Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän koti haisee pahalta, mikä avuksi?

Vierailija
23.01.2021 |

Tiedätte kun on muutaman päivän poissa ja palaa kotiin, voi haistaa sen ominaishajun. Ja meillä haisee pahalta. Vähän kuin sellainen vienon rasvainen käry :( olen ahkerasti koittanut pestä varsinkin keittiön pintoja, mutta ei vaikutusta. Talossa on painovoimainen ilmanvaihto ja talo on hyvässä kunnossa oleva hirsitalo. Te joiden koti tuoksuu raikkaalta, siivoatteko vaan ihan hulluna?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla haisi myös kotona tosi pahalta ja tunkkaiselta, sellanen varastomainen ja kolkko haju.

Syy löytyi ilmanvaihdosta ja ikkuinoiden päältä olleista venttiileistä, ne oli täynnä mustaa töhnää ja likaa, niitä ei oltu siivottu vuosiin ja hetken kun olin tässä asunnossa asunut niin haistoin sen.

Siivoan myös usein (mulla kaksi kania, jotka levittävät heinää yms) joten kotini on aina perus siisti.

Tarkistuta se ilmanvaihto niin kuin 1 jo puhui, putsaa myös kaikki viemärit, tuuleta matot tai pese ne. Myös verhot ja sohvanpäälliset. Imuroi ja pese lattia ja pese seinät sekä likapyykit pois. Vaihda lakanat ja pyyhkeet ainakin kerran viikossa ja siivoa kaapeista turhat roinat pois. Pieni operaatio mutta muutamassa päivässä onnistut. Näin sain itse kodista raikkaan ja hyvän tuoksuisen sen pahan hajun jäljiltä. :)

Vierailija
22/27 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisia apukeinoja:

Lattiakaivon puhdistus

Hajulukkojen puhdistus

Lakanoiden vaihto ja kodin imurointi tarpeeksi usein.

Imurin suodattimen vaihto/puhdistus

Tekstiilejä vähemmäksi

Ei liikaa tavaraa lattioille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisissä ja taloissa on aina oma ominaishajunsa. Meillä ei haise asunnossa mitenkään erityisesti, kun tullaan kotiin pidemmän poissaolon jälkeen mutta varmasti meilläkin on jokin ominaishaju, jota ei vain itse huomata. Ei kyllä siivota mitenkään hulluna, vaan pikemminkin päinvastoin.

Oletko pessyt myös kaikki tekstiilit? Niihin tarttuu tuoksut tehokkaasti.

Tämä on urbaanilegenda. "Ominaishajun" syy pitää selvittää, usein se on jokin home, sädesieni tms.

Taidat itse olla urbaani legenda. Kyllähän se hajun syy on selvillä, jos tietää että haisee keittiön rasvakäry, syynä on rasvakäry, eikä mikään sädesieni. Jos haisee viemäri, niin syy on siellä. Jos haisee puu, niin kyseessä on silloin puu eikä home. Materiaalit myös haisee aina jollekin, Maalit, liimat, puu, vaneri, betoni, kaikki, kuten myös mausteisten ruokien laittajien koti haisee mausteille, ja se on sen ominaishaju, joka tarttuu väkisinkin. 

Etkö tunne lyhennettä tms?

Vierailija
24/27 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus home voi haista esim. sipulilta, herkkusieneltä tai omenalta. Home ei aina haise perinteiseltä homeelta.

Vierailija
25/27 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisissä ja taloissa on aina oma ominaishajunsa. Meillä ei haise asunnossa mitenkään erityisesti, kun tullaan kotiin pidemmän poissaolon jälkeen mutta varmasti meilläkin on jokin ominaishaju, jota ei vain itse huomata. Ei kyllä siivota mitenkään hulluna, vaan pikemminkin päinvastoin.

Oletko pessyt myös kaikki tekstiilit? Niihin tarttuu tuoksut tehokkaasti.

Tämä on urbaanilegenda. "Ominaishajun" syy pitää selvittää, usein se on jokin home, sädesieni tms.

Taidat itse olla urbaani legenda. Kyllähän se hajun syy on selvillä, jos tietää että haisee keittiön rasvakäry, syynä on rasvakäry, eikä mikään sädesieni. Jos haisee viemäri, niin syy on siellä. Jos haisee puu, niin kyseessä on silloin puu eikä home. Materiaalit myös haisee aina jollekin, Maalit, liimat, puu, vaneri, betoni, kaikki, kuten myös mausteisten ruokien laittajien koti haisee mausteille, ja se on sen ominaishaju, joka tarttuu väkisinkin. 

Etkö tunne lyhennettä tms?

Et taida itse tuntea. Lyhenne tms. tarkoittaa "tai muuta SELLAISTA". Puu, tai maali ei vertaudu tms:sään homesienien kanssa. 

Vierailija
26/27 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvista ja muista tekstiilipintaisista sekä itse tekstiileistä saa hajua pois ripottelemalla ruokasoodaa niille. Vaikutusaika mieluiten yön yli ja sitten imurointi/pesu.

Ruuanlaiton jälkeen painovoimaisessa talossa kannattaa tuulettaa hyvin, n. 5 min. ristiveto (ruuan tuoksut eivät pääse tarttumaan seiniin).

Tosiaan liesituuletin ja lattiakaivot , kutne hajulukotkin kannattaa puhdistaa säänöllisesti.

Jos ap olet varma, että talossanne ei ole mtään ongelmaa, tilaa sinne otsonointi, kun seuraavankerran olette pari päivää poissa. Sen jälkeen säännöllinen tuuletus+muut annetut ohjeet.

Alkuapuna voit kokeilla laittaa etikkaa pienessä kulhossa joka huoneeseen vaikka työpäivän ajaksi ja sitten tuulettaa kaikki huoneet hyvin etikan hajun poistamiseksi.

Vierailija
27/27 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos ap trolli kun ei palaa vastaamaan esitettyihin kysymyksiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan