Vastaamon potilastiedot palasivat Tor-verkkoon (27.1.21)
Vastaamon potilastiedot palasivat Tor-verkkoon
Ylen mukaan joku on julkaissut linkin yli 30 000 potilaskertomusta sisältävään tiedostoon.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/579fd853-c703-48f7-80cd-a8ee81751ec6
Kommentit (124)
Miten näin pahoja ihmisiä on olemassa?
Uhrien piina jatkuu elämän loppuun asti, ja se sattuu joka kerta uudelleen, kun tietoja levitellään kuten nyt. Ja uhreja on hirveän suuri määrä. Heillä jokaisella on läheiset, jotka voivat kärsiä tietojen levittelystä myös. Uhreilla on lapsia, ja uhreissa on lapsia.
Oma identiteetti on kaupan netissä ja elämän jokainen vaikea asia ryöstetty julkiseksi. Tähän korona-ahdistus päälle.
Ilkkukaa vaan. Aika moni sen sijaan miettii nyt, tuleeko kestämään tällaista oman yksityisyyden varastamista ja riepottelua enää jatkossa. Vai pitääkö asialle tehdä jotain, jotta ei tarvitsisi kestää.
Vasta hetki sitten tiedosto ilmeisesti saatu poistumaan sivustolta, missä oli.
Meidän tytär teki itsemurhan ja tämä oli yksi syy siihen. Älkää ihmiset hyvät levitelkö luottamuksellisia tietoa yhtään enempää.
IS 28.1.2021
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007767895.html
Pahin tapahtui: 31 980 Vastaamo-asiakastiedostoa leviää hallitsemattomasti netissä – ”Voi tapahtua ikäviä asioita” Vastaamon asiakastietoja on julkaistu usealla tiedostonjakopalvelimella.
Kertokaa nyt vielä tyhmemmillekin mistä tiedostonjakopalveluista kyseinen tiedosto on löytynyt/tulee löytymään. Ketään ei enää kiinnostaisi, jos lehdet ei tekisi noita juttujaan.
Vierailija kirjoitti:
Uhrien piina jatkuu elämän loppuun asti, ja se sattuu joka kerta uudelleen, kun tietoja levitellään kuten nyt. Ja uhreja on hirveän suuri määrä. Heillä jokaisella on läheiset, jotka voivat kärsiä tietojen levittelystä myös. Uhreilla on lapsia, ja uhreissa on lapsia.
Oma identiteetti on kaupan netissä ja elämän jokainen vaikea asia ryöstetty julkiseksi. Tähän korona-ahdistus päälle.
Ilkkukaa vaan. Aika moni sen sijaan miettii nyt, tuleeko kestämään tällaista oman yksityisyyden varastamista ja riepottelua enää jatkossa. Vai pitääkö asialle tehdä jotain, jotta ei tarvitsisi kestää.
Täytyy olla todella merkillinen elämä joillakin meistä, ja onhan siitä ainakin se ilo, että saattaa päätyä kirjailijoiden taustamateriaaliksi, jotta mekin tavalliset pulliaiset saadaan joskus kurkistaa salaperäisyyden verhon taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla todella merkillinen elämä joillakin meistä, ja onhan siitä ainakin se ilo, että saattaa päätyä kirjailijoiden taustamateriaaliksi, jotta mekin tavalliset pulliaiset saadaan joskus kurkistaa salaperäisyyden verhon taakse.
Mitä tarkoitat? Kellä on merkillinen elämä?
Onko se mielestäsi merkillistä, että on viettänyt lapsuutensa esim kotona hakattuna ja sitten vielä koulukiusattu, jolloin psyyke ei enää kestä? Tai hyväksikäytön uhrina?
Onko se hauskaa ja mielenkiintoista?
Vierailija kirjoitti:
Tämän alapeukuttaja voi sitten pohtia elämäänsä, jos omalle kohdalle tai omalle lapselle käy pahin. Ja sen lisäksi se pahin vuotaa nettiin.
Toivottavasti te uhrit muistatte, että on myös niitä, meitä, jotka ei missään nimessä lähdetä lukemaan tai etsimään yhtään mitään tietoja. Jos pitää paikkansa, että näitä on tavallisessakin netissä, toivon, että kyseisillä sivuilla käyneet saavat siitä tuomion ja erityisesti sinne lataaja. Osoitteet ja liittymä on kuitenkin aika helppo selvittää. Ja toivon, että lataajan nimi ja naama julkaistaan ja uutisoidaan isosti, hänen ammattinsa ja perhesuhteensa, jotta kaikki voivat nähdä, millainen henkilö tekee tällaista. Terapiassa käymisessä ei ole mitään hävettävää, oli se ongelma mikä tahansa.
Minun tietoja oli sotkettu kun kävin tarkistamassa mitä sieltä minun tiedoissa on. Vastaamon omassa palvelussa olivat oikein. No voipahan kuitata jatkossa kaiken tuolla sotkemisella ja vuodetut tiedot ovat arvottomia.
Vierailija kirjoitti:
Minun tietoja oli sotkettu kun kävin tarkistamassa mitä sieltä minun tiedoissa on. Vastaamon omassa palvelussa olivat oikein. No voipahan kuitata jatkossa kaiken tuolla sotkemisella ja vuodetut tiedot ovat arvottomia.
Kerrotko millä tavalla sotkettu?
Tästä joku puhui jo eilen, ja se on nyt ihan oikeasti uhreille mielenkiintoista tietää. Olisi hyvä tietää onko se vaan huhu vai onko joku oikeasti nähnyt vaivaa (jostain syystä) sekoittaakseen tietoja?
Itse näen niin, että tietojen sekoittaminen juuri suojelisi uhreja. Silloin voi aina sanoa tosiaan niin, että sotketut tekstit eivät mitään kerro vaan siellä on nimet ja tiedot sekaisin.
Miten sotkettu? Sehän voi aiheuttaa järkytyksen nuorelle, jonka ihan tavallisiin tietoihin sotketaan jotain p,aa. Kaverit ja tutut ei tiedä mistään sotkemisesta, lukevat vaan selän takana. EI NÄIN!!!
Nii mistä se vaihto-oppilaan isäntäperheen poika tai kaverit ulkomailla tai serkun tyttö tietää, ettei tiedot ole oikein? Alat kertoa kaikille elämäsi varrella tavatuille ihmisille, et hei, se tieto siel netissä mun harvinaisella nimellä ei oikeesti oo mun?! Parempi, ku jäis se vanha kirjaus, nii ees tietää mitä netissä leviää!
Vierailija kirjoitti:
Miten sotkettu? Sehän voi aiheuttaa järkytyksen nuorelle, jonka ihan tavallisiin tietoihin sotketaan jotain p,aa. Kaverit ja tutut ei tiedä mistään sotkemisesta, lukevat vaan selän takana. EI NÄIN!!!
Tottakai jos tietoja on sotkettu, siitä sana leviää. Puhukoot vaikka uutisissa. Silloin sotketut tiedot toimivat uhreille suojana. Ja jos niitä sotketaan, niin niistä voisi samalla poistaa pahimmat kohdat.
Kun kaikkien tiedossa olisi, että tiedot ei enää pidä paikkaansa, niin on aivan sama mitä siellä lukee. Sehän on vain fiktiota.
Niitä ei kuulu lukea, eikä ladata edes uhreja auttavassa tarkoituksessa. Siksi tällaista informaatiosotaa pitäisi poliisin valvonnassa jonkun tahon tehdä, onhan heillä niitä omia hakkereita.
Vierailija kirjoitti:
Nii mistä se vaihto-oppilaan isäntäperheen poika tai kaverit ulkomailla tai serkun tyttö tietää, ettei tiedot ole oikein? Alat kertoa kaikille elämäsi varrella tavatuille ihmisille, et hei, se tieto siel netissä mun harvinaisella nimellä ei oikeesti oo mun?! Parempi, ku jäis se vanha kirjaus, nii ees tietää mitä netissä leviää!
Ei niitä kenenkään tarvitse muille selitellä. Ne jotka niitä ovat lukeneet, ovat pahinta pohjasakkaa. Mieluummin feikkitietoa kuin oikeaa.
Ja jos niitä saisi muutettua, myös nimet saisi muutettua.
Jos nimet muutettais, niin siitä olisi jotain iloa, siis vääneltäisiin väärin ettei kenenkään oikea nimi. Oikealla nimellä työpaikan utelias nörtti ne löytää.
Kellä muulla on mullistunut maailma nyt näiden uusien uutisten myötä?
Osasin olla rauhallinen tuon vuodenvaihteen, kun mitään ei mistään kuulunut. Nyt ahdistaa niin etten voi olla. Media huutaa kuinka tietoja jaetaan joka puolella.
En oikeasti tiedä, miten tästä voi selvitä. Saa pelätä petoksia ja kaikkea muuta pahaa nyt entistä enemmän. Maailma romahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kenenkään tarvitse muille selitellä. Ne jotka niitä ovat lukeneet, ovat pahinta pohjasakkaa. Mieluummin feikkitietoa kuin oikeaa.
Ja jos niitä saisi muutettua, myös nimet saisi muutettua.
Tämä. Ja näitä ihmisiä on muuten paljon enemmän kuin itse tietomurtoon osallistuneita.
Miettikääs sitä!
Toinen vaihtoehto on se että terapeutit ovat kirjanneet mitä sattuu (koska nämähän ovat vain mielenterveyspotilaita) tai/ ja väärien ihmisten tietoja väärien ihmisten nimiin (kuten Kannassakin usein on).