailija
28/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun on höyrysulku, pitää olla koneellinen ilmastointi, joka vie kosteuden pois.

Ei esim kerrostaloissa moni pidä päällä. Itsekin teippasin kiinni venttiilit, kun imivät lattiakaivo tyhjäksi.

Et siis ollut putsannut koskaan korvausilmaventtiilejä. Vai olitko ensin teipannut ne umpeen, kun pakkasilla oli vetoa?

Iso osa kerrostalossa asujista ei viitsi tai osaa putsata venttiilejä. Tän opin huoltomiehenä toimiessani. Ja tän olen huomannut myös jälkikasvustani...valistuksesta se ei ole heidän osaltaan kiinni

Vierailija
29/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ollut putsannut koskaan korvausilmaventtiilejä. Vai olitko ensin teipannut ne umpeen, kun pakkasilla oli vetoa?

Iso osa kerrostalossa asujista ei viitsi tai osaa putsata venttiilejä. Tän opin huoltomiehenä toimiessani. Ja tän olen huomannut myös jälkikasvustani...valistuksesta se ei ole heidän osaltaan kiinni

Välttämättä kyse ei ole viitsimisestä. Mä asuin muutaman vuoden kerrostalossa, jossa oli koneellinen ilmanvaihto. Sitä ennen ja sen jälkeen olen asunut vain painovoimailmanvaihtoisissa taloissa. EN mä tiennyt, että pitäisi putsata, ja jos, mistä. Meillä tosin ne vaihdettiin säännöllisesti, huoltomiehet sen tekivät (ja ne huoltomiehet ajoittivat tulonsa aina niin, että vessassa haisi aamukakka).

Vierailija
30/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttämättä kyse ei ole viitsimisestä. Mä asuin muutaman vuoden kerrostalossa, jossa oli koneellinen ilmanvaihto. Sitä ennen ja sen jälkeen olen asunut vain painovoimailmanvaihtoisissa taloissa. EN mä tiennyt, että pitäisi putsata, ja jos, mistä. Meillä tosin ne vaihdettiin säännöllisesti, huoltomiehet sen tekivät (ja ne huoltomiehet ajoittivat tulonsa aina niin, että vessassa haisi aamukakka).

Näinhän se on, että ei tiedetä. Tai kyetä. Tai osata. Mutta paljon on myös niitä, jotka ei vasn viitsi.

Siksi ollaankin menossa siihen, että ostetaan tuokin palvelu.

Hämmästytävän moni omakotitalossa tai rivarissa asuva ei em. syistä vaihda ilmanvaihtokoneen suodattimia. Sitte kun ilman lastu on huono, väännellään venttiilit pois säädöistä. Joista seuras, että lopulta homehdutetaan pinnat ja rakenteet.

Vierailija
31/31 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höyrysulku nimenomaan pitää rakenteen sen takana kuivana.

Mutta kun rakenne on oikeaoppisesti kosteutta siirtävä, kosteus siirtyy ulos.

Tuo vaatii myös selluvilla tms eristeen, lasi- ja kivivilla ei silloin käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä