Pariskunta jakaa kotityöt Excel-taulukkoon
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Tuleepahan selväksi.
Itse en ole tuollaisia onneksi tarvinnut, kun kotityöt tuntuvat menevät luonnostaan tasan.
Excel on hyvä, jos pitää tehdä selväksi raha-asioita tai työaikoja.
Ei tarvi niihinkään. Meillä mies on tehnyt selvän jaon, että kun hän ansaitsee enemmän kuin minä, niin hänen ei tarttee kotitöitä tehdä. Ja noin yleensäkin, että hän päättää tämän kuten kaikki muutkin asiat ihan vaan kun tienaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleepahan selväksi.
Itse en ole tuollaisia onneksi tarvinnut, kun kotityöt tuntuvat menevät luonnostaan tasan.
Excel on hyvä, jos pitää tehdä selväksi raha-asioita tai työaikoja.
Ei tarvi niihinkään. Meillä mies on tehnyt selvän jaon, että kun hän ansaitsee enemmän kuin minä, niin hänen ei tarttee kotitöitä tehdä. Ja noin yleensäkin, että hän päättää tämän kuten kaikki muutkin asiat ihan vaan kun tienaa paremmin.
Kai mies sentään maksaa kaikki perheen menot?
Miten tolla yhdellä kommentoijalla menee 3,5h pyykinpesuun?
Siis likaisten vaatteiden laittaminen koriin pesulämpötilan/värin mukaan joitain sekunteja, korillinen pesukoneeseen ehkä 2min maksimissaan, vaatteet kuivuriin tai narulle, edes narulle laitettuna ei saa 10min kulumaan. Viikkaus ja kaappiin max sama 10min.
Tietty nyrkkipyykillä jos pesee niin eri asia mutta en kyllä itse saa edes yli puolta tuntia kulumaan per koneellinen.
Minkä takia olla parisuhteessa jos täytyy tuollaisia taulokoita oikein tehdä? Laittavatko seksikertojen määrätkin ja erilaiset käytettävissä olevat asennotkin johonkin ylös?
Kaameeta suorittamista. Itellä jäis kotityöt tekemättä, jos se ois noin kyttäämistä ja kellottamista.
Tietysti. Aivan sama asuuko yksin vai jonkun kanssa, mutta kaikki arkiset touhut kannattaa aina pistää jonkinlaiseen luetteloon, jotta voi tehdä ne pohtimatta pähkäilemättä huolettomasti automaattisesti rutiinina.
Kuka muka haluaisi joka himskatin päivä erikseen muistaa/miettiä/tajuta mitä tarvitsee tehdä, kun tehtävän voi helposti nähdä jostain luettelosta?
ihan selkeesti akateemisia vaativalla alalla asiantuntijoina (harvinaisella alalla, ei voi kertoa ettei joku tunnista )
Suhteessa aivan väärät lähtökohdat, jos tuollaiseen tarvetta. Minä teen kotitöitä mahdollimman paljon, jotta vaimon ei tarvitse. Rakastan vaimoani ja haluan, että hän pääsee kotitöiden osalta helpommalla.
Mulla on ainakin töissä ihan tarpeeksi tuota seurantaa ja dokumentointia ja arviointia, en kaipaa sitä kotiin yhtään. Mieluummin eletään vaikka vähän pellossa kotitöiden suhteen. Ja kieltäytyisin kyllä ajattelemasta läheisten kanssa yhteydenpitoa suoritettavana kotityönä... mutta kukin perhe tulkoon onnelliseksi tavallaan.
Tuosta yhteydenpito omiin sukulaisiin tulee kyllä jo paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
ihan selkeesti akateemisia vaativalla alalla asiantuntijoina (harvinaisella alalla, ei voi kertoa ettei joku tunnista )
Tykkään sun huumorista 😆
Ja varmaan pääkaupunkiseudulta? Missä elämä on just tuollaista minuuttiaikataulutusta, exceleitä ja elämän Manageerausta.
No, jos heillä toimii niin hyvä.
Mä en ikinä suostuisi tollaseen niuhottamiseen. Aivan älytöntä touhua 😵
Nosto
Mitäköhän tälle excel-pariskunnalle nyt kuuluu?
Meillä mies halusi tuollaisen myös, kun lapset oli pieniä. Kun sitten listasin kaikki kotityöt ja niihin menevän ajan hänelle exceliin, asiaan ei sen jälkeen palattu. Kun niitä renkaita ei tosiaan vaihdeta kuin kaksi kertaa vuodessa ja rännit tyhjennetään kerran vuodessa. Ruokaa sen sijaan tehdään 5x päivässä ja pyykkiä pestään 8-10 koneellista viikossa.
Mitä muuta voi odottaa ihmisiltä, jotka puhuvat "päiväkotirepun manageerauksesta".
Minuuttiaikataulua helpommaksi koen tehtävien jaon, joko ikuisiksi ajoiksi tai kuukausittain tms. vaihtuvana.
Kun homma X on henkilön Y hoidossa, muiden ei tarvitse siihen kommentoida tai puuttua.
Karmein minusta on tyyli jossa koko perhe tekee yhdessä kaikkea. Jatkuvaa riitelyä ja valitusta ja mikään kotityö ei ole selkeäsri kenenkään vastuulla.
Järkevää, koska naiset tekevät Suomessa valtaosan kotitöistä.
Ilmaiseksi.
Mitä väärää taulukossa on? Jotkut asiat selviävät vasta kun ne kirjataan muistiin.
Eiköhän se ole jokaisen oma asia miten tarkkaan asiat haluaa käydä läpi. Monessa perheessä asiasta ei edes keskustella ja kotityöt kaatuu yhden, yleensä naisen, niskaan.
Jos kotitöitä ei tee, niin voi olla hankala tajuta niihin menevää aikaa ja energiaa. Esimerkkinä se pyykkihuolto, yksin asuessa laitoin likaiset koneeseen ja koneen päälle, sitten kuivumaan, aikaa kului ehkä 10min. Nyt vartin haeskelen pyykkejä ympäri asuntoa, koska muuten jää jonkun lempisukat pesemättä ja miten alle metrin mittaiset tyypit saa niitä vaatteita paikkoihin mihin minä en edes yletä. Sitten lajitellaan toinen vartti, ettei kuviot kulu, mutta muut pestään tarpeeksi kuumassa, samalla arvoidaan kuntoa ja onko vielä sopivan kokoisia. Sitten kuivumaan laittaessa vaatteita ei olekaan 5-15kpl, vaan sama kuin pesisit koneellisen aikuisten sukkia ja jokainen pitää yksitellen ripustaa, äsken laskin 40 vaatetta ja tuossa oli mukana omia. Samalla katsoa onko tahrat lähteneet pesussa vai meneekö jo roskiin. Narulta kerääminen ei onnistu suoraan viikkaa kaappiin, vaan arvoidaan onkohan tämä nyt minkä kokoinen ja saman kokoisista pitää muistaa kumpi tykkää spidermanista ja kumpi batmanista, koska tulee kamala huuto, jos ne on sekaisin ja on maailman huonoin vanhempi, kun ei sitä vähää lapsestaan tiedä. Ja yhden sekaisen kaapin pikajärjestelyn sijaan teetkin sen neljä kertaa, että lapset saa itsensä puettua ilman sinun apua. Koneellisia tulee 1-3 joka päivä, sen kaksi viikossa sijaan.
Sama ruokahuollossa, siivouksessa ja kaikessa, asiat moninkertaistuu ja muuttuu hankalemmiksi ja aikaa vievemmiksi, kun ihmisten määrä kasvaa.
Mä en ymmärrä miten pyykkäämiseen saa aikaa kulumaan, lajitella pyykit, nakata koneeseen, kone pesee ne, ottaa pois, jättää kuivumaan ja viikkaa kun kuivat.. tai nopeammin jos on kuivuri käytössä... mutta eipä siinäkään itse työ vie kauaa aikaa 🙈 varsinkin jos vertaa ruoanlaittoon, toki riippuu ruuasta...