Asuntolaina asioista tietävät hei!
Pystynkö liittämään omaan asuntolainaani avopuolisoni? Eli maksaisimme yhdessä lainaa. Vai joudummeko hakemaan yhdessä uuden lainan jolla kuitataan minun yksin ottamani laina?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Emme halua erillisiä lainoja vaan yhteisen lainan. Tällä hetkellä sekä laina että asunto on minun nimissäni. Toivoin asian olevan niin simppeli, että lainaani vain lisättäisi kumppanini nimi ja jatkossa molemmat siirtäisi lainatilille puolet lyhennyksestä. Ap
Sinun ONNEKSESI asia ei ole niin simppeli.
Vierailija kirjoitti:
Emme halua erillisiä lainoja vaan yhteisen lainan. Tällä hetkellä sekä laina että asunto on minun nimissäni. Toivoin asian olevan niin simppeli, että lainaani vain lisättäisi kumppanini nimi ja jatkossa molemmat siirtäisi lainatilille puolet lyhennyksestä. Ap
Luulet että avopuolisosi on niin tyhmä että alkaa lyhentää lainaa asunnosta josta ei omista yhtään neliötä?? Onnea vaan jos olet noin kusetettavan tyypin löytänyt. Luulisi tosin olevan aika raskasta elää idiootin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puoliso kartuttaa sinun omaisuutta, ei semmoista voi tehdä ilman seurannaisvaikutuksia, on joko velkaa, lahjaa tai jotain muuta, mutta asunto pysyy sinun nimissäsi jos et myy siitä osuutta puolisollesi.
Puolisolle siirtyisi 50% asunnosta tietysti.
Mutta onko tietoa voiko lainaan lisätä uuden henkilön vai pitääkö aina ottaa kokonaan uusi laina? Ap
Miten niin "siirtyisi"?? Et sinä tuosta vaan voi siirtää puolta asunnosta hänen nimiinsä. Joko hän ostaa asunnon puolikkaan sinulta, tai annat sen hänelle lahjaksi (mistä taas tulee lahjaveroseuraamuksia).
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap huomannut ettei maailmassa asiat aina toimi niin kuin sinä toivot. Aiemmat kommentit ovat oikeassa, mies hakee lainaa ja ostaa sinulta puolet asunnosta. Sinun toivomallasi tavalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puoliso kartuttaa sinun omaisuutta, ei semmoista voi tehdä ilman seurannaisvaikutuksia, on joko velkaa, lahjaa tai jotain muuta, mutta asunto pysyy sinun nimissäsi jos et myy siitä osuutta puolisollesi.
Puolisolle siirtyisi 50% asunnosta tietysti.
Mutta onko tietoa voiko lainaan lisätä uuden henkilön vai pitääkö aina ottaa kokonaan uusi laina? Ap
Puolisolle ei tietenkään 50% asunnosta, vaan puolet jäljellä olevan maksamattoman osuuden määrästä, muutoin lahjoitat jo maksamastasi osata. Siis jos asunnosta on velatonta vaikkapa 60%, osan olet maksanut heti omilla säästöilläsi ja osan lyhtentänyt velkaa, niin silloin 40% on vielä maksamatta, jolloin puolison tullessa mukaan loppuvelan maksajaksi, hänelle kuuluu 20% koko asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Emme halua erillisiä lainioja vaan yhteisen lainan. Tällä hetkellä sekä laina että asunto on minun nimissäni. Toivoin asian olevan niin simppeli, että lainaani vain lisättäisi kumppanini nimi ja jatkossa molemmat siirtäisi lainatilille puolet lyhennyksestä. Ap
Sinun tulee myydä puolet asunnosta miehellä ja jos haluatte yhteisen lainan, sinun tulee maksaa entinen laina pois ja ottaa uusi laina molempien nimiin. Samoin vakuudet.
Onko asunto vakuutena sinun lainalle? Silloin myyminen miehelle ei onnistu ilman pankin lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai olet maksanut asunnosta x summan jo haluat silti siirtää puolison nimiin 50%? Kehottaisin miettimään noita prosentteja vielä.. Jos siirrätte 50% puoliso joutuu myös maksamaan 2% vs.veroa osuutensa arvosta jos ei siis ole kiinteistö jolloin 4%. Ja jos lainasta puolet puolison nimiin pankki arvioi myös puolisosi maksakyvyn ja voi veloitaa jotain kuluja lainaehtojen "muutoksesta". Pahimmassa tapauksessa myös marginaalia muutetaan..
Ei ole tarvetta miettiä prosentteja, asiasta on jo huolehdittu. Halusin vain tietää, että onko ylipäätään mahdollista liittää toista maksajaa jo olemassa olevaan lainaan vai joutuuko tälläisen muutoksen edessä hakemaan kokonaan uuden lainan. Ap
Miten kauan olette olleet yhdessä? 2kk vai 20v
Pikkuisen haiskahtaa juttu onnenonkijasta.
Ilmeisesti tämä uusi avokki haluaa omaisuutta vain nimiinä eikä ole siitä maksanut senttiäkään. Aikoo ehkä luvata jotain joskus,,,,,,, hämärää on. nainen kai tyhmä. Petosmies tai joku asiakirja väärentäjä. Vainoaa naisia joilla voi olla jotain omaisutta. Eihän noin tyhmällä tai sittnen lapsellinen ) voisi olla edes onaisuutta.