"Parhaimmat" neuvot mitä olette työttöminä kuulleet
Eli jakoon neuvot, joita olette kuulleet. Tarkoitan näitä kaikista huonoimpia/itsestäänselviä mitä esimerkiksi itse ikinä työttömyyttä ei kokeneet tykkää jaella. Mulle jaksaa kaveri kehottaa hakemaan milloin mihinkin. Sukulainen jaksaa myös patistella soittamaan perään, että jää mieleen. Kas kun en itse ole keksinyt vielä tätä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä vain rohkeasti esittäytymässä ja kysymässä töitä paikan päällä.
Hattu kouraan ja ovelta töitä kysymään. Tyypillinen neuvo eläkeikäisiltä, jotka eivät ole koskaan olleet työttöminä.
Nykyään ei voi moneenkaan paikkaan lampsia sisään, koska ovet lukossa tieto- ym. turvallisuuden takia ja jos soittaa yritykseen, tyrmätään jo ensimmäisen lauseen jälkeen.
Ukko38 kirjoitti:
Kyllä se on tää "hei, tässähän on sopiva paikka sulle!"
Ja tää on sitten ilmeisesti pahasti sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Niin ihan kuin työttömät ei osaisi ihan itse etsiä ja kartoittaa niitä sopivia työpaikkoja mihin voisi olla edes jotain mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tätä sain itse kuulla yhden kaverini suusta repeatilla. Kaveri on itse elämäntapatyötön sekä juoppo.
Äitini jaksaa tasaisin väliajoin kysellä, että ” etkö sinä meinaa enää MENNÄ niihin oman alan hommiisi enää?”
Niin, niihin vaan MENNÄÄN tuosta noin vaan.
Käy ahkerasti työkkärissä. Virkailijat pitävät pöytälaatikossa työpaikkoja jemmassa hyville tyypeille. Pitää käydä usein niin tykkäävät ja saat sellaisen piilotyöpaikan.
Ihan se perus että kyllä niitä töitä saa kun vaan hakee. Joskus 18-vuotiaana hain epätoivoisesti kesätyöpaikkaa muttei tärpännyt missään. Isäni päivitteli oikein tutuillekin ettei tyttö vaan näköjään ole jaksanut hakea kun ei töitä löydy. Kiitti...
"Et voi odottaa johtotason työpaikkaa heti, pitää aloittaa matalalta. Menet ensin sihteeriksi jonnekin."
Ylipäätään ihmisten omat kuvitelmat siitä, että akateemiset hakevat ainoastaan johtotehtäviin (tai koulutustaan vastaaviin tehtäviin) ja ettei heille kelpaa mikään muu työ.
Toisekseen niihin "sihteerin" hommiin on aikamoinen jono merkonomeja, tradenomeja ja kauppatieteiden maistereita + hakijoita muilta aloilta, eikä töihin vain "mennä".
Mutta nämä ovat näitä "minä olin lukioaikana pankissa kesätöissä" -tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Niin ihan kuin työttömät ei osaisi ihan itse etsiä ja kartoittaa niitä sopivia työpaikkoja mihin voisi olla edes jotain mahdollisuuksia.
Kyllä me kaverin kanssa ahkerasti linkkailtiin toisillemme työpaikkailmoituksia kun kumpikin etsi töitä. Tämäkin riippuu ehkä vähän tilanteesta. Ja missä ilmoitus on. Jos sen bongaa esim. jonkun työnantajan omilta nettisivuilta tms. niin on mahdollista ettei kaveri huomaisi sitä ilman vinkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
No ei kukaan voi kaikkia huomata. Vai väitätkö toisin? Varsinkin, jos työpaikka on jotenkin odottamattoman otsikon alla tms.
Vierailija kirjoitti:
"Et voi odottaa johtotason työpaikkaa heti, pitää aloittaa matalalta. Menet ensin sihteeriksi jonnekin."
Ylipäätään ihmisten omat kuvitelmat siitä, että akateemiset hakevat ainoastaan johtotehtäviin (tai koulutustaan vastaaviin tehtäviin) ja ettei heille kelpaa mikään muu työ.
Toisekseen niihin "sihteerin" hommiin on aikamoinen jono merkonomeja, tradenomeja ja kauppatieteiden maistereita + hakijoita muilta aloilta, eikä töihin vain "mennä".
Mutta nämä ovat näitä "minä olin lukioaikana pankissa kesätöissä" -tyyppejä.
Sitten kun on ollut pitkään työelämässä ja monipuolisissa töissä, mutta viimeksi nimikkeenä on ollut sihteeri, voidaan olettaa, että kokemattomien kuuluukin päästä ylitse suunnilleen pomoksi tai käskyttämään, kun voivat vielä erikoistua niihin tehtäviin. Kokenut ja korkeakoulutettu saisi olla kiitollinen, kun pääsee alaiseksi, jos siihenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Kyllä me kaverin kanssa ahkerasti linkkailtiin toisillemme työpaikkailmoituksia kun kumpikin etsi töitä. Tämäkin riippuu ehkä vähän tilanteesta. Ja missä ilmoitus on. Jos sen bongaa esim. jonkun työnantajan omilta nettisivuilta tms. niin on mahdollista ettei kaveri huomaisi sitä ilman vinkkiä.
Näin mekin ollaan tehty, ja minusta siitä on ollut tosi paljon apua. Kaksi näkee enemmän kuin yksi. Sellaistakin on sattunut, että kaveri puskee hakemaan paikkaa, jonka itse on ohittanut. Sitä on välillä vähän liiankin itsekriittinen.
Lähde opiskelemaan alalle x niille on töitä. Kerron että olisin opiskellut jo sille alalle jos ei olisi terveydellisiä esteitä.
No opiskele sitten alalle y. Kerron että en voi opiskella sillekään alalle koska terveys.
No entä ala z? Edelleen olisin jo opiskellut jos terveys ei estäisi.
Turhauttaa aivan älyttömästi. Varmaan kohta myös työkkäri keksii että pitää lähteä opiskelemaan jollekin noista aloista. Aion kertoa heillekin että olisin jo opiskellut jos olisi mahdollista mutta tappelemaan en ala. Haen ja jos pääsen aloitan koulun. Opintojen alussa on kai lääkärin tarkastus ja saattaa olla että pomppaan jo siinä kun kerron historiani mutta viimeistään käytännön harjoittelu tulee johtamaan saikuille ja lopulta alalle sopimattomaksi toteamiseen koska on niin moneen kertaan nähty että terveys pysyy hyvänä vain ja ainoastaan välttämällä tiettyjä asioita. Ei ole lääkitystä jolla pysyisin työkykyisenä jos välttely ei ole mahdollista.
Jos keksitään nykyistä parempi ala jolla on parempi työllisyys ja jolla voin työskennellä tällä terveydellä lähden heti opiskelemaan mutta vielä ei ole kukaan keksinyt mikä se olisi.
älyttömistä suositteluista, neuvoista ja möläyttelyistä saisi varmaan kunnon virsikirjan aikaan.
😄
Vierailija kirjoitti:
Kun joissakin paikoissa yhä toimii. On tosin ns lähtötason töitä. Mutta töitä kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Olin erään IT-alan firman konkan jälkeen pitkään työtön. Nykyään onneksi taas kokopäiväisessä vakityössä. Työttömänä kuulin vittuilua sohvalla makaamisesta, luppoajasta ja mustikanpoimintaan menemisestä helmikuun paukkupakkasilla. Kuulin nälkäisenä hyviä ideoita kymmenen päivän vesipaastosta ja itseni tappamisesta hyödyttömyyden vuoksi.
Ennen työttömyyttä pidin ihmisistä, nykyään en niinkään enää. Nykyiset työkaverikin ovat enimmäkseen omahyväisiä kusipäitä.
Joo kun olin työtön noin 7kk, niin sain kanssa kuulla, että makoilu maittaa ja kaikki sienimetsät jja mustikkapaikat hyvine vihjeineen tuli tutuksi. Paras oli se, että kun olin opiskellut itselle kunnon ammatin ja kärvistelin vuosia koulussa, niin aletaa aukomaan miksi et mene lehtimyyjäksi. Eli opiskelin vuosia ja päätyisin myymään lehtiä. Siiihen duunii pääsee ilman yliopistoa ja olen ihan liian viisas siihen hommaan, vaikka näin sanonkin. En hauku niitä, jotka myy niitä lehtiä, mutta varten se ei ole. Mulla oli vielä se, että osa kavereista hylkäsi minut. Voitteko kuvitella. Työtön ja osa kavereista katoo ympäriltä, kun ei kehtaa olla kaveri. Opetti se jotain. Nykyään vakkariduunissa ja sellasessa mihin opiskelin. Nämä ns kaverit alkoi ottaa uudestaan yhteyttä, kun olin päässyt takasin työelämään. Ei vaan kiinnosta ne tyypit enää.
Eisk se legendaarinen kokoomuskommentti ollut, että menkää vaikka risuja keräämään.
Vierailija kirjoitti:
Eisk se legendaarinen kokoomuskommentti ollut, että menkää vaikka risuja keräämään.
Juu ja kun Suski ite jäi työttömäksi, hän piti lepolomaa...
Markka-aikaan ikäloppu eläkeläismies kertoi minulle, että kylän pikkukauppias lopetti ja kauppa olisi myynnissä puolen miljoonan markan hintaan. Mies sanoi minulle, että siinähän olisi työttömälle hyvä työpaikka. Kylältä kaupunkiin on 15 km ja asukkaat haki sieltä unohtuneet maidot ja hiivat, kun kaupungin isoista marketeista sai halvemmalla. En viitsinyt edes kysyä, mikä pankki antaisi työttömälle 500000 markkaa lainaa.
"Palkkatuella kyllä pääsee jonnekin!"
Kun ihmiset eivät ymmärrä, että se "palkkatukityöpaikka" on ihan samanlainen työsuhde kuin muutkin työpaikat.