Kohtuudella herkkuja syövät
Minkä verran syötte päivässä/viikossa sokeripitoisia herkkuja, esim pullaa tai suklaata. Olen opettelemassa liiasta herkkujen syönnistä pois ja toivoisin teiltä järkeviltä näkemyksiä, mikä on kohtuullista ja miten rajoitatte makean syöntiä?
Kommentit (27)
En syö herkkuja edes joka viikko. Mutta joka kerta syön, kun tekee mieli. Eli ehkä kerran kolmessa kuukaudessa ja silloin en laske tai rajoita määrää. Voin syödä esim kaksi patukkaa suklaata.
Pari kertaa viikossa syön kahvin kanssa esimerkiksi munkkia tai suklaata. Joskus juon myös kupillisen kaakaota ja se riittää. Jossain juhlissa otan kyllä kakkua ja keksejä ihan kunnolla. Mielestäni herkutteluni on ihan kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
Syön joka päivä makean jutun kahvilla, muuten vain desin makeaa jugurttia aamuin illoin. Liikaa tulee sokeria, mutta ei tee koskaan erikseen mieli makeaa. En ole ikinä tykännyt mistään karkkilauantaista ja voisin vaan jättää kaiken makean pois koska vaan.
Millaisen makean jutun syöt kahvilla? Siis esim. yhden konvehdin vai munkin?
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa viikossa syön kahvin kanssa esimerkiksi munkkia tai suklaata. Joskus juon myös kupillisen kaakaota ja se riittää. Jossain juhlissa otan kyllä kakkua ja keksejä ihan kunnolla. Mielestäni herkutteluni on ihan kohtuullista.
Kohtuullista on, pyrin samaan,
Ap
En syö herkkuja päivittäin tai edes viikottain. Viime viikolla söin runebergin tortun, tällä viikolla en ole syönyt herkkuja ja tuskin syönkään. Rajoitan siten että kaapeissa ei ole herkkuja ja en osta yleensä esim. kokonaista suklaalevyä vaan patukka riittää tai aski salmiakkia. Sipsejäkään ei tarvitse ostaa sitä isoa pussia.
Noin kerran kuussa tulee esim kaverin kanssa käytyä kahvilla tai jonkun synttäreillä.
Syön lähes päivittäin yhden aterian jälkeen kaksi palaa tummaa suklaata (kaakaopitoisuus n. 80% joten sokerin määrä suhteessa siihen on hyvin vähäinen), aluksi voi maistua kitkerältä jos on tottunut ällömakeaan suklaaseen mutta itse en enää voisi vaihtaa makeampaan kun tähän on tottunut. :) Tämä tapa sammuttaa makeannälän ainakin minulla tehokkaasti.
Muuten herkuttelen usein esimerkiksi hedelmäsalaatilla tai silloin tällöin leivon itse jotain pientä jolloin vähintään puolitan alkuperäisreseptiin tarvittavan sokerimäärän (moniin perusohjeisiin tulee aina ihan tajuton määrä sokeria, tämä on mielestäni tottumiskysymys koska sokeria vähentäessä myös vähempi sokerimäärä tuntuu ajan saatossa suhteessa makeammalta kuin aiemmin) ja/tai valitsen lähtökohtaisesti jonkin ohjeen jossa makeutus tapahtuu esimerkiksi banaaneilla, taateleilla tms.
Lähtökohtaisesti hyvä ohje on mielestäni se että ei osta kaupasta valmiita herkkuja, keksejä, pullaa, leivoksia jne, vaan tekee herkut itse jolloin kynnys syödä makeaa on korkeampi koska se vaatii enemmän aikaa ja vaivaa leipomisen takia. Itse tehdessä myös tietää mitä niihin herkkuihin tulee.
Mä ostin pari viikkoa sitten kaksi karkkipussia ja kaadoin ne kippoon. Yli puolet on vielä jäljellä. Eli syön muutaman namin silloin kun tekee mieli.
Niin ja Pringles-purkki on ollut vissiin kuukauden kaapissa, alle puolet mennyt. Ei vaan tee mieli, en osaa sanoa miksi jotkut tarvitsevat päivittäin herkkuja.
Marrskuun lopussa ostetusta Maraboun Pardise-rasiasta on nyt 3 konvehtia jäljellä (ne, mistä en erityisemmin tykkää). Syön aina yhden konvehdin ja 2 lakritsipalaa jälkiruoaksi arkena lounaan jälkeen.
En vain enää syönyt herkkuja, ja sitten huomasin että niitä on turha syödä koskaan.
Mä syön herkkuja joka päivä mutta lisäksi treenaan kolme kertaa viikossa salilla ja pätkäpaastoan. Ei ole paino noussut. Varmaan epätervettä pitkällä juoksulla silti vetää sokerimättöä joka päivä mutta ei ainakaan paino ole ollut ongelma.
Mä syön aamulla jugurtin, jossa on tosiaan aika paljon sokeria. Muuten otan ehkä 2-3 palaa suklaata tms karkkia, enkä sitäkään joka päivä. Kahvin juon käytännössä aina ilman mitään makeaa lisäkettä tai edes sokeria siinä kahvissa. Tosin sitäkin menee se 2 kuppia per päivä ja nekin aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Marrskuun lopussa ostetusta Maraboun Pardise-rasiasta on nyt 3 konvehtia jäljellä (ne, mistä en erityisemmin tykkää). Syön aina yhden konvehdin ja 2 lakritsipalaa jälkiruoaksi arkena lounaan jälkeen.
Ja lisäyksenä, että menetelmäni on se, että täytän vatsan kunnon ruoalla aterioilla, niin ei ole tarvetta napostella. Lounaaksi tänään kulho salaattia, tonnikalapastaa ja näkkileipä, jonka päällä hummusta.
Päivittäin päivällisen jälkeen esim. 2 palaa suklaata tai yksi keksi. Viikonloppuisin usein jokin leivos, esimerkiksi laskiaispulla, puolison kanssa puoliksi. Saunassa yksi limu tai lonkero, pari kertaa viikossa. Suolaisista herkuista en niin välitä. Juhlissa santsaan kyllä jos maistuu. Joskus kun oikein tekee mieli ja "herkuttelen överisti" voin syödä 1/2 sellaisesta pienestä jäätelöpikarista tai 1/3 suklaalevyn.
Vierailija kirjoitti:
En vain enää syönyt herkkuja, ja sitten huomasin että niitä on turha syödä koskaan.
Miksei minulle käynyt näin? Olin pitkään ilman makeaa mutta se ei sammuttanut makeannälkää.
Syön herkkuja joka päivä, mutta määrät ei ole isoja. Päivällä kahvin kanssa keksi ja illalla pieni suklaapatukka, lakupötkö tai muutama karkki. Viikonloppuisin menee enemmän, kokonainen karkkipussi tai suklaalevy. Kylässä syön sitä mitä on tarjolla.
Tuo määrä riittää. Olen kokeillut sokerilakkoa muutamaan kertaan, mutta silloin tulee himoja.
Painon kanssa ei ole ollut ongelmia koskaan ja muuten syön ja elän terveellisesti, joten en pidä tuota kovin pahana, vaikka hurjalta tuntuukin herkutella joka päivä.
Aamupuuron sekaan lusikallinen itse tehtyä omenahilloa tai mansikkasosetta ja 2 dl kotimehua taitaa olla päivittäinen vakioannos.
Satunnaisesti sitten esimerkiksi pala 80% suklaata ruuan jälkeen. Enemmän herkkuja tulee syötyä, jos on tullut vaikkapa leivottua jotain. Kaupasta tulee harvemmin ostettua leivoksia, joten ne pitää tehdä aina itse.
Karkkia ja jäätelöä tulee ostettua erikseen herkkupäivinä max kerran kuussa. Mielummin harvoin ja hyvää.
Minusta esimerkiksi pulla päivässä on vielä kohtuullista, jos päivään ei muuten kuulu herkut. Kun syö 90% terveellisesti, niin sinne ruokavalioon mahtuu myös herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön herkkuja joka päivä mutta lisäksi treenaan kolme kertaa viikossa salilla ja pätkäpaastoan. Ei ole paino noussut. Varmaan epätervettä pitkällä juoksulla silti vetää sokerimättöä joka päivä mutta ei ainakaan paino ole ollut ongelma.
Ei se paino olekaan ongelma, jos herkuttelee niin, ettei päivän kalorit ylity. Jossain yhdessä Fazerin suklaapatukassakin on vajaa 300 kcal, niin kyllä voi syödä vielä muutakin ravitsevaa ruokaa eikä paino nouse.
Syön joka päivä makean jutun kahvilla, muuten vain desin makeaa jugurttia aamuin illoin. Liikaa tulee sokeria, mutta ei tee koskaan erikseen mieli makeaa. En ole ikinä tykännyt mistään karkkilauantaista ja voisin vaan jättää kaiken makean pois koska vaan.