Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään keinoa saada nukkumaan 1,5 -vuotias yli aamukuuden? Lapsi herää itsekin väsyneenä

04.08.2006 |

Hei,

kirjoitan tätä tosi väsyneenä. Lapsi nukkuu vain 9 h yössä ja itsekin tarvitsisin ainakin 8 h. Ihan samaan aikaan lapsen kanssa en halua mennä nukkumaan. Tarvitsen edes pienen lukuhetken ja sitten on yleensä jotain kotihommia tehtävä, omat iltapesut jne.

Ei siis toimi tämä, että lapsi saattaa herätä jo 5.30 (viim. 6.30). JOs tuolloin jo herää on lapsi itsekin tosi väsynyt ja kiukkuinen. Vanhemmista puhumattakaan.

Miten saada nukkumaan aamulla pidempään? Yleensä laitetaan nukkumaan klo 20 ja nukahtaa n 20.30. Jos laitamme myöhemmin ei nuku aamulla yhtään pidempään.

Auttaisikohan vielä aikaisempi nukkumaanmeno?

Kaikki vinkit hyvin hyvin tervetulleita!!!!!!!

Harmittaa muutenkin tämä aikainen aamuherätys. Lapsen kanssa ei voi lähteä oikein mihinkään ennenkuin vatsa iltapäivällä. MIkään paikka ei ole auki ennen klo 10 paitsi ruokakaupat. Myös lasten kerhot alkaa siinä 10 aikaisintaan.

Mutta jos tuohon aikaan olemme vielä liikkeellä, lapsi nukahtaa autoon busssiin tai rattaisiin ennen klo 11...

Kun olemme vain kotona, laitan päikkäreille sänkyynsä klo 11.30 ja sängyssä unet ovat parhaimmat ja pisimmät.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä se myöhemmin nukkumaan laittaminenkin toimii - ei toki kerta laakista, mutta vähitellen.

Vierailija
2/8 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä poika 3v3kk. On aina pikkuvauvasta saakka ollut iltauninen ja aamuvirkku (kuten myös isänsä ja enonsa pienenä...). Itse olen pitkälti luovuttanut ja tottunut. Meillä lapset menee nykyään nukkumaan klo 20.30-21 välillä ja yleensä poika herää aina klo 6, vähän ennen tai jälkeen. Välillä on kolmekin pv et herää jo klo5... Tyttö 1v3kk on tullut äitiinsä ja nukkuis välillä pidempäänki. Välillä oli tosi hankalaa ku poika meni nukkumaan kuten tavallista ja tyttö ei suostunu millään nukahtamaan ku joskus 22-23 aikoihin, ylös oli silti noustava klo 6...

Nyt tosiaan helpottanu ku nukkuvat samoihin aikoihin yöllä ja pv:llä... Itse olen myös enemmän unta vaativa ja illalla huonosti nukahtava. Olen ratkaissut asian sillä että otan yleensä aina kun mahdollista päikkärit lasten kanssa, jotka luojan kiitos nykyään nukkuvat enimmäkseen samanaikaisesti... Silti uni jää vähälle. Esim eilen ei itselle tullut uni ennen ku klo 00.00 jälkeen ja ylös klo 6...

Minkä ikäinen lapsesi on? tilanne kuullosti tutulta!

Jaksamisia ja kerro jos keksit jotain =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö kanssa heräsi yksivuotiaana aina kuudelta tai ennenkin. Olin ihan poikki. Mutta sitten kun isänsä jäi hoitamaan kotiin (meistä se aamu-unisempi), niin molemmat posottivat puolikahdeksaan jopa kahdeksaan. Olin hieman katkera, mutta toivottavasti jatkuu näin.

Voisiko auttaa, jos ottaisit aamulla viereesi sänkyyn ja teeskentelisit nukkuvaa? Entä jos päiväunia lyhentäisi puoli tuntia? Jos illalla ulkoilee monta tuntia, niin sitten voisi nukuttaa paremmin?

No, tuskin noi auttaa, mutta kaikkea kannattaa kokeilla :)

Vierailija
4/8 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eikä ole auttanut mitkään konstit. Poika nyt 2v.

Yönunille on sammunut koko ikänsä ilta seitsemältä, aamulla herää kuudelta. Puolivuotiaasta on ollut tämä rytmi. Me ei olla saatu sitä muuksi muuttumaan.

On koitettu pitää hereillä pitempään, sit vaan nukkuu lyhyemmästi mut herää tasan tarkkaan omaan aikaansa aamulla. On pimennetty huone jätesäkeillä ihan pilkkopimeäksi. Se auttaa pitämään unet sikeänä loppuun asti, mut saattaa siltikin herätä aikaisin. Nyt sille voi jo sentää sanoa et " nukutaan" niin on hissun kissun sänkynsä pohjalla kunnes me noustaan.

Mitä vois kokeilla:

- piementäminen

- nukkumaan omaan huoneeseen, siis jollei nuku jo. Voi olla että teidän esim. kääntyilemiset herättää kun uni ei ole enää sikeää.

- vaipan vaihto yöllä, ettei paksuuntuva, märältä tuntuva vaippa häiritse

- huoneen tuuletus, riittääkö happi, onko sopiva lämpötila?

- syöminen ja juominen hyvin ennen nukkumaan menoa, ettei nälkä/jano herättelis

Näitä ollaan kaikkia kokeiltu ja luovutettu... nyt on ihan parin viime kuun aikana nukkunut satunnaisesti jopa seitsemään. Aah.

Vierailija
5/8 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamisia vain sinne... Meillä miehen kanssa vuorotellaan, eli toinen nukkuu aamulla vähän pitempään korvatulpilla ja toinen puuhaa lapsen kanssa.

Vierailija
6/8 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha konsti on siirtää aikatauluja 15 min vuorokaudessa. Siis tänään nukkumaan 20:15 ja huomenna 20:30 jne. Kokeilkaa. Se on ilmaista ja ainakin meillä aikoinaan toimi.

Vierailija
7/8 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös aamut alkaa 6-6.30, joskus jopa aiemmin.. poika on 1,4v nukkumaan menee n. 19.30-20.30, riippuu ihan päikkäreiden määrästä ja ajankohdasta.Aiemmin toimi kun haettiin meidän sänkyyn ja pullo maitoa mukaan,kuiva vaippa vaihdettiin ja joskus hän nukahti uudestaan..nykyään ei tepsi sekään,juo maidon ja lähtee touhuilemaan,yleensä tekemään kakkansa.. Poika tykkää kovasti teletapeista ja nykyään olemme laittaneet filmin pyörimään ja itse sohvalle " torkkumaan" . jotain pientä syötävää lapselle;leipää,mehua ja siinä se nököttää ja kattelee teletappien temmellystä aikansa..

olen kuullut monelta vuotiaan vanhemmalta samoista ongelmista mutta että aikaiset aamut helpottaneet ajan kanssa. kai se on yksilöllistä.

Voimia vaan teille sinne, muistetaan muita kohtalotovereita aina aamun harmaina tunteina.. =)

Vierailija
8/8 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuttua, toisinaan meilläkin. meidän 2v herää vähän kiukkuisena kesken unien kuuden - seitsämän välillä, jos olen itse vielä sängyssä, tulee viereen ja jos itse nukun, olen nukkuvinani, nukahtaa ja herää sitten virkeänä. ongelma on, et vauva herää kuuden - puol seiskan aikaan ja kiljahtelee siihen malliin ja kakkaa, et on pakko nousta. jos olen ylhäällä 2 v noustessa, ei enää nukahda ja on kiukkuisen väsynyt aamupäivän.

suosittelen siis kokeilemaan nukuttamista viereen vielä aamu-unipätkille, tai vaan päiväunien pois jättämistä, lyhentämistä. meil jäänyt molemmilta lapsilta pois kun 2 v päivä lähestynyt. todennäköisesti kuitenkin lapsesi on vain aamuvirkku, eikä hänen rytmiään mikään vaihda. saatko omaa aikaa hänen nukkuessaan päikkäreitä? voimia sinulle