Koronakaranteenin takia sairasloma, kyllä vai ei?
Lapsi sairastunut ja meidät on määrätty pitkälle karanteenille. Olen etätyöskennellyt, ja nyt sekin tuntuu vaikealta kun olen yksin vastuussa lapsista. Olen todella kahden vaiheilla otanko karanteenisairaslomaa vai teenkö sairashoidon ohella etätöitä. Tuntuu, että teen kaiken puolittain tässä tilanteessa, lapset ja työt. Vaan pitkä poissaolo on työpaikalle tosi vaikea paikka ja minulla odottaa valtava kaaos edessä jos jättäydyn. Karanteenisairaslomaan olen oikeutettu. Mutta, jos jotenkin kuitenkin selviän töiden kin suhteen. Töissä ei sijaisia saa ja kaikki kaatuu.
Mitä ajattelette, miten toimisitte?
Kommentit (58)
Mutta 3vk vaan tätä karanteeni eikä töitäkään niin huh sekin.
Jos lapset vaikka voinniktaan ok viikon päästä niin onko minun järkeä olla tekemättä töitä? Vaikka on karanteenisaikku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle infektiolääkäri neuvoi että Kelasta saa tuen tai maksetaan työnantajalle ja lähettää karanteeni todistuksen kotiin. Vaan kun sijaista ei saa niin on paha jättäytyä. Työnantaja tsemppasi eikä sieltäkäön sanottu että jää vaan.. Ap
Mitä tapahtuisi jos vaikka jäisit auton alle ja joutuisit sairaalaan? Tilanne on varmaan joo hankala työnantajalle, mutta sinä et voi sille mitään. Työnantajan tehtävä on ratkaista miten pärjäävät ilman sinua. Varmaan pomosi sitten viime kädessä hoitaa itse sinun työsi... jos sinä kaikesta huolimatta teet töitä karanteenin aikana, niin varmaan saat sitten sekä karanteenikorvauksen että työnantajan maksaman palkan? Jos korvaus on maksettu työnantajalle, teet käytännössä hänelle ilmaiseksi töitä.
Niin, pomollasi varmasti olisi pätevyys suoriutua sinun tehävistäsi. Olisiko hänen mahdollista sijaistaa sinua oman työnsä ohella?
Mitä nuorempia tai sairaampia lapseni olisivat, sitä varmemmin varmaan keskittyisin kotiasioiden hoitoon. Toivottavasti ap et itse sairastu. Muuten sinulle tulee vielä pidempi poissaolo, eli kyllä sinun sijaistuksesi tulisi jollain tavalla saada järjestettyä. Jossain ammateissa se ymmärrettävästi on hankalaa, mutta siltikin.
Miten sinun vuosilomasi hoidetan? Oletko ollut yhteydessä omaan ammattiliittoosi? Kyllä sulla on täysi oikeus sairauslomaan siten ettei sen aikana ole työvelvoitetta.
Kolme lasta ja kiireinen etätyö. Yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle infektiolääkäri neuvoi että Kelasta saa tuen tai maksetaan työnantajalle ja lähettää karanteeni todistuksen kotiin. Vaan kun sijaista ei saa niin on paha jättäytyä. Työnantaja tsemppasi eikä sieltäkäön sanottu että jää vaan.. Ap
Mutta sullahan on oikeus jäädä, niin mikset jää hoitamaan lasta. Voithan oman jaksamisen mukaan yrittää hoitaa töitä etänä osa-aikaisesti samalla. Eiköhän sekin olisi työnantajalle parempi kuin jäädä kokonaan pois. Mutta siis oman jaksamisen mukaan.
Helppoa tämä ei ole, lapset tarvitsee, vaan monta viikkoa heittäytyä vaan tähän.
Miten te toimisitte tällaisessa tilanteessa?
Ei se varmasti helppoa ole, mutta kyllä sitä työtä ehtii taas tehdä kun saat oman pesueesi kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten te toimisitte tällaisessa tilanteessa?
Jäisin ehdottomasti sairaslomalle jos se kerran on mahdollista.
Tartuntatautilain perusteella saat korvauksen kyllä mutta et palkkaa
Eihän se ole sairausloma vaan se on karanteeni. Se ilmoitetaan työnantajalle. Karanteeni ei mielestäni ole sairausloma.
Vierailija kirjoitti:
Tartuntatautilain perusteella saat korvauksen kyllä mutta et palkkaa
Korvaus on sama summa kuin palkka täysimääräisenä. Eli saa palkkaa, eri nimellä vaan.
Eikös karanteenissa voi työskennellä?
Ei nyt makseta työnantajalle kun en ole ilmoittautunyt sairaslomalle vaan jatkanut. Mutta pohdin pystynkö ensi viikon jne kun pe oli jo niin vaikea. Työt ja lapset samassa.