Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jätepussien oikeaoppinen laittaminen jäteputkeen on maailman koulutetuimmalle kansalle niin vaikeaa ja mahdotonta?

Vierailija
26.01.2021 |

Kivistössä hienot jäteputket, mutta niiden käyttö osoittautuu jatkuvasti ihmisille ylipääsemättömän vaikeaksi. Miksi maailman parhaan koulutusjärjestelmän ja onnellisimman maan kasvatit eivät suoriudu näin yksinkertaisesta asiasta?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut onhan toi ekologista kun kaikki vie roskansa autolla.

Erityisesti Kivistössä missä ei ole autoille riittävästi parkkipaikkoja. :D

Vierailija
62/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut onhan toi ekologista kun kaikki vie roskansa autolla.

Erityisesti Kivistössä missä ei ole autoille riittävästi parkkipaikkoja. :D

Uberilla roskiksille. Se on 2020-lukua hienoimmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäteputket on surkeita. Ei normiroskat mahdu niihin. Järjetön keksintö!

Vierailija
64/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi asun maalla, täällä voi polttaa melkein kaiken jätteen ja loput heitän jokeen. Niin tehdään maailmallakin, miksi ihmeessä tekisin toisin?

Ja sitten ihmettelet, miksi se joki tulvii. Kun ei se vesi enää mahdu sinne jokeen, kun siellä on niin paljon roskaa. Ja virtauskin on huono, kun on esteitä pohja täynnä.

Vierailija
65/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 6 vuotta vienyt roskat putkeen, eikä ole ikinä ollut ongelmia saada niitä mahtumaan. Eikä tiettävästi ole ikinä putki mennyt takiani tukkoonkaan. Pari kertaa on ollut tilanne ettei se ole auennut, mutta niin oli joskus tilanteita kun ennen tätä, että taloyhtiön roskis oli täynnä. Iso plussa myös siitä, ettei biojätteet haise kesällä.

Eikä ole koskaan ollut ongelmaa pizzalaatikoidenkaan kanssa. Monelle tuntuu olevan, jos ei joku mahdu putkeen, se jätetään lojumaan siihen ympärille. Sama on kierrätyspisteiden kanssa, jos astiat on täynnä, jätetään kaikki lojumaan. Kierrätyspisteillä (siis ei jäteasemalla, vaan sellasella mihin voi viedä pahvit, paperit tai muovit) on usein myös huonekaluja ym. Etenkin kuun vaihteessa kun ihmiset muuttavat. Täälläkin jäteasemalle olisi tuolta kierrätyspisteeltä matkaa 150 m. En tajua roskaamista ja sanoisin kyllä, että suurimmaksi osaksi vika on käyttäjissä eikä järjestelmässä.

Vierailija
66/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua harrastaa jätteitään, vaan päästä niistä pienellä vaivalla nopeasti eroon. Sitä kun on muutakin elämää kuin näperrellä joka ikisen kipon, kupin, kääreen ja lootan kanssa tuntikausia tai ajella roskat takakontissa ympäri kyliä etsimässä loppusijoituspaikka jokaiselle jakeelle erikseen.

Vierailija
67/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 6 vuotta vienyt roskat putkeen, eikä ole ikinä ollut ongelmia saada niitä mahtumaan. Eikä tiettävästi ole ikinä putki mennyt takiani tukkoonkaan. Pari kertaa on ollut tilanne ettei se ole auennut, mutta niin oli joskus tilanteita kun ennen tätä, että taloyhtiön roskis oli täynnä. Iso plussa myös siitä, ettei biojätteet haise kesällä.

Eikä ole koskaan ollut ongelmaa pizzalaatikoidenkaan kanssa. Monelle tuntuu olevan, jos ei joku mahdu putkeen, se jätetään lojumaan siihen ympärille. Sama on kierrätyspisteiden kanssa, jos astiat on täynnä, jätetään kaikki lojumaan. Kierrätyspisteillä (siis ei jäteasemalla, vaan sellasella mihin voi viedä pahvit, paperit tai muovit) on usein myös huonekaluja ym. Etenkin kuun vaihteessa kun ihmiset muuttavat. Täälläkin jäteasemalle olisi tuolta kierrätyspisteeltä matkaa 150 m. En tajua roskaamista ja sanoisin kyllä, että suurimmaksi osaksi vika on käyttäjissä eikä järjestelmässä.

Joopa joo. En mä silti osta sitä sun kämppääs, vaan joudut asumaan siellä olemattoman roskahuollon kanssa forever.

Vierailija
68/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EiPii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäteputket?

Niin. Kaduille sijoitettuja iloisen värisillä tunnuksilla merkattuja putkia, joihin pudotetaan 20-litrainen jätepussukka ja se vierii iloisesti aina jäteasemalle asti. Löytyy ainakin Kivistöstä Vantaalta.

En ole koskaan kuullutkaan. Toki en ole käynyt Vantaallakaan. 

On niitä ainakin Helsingin Laajasalossakin.

Vierailija
69/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EiPii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäteputket?

Niin. Kaduille sijoitettuja iloisen värisillä tunnuksilla merkattuja putkia, joihin pudotetaan 20-litrainen jätepussukka ja se vierii iloisesti aina jäteasemalle asti. Löytyy ainakin Kivistöstä Vantaalta.

En ole koskaan kuullutkaan. Toki en ole käynyt Vantaallakaan. 

On niitä ainakin Helsingin Laajasalossakin.

Tauti leviää siis. Pitää muuttaa landelle jos alkavat tänne päin Stadia moisia puuhata.

Vierailija
70/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. En mä silti osta sitä sun kämppääs, vaan joudut asumaan siellä olemattoman roskahuollon kanssa forever.

Mitä olen tässä aika aktiivisesti alueen asuntomarkkinaa seurannut, niin yli puolet asunnoista myydään, ennen kuin niitä löytyy edes etuovesta. Viikossa/kahdessa suurin osa. Johtuen pienestä tarjonnasta ja suuresta määrästä halukkaita ostajia, niin mielekkään asunnon ostamisessa täytyy käydä jo melko tuuri. Toki tämä nyt taitaa olla trendi kaikkialla muuttovoittokaupungeissa.

Vierailija
71/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olen varta vasten katsonut netistä, että osoitteesa x on esimerkiksi vaatteiden tai muovin keräyspiste, sen on siellä myös oltava. Kaikilla ei ole autoa tai loputtomasti aikaa kulkea edes takas katsoen, joko siellä tänään olisi tilaa. Jos roskis on täynnä, ongelma on jätehuollossa. Se pitää yksinkertaisesti tyhjentää useammin. Minä olen joskus kävellyt useamman kilometrin jonkin vaatepussukan kanssa (päivän ulkoilu samalla). Jos huomaan astian olevan täynnä, pitäisikö minun kilttinä tyttönä kävellä takaisin kotiin sen pussukan kanssa? Äly hoi. Siihen astian vierelle se jää.

Vierailija
72/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyvät erottuvat akanoista.

Vierailija
73/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään ihmettelen, miksi putkista tehtiin niin pienet, ettei normi ruokapussi sinne mahdu täytenä kun suurin osa niitä roskapusseina käyttää.

Vierailija
74/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät halua harrastaa jätteitään, vaan päästä niistä pienellä vaivalla nopeasti eroon. Sitä kun on muutakin elämää kuin näperrellä joka ikisen kipon, kupin, kääreen ja lootan kanssa tuntikausia tai ajella roskat takakontissa ympäri kyliä etsimässä loppusijoituspaikka jokaiselle jakeelle erikseen.

Puhumattakaan että puhtaalla vedellä pestään ja kierrellään autolla viemässä kierrätyksiin, löytyy nimittäin ihan töistä tälläinen.

Vierailija
75/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka miten hehkutatte että onpa upeaa kuljettaa roskat satojen metrien päähän, niin itse arvostan ettei roskiksia tarvitse ulkoiluttaa kovin kauas, eikä tarvitse puuhailla niitä pieniin nyssäköihin. Taloyhtiön uus syväjäteasema tosiaan lemahtaa nykyään, toisin kuin ne vanhat roskikset, mutta koska se ei ole tällä puolella taloa, niin ei mua haittaa. Jos se ois sen sadan metrin päässä, niin ei takuulla haisis enää kenellekään, joten hajuhaitalla tota putkisysteemiä on turha puolustella. Ehkä jos noita putkiloita ois joka oven pielessä, niin ois jotain hyötyäkin systeemistä?

Vierailija
76/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkkaa välinpitämättömyyttä. Suurpellossa oli sama juttu. Jos 40 litran roskapussi ei mahdu luukusta, niin ei aleta käyttää pienempää roskapussia vaan dumpataan se kierrätysastiaan tai jätetään maahan. Nykyään pitäisi olla roskapisteillä kameravalvonta ja yksityiset firmat sakottamassa. 

Vierailija
77/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

i

Vierailija kirjoitti:

Miksi on maailman koulutetuimmalle kansalle niin vaikeaa ja mahdotonta ymmärtää, että "Kivistö" ei sano enemmistölle yhtään mitään.

(Ellei kyse ole presidenttiehdokas Kalevi Kivistöstä, SKDL.)

Kyllä se mulle sanoo. Mä seuraan aikaani.

Me kaikki ei asuta jossain Vantaalla. :D

Ei tarvi asua vantaalla, jotta tietää asian. Tampereella Vuoreksessa jätteiden putkikeräys on ollut jo useamman vuoden

Vierailija
78/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, miksi ne on tehty niin pieneksi?  Onko pyritty estämään sohvien, telkkareiden ja muun sorttiasemalle vietävän jätteen putkeentunkeminen?

Ihmiset kuitenki tunkee ne, oli kuinka pieni reikä vaan! Kyllä siitä sohva kappaleina menee!

Vierailija
79/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivistössä ei saa paikkaa autolle ja roskatkin pitää olla minimaalisia.

Miks ihmeessä kukaan muuttaa sinne?

On tarkoitus että niissä asunnoissa etäillään alasti ja hampaatkin harjataan pajunoksalla.

Vierailija
80/107 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Tampereella uudella asuinalueella on sellaiset. Tuohon jäyejärjestelmään on pakko liittyä. Vuoreksen omakotiasukkaat joutuvat kuljettamaan jätteitään pitkänkin matkan ja sinne ei mahdu esim laskettelumono.

Eikös tuohon liittyminen maksa vielä joku 15000e + kuukausimaksu.

Ainakin aluksi tuossa järjestelmässä oli paljon ongelmia ja lähimmät persvakomiehet taisi olla ruotsissa. En tiedä ovatko saaneet jo vajaassa kymmenessä vuodessa systeeminsä toimimaan.