Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltasanomat esittää, että ensin pitäisi rokottaa Uusimaalla, koska siellä tautia eniten? Tällä tärkeysjärjestyksellä Suomen ei pitäisi saada rokotetta ollenkaan

Vierailija
27.01.2021 |

Vaan rokotteet pitäisi jättää Keski-Eurooppaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007765495.html

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok että pahimmat alueet rokotetaan ensin koska niistä valuu tartunnat muualle. Mutta ei tietenkään pelkkä Uusimaa vaan esim. Turku ja Länsi-Pohja myös jotta saadaan tulpat rajoille.

Tämä on totta. Jos pahimmat alueet rokotetaan ensin, se suojaa myös muita alueita. Kaikki voittavat.

Suojaako rokote? Minä olen saanut sellaisen käsityksen että rokote ei estä saamasta tartuntaa vaan lieventää pahoja oireita. Nytkö se antaa täydellisen suojan ettei tartuta muita ihmisiä?

Eihän influenssarokotekaan anna täydellistä suojaa.

Rokote estää hyvin suurella osalla kaikki oireet, lievät ja vaikeat. Lopuillakin yleensä ne vaikeat.

Tartuttamisesta ei vielä ole riittävästi tietoa jotta osattaisiin sanoa miten paljon se suojaa siltä. Jos rokote käyttäytyy kuten normaalit rokotteet niin se antaa ainakin jonkin verran apua myös tartuttamisen ehkäisemiseksi.

Rokotteesta on sanottu, että se ei ehkäise tartuttamista muihin.

Vierailija
22/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteen on kerrottu estävän jossakin määrin vakavan tautimuodon kehittymisen, muttei tartunnan saamista ja tartuttamista. Rokotteesta ei siten ole hyötyä kuin riskiryhmäläisille eli niille, joille vakava tautimuoto voi kehittyä. Tosin itse en usko, että heikon yleiskunnon ja vastustuskyvyn omaavalle kehittyy vastustuskyky tautia vastaan rokottamalla. Syy miksi esim. iäkkäillä influenssakorotteiden tehokin on muita alempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok että pahimmat alueet rokotetaan ensin koska niistä valuu tartunnat muualle. Mutta ei tietenkään pelkkä Uusimaa vaan esim. Turku ja Länsi-Pohja myös jotta saadaan tulpat rajoille.

Tämä on totta. Jos pahimmat alueet rokotetaan ensin, se suojaa myös muita alueita. Kaikki voittavat.

Suojaako rokote? Minä olen saanut sellaisen käsityksen että rokote ei estä saamasta tartuntaa vaan lieventää pahoja oireita. Nytkö se antaa täydellisen suojan ettei tartuta muita ihmisiä?

Rokote estää hyvin suurella osalla kaikki oireet, lievät ja vaikeat. Lopuillakin yleensä ne vaikeat.

Tartuttamisesta ei vielä ole riittävästi tietoa jotta osattaisiin sanoa miten paljon se suojaa siltä. Jos rokote käyttäytyy kuten normaalit rokotteet niin se antaa ainakin jonkin verran apua myös tartuttamisen ehkäisemiseksi.

Sitä sopii sitten toivoa, mutta kun rokottaminen tapahtuu näin hitaasti en jaksa siihen uskoa. Itse olen monisairas työikäinen mutta en taida olla rokotejonossa vielä vuosiin kun vanhuksia pitää rokottaa.

Vierailija
24/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se todennäköisesti vähentää tarttumista. Israelinkin luvut ovat kääntyneet laskuun. Tosin se maa on lockdownissa.

Vierailija
25/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolesta Uusimaa voidaan kyllä rokottaa ensin, kunhan Uudenmaan rajat pidetään kiinni kunnes kaikki rokotettu siellä etteivät levitä tautia ympäri maata. Ellei Uudenmaan rajoja suljeta, muukin Suomi pitää rokottaa samassa tahdissa jotta löytyy vastustuskykyä kun uusimaalaiset levittää virusta lomamatkoillaan.

Sopii mulle, myös niinpäin ettei muualta tulla tänne Uudellemaalle lomailemaan. 

Vierailija
26/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin näiden syrjäkylien hoitokotivanhusten rokottaminen tässä vaiheessa on täysin älyvapaata, kun koko paikkakunta ei ole koronaa nähnytkään, eikä hoitokodista reissailla minnekään. Rokotteet sinne päin Suomea, missä on oikeasti koronaa, ja vielä mieluummin ensin niille, jotka eivät voi sulkeutua neljän seinän sisään loppuvuodeksi. Koko rokotusohjelma on avattava nyt, kun rokotteita saadaan paljon luultua vähemmän. Kaikki uusiksi, jotta täällä joskus voidaan vielä elääkin.

Vierailija
27/29 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimaalla on niin paljon enemmän väkeä kuin muualla, että tottakai koronaain on enemmän. Silti rokotettuja on vähemmän kuin muualla. Jokin mättää.

Vierailija
28/29 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että vastuuttomuudesta pitäs vielä palkita?

Vierailija
29/29 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiluinta olisi rokottaa riskiryhmät koko maassa. Loput ottakoon halutessaan, jos jäljelle jää. Se olisi eri asia, jos rokotteen tiedettäisiin estävän leviämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä