Pariskunta jakaa kotityöt Excel-taulukkoon
Kommentit (63)
Mun pää ei kestäisi tuollaista pikkutarkkaa numerointia... Lapsen vitamiininkin anto on lisätty listaan, huhhuh...
Voi hyvänen aika, kyllä siinä on varmaan vakka kantensa valinnut. En todellakaan itse lähtisi moiseen pilkunnus...öh, viilaamiseen joidenkin kotitöiden takia. Se tekee, joka jaksaa tai ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Mun pää ei kestäisi tuollaista pikkutarkkaa numerointia... Lapsen vitamiininkin anto on lisätty listaan, huhhuh...
Ja tällä parilla siihen menee minuutti :D vai aloitetaanko laskeminen kun lähdet länsisiivestä kävelemään :D
Excel on elämän raamattu, sitä ilman ei enään tule toimeen
Minusta ihan hyvä pohja, varsinkin jos toinen vaan lusmuilee kotitöistä vetoamalla renkaan vaihtoon tai ikkunoiden pesuun kerran vuodessa.
Toki useimmissa kodeissa riittää, kun kotityöt tehdään yhdessä perheenä. Mutta useissa perheissä on ongelma, että työt kasaantuu yhden ihmisen harteille. Koska kotityöt on suht helppoja ja lähes kaikilla on niihin perustaidot, niiden kuormittavuutta on joskus vaikea nähdä. Vaikka asia on helppo tehdä, jos siihen menee viikosta 40 tuntia työviikon päälle, niin kyllä se rasittaa.
Tilastollisesti muuten yhteen muutossa miehen kotityöt puolittuu ja naisen tuplaantuu. Siksi koen, että tämmöinen voi olla hyväkin juttu suhteessa, kun molemmat näkee paljonko sitä työtä on oikeasti. Meillä kävi toisinpäin, kun muutin miehen luoksi ensimmäistä kertaa omakotitaloon, niin en tajunnut miten paljon tässä on sellaista mitä ei kerrostalossa. Me selvittiin ihan puhumalla ja minä teen enemmän siistejä sisätöitä ja mies leikkaa nurmikot, tekee puut, luo lumet, puhdistaa rännit ja muut raskaammat hommat.
Ei ole todellista!
Ovatko molemmat niuhottajia? Insinöörejä? Kilpailuhenkisiä? Vai mistä tässä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Siis noin 20h viikossa kotitöihin per naama? Laskinko nyt oikein? Ei voi olla.
Helposti, mä oon ollu tänään pyykkihuollossa noin 3,5 h (ja se oli vasta pesu) ja ruokaa laitoin yli tunnin. Vaikken tekis viikonloppuna mitään (paitsi pakko tehä ruokaa) tulee arkena tuo 20 tuntia täyteen. Meillä on isot lapset, mutta pikkulapsiperheessä varmaan 30 tuntiakaan ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti, mä oon ollu tänään pyykkihuollossa noin 3,5 h (ja se oli vasta pesu) ja ruokaa laitoin yli tunnin. Vaikken tekis viikonloppuna mitään (paitsi pakko tehä ruokaa) tulee arkena tuo 20 tuntia täyteen. Meillä on isot lapset, mutta pikkulapsiperheessä varmaan 30 tuntiakaan ei riitä.
Huhhuh. Laskin itse, että ei taida tulla 20h täyteen edes kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja yhteydenpito sukulaisiin!?
Eli jompikumpi on alkuun lusmuillut.
Vierailija kirjoitti:
Tuhoontuomittu liitto, ei jatkoon
Sanoo katkera yh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teit tuon 3,5h kun kone pyöritti pyykkiä?
Ei huono idea jos molemmat sitoutuu. Meillä esimerkiksi on ongelmana miehen ihan patologinen hajamielisyys, on luonteessa. Töissä pärjää kun käyttää kalenteria tehokkaasti ja muita työkaluja, mutta aina kun kuulen sen puhelimessa se sanoo "en muista oota tarkistan".
Kotihommissa sen ongelma ei ole laiskuus vaan se, että se ei muista. Eikä sillä todellakaan ole mitään orgaanista ennakointikykyä mihinkään kun ei edes muista mitään. Siis että ensi viikolla ostetaan jonkun synttärilahja.
Ei me olla exceleitä hankittu mutta olisi se varmaan parisuhdedynamiikan kannalta ollut kivempi, että mies alkaa muistaa erinäisiä asioita ilman että muistuttelen x 100. Kyllä se nykyään kaupassa käy niin ettei tarvi itse osallistua yhtään (muistaa mitä asioita meillä on yleensä jääkaapissa yms ja tarviiko jotain lisää + illan/päivän ruuat)
Uskoisin että excel toimisi jos sen pitkän aikavälin tavoite on juurruttaa ne asiat ihan sinne omaan päähän.
Lisäksi jos on sata ja miljoona asiaa hoidettavana, niin ei tarvitse stressata että unohtiko jotain - katsoo vaan exceliin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan hyvä pohja, varsinkin jos toinen vaan lusmuilee kotitöistä vetoamalla renkaan vaihtoon tai ikkunoiden pesuun kerran vuodessa.
Toki useimmissa kodeissa riittää, kun kotityöt tehdään yhdessä perheenä. Mutta useissa perheissä on ongelma, että työt kasaantuu yhden ihmisen harteille. Koska kotityöt on suht helppoja ja lähes kaikilla on niihin perustaidot, niiden kuormittavuutta on joskus vaikea nähdä. Vaikka asia on helppo tehdä, jos siihen menee viikosta 40 tuntia työviikon päälle, niin kyllä se rasittaa.Tilastollisesti muuten yhteen muutossa miehen kotityöt puolittuu ja naisen tuplaantuu. Siksi koen, että tämmöinen voi olla hyväkin juttu suhteessa, kun molemmat näkee paljonko sitä työtä on oikeasti. Meillä kävi toisinpäin, kun muutin miehen luoksi ensimmäistä kertaa omakotitaloon, niin en tajunnut miten paljon tässä on sellaista mitä ei kerrostalossa. Me selvittiin ihan puhumalla ja minä teen enemmän siistejä sisätöitä ja mies leikkaa nurmikot, tekee puut, luo lumet, puhdistaa rännit ja muut raskaammat hommat.
miesvihapaskayleistä vähän lisää, jooko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki useimmissa kodeissa riittää, kun kotityöt tehdään yhdessä perheenä. Mutta useissa perheissä on ongelma, että työt kasaantuu yhden ihmisen harteille. Koska kotityöt on suht helppoja ja lähes kaikilla on niihin perustaidot, niiden kuormittavuutta on joskus vaikea nähdä. Vaikka asia on helppo tehdä, jos siihen menee viikosta 40 tuntia työviikon päälle, niin kyllä se rasittaa.Tilastollisesti muuten yhteen muutossa miehen kotityöt puolittuu ja naisen tuplaantuu. Siksi koen, että tämmöinen voi olla hyväkin juttu suhteessa, kun molemmat näkee paljonko sitä työtä on oikeasti. Meillä kävi toisinpäin, kun muutin miehen luoksi ensimmäistä kertaa omakotitaloon, niin en tajunnut miten paljon tässä on sellaista mitä ei kerrostalossa. Me selvittiin ihan puhumalla ja minä teen enemmän siistejä sisätöitä ja mies leikkaa nurmikot, tekee puut, luo lumet, puhdistaa rännit ja muut raskaammat hommat.
miesvihapaskayleistä vähän lisää, jooko?
Ottiko totuus koville? Kerro toki, miten sinä jaat kotityöt vaimosi kanssa.
Voiko pöljempää enää olla, ai että oikein exel-taulukko kotitöistä, voi elämän kevät.
Meillä tehdään kotityöt sen mukaan mitä kumpikin ehtii, ei niitä taulukoida tarvitse eikä kotitöistä numeroa tehdä.
Tuleepahan selväksi.
Itse en ole tuollaisia onneksi tarvinnut, kun kotityöt tuntuvat menevät luonnostaan tasan.
Excel on hyvä, jos pitää tehdä selväksi raha-asioita tai työaikoja.