Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki elättää muun Suomen (tirsk)

Vierailija
25.01.2021 |

Nyt on tilastoitu Helsingin valtiolta saamat rahat:

HUS 1,9 miljardia
Helsingin kaupunki 1,7 miljardia
HSL 0,5 miljardia

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007754413.html

Kommentit (161)

Vierailija
1/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisimmekin nyt tässä sopia, että jokainen kunta saa pitää itse omien veronmaksajiensa rahat. Minä helsinkiläisenä en pidä siitä, että rahojani siirretään muualle, ja oletan, että ap ei halua vastaanottaa niitä rahoja, vaan että oma kuntansa elättää itse itsensä. Se sopisi meille erinomaisesti täällä pk-seudulla. Lopetetaan tulonsiirrot maakuntiin! 👍

Vierailija
2/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja valtion raaht tulee pääsääntöisesti... mistä?

Vähän sama kun "VALTIO TUKEE METSÄYHTIÖITÄ MILJOONILLA"

Joo, antaa takaisin vähän niiden maksamaa energiaveroa kun toimiala nyt tarvitsee lämpöä ja verotusperusteet on kaikille samat... Lasketaanko mielummin kaikilta veroa? Ai ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis valtioko (+koko Suomen veronmaksajat) maksaa tuon saakelin Stadionin eikä Helsingin kaupunki? En ole eläessäni siellä käynyt, eikä kiinnostakaan käydä. En seuraa urheilua muutenkaan.

"Olympiastadionin loppulasku kipuaa 337 miljoonaan euroon"

En minäkään matkusta junalla joten sen rataverekon voisi myydä ulkomaille

Vierailija
4/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-metro 1,1 miljardia??

Vierailija
5/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki nimenomaan kuppas rahat Olympiastadioniin yms. muualta kun taas muut kaupungit maksavat omat stadioninsa itse.

Vierailija
6/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sattumaa että Helsingin veroprosentti on hyvin pieni. Helsinki maksattaa kaikki isot menonsa valtion rahoilla.

Vierailija
7/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki nimenomaan kuppas rahat Olympiastadioniin yms. muualta kun taas muut kaupungit maksavat omat stadioninsa itse.

Sama juttu Oodin ja lastensairaalan kanssa- jollain tavalla ovat muka koko kansakunnan hankkeita.

Vierailija
8/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitkä stadionit?

Vierailija
9/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kuka elättää kenetkin vertailut on nyt aina vähän niin ja näin. Huvittavaa kuitenkin on se, että maalaiset aina aikaajoin tajuaa, että myös pk- seudun kunnat saavat valtionosuuksia ja sitten kuvittelevat, että juuri he maksavat nämä. 

Yllätyksenä nimiittäin voi tulla, että myös pk- seudulla asuvat maksavat valtion veroja ja mm. alv- kertymät (valtion tärkein tulonlähde) ovat alueelta suuria. Näin ollen voidaan sanoa, että Uusimaa tarjoaa valtionhallinnon maakunnille. 

Vertailussahan Uudellamaalla on toki enemmän valtion työpaikkoja, mutta vastaavasti maakunnissa suurempi osuus työpaikoista on kuntasektorilla ja mitä syrjempään menet, sitä suurempi osuus kunnan tuloista on valtionosuuskia vs. omia kunnallisveroja. 

Vierailija
10/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis valtioko (+koko Suomen veronmaksajat) maksaa tuon saakelin Stadionin eikä Helsingin kaupunki? En ole eläessäni siellä käynyt, eikä kiinnostakaan käydä. En seuraa urheilua muutenkaan.

"Olympiastadionin loppulasku kipuaa 337 miljoonaan euroon"

En minäkään matkusta junalla joten sen rataverekon voisi myydä ulkomaille

Jokainen kunta voisi maksaa omalla maa-alueellaan olevat radat ja jokainen kunta voisi samoin maksaa omat kenttänsä ihan itse.

Vierailija
11/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisimmekin nyt tässä sopia, että jokainen kunta saa pitää itse omien veronmaksajiensa rahat. Minä helsinkiläisenä en pidä siitä, että rahojani siirretään muualle, ja oletan, että ap ei halua vastaanottaa niitä rahoja, vaan että oma kuntansa elättää itse itsensä. Se sopisi meille erinomaisesti täällä pk-seudulla. Lopetetaan tulonsiirrot maakuntiin! 👍

Et tainnut ihan ymmärtää.

Kun huomioon otetaan kaikki valtion palkkalistoilla olevien työntekijöiden maksamat kunnallisverot, niin pääkaupunkiseutu loisii aivan täysin muun Suomen kustannuksella.

laitatko laskelmat näytille

Vierailija
12/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu Oodin ja lastensairaalan kanssa- jollain tavalla ovat muka koko kansakunnan hankkeita.

Meinaatko, että erikoissairaanhoito hyödyttää vain niitä kaupunkeja, joissa on sairaaloita? Lopulta lastensairaalassakin voidaan hoitaa potilaita kaikkialta Suomesta. 

Vierailija
13/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitkä stadionit?

No esim. meillä Turussa Paavo Nurmen stadion.

Vierailija
14/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan jättää muut kuin helsinkiläiset lapset ilman erikoissairaanhoitoa. Hoitakaa terveyskekuksissanne syöpälapsenne. 

Vierailija
15/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että erikoissairaanhoito hyödyttää vain niitä kaupunkeja, joissa on sairaaloita? Lopulta lastensairaalassakin voidaan hoitaa potilaita kaikkialta Suomesta. 

Yliopistosairaaloita lastenklinikoineen on muuallakin. Helsingin lastensairaalan potilaista 94 % on HUS:n alueelta. Ja vastaavasti HUS:n potilaita hoidetaan jonkin verran muilla Erva-alueilla.

On täyttä valetta että tuo Lastensairaala olisi jotenkin valtakunnallinen.

Vierailija
16/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä toteutettiin 90-luvulla ja helsinkiläiset vittuiluvat muulle Suomelle, että suu säkkiä myöten ja vyötä kireämmälle, niin pärjää ilman helsinkiläisten rahoja.

Tuli melkoinen itku ja märy, kun joku viimein laski uudistuksen vaikutukset, jossa todettiin, että Helsinki ja koko pääkaupunkiseutu oli uudistuksen suurin häviäjä.

Vierailija
17/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitkä stadionit?

No esim. meillä Turussa Paavo Nurmen stadion.

Ajattelinkin että käytätte termiä vähän löyhästi.

Joo siis tuollaiset pallokentät ovat helsingissäkin ihan yksityisiä.

Vierailija
18/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan jättää muut kuin helsinkiläiset lapset ilman erikoissairaanhoitoa. Hoitakaa terveyskekuksissanne syöpälapsenne. 

Oletko ihan pihalla? Esim. Varsinais-Suomen syöpälapset hoidetaan Tyks:ssä eikä missään Helsingissä.

Vierailija
19/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyvitetään ensin kaikki valtion työpaikat maakuntiin (nyt valtion palkoista 80% maksetaan pääkaupunkiseudulle) ja sen jälkeen muistutetaan, että asumistukieuroista suurin osa maksetaan myös sinne Helsinkiin ja lähikuntiin. Sen jälkeen maksetaan tuloverot sen mukaan, missa aikansa viettää eli korona-ajalta mökkipaikkakunnalle.

Vierailija
20/161 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisten älykkyys 😂

Erikoissairaanhoitoa saa vain HUS:ssa?