Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinulle voinut lapsena käydä noin kuin tälle, joka kulki paljaissa nilkoissa pakkasella ja palellutti jalkansa niin, että kulkee nyt kepeillä?

Vierailija
23.01.2021 |

"on tämän viikon ajan liikkunut kyynärsauvojen avulla. Kouluun hän on mennyt väljät villasukat ja rantasandaalit jalassa. Paleltuneet nilkat ovat niin kipeät, ettei muita kenkiä voi laittaa jalkaan ja kävely on hankalaa."

https://yle.fi/uutiset/3-11748538

Lähinnä huvittavaltahan tämä kuulostaa ja siltä, että sai sitä mitä tilasi, mutta rupesin miettimään, olisiko itselle voinut käydä lapsena noin (90/2000-luvulla). Tulin siihen lopputulokseen, että kyllä meillä oli tuohon aikaan kuitenkin niin kova kuri, että vanhemmat eivät tällaiseen muotia olisi minulle sallineet.

Miten teillä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Silloin kun minä olin lapsi niin pukeuduttiin sään mukaan. Vanhemmat pitivät siitä huolta. Ei ollut paleltumia.

Vierailija
2/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin.

Sain kuudesluokkalaisena koulutyttönä remmiä, kun jäin kiinni siitä, että ajoin pyörällä ilman kypärää.

Oletettavasti paljasnilkkailusta pakkasella olisi tullut sama seuraus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi käynyt. Jo teininä pakkauduin lämpimiin vaatteisiin ja tilkitsin kaikki raot (kaula, ranteet, nilkat) lämpimiksi. En voi vieläkään sietää jos jostain vaatteiden raosta vuotaa kylmää ilmaa iholle. Lapsuuden kotipaikkakunnalla oli myös jopa -40 asteen pakkasia. Pitää olla aika tyhmä jos tuollaisilla keleillä jättää nilkat paljaaksi.

Vierailija
4/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Korvat olivat välillä koetuksella, mutta eipä niiden paleltuminen ole mitään verrattuna akillesjännetulehdukseen.

Vierailija
5/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. En oo osannu pukeutua sään mukaan.

Vierailija
6/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mutta pää olisi voinut paleltua. Pipoa ei haluttu käyttää. 70-luku.

Vierailija
7/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin aina ilman pipoa, olisihan siitä voinut jotain seuratakin.

Vierailija
8/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun myöhästyin koulusta niin lähdin liian kevyissä vaatteissa kouluun ja oli kylmä talvi.

Vierailija
9/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, koska silloin muotia oli lasketteluhaalarit ja bula-hatut.

Vierailija
10/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ja opettajat pakottivat kyllä pukeutumaan lämpimästi..

Vierailija
11/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan.

Meillä ei käytetty kesävaatteita talvella.

Mieleltään köyhän hommaa.

Siihen olisi puuttunut vanhemmat, opettaja, ohikulkijat....

Kuka kahjo nyt edes haluaa jäätyä?

Vierailija
12/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oikein tiedä. Kyllä silloin aika vähillä vaatteilla kuljettiin ulkona ja esim pipoahan ei silloin pidetty kuin jossain koulun hiihtotunneilla eikä mitään välikerrastoja kukaan pitänyt. Ja tulihan silloin joillain kännireissuilla kahlattua lumihangessa, joten kaipa siinäkin nilkat olivat vaarassa. Jossain vaiheessa aikuisiässäkin kuljin talvet lenkkareilla, kun talvikengät olivat niin työläät laittaa jalkaan. Sukissa tosin on aina ollut varsi. 

Vierailija
13/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin Lapista ja en muista, että kukaan olisi yläasteella kulkenut vähissä vaatteissa talvella, jos oli pakkasta. Ilman toppahousuja ja pipoa ehkä, mutta minulla ja kavereilla ainakin oli farkkujen alla paksut sukkahousut, leggarit tai ihan pitkät kalsarit. Kovilla pakkasilla se pipokin varmasti löysi päähän ja toppahousut niillä, ketkä käveli kouluun. Nilkkasukat oli kesäsukkia.

Kyllä vanhemmat piti huolen, että oli lämpimät vaatteet ja hyvät talvikengät, ei silloin kukaan tennareissa kulkenut talvella.

Olen syntynyt 91 eli olin yläasteella 2004-2007.

Vierailija
14/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli kyllä hauskaa aikaa, kun tosiaan ei ollut muotia palella, vaan nimenomaan vedettiin kutosellakin haalareissa kouluun!

Vierailija
15/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, siihen aikaan oli muotia kulkea paljain päin, ei paljain nilkoin. Ja minua ei olisi kyllä mikään saanut kulkemaan nilkat paljaana. Käytin myös ulkohousuja. Muut ei käyttäneet, enkä ymmärrä miten eivät paleltuneet

Vierailija
16/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle just noin olisi voinut käydä. Mutta olisi voinut tulla paleltumia esim korviin. 80-luvulla Helsingissä ei juuri pipoa käytetty. Nykyään on useimmiten pipo, mutta nilkat paljaana. Oi aikoja, oi tapoja.

Vierailija
17/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tekoripset lämmittävät häntä.

Vierailija
18/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä voi vaan todeta, että nuoret on nuoria. En nyt lähtisi kovin pitkää ihmettelyketjua kirjoittamaan.

Vierailija
19/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli kyllä hauskaa aikaa, kun tosiaan ei ollut muotia palella, vaan nimenomaan vedettiin kutosellakin haalareissa kouluun!

Kyllä! Muistatteko moon bootsit, ei todellakaan nilkkoja palellut.

Vierailija
20/39 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin.

Sain kuudesluokkalaisena koulutyttönä remmiä, kun jäin kiinni siitä, että ajoin pyörällä ilman kypärää.

Oletettavasti paljasnilkkailusta pakkasella olisi tullut sama seuraus.

Aika karulta tuokin kuulostaa. Kai tavoite pitäisi olla se, että oppii itse tajuamaan, miksi pitää jotain vaatetta tai turvavarustetta käyttää. Eikä niin, että rangaistuksen pelossa vain käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan