Onko kaikki omistusasunnot halvempia kuin kaikki vuokra-asunnot?
Esim. jos asuu vuokra-asunnossa, joka maksaa 530 euroa, kannattaisiko silti hankkia omistusasunto? Mielellään kerrostalo/rivitalo.
Kommentit (24)
Käärinliinassa ei ole taskuja eli lapsillehan tämä sitten jää.
/sama
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä oli liian tyhmä kysymys. Olen siis aina asunut vuokralla, en ole ikinä paljon miettinyt asiaa. Katsoin vain vähän asuntoja, esim. jossain 51 neliöisessä kerrostaloasunnossa yhtiövastike 204 euroa. Tarkoittaako se, että sitten kun asunto on maksettu kokonaan, tarvitsee vain maksaa se yhtiövastike joka kuukausi, muita kuluja ei ole?
--------------
Periaatteessa se menee näin. Kun asunto on maksettu, niin asumiskulut ovat alhaisemmat kuin vastaavassa asunnossa vuokralla. Siksihän ihmiset ostavat asuntoja, että sitten joskus velanmaksun jälkeen pääsisivät halvemmalla. Ja siksi vuokrat ovat kalliimpia kuin yhtiövastike, että vuokraaja saisi jotain tuloa.
Taloyhtiöissä on yleensä lisäksi vesimaksu, joko asunnon henkilöluvun mukaan ja nykyään alkaa olla jo asuntokohtaisia vesimittareita. Autopaikka voi maksaa, netti voi maksaa, mutta maksaa ne vuokrallakin joko erikseen tai sitten vuokra sisältää esim veden ja netin.
Se mikä on erilaista kun omistaa, on että jos vaikka jääkaappi menee rikki, niin itse pitää ostaa uusi, ja jos tulee remontteja, niin ne pitää maksaa. Jos koko taloon tulee vaikka ikkunaremontti tai hissiremontti niin kaikki asuntojen omistajat maksavat yhdessä, usein maksu on suhteessa asunnon kokoon.
Mitä nuorempi olet, sitä järkevämpää ostaa oma asunto, koska sitä kauemmin saat elää edullista elämää sitten kun olet asunnon maksanut.
Mikäli et ole asettunut johonkin tiettyyn kaupunkiin, niin kannatta mielummin vuokrata, koska myyminen ja ostaminen ovat pahimmillaan iso ja rasittava projekti. Jos opiskelee pari vuotta jossain kaupungissa, niin kannattaa vuokrata. Kun menee töihin, niin parempi ostaa. Kun on tuloja, saa helpommin asuntolainankin.
Kaupunkien vuokra-asunnoissa on maltilliset vuokrat, ne eivät tavoittele (suurta) voittoa, ja niistä ei irtisanota, paitsi jos itse sössii. Yksityinen voi aina myydä asunnon tai haluta sen omaan käyttöön ja silloin hän tietysti irtisanoo vuokralaisen.
On vähän miten nyt laskee. Olen maksanut koko ikäni asuntolainaa pankille vaikka aika kohtuullisella korolla, viimeiset viisi vuotta ilman lainaa. Lainanlyhennyshän ja korjauskulut on mennyt pidemmällä aikavälillä omaan taskuun, kuluja on siis ollut lainan korot.
Viimeisin hankinta rivitalo maksoi 250 000€ ja käypäinen nykyarvo lienee 530 000€ eli hinnannousua noin 280 000€/18v/12kk = 1300kk voittoa, vuokralla olisi pitänyt kk-vuokra maksaa joka olisi suurempi kuin nykyinen hoitovastike.
En todellakaan tiedä oliko tämä taloudellisesti järkevä ratkaisu mutta ainakin on ollut perheellä asunto ja vielä siellä kaupunginosassa missä halusimme.
Talousviisaat jatkakoon tästä.