Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset luulee mua köyhäksi.

Vierailija
24.01.2021 |

Olen todella nuuka. En tykkää tuhlata rahaa ja kuluttaa. Saan helposti joka kuukausi yli tonnin säästöön palkasta.

Huvittavinta on, että ihmiset lähipiirissäni eivät koskaan tajua, että olen nuuka, en köyhä. Saan hirveästi empatiaa ja ystävällisiä neuvoja kavereilta ja jopa työkavereilta, jotka luulevat mun olevan jostain syystä tosi köyhä. En tiedä miksi työkaverit luulee mua köyhäksi, koska saanhan samaa palkkaa kuin he, mutta ehkä ne luulee että olen veloissani, ulosotossa tai muuta vastaavaa.

En koskaan kehtaa paljastaa, etten olekaan köyhä, vaan ainoastaan tosi nuuka. En siis lokkeile tai muuta vastaavaa, pidän vaan oman talouteni hyvin kurissa. Koska rakastan rahaa. Se tuo mielenrauhaa kun sitä on.

Ihmettelen aina kun työkaverit hihkuu innoissaan "Jee, huomenna on tilipäivä". Mulle on ihan sama koska se tilipäivä on, kunhan joskus on, mutta leikin mukana ja olen muka innoissani että tilipäivä tulossa. Mulla kun aina on rahaa yllättäviin menoihin ja laskuihin, en todellakaan tuhlaa palkkaani ennen tilipäivää.

Tuntuu että elän niin eri maailmassa kuin muut ihmiset. Tai että ihan kuin olisin friikki vain siksi, että haluan käyttää rahaa harkitusti ja huolehtia taloudestani.

En halua kuitenkaan paljastaa kenellekään, etten olekaan köyhä, ainostaan nuuka, koska riittää että itse tiedän että rahaa on. :D

Onko muita samanlaisia friikkejä kuin minä?

Ja ei, en elä tylsää, karua elämää, vaan saan halutessani ostaa ihan mitä haluan silloin kun haluan. Jos haluan ostaa kahden tonnin IMacin, ostan sen. Tiukan taloudenpidon vuoksi se on mahdollista. Lähinnä mun "salaisuus" on se, että olen vältellyt ilmiötä nimeltä elämäntapainflaatio, eli sitä että menot kasvavat tulojen kasvaessa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa, että tulet hyvin toimeen.

Olen niitä, jotka odottavat tilipäivää. Kuuden vuoden sairausloma syövän vuoksi vaikutti talouteeni.

Vierailija
2/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se haittaa, että luulevat köyhäksi? Itseäni haittaa ainoastaan alentuva tai halveksiva kohtelu, mutta muuten on ihan yhdentekevää, vaikka luulisivatkin köyhäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se haittaa, että luulevat köyhäksi? Itseäni haittaa ainoastaan alentuva tai halveksiva kohtelu, mutta muuten on ihan yhdentekevää, vaikka luulisivatkin köyhäksi.

No ei mua haittaa se yhtään, olen vain huvittunut ja leikin mukana. Kiitän aina ystävällisesti hyvistä neuvoista säästää rahaa. Ihmettelen vaan sitä, että onko nuukuus ja tarkka taloudenpito niin harvinaista, että jos laskee senttejä kuten minä, niin heti pidetään köyhänä? Mielestäni sen ei pitäisi olla niin.

-ap

Vierailija
4/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia nayttaa koyhalta ja olla nuuka.

Taidat olla aika resupellen nakoinen ja vaatteet rikkinaiset.

Koyhakin voi olla siistin nakoinen.

Itse ajelin 20v vanhalla resulla autolla omaksi iloksi, enka koreile muutenkaan. Kylla oli avuliasta porukkaa ymparilla. Nyt alla aika uus mersu ja kaikki kiertaa kohteliaasti kaukaa.

Ihan sama se mulle on.

Vierailija
5/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia nayttaa koyhalta ja olla nuuka.

Taidat olla aika resupellen nakoinen ja vaatteet rikkinaiset.

Koyhakin voi olla siistin nakoinen.

Itse ajelin 20v vanhalla resulla autolla omaksi iloksi, enka koreile muutenkaan. Kylla oli avuliasta porukkaa ymparilla. Nyt alla aika uus mersu ja kaikki kiertaa kohteliaasti kaukaa.

Ihan sama se mulle on.

No en kyllä ole, vaan esteetikko. Rakastan muotia ja sisustamista, mutta nekin voi tehdä halvalla. Tykkään klassisesta, ajattomasti ja minimalistisesta tyylistä. Mua luullaan köyhäksi lähinnä siksi että lasken aina senttejä. Ei ulkonäön vuoksi. Kuten sanoin, pystyn elämää juuri niin kuin haluan ja ostamaan mitä haluan eikä tarvitse resupelleltä näyttää, kaiken kun voi tehdä tyylikkäästi köyhäillen.

-ap

Vierailija
6/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kaltaisesi, tosin pienestä eläkkeestäni saan säästöön vain 600 € kuussa. Mutta ystäväni eivät tiedä varallisuuteni määrää. Minulla ei ole mitään tarvetta muuttaa elämäntapaani, olen tyytyväinen tähän elintasoon. Ystäväni hyvin auliisti ohjeistavat minua rahankäytöstä ja mieluusti lahjoittaisivat vanhoja vaatteitaan ja romujaan, minun pitää vain kohteliaasti kieltäytyä näistä ystävyyden osoituksista.

Vierailija
7/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän ainakin "köyhinä" (vähän huono sanavalinta, mutta menköön) juuri niitä, jotka hehkuttavat palkkapäivää ja jotka ovat koko ajan ostamassa jotakin.

Mä itse inhoan rahan kuluttamista ja ostan välttämättömän tavaran käytettynä. Joskus saan jopa ilmaiseksi, kun joku haluaa vain päästä tavarasta nopeasti eroon. Mulla on paljon rahaa, koska en tuhlaile. En edes mitenkään erityisesti rakasta rahaa, mutta sen olemassaolo tuo turvaa elämään.

Vierailija
8/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä väliä sillä on, kun elät köyhän elämää. Muille näytät köyhältä, itse elät köyhästi ainoana ilonasi pankkitilin saldo. Olet siis köyhä.

Veli on samanlainen. Miljonääri, mutta elää niin, että terveys vaarantuu surkean ruuan vuoksi. Selkävaivoja, mutta ei hanki kunnon sänkyä. Ei matkaile eikä harrasta, kun kaikki maksaa. Ei vaimoa, kun loisivat lompakolla. Lapsen maksaa yli satatuhatta/lapsi, ei kannata. Ainaista valitusta miten surkeaa hänen elämänsä on.

Onnea valitsemallasi tiellä.

Vierailija
9/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä häiritsee kun minua ja vaimoani joskus luullaan köyhäksi. En edes tiedä miksi. En nuukaile ja käydään ravintoloissa yms. Ehkä syyn 18v vanha auto sitten? Ei kiinnosta ostaa uutta joka täynnä vikaantuvaa tekniikkaa. Välillä kun anoppi itkee että vaimollani ei koskaan ole muka rahaa niin on vaan pakko pamauttaa että kyllä sitä rahaa on saakeli!

Vierailija
10/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin koska olen yksinhuoltaja. Palkkani on hyvä ja olen erittäin tarkka rahasta. Saan helposti säästöön ja sijoitan osan tuloistani.

Viime viikolla jouduin keskusteluun jossa kauhisteltiin asuntokaupan käsirahan summaa. Yksi keskustelijoista kääntyi puoleeni ja totesi "sinulla ei ainakaan tuota summaa olisi, eikös". Taivastelin mukana "30 000, juu ei tosiaan..." No kyllä mulla on ja paljon enemmän.

Viime viikolla joku puolituttu sanoi että "älä nyt ajoissa säästämään nuoresi autokouluun"

Näitä riittää..eniten ärsyttää kun automaattisesti yksinhuoltajaa pidetään köyhänä. Ulkoinen status on ok. Auto 5 vuotta vanha ja koti keskiluokkaisella alueella..

Vierailija
11/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli tullu liksaan 300e liikaa. Palkanlaskia, joka oli sössinyt muidenkin palkkojen kanssa, sanoi minulle "älä törsää sitä 300e koska vähennän sen seuraavasta palkasta" Mietin onko sillä itsellään aina niin tiukkaa. Meinaan olin yli 40v perheellinen ja talous kunnossa. Asia olisi toinen jos olisin ollut joku 16v tmv.

Vierailija
12/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 6. keskustelija, lisäyksenä vielä, että takanani on ns 'vanhaa rahaa'. Huonekaluni ovat perittyjä ja varmaankin kuluneen näköisiä mutta pukeudun kyllä siististi, tosin vaateparteni voivat olla parin vuosikymmenen takaa.

Vierailija
13/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan tahallani kuvan, että olen köyhä. Olen matalapalkka-alalla, mutta perustin yrityksen, joka kannattaa mainiosti. Muutenkin tuntuu, että nainen ei saa näyttää menestystään. Välillä naureskelen olemattomaan partaani, kun porukka surkuttelee alan palkkoja minulle. Säälittelevät. Kuitenkin raha on kiva, mutta tärkeintä on perhe ja terveys.

Vierailija
14/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä omaa varallisuutta kannata ylipäänsä paljastaa, on hyvä suojautumiskeino luulotella ihmisille, että on huomattavasti köyhempi kuin onkaan. Kaikenlaisia hyväksikäyttäjiä ja rikollisia on aivan liikaa.

Vierailija
15/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma.

Ikävä kyllä suomalaiseen kulttuuriin kuuluu rahan "polttaminen" minkä jälkeen sitten valitetaan kuinka rahaa ei ikinä ole, harva täällä laittaa rahaa säästöön edes 10€, pakko saada aina tuhlattua jostain syystä ties mihin. Tuttu osteleemaina jotain turhaa kuten kitaran jota jaksoi rämpytellä viikon ja nyt se kerää pölyä. Tyypillä olisi rahaa sillä palkka liki 3000€ mutta kaikki sulaa ja katoaa.

Vierailija
16/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen nuukasrti eläjä. Nuukuus on jäänyt päälle niiltä ajoilta kun olin osa-aikatyössä - tosin sain silloinkin säästettyä rahaa kun elin suunnitelmallisesti. Ruoassa en pihistele koska siitä ei seuraa kuin ongelmia mutta vaatteet ostan alennusmyynneistä tai kirpparilta, huonekalut samoin (tai Ikeasta) jne....Nyt kun tarvitsin uuden puhelimen itselleni oli mukavaa ostaa se kun tiesi että siihen on rahaa. Minua ei luulla köyhäksi mutta eipä

kovin rikkaaksikaan....

Vierailija
17/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli tullu liksaan 300e liikaa. Palkanlaskia, joka oli sössinyt muidenkin palkkojen kanssa, sanoi minulle "älä törsää sitä 300e koska vähennän sen seuraavasta palkasta" Mietin onko sillä itsellään aina niin tiukkaa. Meinaan olin yli 40v perheellinen ja talous kunnossa. Asia olisi toinen jos olisin ollut joku 16v tmv.

Hän sanoo saman kaikille, koska osa ihmisistä ei käsitä, ettei ns. varastettu raha kuulu heille. 

Vierailija
18/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut ihmiset kohtelevat kaikkia samanarvoisesti. He eivät arvioi kenenkään varallisuutta ulkoisten seikkojen perusteella. Fiksun huomaa myös siitä ,että hän ei utele toisen raha-asioita eikä mitään muutakaan mikä ei hänelle tavallaan kuulu. 

Vierailija
19/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, elät järkevästi. Juuri noin tuleekin elää. En itsekään tajua noita tilipäivätyyppejä.

Vierailija
20/39 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hyvin samanlainen. Tykkään nuukailla. Rahaa jää säästöön joka kuukausi noin 1 000-1 500 euroa 2 200 nettotulosta. Miehellä netto on noin pari sataa euroa pienempi ja molemmilla jää säästöjä. Kuitenkin on useampi lapsi ja omakotitalo, joten kyllähän niitä kulujakin on. Remontit ja isommat hankkinat, kuten autot ja muutaman tonnin sängyn olen maksanut säästöillä. Talosta ei ole velkaa, eikä meillä ole mitään muutakaan velkaa.

En käy kuin ruokakaupassa ja jos on pakko ostaa jotain erikoisempaa, viimeksi kaikille lapsille ostettiin painopeitot, niin tutkin tarkkaan mihin kauppaan  mennään, koska inhoan kaupoilla pyörimistä. Samasta paikkaa pitää saada yleensä hoidettua useampi asia, joten välillä ns. hankintalistaa kertyy ja sitten kerralla ostetaan yhdestä paikasta kaikki mitä sieltä saadaan. Ostoksia ei tehdä hetken mielijohteesta, koska asiat voivat olla  helposti kuukausiakin ostoslistalla.

Tämä inho shoppailua kohtaan on myös järkeistänyt omaa ajan käyttöäni. En halua käyttää aikaa siihen, joten kerralla hoidetaan ostokset isommin ja ostan verkosta sen minkä pystyn ja isoja satseja kerralla: ruokaa, pesuaineet, lääkkeet, vitamiinit, kilojen purkka- ja pastillipakkaukset, lasten vaatteet etc. Jos käydään laivalla, ostan sieltä kerralla isommat määrät esimerkiksi kalliimpia viinejä ja samppanjaa, joita sitten annetaan lahjaksi. Kun lapset olivat pieniä tilasin samaan tyyliin Verkkokaupasta isot kasat Legoja ja ei tarvinnut miettiä lahjoja lasten kaverisynttäreille. Onneksi nykyään saa helpsti lahjakortteja verkosta, joten lahjat on nykyään enimmäkseen niitä.

En edes muista milloin olisin viimeksi käynyt ns. ostoskeskuksessa, vaikka asutaan pkseudulla ja ostoshelvettejä on joka suunnalla.