Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolustusvoimat voi siis "pakottaa" pidempään palvelusaikaan!?

Vierailija
23.01.2021 |

Näin alokas kertoi, eli PV tarvitsee aina tietyn määrän porukkaa myöskin pidempää palvelusaikaa suorittamaan kuin mitä se lyhin eli 6kk on. Suuri osa haluaa olla lyhimmän mahdollisen ajan ja kuulema näin ollen raaka peli on se, että osa heistä ei armeijaa saa lopettaa vielä silloin vaan on pakko jatkaa pidempään.
Olen pyöristynyt, käytännössähän se tarkoittaisi mm opiskelujen alkamisen myöhästymistä aiotusta kuukausilla , jopa 8-kuukaudella jos elokuu (21 tai sitten seur eli 8/22) olisi alkamisaika.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja hyvä niin! Näille äidin pikkupojille tekee ihan hyvää olla jopa se 347 päivää armeijassa. Kunto kohenee, reipastuu, sosialisointi taidot kehittyy ja tietysti työnantajatkin arvostavat.

Nohevasti laitettu. Olen tästä samaa mieltä.

m39

HARHA-AJATUKSET

Avainsanat: harhaluulot, harhauskomukset, deluusiot, paranoia, vainoharhat

Harha-ajatukset ovat erilaisia todellisuudenvastaisia ajatuksia tai luuloja.

Nämä ajatukset ovat yleensä epämiellyttäviä. Yleisimpiä ovat erilaiset vainoamisharhaluulot ja muut epäilyt. Harha-ajatukset voivat kuitenkin olla myös positiivisia ja liittyä esimerkiksi omiin yliluonnollisiin kykyihin.

Harha-ajatuksia on vaikea itse tunnistaa, sillä ne tuntuvat todellisilta ja oikeilta. Tästä johtuen lähipiiri huomaa harha-ajatukset tyypillisesti ensimmäisenä.

​Tyypillisiä harha-ajatuksia

​Tyypillisiä harha-ajatuksia ovat esimerkiksi kokemukset, että

henkilö on joutunut vainoamisen tai vakoilun kohteeksi

joku on tehnyt henkilölle jotain pahaa

jokin tavallinen tapahtuma sisältää henkilökohtaisen merkityksen (esimerkiksi tv-ohjelma lähettää henkilölle viestejä)

itsellä on yliluonnollisia erityiskykyjä

omassa kehossa on jotakin perustavanlaatuisesti vialla

joku taho kykenee lukemaan tai siirtämään ajatuksia tai viemään niitä ihmisen päästä pois.

​Mielenterveyden häiriöihin liittyvät harha-ajatukset

Erilaiset harja-ajatukset, kuten vainon tunteet ja epäilyt, voivat joskus lyhytaikaisina ja ohimenevinä olla seurausta liiallisesta valvomista, voimakkaasta rasituksesta, päihteiden käytöstä tai jostakin muusta epätavallisesta tilanteesta. Tällöin ne myös häviävät syyn poistuessa.

Pidempiaikaiset harha-ajatukset ovat useimmiten merkki vakavasta mielenterveyden häiriöstä, johon on syytä hakea apua.

Vakavissa mielenterveyden häiriöissä harha-ajatuksiin liittyy usein myös aistiharhoja. Esimerkiksi huoneessa tuntuva kaasun haju (aistiharha) selitetään naapurin aikeella myrkyttää henkilö (harhaluulo).

Sairauden akuutissa vaiheessa harhaluulot ovat tyypillisesti hyvin itsepintaisia, eikä henkilö suostu muuttamaan uskomustaan, vaikka joku todistaisikin sen virheelliseksi.

Vierailija
22/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvata mitä touhua 😤 !!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastonikkari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja hyvä niin! Näille äidin pikkupojille tekee ihan hyvää olla jopa se 347 päivää armeijassa. Kunto kohenee, reipastuu, sosialisointi taidot kehittyy ja tietysti työnantajatkin arvostavat.

Tutkimusten mukaan keskiverto varusmies lihoo armeijassa, eikä kunto suinkaan kohene odottamalla. Työnantajat eivät saa kysyä varusmiespalvelukseta.

Armeijassa kasvaa lihakset. Kun ei ole mitään tehty koskaan elämän aikana, niin kroppa menee shokkiin ja siitä lihakset tykkää. Se on vain sitä hyvää painonousua.

Oletko nyt ihan tosissasi? Ainakaan 30 vuotta sitten siellä ei tehty minkäänlaisia lihaskuntotreenejä ja tuskin on alettu tehdä sen jälkeenkään. Juoksutettiin toki senkin edestä.

Vierailija
24/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivatko ne sanoa jos vaikka ammunta menee täydellisin tuloksin, että et sä minnekään kuljettajaksi lähde vaan tarkka-ampujaksi tai vastaavaa? Tietääkö joku?

Minä olisin päässyt puolella vuodella kun olen b-mies mutta oikein pyytelivät minua kuskiksi halukkaiden puutteessa että voisinko harkita kun olin jo ennen inttiä ajanut siviilissä työkseni. No minä suostuin ja palvelin sitten kuskina 12kk sen 6kk sijaan. Että ei kannata olettaa kuskien pääsevän lyhyellä palveluksella. Taitaa olla ainoastaan b-miehistä koostuvat henkilöautokuskit jotka tuon puoli vuotta palvelee.

Vierailija
25/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivatko ne sanoa jos vaikka ammunta menee täydellisin tuloksin, että et sä minnekään kuljettajaksi lähde vaan tarkka-ampujaksi tai vastaavaa? Tietääkö joku?

Minä olisin päässyt puolella vuodella kun olen b-mies mutta oikein pyytelivät minua kuskiksi halukkaiden puutteessa että voisinko harkita kun olin jo ennen inttiä ajanut siviilissä työkseni. No minä suostuin ja palvelin sitten kuskina 12kk sen 6kk sijaan. Että ei kannata olettaa kuskien pääsevän lyhyellä palveluksella. Taitaa olla ainoastaan b-miehistä koostuvat henkilöautokuskit jotka tuon puoli vuotta palvelee.

Kuskit ovat vuoden, kyllä se tiedettiin jo. Miksi oletat muuta?

Vierailija
26/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan keskiverto varusmies lihoo armeijassa, eikä kunto suinkaan kohene odottamalla. Työnantajat eivät saa kysyä varusmiespalvelukseta.

Armeijassa kasvaa lihakset. Kun ei ole mitään tehty koskaan elämän aikana, niin kroppa menee shokkiin ja siitä lihakset tykkää. Se on vain sitä hyvää painonousua.

Oletko nyt ihan tosissasi? Ainakaan 30 vuotta sitten siellä ei tehty minkäänlaisia lihaskuntotreenejä ja tuskin on alettu tehdä sen jälkeenkään. Juoksutettiin toki senkin edestä.

Kyllä ne tetsaukset ja marssit kasvattaa lihasta niille jotka ovat koko elämänsä vain istuneet. Varsinkin rynkky on tälle nyky sukupolvelle aika painava (+3kg).

Vierailija
27/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tetsaukset ja marssit kasvattaa lihasta niille jotka ovat koko elämänsä vain istuneet. Varsinkin rynkky on tälle nyky sukupolvelle aika painava (+3kg).

Täyspakkausmarssi kasvattaa, kouluttaa ja karaisee. Toki on iso shokki suoraan pleikkarin ääreltä saapuvalle spagettiranteelle.

m39

Vierailija
28/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo nyt näytä sen vetelemmiltä kuin me aikoinaan. Tupakanpoltto ja viinanjuontikin on vähentynyt 80-luvusta.

Vierailija
29/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset myös asepalvelukseen, tai synnytystalkoisiin mukaan, senkin siipeilijät.

Vierailija
30/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset myös asepalvelukseen, tai synnytystalkoisiin mukaan, senkin siipeilijät.

Tasa-arvo on sitä, että toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

Vierailija
31/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näin on. Käytännössä ei kovin yleistä, koska vapaaehtoisiakin yleensä riittää melkein tarpeen verran, mutta kyllä se nakki joka vuosi joillekin onnettomille napsahtaa. Itse olin vapaaehtoisesti vuoden, ja meidän komppaniassa oli yksi kaveri, joka pakotettiin aliupseerikouluun, vaikka hän olisi halunnut selvitä puolella vuodella.

Ei todellakaan aina riitä lähellekään tarpeeksi vapaaehtoisia. Muistaakseni omassa yksikössä halukkaita oli 5 ja kaikkiaan tarvittiin 40. Eli tarkoitti että loput 35 määrättiin vasten tahtoaan.

Vähäiseen halukkuuteen saattoi vaikuttaa tehokkaasti se, kun meillä P-kausi oli sellaista maanpäällistä helvettiä, huutamista ja juoksuttamista, että oksat pois. Että se saattoi monilla pudottaa halukkuuden nollaan palvella kokonainen vuosi.

Vierailija
32/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näin on. Käytännössä ei kovin yleistä, koska vapaaehtoisiakin yleensä riittää melkein tarpeen verran, mutta kyllä se nakki joka vuosi joillekin onnettomille napsahtaa. Itse olin vapaaehtoisesti vuoden, ja meidän komppaniassa oli yksi kaveri, joka pakotettiin aliupseerikouluun, vaikka hän olisi halunnut selvitä puolella vuodella.

Ei todellakaan aina riitä lähellekään tarpeeksi vapaaehtoisia. Muistaakseni omassa yksikössä halukkaita oli 5 ja kaikkiaan tarvittiin 40. Eli tarkoitti että loput 35 määrättiin vasten tahtoaan.

Vähäiseen halukkuuteen saattoi vaikuttaa tehokkaasti se, kun meillä P-kausi oli sellaista maanpäällistä helvettiä, huutamista ja juoksuttamista, että oksat pois. Että se saattoi monilla pudottaa halukkuuden nollaan palvella kokonainen vuosi.

Varmaan tuo sitten vaihtelee varuskunnasta ja yksiköstä toiseen.

Pitäisi kyllä mielestäni muuttaa vapaaehtoiseksi koko armeija ja alkaa maksaa kunnollista palkkaa siltä ajalta.

Vierailija
33/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

B-luokitus ei tarkoita automaattisesti lyhyempää palvelusta. On olemassa jopa RUK:n käyneitä B-miehiä.

B-luokitus kun voi tulla ihan sellaisestakin syystä, jolla ei ole mitään vaikutusta varusmiehen tai varusnaisen fyysiseen jaksamiseen. Eli esim. heikosta näöstä tai heikosta kuulosta. Eli esim. värisokeus tai ettei kuule tiettyjä taajuuksia. Tosin jälkimmäisenä mainitusta syystä yksi sai mun aikana intissä C:n paperit. Eli tapauskohtaisia asioita.

Vierailija
34/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä wanhaan aikaan aukkilaiset valittiin suunnilleen sillä perusteelle, kuka oli käynyt lukion ja sitte jos ei määrät ihan täsmänneet niin vähän rukattiin ryhmiä.

Alokkaan oma halu ei ollut pääasiallinen peruste missään asiassa.

Vierailija
35/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää myös muistaa, että ensimmäisestä kuudesta kuukaudesta ja toisesta samanmoisesta ei voi edes puhua samassa lauseessa. Toinen puolivuosi on suurelle osalle johtajakautta, jolloin vapaudet ja vastuut kasvavat. Itse koin, että siltä ajanjaksolta sain ehdottomasti inttiajan parhaimmat muistot.

Vierailija
36/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoo tai menettää lihaksensa ravintoköyhän ruuan ansiosta. Ohi on ne ajat kun mies sai näyttää armeijassa kauniilta ja marssia iloisen marssimusiikin säestämässä vihollisen muskettituleen. Silloin syötiin grillissä paistettua lihaa ja juotiin konjakkia! Kaatunutta aseveljeä suudeltiin suulle eikä siinä ollut mitään homoa! Kohdasta 0.20 eteenpäin.

Britit ottivat tuollaisissa koreissa univormuissa raskaasti köniin pelkin keihäin taistelevia Zuluja vastaan Isandlwanan taistelussa vuonna 1879.

Vierailija
37/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään voi pakottaa.

Itsekin nappasin c-paperit kouraan.

Vierailija
38/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma puolisoni pakotettiin jopa RUKiin, vaikka monessa paikkaa sinne on jopa kilpailua. Heidän yksikössään taso ei ollut hääppöinen, eivätkä kaikkien halukkaiden kohdalla edes vähimmäisvaatimukset täyttyneet.

Vierailija
39/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi onnistuin keplottelemaan itseni puolella vuodella ja pääsin taas oikeisiin töihin. Aika mielivaltaista, että joku nahkatukka päättää pärstäkertoimen mukaan kuinka kauan kukakin lusii. Kotiutumisesta jo yli 10-vuotta ja edelleen puistattaa koko kokemus.

Vierailija
40/41 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma puolisoni pakotettiin jopa RUKiin, vaikka monessa paikkaa sinne on jopa kilpailua. Heidän yksikössään taso ei ollut hääppöinen, eivätkä kaikkien halukkaiden kohdalla edes vähimmäisvaatimukset täyttyneet.

RUKista en tiedä, mutta AUKkiin on ainakin niin vähäiset pääsyvaatimukset, että ne pystyy täyttämään lähes kuka tahansa tollompikin tai huonokuntoisempikin. Tiedän nimittäin yhden AUKin käyneen, joka sai kuntotestissä 0 leuanvetoa, punnerruksia vain muutaman ja Cooperin testissä pääsi 2200 metriä.