Pitääkö työnantajalle ilmoittaa sairasloman syy
Syyni on henkilökohtainen enkä halua sitä esimiehelle kertoa. Esimies kysyi sitä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on erikseen palkanlaskenta, niin sinne tarvii ilmoittaa syy (koska se vaikuttaa siihen, onko sairasloma palkallinen vai ei). Tällöin esimiehelle pitää ilmoittaa sairsloman pituus, muttei syytä.
Jos palkanlaskentaa ei erikseen ole, niin sit se syykin pitää ilmoittaa esimiehelle.
Palkanlaskija EI KOSKAAN päätä sairausloman myöntämisestä! Sen voi myöntää ainoastaan ja vain esimies asiantuntijalausunnon (lääkärinlausunto) perusteella. Tosin työnantaja (esiies työnantajan edustajana) voi sairausloman myös evätä ja siirtää työntekijän korvaaviin työtehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse todellakaan. Sairaus riittää, lääkärintodistus tietysti vaadittaessa.
------------
Lääkärintodistuksessa on työkyvyttömyyden syy. Ne sairauskoodit saa auki ihan googlaamalla.
Kaikki F-alkuiset on mielenterveysdiagnooseja.
Tämä on totta, mutta jos toimitat työnantajalle lääkärintodistuksen suljetussa kirjekuoressa, niin sen saa avata vain terveystietovastaava ja hän on näkemästään vaitiolovelvollinen. Pikkuyrityksessä se on yrittäjä itse, suuressa yrityksessä yleensä palkanlaskija. Työntekijän terveystilasta ei saa antaa tietoja kenellekään. Varmaan et tiennyt, mutta muille työntekijöillekään ei saa sanoa, että henkilö x on kipeä, vaan ainoastaan, että henkilö x on poissa. Ei saa myöskään sanoa, että ei ole kipeä, sekin on terveystieto.
Haluaisin elää maailmassa, jossa noita sääntöjä myös noudatettaisiin. Ainakaan meidän firmassa ei noudateta, vaan kaikki tietää kaikkien asiat. Ja käytännössä niistä on tosi vaikea alkaa työpaikalla nurisemaan, saa vaikean henkilön maineen.
Pitää.
Kaikki sairausloman syyt eivät oikeuta palkalliseen vapaaseen. Esimerkiksi jos vaimosi synnyttää ennenaikaisesti, ja hänen sairaalassaolonsa ajan sinä hoidat kotona parivuotiasta lasta (joka muutoin olisi ollut kotihoidossa), lääkäri voi kirjoittaa sinulle sairauslomaa Z-koodilla eli ”perhettä kohdannut äkillinen ja yllättävä tapahtuma”. Lääkärintodistuksen ansiosta työnantaja ei voi antaa sinulle potkuja luvattoman poissaolon takia, mutta työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaakaan, koska et itse ollut sairaana.
Mun esimies kysyi miksi olen sairauslomalla? Diagnoosi on sellainen ettei syytä pysty päättelemään. En ymmärrä mitä tekee tiedolla.
Ei pidä, mutta silloin et tietenkään saa palkkaa. Voit siis hyvin viedä ilman koodia olevan saikkulapun ja sen avulla olla luvallisesti pois, mutta rahaa et toki saa. Mutta näin kannattaa tehdä, jos ei halua kertoa syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on erikseen palkanlaskenta, niin sinne tarvii ilmoittaa syy (koska se vaikuttaa siihen, onko sairasloma palkallinen vai ei). Tällöin esimiehelle pitää ilmoittaa sairsloman pituus, muttei syytä.
Jos palkanlaskentaa ei erikseen ole, niin sit se syykin pitää ilmoittaa esimiehelle.
Sairausloman syy on lääketieteellinen.
Loman saat, mutta palkkaa et ilman hyväksyttävän syyn ilmoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin sairauslomatodistuksessa tulee olla ainakin diagnoosinumero. Työnantaja voi sen avulla selvittää syynkin. Ns. omailmoituksella poissa ollessa tulee myös ainakin oireet kertoa. Työnantaja tai esimies päättää niiden perusteella täyttävätkö työnantajan määrittelemät perusteet poissaololle. Eli käytännössä pitää.
Ei aivan. Jokaisessa yrityksessä pitää olla yksi, ja vain yksi nimetty taho, joka terveystietoja, eli esimerkiksi lääkärintodistuksia saa käsitellä. Yleensä se on palkanlaskija. Kukaan muu ei saa sitä lääkärintodistusta nähdä ellet itse sitä hänelle anna. Näin siis lain mukaan. Todellisuus onkin sitten joskus ihan eri asia.
Ok, olin hiukan väärässä. Niitä nimettyjä henkilöitä voi olla enemmän kuin yksi. Meillä se on palkanlaskija ja meidän toimitusjohtaja on sanonut että vain palkanlaskija saa ne katsoa. Mutta niitä siis voi olla enemmänkin, mutta silti ne on ne nimetyt henkilöt, jotka ovat vastuussa niistä tiedoista ja vaitiolovelvollisia.
"Vain nimetyt henkilöt saavat käsitellä terveydentilatietoja
Työntekijän terveydentilatiedot ovat salassa pidettäviä tietoja. Työntekijän terveystiedot eivät saa tulla työpaikalla muiden kuin niiden henkilöiden tietoon, jotka tarvitsevat tietoja omassa työssään. Työnantajan on nimettävä henkilöt, jotka käsittelevät työssään toisten työntekijöiden terveystietoja. He eivät saa ilmaista tietoja muille työsuhteensa aikana eivätkä sen päättymisen jälkeenkään. Terveydentilatietoja käsittelevien henkilöiden piiri tulee olla mahdollisimman rajattu."
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/oikeudet-ja-velvollisuudet-tyossa/yk…
Meillä esimies suurin piirtein suuttui jos ei kertonut syytä.. Paska firma muutenkin. Kailotti syyn aina koko firmalle miksi joku oli pois töistä.. Lopetin kertomisen hyvin pian.
Mietin ihan omaa työtäni, jos minulla on esimiehenä pvelvoite tarjota korvaavaa työtä niin miten voin sen tehdä jos en edes näe sairauslomatodistusta?
Tietenkin pitää kertoa sairausloman syy. Miksi ihmeessä se olisi ongelma??
En minä ainakaan voi olla poissa töistä kertomatta syytä esimiehelle. Omalla ilmoituksella saa olla viikon poissa flunssaoireista. Kyllä esimies vaatii nähdä lääkärintodistuksen muuten.
Voisi kyllä melkoisesti huijata, jos vain sanoisi esimiehelle että olen sairauslomalla ja lähetin todistuksen palkanlaskijalle. Mistä työnantaja edes tietäisi tietää onko sairauslomaa edes myönnetty?
Jos kyse on arkaluontoisesta asiasta, lääkäriä voi pyytää kirjaamaan asian ympäripyöreästi.
Esim. minulle tehtiin pieni toimenpide luomeen liittyen, lääkäri kirjasi sen "rinnan alueen haava" tmv. kun luomi poistettiin ja siihen tuli tikkejä.
Minua ei haittaa jos työpaikka tietää että minulla on flunssa tmv. mutta muuta asiat eivät heille kuulu. On mahdollista myös saada ns. käyntitodistus, jos on sairaalassa tutkimuksissa. Tuohon siis kirjataan vaan että ollut sairaalassa X päivänä X aikaa, sen sijaan että kirjoitettaisiin se syy miksi ollut tutkimuksissa/hoidossa.
Saako esimies rangaistuksen jos kysyy työntekijältä miksi hän on sairauslomalla??
Käsittääkseni ei saa kysyä!
Missä niin sanotaan ettei saisi kysyä??
Ainakin kaikissa paikoissa joissa olen työskennellyt on kysytty.
--------------
google laulamaan. Koodit ovat julkista tietoa.