Pariskunta jakaa kotityöt Excel-taulukkoon
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis noin 20h viikossa kotitöihin per naama? Laskinko nyt oikein? Ei voi olla.
Helposti, mä oon ollu tänään pyykkihuollossa noin 3,5 h (ja se oli vasta pesu) ja ruokaa laitoin yli tunnin. Vaikken tekis viikonloppuna mitään (paitsi pakko tehä ruokaa) tulee arkena tuo 20 tuntia täyteen. Meillä on isot lapset, mutta pikkulapsiperheessä varmaan 30 tuntiakaan ei riitä.
Huhhuh. Laskin itse, että ei taida tulla 20h täyteen edes kuukaudessa.
Minulla menee ruoanlaittoon 20-60 h per päivä. Sen lisäksi ehkä 3 h viikossa (kerta imurointi ja vessat, pyykinpesuun menee muutama kymmenen minuuttia). Tästä saan viikkotunneiksi 6- 10 h viikossa.
Pieniä lapsia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Voiko pöljempää enää olla, ai että oikein exel-taulukko kotitöistä, voi elämän kevät.
Meillä tehdään kotityöt sen mukaan mitä kumpikin ehtii, ei niitä taulukoida tarvitse eikä kotitöistä numeroa tehdä.
No, teillä toimii. Tuon lehtijutun parsikunnalla ei ilmeisesti ole toiminut ollenkaan. Miten sinä ratkaisisit tilanteen, jos puolisosi päättää lopettaa kaiken tekemisen?
Meillä hommien jako onnistuu vaivattomasti ilman exeleitäkin. Minä makaan sohvalla ja emäntä tekkee.
Joskus otin kellosta aikaa, kuinka paljon meni kotitöihin, kun toinen ei uskonut muuten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hommien jako onnistuu vaivattomasti ilman exeleitäkin. Minä makaan sohvalla ja emäntä tekkee.
-------------
ehkä esimerkiiperheessä oli tuollaista ennen excel-taulukointia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-------------
ehkä esimerkiiperheessä oli tuollaista ennen excel-taulukointia...
Eli järkevämpi ja helpompi ratkaisu olisi ollut emännän vaihto ehjään.
Kaveritreffien järjestäminen, kaverisynttärit, viestintä ja lahjat. Aivan kuin kaveritkin olisivat jokin velvollisuus.
Ei tuo yhtään huono ole, eipähän kukaan sitten lusmuile. Jotkut noista kotitöistä kuulostaa vähän turhalta eritellä, kuten vitamiinin anto tai yhteydenpito sukulaisiin, mutta en pidä huonona ideana että on mustaa valkoisella kuka tekee mitäkin. Kotityöt taitaa olla tosi yleinen riidan aihe parisuhteessa, vaikka tällä palstalla kaikilla meneekin työnjako täydellisesti.
Mies tekee tuossa paljon enemmän tuollaisia isotöisiä hommia. Ruoanlaitto, keittiön siivous, tiskit, pakastimen sulatus, hajulukot, lattiakaivot, polkupyörät, kaupassa käynti. Naisella on pyykit, leikkitreffien järjestämistä ja lahjojen ostoa, päiväkotiin vieminen, yhteydenpito siivousfirmoihin...
Tosi kummallinen järjestely. Heillä ilmeisesti kuitenkin käy siivooja kun on vain ylläpitävää imurointia (molemmat yhdessä).
No, mitäpä sitä arvostelemaan jos heillä sujuu hyvin noin, sehän on vain hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Se tekee, joka jaksaa tai ehtii.
Minä en tekisi mitään, jos noin sovittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaveritreffien järjestäminen, kaverisynttärit, viestintä ja lahjat. Aivan kuin kaveritkin olisivat jokin velvollisuus.
Ettei vaan ole kyse lasten kavereista. Kyllä noissa on hommaa, jos lapsilla ei ole kavereita lähistöllä. Yksi tuttavapariskunta laittoi talonsa myyntiin, kun lapsia piti viedä kavereille eikä heitä asunut lähellä. Hankkivat sitten uuden talon alueelta, jossa oli lapsiperheitä. Kuulemma helpotti elämää kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti, mä oon ollu tänään pyykkihuollossa noin 3,5 h (ja se oli vasta pesu) ja ruokaa laitoin yli tunnin. Vaikken tekis viikonloppuna mitään (paitsi pakko tehä ruokaa) tulee arkena tuo 20 tuntia täyteen. Meillä on isot lapset, mutta pikkulapsiperheessä varmaan 30 tuntiakaan ei riitä.
Huhhuh. Laskin itse, että ei taida tulla 20h täyteen edes kuukaudessa.
Minulla menee ruoanlaittoon 20-60 h per päivä. Sen lisäksi ehkä 3 h viikossa (kerta imurointi ja vessat, pyykinpesuun menee muutama kymmenen minuuttia). Tästä saan viikkotunneiksi 6- 10 h viikossa.
Pieniä lapsia ei ole.
Tiedoksi, että vuorokaudessa on vain 24 h, eli pikkuisen liioittelit tuossa ruuanlaitto-osiossa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ne pienten lasten kaverit ovat juurikin sitä. En minä ainakaan ole koskaan mitään nautintoa saanut siitä että lapsella on kaverisynttärit tai hankitaan se lahja kun menee kaverinsa synttäreille. Lapsi on toki saanut ja senpä takia niitä synttäreitä järjestetäänkin.
Mun mielestä tuo excel on todella hyvä. Eivät he kuitenkaan ole siellä päivittäin kellottamassa että menikö imurointiin 8 vai 16 minuuttia vaan etukäteen ovat miettineet miten keskimäärin aikaa kuluu. Tuo on todella hyvä ratkaisu kun arvioidaan miten hommia voisi jakaa tasaisemmin ja ylipäätään mitä kaikkia hommia on.
Meillä ei mitään tuollaista ole käytössä ja kuulutaan siihen porukkaan jossa molemmat tekee voimiensa mukaan ja tapella ei tarvitse. Jos meillä olisi tuollainen niin siihen pitäisi kyllä lisätä viikottainen pojan pyörän korjaus :D, mutta sehän siinä olikin pointtina että räätälöidään omien tarpeiden mukaan. Ei sinne kenenkään ole pakko laittaa lapsien vitamiinien antoa jos ei halua.
Miten kenelläkään yksin asuvalla miehellä ei ole liikaa kotitöitä? Kun mies ja nainen muuttavat yhteen kotitöiden määrä lisääntyy ja ollaan ongelmissa.
Tavallaan ymmärrän, ja miksipä ei. Mutta he ilmeisesti laskevat kaiken muunkin, esim raha-asioista on yhtä tarkat excelit. Samanhenkisiä ja samat arvot. Ollaan mekin insinöörihenkisinä joskus nuorempina laitettu menoja tarkasti exceliin ilman että siinä oli mitään kummempaa draamaa. Nykyäään ei jakseta.
Vähän mietin, että kyllä tuosta excelistäkin riidan saa aikaan. Esim kuinka paljon minuutteja käytetään johonkin, tai jos toinen tienaa enemmän, niin pitääkö se kompensoida ja miten? Ettei tuo excel mikään taikakalu ole..voihan se tehdä töitä ja niihin menevää aikaa näkyväksi kyllä, jos siinä on epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Johan tuossa kuluu paljon aikaa pelkästään excelin takia, kun pitää merkata minuutit ylös ja myös laskea käytetty aika!
Vierailija kirjoitti:
Miten kenelläkään yksin asuvalla miehellä ei ole liikaa kotitöitä? Kun mies ja nainen muuttavat yhteen kotitöiden määrä lisääntyy ja ollaan ongelmissa.
Eihän yksin asuvilla naisillakaan ole ongelmaa kotitöiden suhteen.
Kun minä olen yksin viikon kotona, täällä on koko ajan siistiä vaikka juuri mitään ei tarvitse tehdä. Laitan tavarat paikoilleen, pyyhin murut ja roiskeet, imuroin, pyyhin lattiat ja pölyt sekä pesen vessan.
Kun mies on viikon yksin kotona, täällä on täysi kaaos. Kaikki jää niille sijoilleen eikä mitään jälkiä hän saa siivottua.
Miten eläminen voi olla noin vaikeaa.
Excel-taulukko kotitöistä.?!
Kannattaisi molempien harkita lopullista ratkaisua.
Eikö enää osata elää normaalisti edes parisuhteessa. Excel-taulukko, kaikenmoista.