Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joita ärsyttää sana äitipuoli?!

Vierailija
27.01.2021 |

Minua on pitkään ihmetyttänyt että kun ydinperhe hajoaa ja jompikumpi tai kummatkin sitten näistä vanhemmista tapaavat uudet kumppanit, niin miksi ihmeessä näistä joistakin tulee eroneen parin yhteisillä lapsille äitipuolia ja isäpuolia. En ymmärrä miksi sanaa äiti ja isää käytetään tällaisissa.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä nimellä pitäisi kutsua isän tai äidin uutta puolisoa? Jos lapsella on jo äiti tai isä. Etunimellä?

Vierailija
2/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeampi ilmaisu olisi kai "toinen äiti/isä".

Eihän lapsiakaan kutsuta puolikkaiksi, vaan uusperheessä avion myötä toisen lapset tulevat adoptoiduiksi. Vaikka samaan aikaan olisi yhuoltaja muuallakin. Siinä on sitten kolme huoltajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. En koskaan ole mieltänyt itseäni äitipuoleksi, koska lapsilla on äiti ja mieheni on isä. Nimellä kutsuminen parempaa.

Vierailija
4/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ärsyttää. Isän/äidin uusi kumppani ei ole lapselle millään tapaa isä/äiti, ei edes puolikas sellainen, Ei mitään sukua tai lukua. Koskaan. Etunimellä voi kutsua.

Vierailija
5/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoä äidin puoliso, isän puoliso. Itsekin karsastan noita puoli nimityksiä. Ainoastaan silloin sopii, kun vanhempi on kuollut lapsen ollessa pieni, ja vanhemman puoliso on ottanut vanhemman roolin.

Vierailija
6/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta mitään herneitä nenään tarvitse vetää. Käyttäköön kukin perhe juuri heille sopivaa sanaa.

Vierailija
7/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ärsyttää. Isän/äidin uusi kumppani ei ole lapselle millään tapaa isä/äiti, ei edes puolikas sellainen, Ei mitään sukua tai lukua. Koskaan. Etunimellä voi kutsua.

Vaikka sinua ärsyttää, niin saisiko se lapsi itse päättää mitä nimeä käyttää? Sen pitää toki sopia myös sille uudelle puolisolle.

Vierailija
8/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitipuoli korvaa äidin roolin silloin, kun äiti ei ole paikalla. Siksi nimitys on oikein sopiva.

Vierailija
9/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sanoä äidin puoliso, isän puoliso. Itsekin karsastan noita puoli nimityksiä. Ainoastaan silloin sopii, kun vanhempi on kuollut lapsen ollessa pieni, ja vanhemman puoliso on ottanut vanhemman roolin.

Eli isäpuoli/äitipuoli haluaisi syrjäyttää kuolleen isän/äidin? Ei tuntemattomasta ihmisestä milloinkaan tule lapselle isää/äitiä, koska lapsella voi olla kumpaakin vain yksi. Vaikka sitten kuollut.

Vierailija
10/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitipuoli korvaa äidin roolin silloin, kun äiti ei ole paikalla. Siksi nimitys on oikein sopiva.

Ei korvaa.

Vierailija
11/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sinua ärsyttää, niin saisiko se lapsi itse päättää mitä nimeä käyttää? Sen pitää toki sopia myös sille uudelle puolisolle.

Pitäisikö lapsen kutsua isän uutta kumppania äitipuoleksi, jos ei halua? Miksi pitäisi tanssia isän uuden kumppanin pillin mukaan?

Vierailija
12/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ärsyttää sana ydinperhe, kuin se olisi joku ainoa oikea perhemuoto, oikea maailmankaikkeuden ydin. Tosi ärsyttävä.

Vierailija
13/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korvaa.

No kyllä korvaa.

Vierailija
14/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimitykset tulevat historiasta, ajalta jolloin ei erottu. Leskeksi jääneen isän tai äidin uusi puoliso, luontevasti isä- tai äitipuoli.

Nykyään tuntuu olevan niin emotionaalisesti herkkää, että yhä harvemmin kuulee käytettävän. On erilaisia bonusperheenjäseniä ym.

Vierailija
15/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ärsyttää sana ydinperhe, kuin se olisi joku ainoa oikea perhemuoto, oikea maailmankaikkeuden ydin. Tosi ärsyttävä.

Niin no, rikkinäisiä ja hajonneita epäperheitä ne uusperheet onkin. Sellaisia ihmisiä niissä myös asuu ja elää.

Vierailija
16/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korvaa.

No kyllä korvaa.

Ei korvaa.

Vierailija
17/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse eroaisin niin en pitäisi yhtään siitä että lapseni kutsuisivat isänsä uutta puolisoa äitipuoleksi. Eikä myöskään minun uudesta kumppanista ikinä tulisi isäpuolta. Vaan lapset kutsuisivat tätä ihan etunimellä.

Vierailija
18/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikeampi ilmaisu olisi kai "toinen äiti/isä".

Eihän lapsiakaan kutsuta puolikkaiksi, vaan uusperheessä avion myötä toisen lapset tulevat adoptoiduiksi. Vaikka samaan aikaan olisi yhuoltaja muuallakin. Siinä on sitten kolme huoltajaa.

Äh, äitipuoli ja isäpuoli ovat ihan oikeita sanoja suomen kielessä. Niin kuin lapsipuolikin.

Vierailija
19/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse eroaisin niin en pitäisi yhtään siitä että lapseni kutsuisivat isänsä uutta puolisoa äitipuoleksi. Eikä myöskään minun uudesta kumppanista ikinä tulisi isäpuolta. Vaan lapset kutsuisivat tätä ihan etunimellä.

Mutta ei kai päätös ole ainoastaan sinun?

Vierailija
20/46 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän itsestäni sanaa äitipuoli vain av:lla. Se kertoo nopeasti perhetilanteen.

Oikeasti en ole lähelläkään äitiä. Paitsi siinä tapauksessa, jos äidin ainoa määritelmä on ruoanlaitto.

Olen isän (avio)vaimo.