kuivaksi opettelusta..
meillä on 3v poika ja olemme " yrittäneet" tämän kesän aikana saada vaipan pois.poika menee potalle jos hän on ilman housuja,hän ilmoittaa silloin että on pissa tai kakkahätä.mutta kun laitan alushousut/housut jalkaan poika ottaa ne itse pois,ei kuulemma halua laittaa niitä,haluaa että laitetaan vaippa ensin..olemme koettaneet kertoa että isot lapset eivät käytä vaippaa ja olemme kehuneet häntä aina kun hän on mennyt potalle yms.
olisiko teillä keinoja/vinkkejä jolla pojan saisi pitämään alushousut jalassa?onko muilla ollut tallaista vaihetta vaipasta eroon pääsyssä?pitäisikö vain " pakoittaa" poika pitämään housut jalassa? kertokaa vinkkejä??
välillä tuntuu että poika ei opi ollenkaan kuivaksi.tiedän että ei saisi verrata muihin lapsiin mutta ystävien lapset (saman ikäiset) ovat olleet jo pitkään vaipattomia..
potan otimme käyttöön pojan ollessa reilun vuoden,alussa se oli tutustumista pottaan koska poika ei halunnut mennä siihen joten emme pakoittaneet häntä siihen.vasta tämän vuoden puolella poika alkoi tottua ajatukseen potasta..
Kommentit (4)
meillä tyttö 2v. ja pottaharjoittelu on samalla tasolla eli pissi ja kakka tulee pottaan kun on ilman housuja. Olenkin pitänyt ilman housuja koko kesän lähes aina kun ollaan kotona ja sen tuloksena hän on oppinut huomaamaan hädän ja menemään omaehtoisesti potalle. Meillä oli pitkään vaihe ettei tyttö suostunut potalle lainkaan, nyt sitten omaehtoisesti aloitti homman. Olen todella tyytyväinen tähän, onhan se askel eteenpäin. Mutta, kuinka jatkaa eteenpäin? Kohta ilmat viilenee ja ihan kiva ois pitää enemmän päällä... Pikkarit olen sillointällöin laittanut, mut sitten tulee housuun. Pitäisi kai vaan pitää pikkareita ja opetella ottamaan niitä alas, vaikka vahinkoja käykin. Kai sekin aikanaan opitaan... Mutta myös minä kuulisin muiden vinkkejä ja neuvoja tähän vaiheeseen!!!
täällä melkein samanlainen nimimerkki vastailee heh...
meillä poika oppi juuri siten potalle nimen omaan kakkalla käymään, kun oltiin useampi päivä kotona aina ilman houusuja, siis ei edes alkkareita. Hän hokasi todella nopeasti ja samantien oli myös yökuiva.
Olin varuilta ostanut kuivaksi opettelu - housuja, sellaisia mitkä ovat normaaleja alkkareita paksumpia, mutta enpä niitä sitten käyttänyt. Vahinkoja tuli todella vähän. Auttaisiko,että aina kun lapsi huomaa mennä itse potalle, niin anna tarra-arkista valita tarra. Näin pottahommasta tulee mielekästä ja motivoivaa. 10 tarrasta tehkää jotakin todella kivaa, mistä lapsi tykkää ja korosta, että se on " palkinto" kun osaa niin hienosti käydä potalla.
ei paljoa itse mitään pakotettu eikä yritetty...ei tosin aikaisin opittukaan. Toinen tuplapojista oppi reilun kuukauden toista aikaisemmin eli 2v10kk (korjattua ikää 2kk vähemmän) ja hän vain päätti alkaa käymään potulla, kun ne pian pari vuotta meillä oli jo olleet. Meillä kannustimena oli sähkömopojen ostot ja kevään tullessa sähkömopot alkoivat kiinnostaa... Ekan viikon aikana tuli yöllä muutama vahinko, samoin päivällä. Muuten meni ilman välivaiheita. Aluksi siis yövaippa viikon. Nyt 4.kk kuivana.
Toinen poika oli mielestäni tiennyt hätänsä jo lähes puoli vuotta ennen potulle istumista. Hän ei vaan suostunut siihen istumaan ja annoin asian olla. Kun toinen oli oppinut aloimme taas puhua sähkömopoista ja toinen poika hoki, että hän olisi sen jo ansainnut. Tämä poika siis oli hieman paineessa. Hän on muutenkin sellainen, että ottaa enemmän paineita asioista, mutta toinen on huis hais hyvin pyyhkii. Ei auttanut mitkään temput, mutta kerran sanoi äidilleni ettei ota enää vaippaa ulkonapulikoinnin jälkeen. Siihen sitten jäi, herra oli päätöksensä tehnyt...kunnes tuli ilta ja kakkahätä. Kakan tehnyt aina omassa rauhassa nurkassa viimeiset puoli vuotta. Silloin yritin asetella sanani mahdollisimman varovasti ja tarkasti, kun pikkumies pyysi sitten kakkavaippaa itselleen. Siinä vaiheessa tuli mieleen edellä mainittu tarrasysteemi. Kakasta hienompi, pissasta pienempi. Se ratkaisi asian ja yövaippakin jäi. Yksi vahinko vain tullut.
Vaikka kuivaksi oppiminen meni melko myöhäiseen vaiheeseen, tämä oli meillä tavallaan helppo juttu. vaikka ennalta olin pelännyt ihan toista. Itse antaisin mennä mahdollisimman paljon lapsen omien tuntemusten mukaan, kyllä se sieltä tulee. Minulle sanonut poikani leikannut kirurgi, että 4v asti menee ihan osalla pojista ja se ihan normaalia. Rakko kypsyy kelläkin missä vaiheessa.
Tsemppiä! Käänne voi tapahtua yllättäen!
että hänen tyttärellään se pissihädän tunnistaminen onnistui nimenomaan ilman housuja Ja kun housut laitettiin jalkaan, niin sitten taas tuli vahinkoja. He taisi olla pari viikkoa kotosalla ilman housuja ja sitten vasta ruvettiin kokeilemaan pikkareiden pitämistä.
Niin ja meidän hoitopoika oli aina alle kouluikäisenä alasti kotona, että ei ne housut niin välttämättömät oo :))
wei