Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinulle voinut lapsena käydä noin kuin tälle, joka kulki paljaissa nilkoissa pakkasella ja palellutti jalkansa niin, että kulkee nyt kepeillä?

Vierailija
23.01.2021 |

"on tämän viikon ajan liikkunut kyynärsauvojen avulla. Kouluun hän on mennyt väljät villasukat ja rantasandaalit jalassa. Paleltuneet nilkat ovat niin kipeät, ettei muita kenkiä voi laittaa jalkaan ja kävely on hankalaa."

https://yle.fi/uutiset/3-11748538

Lähinnä huvittavaltahan tämä kuulostaa ja siltä, että sai sitä mitä tilasi, mutta rupesin miettimään, olisiko itselle voinut käydä lapsena noin (90/2000-luvulla). Tulin siihen lopputulokseen, että kyllä meillä oli tuohon aikaan kuitenkin niin kova kuri, että vanhemmat eivät tällaiseen muotia olisi minulle sallineet.

Miten teillä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen aina halunnut pitää jalkani lämpiminä.

Vierailija
22/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti. Ei minun pukeutumisia kukaan tarkistanut kun yleensä olin ensimmäinen hereillä ja kouluun lähdin ennen seitsemää kun kaikki muut vielä nukkuivat. Kolmen kilometrin kävelymatka maaseudulla lähimmälle bussipysäkille oli se joka opetti pukeutumaan talvella kunnolla. 

Toisaalta, ei meillä ollut tuollaista paljasjalkamuotiakaan silloin kun olin teini, joten ei ollut sosiaalista painetta edes kokeilla moista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan olisi nilkat paljaana kulkenut. Sen sijaan ilman pipoa kyllä kuljin, oli sitten pakkasta ja tuulta vaikka kuinka. Jostain syystä usein ilman mitään välihousuja, sukkiksia tms vaikka oli ihan ohkaset housut jalassa eikä ne pitikset olisi mihinkään näkynyt. Muistan kyllä edelleen sen tuskan reisissä, kun kerran pakkasella kävi hirveä viima koulumatkalla, mutta jotenkin sitä vaan puri hammasta ja kesti. Tyhmä kun oli...

Koskaan en kuitenkaan kunnolla mitään palelluttanut, että jotain hoitoa olisi vaatinut. Mutta kyllä sitä näin 20 vuotta myöhemmin tuosta typeryydestä joutuu joka syksy, talvi ja kevät kärsimään, kun on korvat ja reidet niin kylmänarat. Enkä voisi esim kuvitellakaan pitäväni mitään hameita alle +10 C° vaikka olisi millaiset lämpösukkikset jalassa.

Vierailija
24/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yläasteaikaan kuului sämpylä-uggit (tosipissiksillä aidot, wannabeilla linttaan astutut feikit), niin nilkat olivat kyllä piilossa.

Toisaalta silloin oli myös sowhat-skeittikenkien aika, joissa jalat varmaan olisivatkin voineet jäätyä.

Ilman pipoa sillon kuljettiin ja välitunnit piti hytistä joskus pienemmillä pakkasilla ilman takkia, koska sitä ei nyt vaan jaksanu mukamas laittaa päälle.

Vierailija
25/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi laittaa kaikkia muita kenkiä lukkojen taakse ja jättäisi eteiseen kumpparit ja kuomat, joista voisi valita?

Vierailija
26/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. En ollut tyhmä silloin, enkä ole tyhmä nyt, toisin kuin tuo idiootti pentu, joka sai mitä tilasi. Eniten ällistelen sitä, että pentu ja sen äiti edes kehtaavat tuollaista kertoa nimellään valtakunnalliseen mediaan, mutta taitaa älyn puute mennä suvussa.

Laura Toikka sai täysin mitä ansaitsi.

Vierailija
27/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti. Tuossa linkatussa Ylen uutisessa, toisin kuin Ilta-Sanomissa, on vielä äidin ja tyttären selfiekuva. Kaksi töröhuulta toljottaa kameraan. :D

Eivät nämä henkilöt ole todellisia, mutta idioluutio korjaa.

Vierailija
28/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sillai mahdollista, että on pakotettu koulussa hiihtämään ja tietysti jalassa farkut ja mitkä lie ohuet sukat monoissa. Joskus nilkoille tuli kylmä.

Vierailija
29/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan omalla kohdalla. Pukeuduin aina hyvin sään mukaan vaikka vanhemmat eivät käskeneet(paitsi tyyliin joskus pikkulapsena).

Vierailija
30/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Aina olen halunnut pukeutua siten, ettei tarvitse kylmästä kärsiä.

Vierailija
31/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees.. 80-luvun lopun teini. Pipoa en pitänyt ikinä. 30 asteen pakkasella minihameessa, ohuet sukkahousut ja muutama km kävely.

Vierailija
32/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi palelluttanut nilkkoja, koska niiden esittely ei ollut muodisssa. Mutta matalalantiofarkut ja lyhyet takit oli, joten selkä ja maha olisi kyllä voineet paleltua, niitten kun piti näkyä sieltä paidan ja housun välistä, takki oli lyhyt myös ja sitä pidettiin usein auki. En ollut mikään pahin muodin orja enkä tykännyt kylmästä silloinkaan, joten minulla ehkä kohtuu järkevät vaatteet oli, mutta kyllä, olisi minulle voinut käydä näin. Vanhempani pitivät kyllä kuria, mutta pukeutumiseen heidän oli vaikea puuttua. Selkääni en saanut koskaan, se oli kyllä jo silloin laitonta. Olin yläasteella 2000-luvun alussa.

Vierailija
33/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin.

Sain kuudesluokkalaisena koulutyttönä remmiä, kun jäin kiinni siitä, että ajoin pyörällä ilman kypärää.

Oletettavasti paljasnilkkailusta pakkasella olisi tullut sama seuraus.

Aika karulta tuokin kuulostaa. Kai tavoite pitäisi olla se, että oppii itse tajuamaan, miksi pitää jotain vaatetta tai turvavarustetta käyttää. Eikä niin, että rangaistuksen pelossa vain käyttää.

No kyllä se on karumpaa kun Tyyris Tyllerö muurilta lipesi. And all the kings horses and all the kings men, couldn't make Humpty together again.  

Että mieluummin hetken kirvely ja nöyryytys kuin ikuinen suru ja murhe kun lapsi lyö päänsä halki pyöräillessä. Jää vielä kenties kärsimäänkin. 

Joissain asioissa olisi tärkeämpää minimoida vahingot ja ymmärrys on sitten plussaa. 

Vierailija
34/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti. Tuossa linkatussa Ylen uutisessa, toisin kuin Ilta-Sanomissa, on vielä äidin ja tyttären selfiekuva. Kaksi töröhuulta toljottaa kameraan. :D

Niin, onkohan tämä näiden 15 minuuttia kuuluisuudessa. "Kuulutan kaikille, että tyttäreni on täysi tollo, mutta viis siitä, sainpa nimeni nettiin."

Tuo kuva on aivan järkyttävä. Tytär on tuollainen tusinapissis, ei kai voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu, mutta että äitikin tulee selfieen muikeana poseeraamaan..

Vierailija
35/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onkohan tämä näiden 15 minuuttia kuuluisuudessa. "Kuulutan kaikille, että tyttäreni on täysi tollo, mutta viis siitä, sainpa nimeni nettiin."

Tuo kuva on aivan järkyttävä. Tytär on tuollainen tusinapissis, ei kai voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu, mutta että äitikin tulee selfieen muikeana poseeraamaan..

Kommenttis on järkyttävä!

Vierailija
36/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen keppihevosella kouluun.

Vierailija
37/39 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelysauvat ja nilkat paketissa, ja mitä tekee tämä teinipissis? Päälle revityt farkut, josta paljaat reidet kurkistelee pakkasta. Jos vaikka vähän saisi lisää vammoja. Ei oppinut yhtään mitään, ja esiintyy jutussa varoittamassa muita. Facepalm. Useimmat sentään ymmärtävät vähän varoa, mutta tuo on kyllä tyhmä kuin saapas.

Vierailija
38/39 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta korvat olisivat voineet paleltua. Ehkä pitkä tukka suojasi sen verran, että pysyivät terveinä.

Vierailija
39/39 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta korvat olisin saattanut palelluttaa pahoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan