yli 40v. haaveena vielä vauva
Haluaisin kysyä yli 40 vuotiailta, ketkä saaneet lapsia vanhemmalla iällä. Kuinka kauan teillä oli yritystä takana? ja onnistuitteko ilman hedelmöityshoitoja? kiinnostunut asiasta, sillä haaveena meillä olisi vielä muksu saada. Ymmärrän, ettei se ainakaan käy silmän räpäyksessä enään, josko on ikinään käynytkään.
Asiattomia kommentteja en kaipaa, joten olisitko ystävällinen ja kertoisit omasta kokemuksestasi asiallisesti. Kiitos!
Kommentit (30)
Olen yli 40. Elämässä kaikki asiat kohdillaan. On oma velaton koti, mökki ja auto. Elämäntilanne on vihdoin niin vakaa, että uskallan lasta yrittää yksinkin. Syksyllä menen Dextraan lahjamunasoluneuvontaan. Omia jälkeläisiä emme saaneet pari vuotta sitten päättyneeseen suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus on riski ja myös synnytys on riski. Vanhemmalla iällä kasvaa myös riski saada vammainen lapsi.
Kukaan ei koskaan mainitse, että myös hyvin nuorena on sama riski.
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhojen vanhempien lapsi, äiti oli 42 ja isä 47, kun synnyin. Pelkäsin koko ajan heidän kuolevan ja koulussa häpesin vanhoja vanhempiani. Aloittakaa lapsenteko nuorena jos mahdollista mikäli löytyy sopiva kumppani.
Lapset häpeää aina vanhempiaan, se kuuluu asiaan. Sen takia ei kannata lapsihaaveita hylätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus on riski ja myös synnytys on riski. Vanhemmalla iällä kasvaa myös riski saada vammainen lapsi.
Tämä ei ole totta.
Sain nuorimmaiseni juuri 40 vuotiaana, tarkoituksella tehty, heti tärppäsi. Nyt jo alateemisissa opinnoissa, itse vielä täysin kunnossa, juuri golfkentän kiertäneenä. Eipä ole ollut harmia 40 vuoden ikäerosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole totta.
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole totta.
Kyllä on.
Laitat ystävällisesti sitten lähteen, koska tiede ei tällaista tunne. Siis että olisi sama riski nuorena kuin yli 40-vuotiaana.
Sain kuopuksen kun olin juuri täyttänyt 43.v.
Raskauduin melkein heti kun jätimme kondomin pois. Kaikista raskauksista viimeisin oli helpoin ja tuskattomin. Esikoisen sain 11 vuotta aiemmin.
En tiedä onko merkitystä, mutta mieheni on minua 8.v nuorempi.
Hyväkuntoiset siittiöt, kenties syynä? :D
Eniten down-lapsia syntyy nuorille, kannattaa tämä muistaa, kun joku aina huutelee näistä vammaisista lapsista. Nykyään on hyvät testit, joilla asiaa seulotaan.
Aika on nykyään eri, ei enää ole lainkaan poikkeuksellista saada lapsia tuon ikäisenä. Eikä se toisaalta ennenkään niin harvinaista ollut, kun ei ollut ehkäisyä laajasti käytössä lapsia saatiin iäkkäinäkin. Mutta nykyisin tuo on vielä normaalimpaa.