Voisiko joku kertoa että miksei suurin osa ihmisistä voi olla ihan rauhassa ja hyväksytysti työttömänä, kun ei avoimia työpaikkoja ole kuin murto-osa työttömien määrästä?
Kun lasketaan yhteen kaikki kuntouttavassa, työharjoittelussa, työkkärin koulutuksissa yms. olevat, saadaan luku joka on jotai 500 000 ja 700 000 välillä.
Avoimia työpaikkoja on jotain 25 000 tällä hetkellä, ja näistäkin valtaosa sellaista jolla ei oikeasti elä.
Joten miksi siis ei olisi hyväksyttyä niiden olla työttöminä jotka siihen parhaiten sopeutuvat?
Minä esimerkiksi olen oikein onnellinen tuilla eläessäni työttömänä...Olen ollut jo vuosia.
Miksi minun pitäisi niin kovasti pyrkiä työelämään, kun töitä ei kuitenkaan ole kuin pienelle osalle hakijoista?
Eikö mieluummin minun kannata olla työttömänä, kuin jonkun joka vetäisi itsensä kiikkuun 2 vuoden työttömyyden jälkeen kun olisi ensin ryypännyt itsensä rappiolle?
Silti minun pitää vain esittää hakevani töitä kun yhteiskunta sitä järjenvastaisesti vaatii...
Kommentit (181)
Huvittava ilmiö nämä työnantajat, joilla on valtava pula työntekijöistä, mutta kieltäytyvät silti ehdottomasti ilmoittamasta avoimesta työpaikasta. Pakko ihmetellä yrittäjien logiikkaa!
Samoin kun aina löytyy näitä ihmisiä, joilla on työpaikkoja tiedossa vaikka millä mitalla eikä ketään saada töihin, mutta koskaan ei saada näkyviin kyseisten työpaikkojen nimiä tai ilmoituksia.
Melkein tulee mieleen, että joko työ tai palkka on niin kelvotonta, ettei sitä kehtaa julkisesti kertoa, tai sitten mitään työpaikkaa ei ole olemassakaan...
Työelämä on enimmäkseen ikävää ja työttömänä vältyt siltä paskalta. Se harmittaa työntekijöitä ja työnantajia jotka pyrkivät luomaan väärää käsitystä että hyvät ihmiset ovat töissä ja työttömät ovat pahoja ihmisiä. Työnantajien etu tässä on valta työntekijöihin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi olla täysin rauhassa tekemättä mitään omalla kustannuksella. Ei täällä ole mitään työvelvoitetta.
Jokainen voi olla täysin rauhassa tekemättä mitään veronmaksajien kustannuksella. Tai no työkkäri välillä häiritsee, mutta lähes rauhassa kuitenkin.
Ap, kukaan ei tule sinua häiritsemään ellet ihan itse ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi juuri sinulla pitäisi olla oikeus nautiskella vapaapäivistä muiden kustannuksella, eikä jonkun muun. Töitä löytyy kyllä, kun on valmis tarvittaessa kouluttautumaan uudelle alalle sekä muuttamaan töiden perässä. Jos asenteesi on tuo, mitä kirjoitit, en yhtään ihmettele että olet ollut työttömänä useamman vuoden.
Entä kun on jo useampi tutkinto, sekä yliopistosta että amiksesta? Eikä saa enää opintotukea ja työkkärin kursseillekaan ei pääse. Näin minulla. Ja ei henkilö, jolla on lapsia, voi repiä lapsia noin vain hyvistä päiväkodeista ja kouluistaan, kaveripiireistään ja tukiverkoista muuttaakseen jonnekin toiselle puolelle maata. Jos lapset ovat yhteishuollossa, ja ex vastustaa muuttoa, muuttaminen on sitä paitsi aika lailla mahdotonta. Ja entä jos asuu jo muutenkin pk-seudulla, jossa oman alan työt ovat?
Meitä päälle viisikymppisiä ei näköjään kukaan edes halua töihin, joten voitaisko lopettaa nämä "työllistymiseen" tähtäävät leikit, jotka maksavat miljoonia joka vuosi?
Työttömät työllistävät paljon ihmisiä. Konsultteja, kurssittajia, työkkärin henkilökuntaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän niin monta työpaikkaa, joihin ei löydy oppimishaluista tekijää, että ei säälitä työttömät. Itsekin teen kahta työtä, kun näihinkään ei ole muita tulijoita tällä hetkellä. Ja kolmanteen paikkaan minua kysyttiin, mutta kieltäydyin, kun en ehdi kaikkea yksin, joku muukin saa luvan tehdä tässä maailmassa jotain.
Siis teet kahta osa-aikaista työtä, mikäs siinä.
Ihanaa, että on hyvätuloinen puoliso, minkä ansiosta voin olla työttömänä ilman rahahuolia ja työkkärin kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä, ettei voisi olla työttömänä välillä, vaan siitä ettei yhteiskunnassa voida antaa tällaisia erityisoikeuksia osalle ihmisistä; se, että ei työt kelpaa sillä palkkaa ei makseta tarpeeksi pistää työssäkäyviä ärsyttämään, sillä he itse aloittivat monet työuransa juurikin hyvin matalapalkkaisista töistä. Sinällään jos et hausta huolimatta saa töitä, etkä valita tukien pienuudesta, en usko että sinua halveksutaan. Mutta yrittää täytyy
Kyllä pitää pitää kiinni kynsin ja hampain rautakautisista arvoista, vaikka koneet ovat kasvattaneet kakun kokoa jo 200 vuotta. Työn väheneminen on jatkuva trendi. Rautakautisilla arvoilla me kaikki kuollaan kadulle nälkään jonain päivänä.
Rautakautisiin arvoihin kuului se, että jokainen teki voitavansa ja siten ansaitsi oikeuden olla elossa. Muut auttoivat, jos yksi sairastui tai vammautui. Miksi siis emme nyt poistaisi kokonaan työttömyysetuuksia ja toteaisi, että rautakautinen muista huolehtiminen on turhaa, jokainen pärjätköön omillaan. Siihen kun vielä lisätään yhteisön oikeus eliminoida haitalliset yksilöt, niin ollaan jo hyvää matkaa kohti parempaa.
"Ansaitsi oikeuden olla elossa". Ne olivat rautakautisia arvoja, joilla miljoonia "turhia" murhattiin 1900-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kukaan ei tule sinua häiritsemään ellet ihan itse ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi.
No ongelmahan on juuri tuossa että sitä minimaalista työttymuusetuttta saadakseen on pakko ilmoittautua työnhakijaksi.
Tämähän aloituksessa jo kerrottiin-
Tottakai jokainen voi maata kotona just niin paljon kuin tykkää. Kunhan ei odota saavansa siitä hyvästä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä, ettei voisi olla työttömänä välillä, vaan siitä ettei yhteiskunnassa voida antaa tällaisia erityisoikeuksia osalle ihmisistä; se, että ei työt kelpaa sillä palkkaa ei makseta tarpeeksi pistää työssäkäyviä ärsyttämään, sillä he itse aloittivat monet työuransa juurikin hyvin matalapalkkaisista töistä. Sinällään jos et hausta huolimatta saa töitä, etkä valita tukien pienuudesta, en usko että sinua halveksutaan. Mutta yrittää täytyy
Kyllä pitää pitää kiinni kynsin ja hampain rautakautisista arvoista, vaikka koneet ovat kasvattaneet kakun kokoa jo 200 vuotta. Työn väheneminen on jatkuva trendi. Rautakautisilla arvoilla me kaikki kuollaan kadulle nälkään jonain päivänä.
Rautakautisiin arvoihin kuului se, että jokainen teki voitavansa ja siten ansaitsi oikeuden olla elossa. Muut auttoivat, jos yksi sairastui tai vammautui. Miksi siis emme nyt poistaisi kokonaan työttömyysetuuksia ja toteaisi, että rautakautinen muista huolehtiminen on turhaa, jokainen pärjätköön omillaan. Siihen kun vielä lisätään yhteisön oikeus eliminoida haitalliset yksilöt, niin ollaan jo hyvää matkaa kohti parempaa.
"Ansaitsi oikeuden olla elossa". Ne olivat rautakautisia arvoja, joilla miljoonia "turhia" murhattiin 1900-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että rautakaudella katsottiin hyvällä niitä, jotka ei tehneet mitään ja joita muiden piti ruokkia? Ehei, aika äkkiä ne putosi jyrkänteiltä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ilmiö nämä työnantajat, joilla on valtava pula työntekijöistä, mutta kieltäytyvät silti ehdottomasti ilmoittamasta avoimesta työpaikasta. Pakko ihmetellä yrittäjien logiikkaa!
Samoin kun aina löytyy näitä ihmisiä, joilla on työpaikkoja tiedossa vaikka millä mitalla eikä ketään saada töihin, mutta koskaan ei saada näkyviin kyseisten työpaikkojen nimiä tai ilmoituksia.
Melkein tulee mieleen, että joko työ tai palkka on niin kelvotonta, ettei sitä kehtaa julkisesti kertoa, tai sitten mitään työpaikkaa ei ole olemassakaan...
Näinpä juuri. Ja yritys kaipaa kipeästi jotain eksaktia osaamista omaavia työntekijöitä, muttei silti järjestä siihen rekrykoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä nykyisiä prosentteja, mutta valtava osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja eli ne täytetään organisaation sisältä, julkaistaan vain organisaation sivuilla ja/tai sen somessa tai täytetään verkostojen kautta. Läheskään kaikkia paikkoja ei panna hakuun, koska ei haluta satoja hakemuksia ihan sopimattomilta ihmisiltä. Meillä oli viime vuoden lopussa paikka auki asiantuntijatason työhön ja hakemuksia tuli noin sata. Liioittelematta yli puolet oli sellaisilta hakijoilta, joilla ei ollut haettua osaamista.
En muista sitäkään, kuinka monta prosenttia työhön valittavista on työpaikan vaihtajia, mutta suuri ellei suurin osa. Työllistyminen vaikeutuu jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
Minä olen perustulon kannattaja. Uskon, että kaikki voittaisivat jos osa ihan omasta halustaan jättäytyisi työelämän ulkopuolelle ja saisi perustulon, jolla pärjää. Mutta JOS ihminen haluaa töihin, niin ei ihan oikeasti kannata jäädä sinne kotiin ja vain laitella hakemuksia paikkoihin, jotka julkaistaan mollin sivuilla. Heti kursseille, valmennuksiin, työkokeiluun tutustumaan uusiin ammattivaihtoehtoihin; ehdottomasti kaikki verkostot tulille, aktiivisesti tutkimaan oman alan organisaatioiden kotisivuja ja somea, lähettämään ilmoituksia omasta kiinnostuksesta mahdollisia tulevaisuudessa avautuvia työpaikkoja kohtaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän niin monta työpaikkaa, joihin ei löydy oppimishaluista tekijää, että ei säälitä työttömät. Itsekin teen kahta työtä, kun näihinkään ei ole muita tulijoita tällä hetkellä. Ja kolmanteen paikkaan minua kysyttiin, mutta kieltäydyin, kun en ehdi kaikkea yksin, joku muukin saa luvan tehdä tässä maailmassa jotain.
Annapa tulla näiden työpaikkojen nimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että rautakaudella katsottiin hyvällä niitä, jotka ei tehneet mitään ja joita muiden piti ruokkia? Ehei, aika äkkiä ne putosi jyrkänteiltä.
En luule. En tiedä mitä tekstiä sinä luit, mutta se selvästi ei ole minun kirjoittamaani. Sanonpa vaan että sellaiset arvot ovat tuhoisia nyky-yhteiskunnassa, kun maailma ei ole enää nollasummapeli, jossa kakun koko on kiinteä. Eli juuri se työ mitä voidaan tehdä ihmisten lihasvoimalla.
Voitteko olla työttömänä nostamatta niitä kaikkia hemmetin etuuksia, jotka me työssäkäyvät joudutaan maksamaan. Olisihan se minustakin kiva maata vain himassa ja leikkiä lasten kanssa ja rahaa vaan tippuisi taivaalta, mutta kun maailma ei pyöri niin.
Saa olla aivan hullu käsitys maailmasta, jos teidän mielestä teillä on vain oikeuksia viedä rahaa toisilta. Se on pois meidän työssäkäyvien perheiltä ja hyvinvoinnista. Sitten kun et elä muiden siivellä, niin sitten saat tehdä mitä haluat.