Mitä ajattelisit, jos työhaastattelija kysyisi horoskooppimerkkiäsi?
Kommentit (62)
Miltähän se vaikuttaisi, jos alkaisin vastatessani innoissani selittämään horoskoopeista ja enkelipalloista?
Ajattelisin tyhmäksi. Näneehän tuon jo syntymäajasta. Tosin tekeehän ne typeriä kysymyksiä jotka näkee jo papereista.
Kertoisin mikä se on ja sen jälkeen kysyisin ystävällisesti "kuinka niin? :)"
Jos siihen ei tulisi vastausta tai oltaisiin jotain "no meille ei kyllä tämmöset sovi", en tulisi sinne töihin.
Minä osaan keskustella mistä vaan, vaikka horoskoopeista, joten oikealla vastauksella voisimme saada hyvän, lyhyen keskustelun aikaiseksi.
Onhan toi informatiivinen kysymys. En usko horoskooppeihin, mutta voisihan tuollaisen kysymyksen joskus rekrytoidessa pistääkin. Näkee tuleeko horoskooppimerkki automaattisesti kuin tykin suusta vielä ao. merkin kuvauksella, vai hämmentynyt silmien pyörittely kun haastateltava etsiin vastausta kattolistoista. Tai käveleekö tosiaan ehdokas heti ovesta ulos (kuten muutama täällä kertoo tekevänsä), jolloin ei se ihminen kyllä meille sopiva henkilö millään lailla olisikaan; meillä kun pitää tulla kaikenlaisten ihmisten ja tilanteiden kanssa toimeen ihan päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi informatiivinen kysymys. En usko horoskooppeihin, mutta voisihan tuollaisen kysymyksen joskus rekrytoidessa pistääkin. Näkee tuleeko horoskooppimerkki automaattisesti kuin tykin suusta vielä ao. merkin kuvauksella, vai hämmentynyt silmien pyörittely kun haastateltava etsiin vastausta kattolistoista. Tai käveleekö tosiaan ehdokas heti ovesta ulos (kuten muutama täällä kertoo tekevänsä), jolloin ei se ihminen kyllä meille sopiva henkilö millään lailla olisikaan; meillä kun pitää tulla kaikenlaisten ihmisten ja tilanteiden kanssa toimeen ihan päivittäin.
Horoskooppi on siitä jännä ilmiö, että jokainen tietää omansa. Vaikka olisi kuinka fiksu tyyppi, eikä varmasti usko horoskooppeihin, tietää oman merkkinsä silti.
Jos olisi tuleva esimies, suhtautuisin varauksella, koska kysymyksenä sen laatuinen, että on persoonana täysin tunteidensa mukaan päätöksiä tekevä hörhö, jolta voi odottaa mitä tahansa.
Miettisin, että se on jokin taktinen kompakysymys, jolla katsotaan miten reagoi merkityksettömiin kysymyksiin.
Ajattelisin, ettei tämä työpaikka ja haastattelija ole ihan sitä mitä odotin. En kertoisi merkkiä vaan vastaisin, ettei kysymys taida olla minun kiinnostuksen kärkeä.
Riippuu kontekstista. Ehkä haetaan vaan reaktiota. Itse varmaan varmistaisin että kuulinko oikein "anteeksi mitä" ja sitten jos tulee sama uudestaan, niin naurahduksen kera vastaisin. Jos tulisi jatkokysymyksiä, niin rupeaisin haastamaan, että mitäs pelleilyä tämä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Sitä että onneksi olen vaaka, joka sopii suurimmalle osalle työtehtävistä... Pitäisin kyllä melkoisen ammattitaidottomana, mutta pitäisin mielipiteeni omana tietonani ja leikkisin mukana. Todennäköisenä sillä testataan vain reagoimista erilaisiin ihmisiin.
Pidät testinä mutta kuitenkin tiedät millainen vaaka on. Eli uskot itsekin horoskooppeihin.
Ihmisillä on outo kuvitelma että typerät kysymykset ovat testi. Eivät ole. Ne osoittavat haastattelijan olevan typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Horoskooppi on siitä jännä ilmiö, että jokainen tietää omansa. Vaikka olisi kuinka fiksu tyyppi, eikä varmasti usko horoskooppeihin, tietää oman merkkinsä silti.
No joo, ekaluokalla niitä horoskooppeja taidettiin kysellä.
Vastaisin asiallisesti horoskooppimerkkini ja perään keksisin jotain positiivista juuri siihen vuodenaikaan syntymisestä.
Ehkä tällä on tarkoitus vain testata reaktiota yllättävään kysymykseen. Ainakin toivoisin syvästi niin. En haluaisi, että uudessa työpaikassani tehdään päätöksiä tähtikarttojen perusteella yksisarvispölyä tulkiten.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kontekstista. Ehkä haetaan vaan reaktiota. Itse varmaan varmistaisin että kuulinko oikein "anteeksi mitä" ja sitten jos tulee sama uudestaan, niin naurahduksen kera vastaisin. Jos tulisi jatkokysymyksiä, niin rupeaisin haastamaan, että mitäs pelleilyä tämä nyt on.
En lähtisi naurahtelemaan haastattelijan kysymyksille. Antaa hyvin ylimielisen kuvan.
Voi ap, harvemmin työhönotto haastettlija tuollaista kysyisi.
Hänhän näkee papereista milloin ko. henkilö on syntyntyt.
Ja jos työhönottaja haastettelijalle on horoskoopit eli tähtimerkit tärkeät, hän on toki jo ottanut sen selville henkilön syntymäpäivän mukaan.
Nuo ovat tunteisiin perustuvia asioita, eikä niiden pohjalta ketään valita mihinkään työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi naurahtelemaan haastattelijan kysymyksille. Antaa hyvin ylimielisen kuvan.
Ei tuollaiseen vakavalla naamalla tarvitse vastata. Jos on tarkoitettu vakavaksi kysymykseksi, niin ei ole minun paikkani muutenkaan.
Eri asia sitten jos kysellään jotain yrityksen arvoista tms. Näihin tietenkin vastataan naama vakavana vaikka yleensä ovatkin ihan yhtä soopaa kuin horoskoopitkin.
Olen skorpioni. Tekninen ala. Silkkaa plussaa.
Kysyisin, että vedic vai western tropical astrologian merkki?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi ihan haastattelun alussa, niin todennäköisesti yritys keventää tunnelmaa ja saada haastateltava rentoutuneeksi. Sellaista huomaavaisuutta arvostaisin.
Toki voisi olla myös tarkoituksena testata, miten reagoi yllättäviin kysymyksiin.
Jos taas tulisi sellainen olo, että haastattelija oikeasti uskoo horoskooppeihin ja ottaa ne rekrytoinnissa huomioon (meillä on tiimissä kaksi oinasta ja yksi neitsyt, mitenköhän sinä sopisit mukaan...?), niin ei ehkä olisi minun tyyliseni työpaikka muutenkaan. Hyvä että tulisi ajoissa esille.
Kukaan ihan oikeasti astrologiasta tietävä, ei lähde jonkun aurinkomerkin perusteella määrittelemään ihmistä.
Ajattelisin, että tässä paikassa ei voi olla hyvä työilmapiiri.
Jos olisi noin pinnallinen ymmärrys astrologiasta, niin lähtisin lätkimään samantien. Kuulin myös että sitä olisi laitonta käyttää sitä palkkaamisperusteena?