Nyt lasten ja nuorten harrastukset auki ja pian
Tässa on nyt jo monta kuukautta yritetty ulkona harrastaa, mutta kyllä se nyt on oikeasti aika vaikeaa. Tuolla maastossa (missä oma lapsi yrittää harjoitella yleisurheilua) on uimarit tekemässä rintauintiliikkeitä ilmassa, kaunokuistelijat pyörimässä piruetteja lenkkereissa, sählynpelaajat juoksemassa peruskuntolenkkiä jne. Mutta kyllä se pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää!
Ja meidän kunnassa tehtiin kaikken urheiluseurojen kesken tutkimus, jonka mukaan ohjatuissa liikuntaryhmissä ei ole YHTÄKÄÄN tartuntaa eikä edes altistusta. Millä perusteella siis lasten harrastaminen sisätiloissa on edelleen kielletty?
En kertakaikkiaan pysty ymmärtämään.
Kommentit (247)
Luistelukenttiä on kyllä käytetty sen aikaa kun täällä etelässä ne ovat olleet käyttökunnossa. Esimerkiksi jo jääkiekon lopettanut täysi-ikäinen poikani käy edelleen jääkiekkoa pelaavien kavereidensa kanssa ulkojäillä. Oletettavasti välillä on vähän ahdasta ja onneksi en ole näkemässä siellä niitä tilanteita (tosin pyrkivät käymään siihen aikaan kun kenttä ei ole ihan täynnä, eli enimmäkseen vähän myöhempään ilta-aikaan). Mutta veikkaisin, että nuo aikuisen miehen kokoiset kaverit pelatessaan eivät ole ehkä ihan se paras mahdollinen seura samalle jäälle niiden pienempien lasten kanssa. Ja lisäksi kunta ei oikein ole pitänyt kaukalokenttiä kunnossa, vaan lähinnä yhtä isointa kenttää, jossa ei siis ole kaukaloa.
Meidän kunnassa harrastukset avattiin max. 9 hengen ryhmissä, eli ryhmiä pilkottiin esim kahteen, jotka kokoontuu vuoroviikoin. Omien lasten kohdalla tehtiin päätös, että eivät osallistu, koska ryhmissä lapsia/ nuoria eri kouluista ja eri luokilta. Ei niin mitään järkeä! Liikkuvat ja harrastavat muutoin, eivät ole jämähtäneet pelilaitteille, eivätkä myöskään kitise ja valita tilanteesta. Saavat tavata ihan vapaasti luokkakavereitaan, koska ovat yhdessä koulussakin. Sen verran on rajoitettu, että etätyökoteihin ei mennä sisälle ja muista häippästään ennen kuin vanhemmat tulee kotiin. Täällä harrastukset pyöri normaalisti kesällä ja syksyn marraskuuhun asti, joten ei tässä nyt edes pitkää taukoa ole vielä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Virruo kirjoitti:
Lapseni elämästä puolet on ollut tätä koronapaskiaista. Ei leikkitreffejä kaverien kanssa, ei tutustumisia uima-halliin, hop lopiin yms pienen lapsen elämään liittyvää. Ei olla nähty isovanhempiakaan kuin muutaman kuukauden välein.
Kyllä sitä väkisinkin alkaa miettiä, miten tämä kaikki tulee vaikuttamaan hänen kehitykseensä kun loppua tälle farssi lle ei näy.Eli lapsesi on alle 2v. Tuskin hän edes tajuaa koko koronavuotta, kehitysongelmat tulee sitten muualta jos tulee:)
Mulla on 3 lastenlasta joita olemme tavanneet 1-4x kuukaudessa. Joko meillä syömässä, yökylässä tai puistossa leikkimässä. En ymmärrä miksi ei jos kaikki on terveitä? He ovat olleet koko ajan päivähoidossa ja pysyneet terveenä. Samoin me aikuiset emme kulje missään laumoina hankkimassa virusta.
Uimassa voi käydä muuallakin kuin hallissa, hoplopeja ilman on selvitty muutama tuhat vuotta jo. Leikkitreffejä voi oikein hyvin järjestää, omalla lapsenlapsella viimeksi viikonloppuna.
Meillä korona näkyy vain aikuisten maskeina kun ollaan kaupassa, entistä tarkemmasta käsihygieniasta ja siitä että mitään isoja sukujuhlia ei olla pidetty vuoteen. Alle 15 henkeä kylläkin ja sekin sillä sopimuksella ettei kukaan ole edeltävällä viikolla ollut missään paikassa missä on satoja muita ihmisiä. Voi elää ihan "normaalia" elämää kun huolehtii maalaisjärjellä terveydestään.
Mistäs tiedät, että lapsenlapsesi ovat terveitä? Aika suuren riskin otat noilla vierailuilla ja yökylillä, jos onkin oireeton tartuttaja. Jos kontakteja on tarkoitus välttää, niin ei tässä mitään leikkitreffejä voi järjestää.
Jos nämä on sinulle kuitenkin kaikin puolin ok? Niin miksi se naapurin lapsi ei voisi käydä harrastamassa taiteita, musiikkia tai liikuntaa seuroissa, opistoissa jne. terveitä kun ovat? Oireisena jäädään tietenkin kotiin.
Ihan hyvä että jo nuorena oppii pärjäämään myös ilman ohjattua tekemistä ja kalliita harrastuksia, niin yleistyvä työttömäksi joutilaaksi joutuminen ja/tai matalapalkkatyöt eivät tule järkytyksenä aikuisena. On hyvä oppia aktivoitumaan itsenäisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan hyvä, että harrastukset on suljettu. Niihin tulee kuitenkin lapsia ja nuoria eri kouluista, ja riski tartunnoille kasvaa. Järkevää olisi tietysti, että myös koulut laitettaisiin vauhdilla etään, ja ravintolat ja yksityiset liikuntapaikatkin suljettaisiin. Tätä ei pystytä kuitenkaan lain nojalla vielä tekemään, joten siksi päättäjät tekevät kaiken mahdollisen, mitä lain nojalla pystyvät.
Minusta mikään lajin harrastus ei ole itseisarvo sinänsä. Liikuntaa voi harrastaa hyvin monilla keinoin. Ei kenenkään liikkuminen voi olla harrastuksen varassa. Kotona voi tehdä punttitreeniä, vatsalihaksia, kyykkyjä, venytyksiä, pallon pomputteluja jne. Ulkona on mahdollisuus monipuoliseen liikuntaan, voi juosta, kävellä, hiihtää, luistella, pelata höntsälätkää, pulkkailla, lasketella, suunnistaa, harrastaa talviuintia, rakentaa lumiveistoksia, kiipeillä, pyöräillä, pelata jopa jalkapalloa, ja vaikka mitä muuta. Mielikuvitus on vain rajana. Kaveriksi voi pyytää vaikka sisarukset, isän, äidin tai jonkun koulukaverin, kenen kanssa on muutenkin paljon tekemisissä.
Tuota on tehty kohta vuosi. Ainoalle lapselle hieman tylsää. Helsingissä tällähetkellä 3 luistelukenttää auki joihin pitkät jonot.
Ja ajatella, että joskus oli maailma, jolloin kaikki teki noin koko lapsuutensa ja nuoruutensa ja hyviä aikuisia meistä tuli silti. Eikä siitä niin kovin kauan ole. Ehkä itsekin olet sitä sukupolvea.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä että jo nuorena oppii pärjäämään myös ilman ohjattua tekemistä ja kalliita harrastuksia, niin yleistyvä työttömäksi joutilaaksi joutuminen ja/tai matalapalkkatyöt eivät tule järkytyksenä aikuisena. On hyvä oppia aktivoitumaan itsenäisesti!
No tavoitteet on tietysti hyvä asettaa tasolle joka on omalle lapselle/nuorelle realistinen.
Meillä ne on vähän korkeammat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan hyvä, että harrastukset on suljettu. Niihin tulee kuitenkin lapsia ja nuoria eri kouluista, ja riski tartunnoille kasvaa. Järkevää olisi tietysti, että myös koulut laitettaisiin vauhdilla etään, ja ravintolat ja yksityiset liikuntapaikatkin suljettaisiin. Tätä ei pystytä kuitenkaan lain nojalla vielä tekemään, joten siksi päättäjät tekevät kaiken mahdollisen, mitä lain nojalla pystyvät.
Minusta mikään lajin harrastus ei ole itseisarvo sinänsä. Liikuntaa voi harrastaa hyvin monilla keinoin. Ei kenenkään liikkuminen voi olla harrastuksen varassa. Kotona voi tehdä punttitreeniä, vatsalihaksia, kyykkyjä, venytyksiä, pallon pomputteluja jne. Ulkona on mahdollisuus monipuoliseen liikuntaan, voi juosta, kävellä, hiihtää, luistella, pelata höntsälätkää, pulkkailla, lasketella, suunnistaa, harrastaa talviuintia, rakentaa lumiveistoksia, kiipeillä, pyöräillä, pelata jopa jalkapalloa, ja vaikka mitä muuta. Mielikuvitus on vain rajana. Kaveriksi voi pyytää vaikka sisarukset, isän, äidin tai jonkun koulukaverin, kenen kanssa on muutenkin paljon tekemisissä.
Tuota on tehty kohta vuosi. Ainoalle lapselle hieman tylsää. Helsingissä tällähetkellä 3 luistelukenttää auki joihin pitkät jonot.
Ja ajatella, että joskus oli maailma, jolloin kaikki teki noin koko lapsuutensa ja nuoruutensa ja hyviä aikuisia meistä tuli silti. Eikä siitä niin kovin kauan ole. Ehkä itsekin olet sitä sukupolvea.
Mä olen syntynyt 1970 ja olen koko ikäni harrastanut ohjatussa toiminnassa (musiikkiopistossa ja urheiluseurassa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syntynyt 1970 ja olen koko ikäni harrastanut ohjatussa toiminnassa (musiikkiopistossa ja urheiluseurassa)
Olin muistaakseni 6 kun aloitin musiikkiopiston ja 7 kun aloitin urheiluseurassa.
Ja jos katsotte milloin oman,paikkakunnan urheiluseurat on perustettu, niin luultavasti aika paljon ennen teidän syntymää.
Mutta aina on ollut passiivisia perheitä joiden lapset ei saanut harrastaa muuta kuin suunsoittoa. Ilmankos se vieläkin onnistuu niin hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tavoitteet on tietysti hyvä asettaa tasolle joka on omalle lapselle/nuorelle realistinen.
Meillä ne on vähän korkeammat
Monella on tavoitteet korkealla, mutta nykyisen työelämän raadollisuudessa ei vaan kaikilla pää kestä.
Pks avaa alle 20v harrastukset rajatusti. Ei kilpailuja, maskit, ei lähikontakteja...joten joukkuelajeilla vähän hankalaa ainakaan pelata. Tietty jotain treenejä turvavälein voi pitää.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasten vanhempien mielestä eläkeläiset saa uhrata, niin ehkä niiden lasten kehitystä uhkaa joku muukin kuin ohjattujen harrastusten tauolla oleminen.
Kuinka ne mummelit siellä lasten uimavuorolla vaarantuu?
Miten tilanne eroaa siitä että lapsi käy koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parilla isolla koululla töissä ja koko korona-ajan olen pelännyt saavani koronan, joka voi olla minulle todella vaarallinen. Yksinhuoltajana sitä haluaisi pysyä hengissä työstä huolimatta. Ymmärrän, että noiden harrastusten rajoittaminen on perheille todella ikävää, mutta jos niitä ei rajoitettaisi, kouluissa olisi paljon nykyistäkin enemmän koronaa. Kouluissa on nykyisin todella paljon altistuksia ja koko ajan pelkään minä päivänä on meidän vuoro. Olisi eri asia, jos näitä harrastuksia voisi järjestää oman luokan kesken tai edes muutaman luokan kesken, mutta esim. jääkiekkoilijat ovat eri kouluista ja pelimatkoja tehdään eri kaupunkeihin. Tällöin voi hyvinkin käydä niin, että jääkiekko-ottelusta saadaan tuliaisena korona useampaan kaupunkiin ja kouluun. Tämän vuoksi todellakin toivon, että näitä rajoituksia jatketaan. Kauhulla pelkään minä päivänä päättävät avata harrastuksia ja mitä siitä nyt koronamuunnoksen osalta seuraa.
Osittain samaa mieltä. Olen itsekin riskiryhmää, mutta mieluummin soisin, että treenipaikat olisivat auki ja yläkoulut kiinni. Lapseni koulussa on ollut altistumisia pitkin kevätlukukautta, mutta silti vain Helsingissä koulut pidetään auki. Omani eilen sanoi, että on ihan varma, että jossain vaiheessa tuo tartunnan koulusta. Korona on tavallaan koulun takia koko ajan mielessä. Tsemppiä sinne!
Nyt asioita tärkeysjärjestykseen. Koulu on koulu, se on nuoren työ. Urheilu on harrastus.
Ja koulussa olet suuremmassa vaarassa kun olet kontaksissa satoihin ihmisiin. Seuran treeneissä se luku on kymmenen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parilla isolla koululla töissä ja koko korona-ajan olen pelännyt saavani koronan, joka voi olla minulle todella vaarallinen. Yksinhuoltajana sitä haluaisi pysyä hengissä työstä huolimatta. Ymmärrän, että noiden harrastusten rajoittaminen on perheille todella ikävää, mutta jos niitä ei rajoitettaisi, kouluissa olisi paljon nykyistäkin enemmän koronaa. Kouluissa on nykyisin todella paljon altistuksia ja koko ajan pelkään minä päivänä on meidän vuoro. Olisi eri asia, jos näitä harrastuksia voisi järjestää oman luokan kesken tai edes muutaman luokan kesken, mutta esim. jääkiekkoilijat ovat eri kouluista ja pelimatkoja tehdään eri kaupunkeihin. Tällöin voi hyvinkin käydä niin, että jääkiekko-ottelusta saadaan tuliaisena korona useampaan kaupunkiin ja kouluun. Tämän vuoksi todellakin toivon, että näitä rajoituksia jatketaan. Kauhulla pelkään minä päivänä päättävät avata harrastuksia ja mitä siitä nyt koronamuunnoksen osalta seuraa.
Osittain samaa mieltä. Olen itsekin riskiryhmää, mutta mieluummin soisin, että treenipaikat olisivat auki ja yläkoulut kiinni. Lapseni koulussa on ollut altistumisia pitkin kevätlukukautta, mutta silti vain Helsingissä koulut pidetään auki. Omani eilen sanoi, että on ihan varma, että jossain vaiheessa tuo tartunnan koulusta. Korona on tavallaan koulun takia koko ajan mielessä. Tsemppiä sinne!
Nyt asioita tärkeysjärjestykseen. Koulu on koulu, se on nuoren työ. Urheilu on harrastus.
Ja koulussa olet suuremmassa vaarassa kun olet kontaksissa satoihin ihmisiin. Seuran treeneissä se luku on kymmenen
Mutta koulu on koulu, se on velvollisuus ja oikeus. Urheilua ei ole kenenkään pakko harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Symppaan nuoria, jotka ovat tosiaan luopuneet paljosta korona-aikana.
Mutta näiden ”SM-tason” nuorten tai siis heidän vanhempiensa avautumiset lähinnä vain hymyilyttävät. Oikeasti tässä on nyt vähän isompiakin murheita.
Ei sulla ole hätää, baarit on auki ja Prismasta saa kaljaa jopa ilman maskia
Ooh, olitpa nokkela. En juo kaljaa ollenkaan, mutta minulla on perussairaita läheisiä. Keksitkö siitä jotain hassunhauskaa?
Joo, miten päästät lapsesi turvallisesti 600 hengen kouluun, mutta 10 hengen liikunta on sinun läheisillesi vaarallista?
Kouluissa ei ole turvaväleistä tietoakaan kun 25 lasta/nuorta on ahdettu pieneen tilaan (ja ala-asteella ilman maskia). Mutta urheileminen isossa hallissa, alle 10 hengen ryhmässö, on hirveä riski
Just joo
Vierailija kirjoitti:
Pks avaa alle 20v harrastukset rajatusti. Ei kilpailuja, maskit, ei lähikontakteja...joten joukkuelajeilla vähän hankalaa ainakaan pelata. Tietty jotain treenejä turvavälein voi pitää.
Ihanaa!!! Paras päätös pitkään aikaan
Luojan kiitos hallituksessa vihdoin tajuttiin kuinka vaarallista harrastusten sulkeminen on lapsille/nuorille ja 1.2. pääkaupunkiseudun harrastuksien rajoituksia helpotetaan.
Kyllä tätä onkin jo odotettu!!!
Meillä lähti juuri tänään taas yksi kotiin, kun olivat altistuneet viikonlopun harrastusmenoissa koronalle.
Yksittäisiä alistumisia tulee tottakai koko ajan. Mutta kyllä ne lähteet on yleensä perhepiirissä. Vanhemmat tuo töistä tms
Lapseni on nyt 2,5v. Kiva juttu sinulle jos olet lapsenlapsiasi nähnyt koronankin keskellä, meillä isovanhemmissa riskiryhmää ja osa noudattaa rajoituksia tosi tarkkaan - > ei nähdä.
Ja kyllä tuo uiminenkin nyt talviaikaan on aika hankalaa. 😅
Meillä ei ole leikkitreffejä nyt järjestetty. Läheisimpien kavereiden lapset ovat paljon vanhempia joten nyt ei ole juurikaan leikkiseuraa. Jos piirit (ja kontaktit) haluaa pitää mahd pieninä on se tällä hetkellä tätä.
Toki leikkipuistoissa näkee lapsia mutta ei se ole sama asia.