42-vuotiaana lapsi?
Otsikossa se tulikin. Itseä mietityttää, että olenko liian vanha jo lapsen saamiseen. Menkat tulee suht säännöllisesti ja olen muutenkin ihan ok kunnossa. Koitan elää terveellisesti.
Onko muita myöhemmällä iällä raskaaksi tulleita tai raskaudesta haaveilevia? Minulla on yksi lapsi.
Kommentit (40)
Olin 42 ainokaisen saadessani. Terve lapsi, vaivaton raskaus ja helppo vauvavuosi. Toinenkin olisi saanut tulla, mutta ei onnistunut enää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä iäkkäämpi nainen on, sitä suurempi down riski lapsella on.
Silti se riski ei ole valtaisa. Ja on seulonnat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat liian vanhalla, ap? Olet hedelmällisessä iässä. Mutta jos olet raihnainen... voit olla biologiseen ikääsi nähden liian vanha. On mahdollista, että nainen on jo kolmekymppisenäkin rapakunnossa ja toinen taas viisikymppisenäkin hyvässä kunnossa. Säännölliset kuukautiset viittaavat siihen, että voisit hyvin tulla äidiksi.
Hyvällä kunnolla ja kuukautisten tulemisella ei ole mitään yhteyttä siihen kuinka hedelmällinen nainen on. Munasolut vanhenee ja niiden laatu heikkenee. Olen 44 v, ihan hyvässä kunnossa ja säännölliset kuukautiset mutta gyne ilmoitti että tässä iässä munasoluista 10-15 % ainoastaan ovat normaaleja. Ap on jo kaukana hedelmällisimmistä vuosistaan. Toki voi tulla raskaaksi mutta itsestäänselvää se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat liian vanhalla, ap? Olet hedelmällisessä iässä. Mutta jos olet raihnainen... voit olla biologiseen ikääsi nähden liian vanha. On mahdollista, että nainen on jo kolmekymppisenäkin rapakunnossa ja toinen taas viisikymppisenäkin hyvässä kunnossa. Säännölliset kuukautiset viittaavat siihen, että voisit hyvin tulla äidiksi.
Hyvällä kunnolla ja kuukautisten tulemisella ei ole mitään yhteyttä siihen kuinka hedelmällinen nainen on. Munasolut vanhenee ja niiden laatu heikkenee. Olen 44 v, ihan hyvässä kunnossa ja säännölliset kuukautiset mutta gyne ilmoitti että tässä iässä munasoluista 10-15 % ainoastaan ovat normaaleja. Ap on jo kaukana hedelmällisimmistä vuosistaan. Toki voi tulla raskaaksi mutta itsestäänselvää se ei ole.
Raskautuminen ei ole koskaan itsestään selvää. Sain iltatähden kuukautta ennen kuin itse täytin 48. Ei ongelmia raskaudesta, vauvavaiheessa eikä koululaisenakaan. Nyt poika on aivan mahtava 10- vuotias vesseli!
Mä sain nuorimmaiseni 41-vuotiaana ja olen niin onnellinen hänestä joka päivä, nyt ihana leikki-ikäinen. Mutta: jos päätät yrittää, varaudu myös pettymyksiin. Useimmilla 40 vuotta täyttäneillä munasoluista suuri osa on viallisia. Useimpien keho osaa karsia vialliset munasolut --> raskauden alkaminen kestää hyvälaatuista munasolua odotellessa. Sitten on meitä, joilla raskaus alkaa munasolun laadusta riippumatta - --> raskaus ei yleensä jatku loppuun saakka vaan tulee varhainen keskenmeno.
Minulle tuli 6 keskenmenoa ennen kuin sitten osui hyvä munasolu kohdalle ja raskaus jatkui loppuun saakka, saatiin terve tyttö. Oli henkisesti hyvin raskasta ja raskaampaa olisi ollut, jos viimeisinkään raskaus ei olisi onnistunut.
Menehän vanha mummo jo kutomaan sukkiasi. Jätä nämä vauva hommat nuorille naisille.
Vanhat eukot vääntää lapsia. En voi käsittää.
Äidit synnyttävät lapsia joiden puhetta me emme ymmärrä. T. Jouni
Täällä myös äiti, joka sai ainokaisensa 42-vuotiaana, itse asiassa jo lähempänä 43-vuotispäivää. Kaikki meni hyvin, tyttö syntyi terveenä ja on nyt iloinen, sosiaalinen ja hyvin pärjäävä alakoululainen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös äiti, joka sai ainokaisensa 42-vuotiaana, itse asiassa jo lähempänä 43-vuotispäivää. Kaikki meni hyvin, tyttö syntyi terveenä ja on nyt iloinen, sosiaalinen ja hyvin pärjäävä alakoululainen.[/quote
KEHRÄ se on. Usko pois
Vierailija kirjoitti:
Mitä iäkkäämpi lapsen isä on, sitä suurempi todennäköisyys on lapsen syntyä vammaisena. Tämä on faktaa.
Olen saanut 42 ja 44v iässä lapsia, terve ja hyväkuntoinen olen, juoksen maratoneja ja jaksan hyvin. Vaikeampaa oli valvoa nuorempana, vanhana helpompaa (kait ”vanhuksilla” pienempi unentarve).
Nipt testi kannattaa ottaa
Vierailija kirjoitti:
Itse tulin ihan spontaanisti raskaaksi 44-vuotiaana :)
Kaikki meni hyvin.
Sama❤️ Nyt 1 v
Olen 40, enkä saa lapsia edes hoidoilla. Endometrioosi on tuhonnut munasarjat, munasoluja tulee enää vähän ja nekin on viallisia. Kuukautiset on säännölliset, ja muutenkin olen vetreässä kunnossa, joten siitä ei voi päätellä mitään.
Ap ehkä saa lapsen, tai sitten ei, me emme sitä voi tietää.
Hedelmällisyys on nelikymppisellä alentunut huomattavasti, mutta joillekin saattaa vielä se hyvä munasolu osua kohdalle ja raskaus onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulin ihan spontaanisti raskaaksi 44-vuotiaana :)
Kaikki meni hyvin.Kai se ny seksiä vaati...vai oliko pyhähenki liikkellä?
Neuvolassa kutsutaan spontaaniksi kun ei ole käytetty mitään hedelmöityshoitoja ym.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat eukot vääntää lapsia. En voi käsittää.
No eivät selvästikään ole liian vanhoja, koska pystyvät vielä saamaan lapsia.
Kuulostat katkeralta.
Se on ihan erilainen onni tulla äidiksi yli nelikymppisenä, kuin nuorena. Menot on juostu. Mieli on rauhoittunut. Elämänkokemusta on. Ymmärtää elämän rajallisuuden ja haurauden joten se tuntuu ihan älyttömältä siunaukselta ja lahjalta se lapsi. Malttaa pysähtyä vain ihailemaan ja rakastamaan sitä lasta.
Paras kokemus ikinä.
Anoppi sai poikansa päälle nelikymppisenä. Kun miehen kanssa tavattiin, hän oli iäkkään äitinsä omaishoitaja. Me molemmat olimme alle 30v. oman esikoisemme syntyessä. Käytännössä isovanhempina olivat vain minun vanhemmat.