Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronakaranteenin takia sairasloma, kyllä vai ei?

Vierailija
23.01.2021 |

Lapsi sairastunut ja meidät on määrätty pitkälle karanteenille. Olen etätyöskennellyt, ja nyt sekin tuntuu vaikealta kun olen yksin vastuussa lapsista. Olen todella kahden vaiheilla otanko karanteenisairaslomaa vai teenkö sairashoidon ohella etätöitä. Tuntuu, että teen kaiken puolittain tässä tilanteessa, lapset ja työt. Vaan pitkä poissaolo on työpaikalle tosi vaikea paikka ja minulla odottaa valtava kaaos edessä jos jättäydyn. Karanteenisairaslomaan olen oikeutettu. Mutta, jos jotenkin kuitenkin selviän töiden kin suhteen. Töissä ei sijaisia saa ja kaikki kaatuu.
Mitä ajattelette, miten toimisitte?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vielä on sunnuntai, mutta huominen jo jännittää. Äiti tule viereen, huono olo, äiti nälkä, äiti leiki mun kanssa. Mihin revetä.

Vierailija
42/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös karanteenissa voi työskennellä?

Voi jos on mahdollisuus tehdä etätöitä, ja molemmat osapuolet suostuvat tähän. Silloin kela ei tietenkään maksa karanteenikorvausta myöskään, vaan työnantaja maksaa palkkaa ihan normaalisti. Jos työn teko ei ole mahdollista, esim juuri sairaan lapsen hoidon vuoksi, tai koska ala on sellainen ettei voi tehdä etätyötä, maksaa kela karanteenikorvauksen joko työnantajalle tai suoraan henkilölle itselleen. Korvaus on määrältään sama kuin palkka.

Vierailija
44/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi vielä on sunnuntai, mutta huominen jo jännittää. Äiti tule viereen, huono olo, äiti nälkä, äiti leiki mun kanssa. Mihin revetä.

Mulle olis itsestäänselvä valinta. Oma lapsi menee aina, korostan AINA työni edelle.

Vierailija
45/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi menee aina ykkösenä muttei hän se estä etätöitä.

Vierailija
46/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsellasi on todettu korona? Totta kai keskityt sairaan lapsen hoitamiseen, etkä töiden tekemiseen. Ethän voi tehdä töitä sittenkään, jos/kun itse saat tartunnan lapseltasi. Nyt kannattaisi kipinkapin alkaa tehdä suunnitelmaa sen varalle, jos sairastut itsekin, kun nähtävästi toinen vanhempi ei ole kuvioissa.

Vierailija
47/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin yhtä asiaa: kumpaa harmittelet todennäköisesti enemmän: sitä, että et antanut lapsellesi täyttä huomiotasi hänen sitä tarvitessaan vai sitä, että et pystynyt täysin keskittymään työntekoosi.

Ja kuten joku jo sanoi, on esimiehen ongelma saada sijainen, ei sinun. Ja jos työtä kertyy karanteenisi aikana rästiin, kysyt tarvittaessa esimieheltä aikaa tehdä vanhat työt pois alta ennen uusia töitä. Esimiehen vastuulla kuitenkin on se, että jos et meinaa selvitä töistäsi, hän auttaa sinua priorisoimaan työsi.

Vierailija
48/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta jäät pois töistä.

Vierailija
49/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisuttekö te pois koko 3 viikoksi?

Vierailija
50/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
51/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karanteenissa maksettava tartuntatautipäiväraha maksetaan niiltä osin kuin henkilö ei tee työtä. Jos oikein pykälien mukaan mennään, niin työnantajan pitäisi maksaa palkkaa niiltä osin kuin teet työtä, ja niiltä osin kuin et tee, joko saisit palkkaa ja TA hakee päivärahan taikka et saa palkkaa mutta haet tartuntatautipäivärahaa.

Vierailija
52/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle infektiolääkäri neuvoi että Kelasta saa tuen tai maksetaan työnantajalle ja lähettää karanteeni todistuksen kotiin. Vaan kun sijaista ei saa niin on paha jättäytyä. Työnantaja tsemppasi eikä sieltäkäön sanottu että jää vaan.. Ap

Näin se menee, sinulla on oikeus jäädä hoitamaan lasta palkallisesti. Palkka tulee kelasta joko sinulle tai työnantajalle. Työnantaja ei voi vaatia sinua tekemään etätöitä jos lapsi on niin pieni että vaatii hoitoa. Ei ole sinun ongelma jos ei saada sijaista, se ei edes kuulu sinulle tippaakaan.

Vierailija
53/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäisuttekö te pois koko 3 viikoksi?

Jäisin tottakai, jäisin jopa 13-vuotiaan kanssa. Ei mun tarvii edes miettiä tätä.

Vierailija
54/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jäisin!

Vierailija
55/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä töitä tekisit lasten - joista joku koronassa!! - kanssa? Eiköhän ole maailman pätevin syy jäädä saikulle. Todellakin vaikka kolmeksi viikoksi. Voimia.

Vierailija
56/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
57/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Teet ne työt, mitkä pystyt ja lopetat murehtimisen. Töihin palattuasi sitten muutamat viikot pidempää päivää. Yleensä asiat tuppaavat onnistumaan.

Vierailija
58/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karanteenisaikun saa vain infekriolääkärin toimesta. Eli jos sinutkin on määrätty karanteeniin, niin mitään saikkua ei tarvitse enää hakea. Ja riippuu työnantajasta, niin joissain paikoissa on nämä lapsen karanteenin takia poissaolot sallittuja, vaikka itse ei ole karanteenissa.

Ei riipu työnantajasta. Alle 16-vuotiasta on oikeutettu jäämään hoitamaan kotiin, jos aikuisen mielestä lapsi tarvitsee sitä karanteeni aikana. Jos lapselle määrätty karanteeni, niin vanhempi /työnantaja saa Kelalta palkan suuruisen korvauksen  tuolta ajalta täysmääräisenä. Työnantajasta viis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi