Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viherpeukalot, millaisia tavoitteita teillä on tulevalle kesälle?

Vierailija
22.01.2021 |

Minun päätavoite on tälle kesälle kirsikkatomaatit. Pensaskirsikkatomaatit tarkemmin sanottuna. Tarkoitus olisi saada kukkameri aikaan jo sisäkasvatuksessa.

Onko kenties jotain vinkkejä antaa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs sitten kun koittaa se ulos kouluttamisen aika ja raahaat 270 taimipurkkia päivittäin ulos, sisään, ulos, sisään, ulos, sisään...

:D

Ja vaikka kuinka vannoo, että tänä syksynä en vie loppuja sisälle tekemään loppusatoa valmiiksi niin roudaat niitä painavia satokasveja yöksi sisään ja päiväksi ulos :D

Vierailija
22/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pohjoisen ihmisiä paikalla? Mitkä ovat esikasvatuksen kylvöajankohtanne + käytättekö lämpömattoja tai lisävaloja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvihuoneessa olen kasvattanut tomaatteja viime vuosina, viime vuonna oli 16-17 eri lajiketta, joista jaksoin enää muutamasta ottaa siemenet talteen. Mielenkiinto on siirtynyt monivuotisiin yrtteihin ja perennojen kasvattamiseen siemenestä. Myös ihan perinteinen mansikkamaa on mietteissä.

Vierailija
24/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kasvatetut kirsikkatomaatit on ihania, kuin karkkeja! Itsellä ei ole niille kunnollista paikkaa, pieni rivarin piha, ei kasvihuonetta ja terassi on niin tuulinen, ettei tomaatit onnistu.

Mutta aion laittaa kasvilavoihin lehtikaalta ja kesäkukkia, samettikukkaa (pieniä ja isoja), kehäkukkaa (ostin jo cantaloupe -lajiketta, ihanat vaaleat värit) ja kurkkuyrttiä. Näistä esikasvatan sametikukkia ja osan lehtikaalista, mutta vasta huhtikuussa. Samettikukasta mulla on uutena (mitä en ole aiemmin kasvattanut) isosamettikukkaa vanilla, sekin sellainen vaalea, kermanvalkoinen lajike. Lisäksi aion laittaa lehtipersiljaa ja muita yrttejä. Nämä nyt ainakin.  

Kurkkuyrtti leviää sitten kuin häkä. Juurakon leviämisen voit estää rajaamalla mutta ymmärtääkseni myös siementää.

Vierailija
25/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pohjoisen ihmisiä paikalla? Mitkä ovat esikasvatuksen kylvöajankohtanne + käytättekö lämpömattoja tai lisävaloja?

Mitä olen seurannut niin pohjoisessa kylvetään miltei samaa tahtia etelän kanssa, ja lisävalot pakko olla ennen maaliskuuta tehdyille kylvöille.

Operoin kasvuvyöhyke  nelosella.

Runkotomaattien optimi kylvöaika on maaliskuun puolen välin tienoilla. Lisävaloa paljon, ettei taimet venähdä. Joku oli testannut tuota kylvöaikaa ja esitti että huhtikuun alussa kylvetty on nähtävästi myöhemmässä. Sitä ennen kylvetyt runkotomaatit menevät aika lailla tasatahtiin. Toki jos tammikuussa kylvää ja hyvät valot, niin sato on aikaisempaa.

Kurpitsat ja kurkut kylvän n. huhtikuun 20 päivän tienoilla. Siirtänyt aikaisemmaksi 1.5 päivästä.

Sellerit purjot ja persilja kylvöön maaliskuussa,  jos niitä haluaa kasvattaa ja minä en kasvata purjoa. Selleri ja persilja on helppoja kasveja. Varsiselleriä tarkoitan.

Lämpömattoja on pari  ja hommaamassa lisää. Näihin nykyisiin mahtuu taimet pieninä. Isompi taitaa olla n. 27x 50.

Vierailija
26/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisävalot saa edullisesti työmaavalaisimista, 5-20 euroa.

Kannattaa katsoa, että on kylmää valoa, K 5000 ja ylöspäin. .

Vierailija
27/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen seurannut niin pohjoisessa kylvetään miltei samaa tahtia etelän kanssa, ja lisävalot pakko olla ennen maaliskuuta tehdyille kylvöille.

Operoin kasvuvyöhyke  nelosella.

Runkotomaattien optimi kylvöaika on maaliskuun puolen välin tienoilla. Lisävaloa paljon, ettei taimet venähdä. Joku oli testannut tuota kylvöaikaa ja esitti että huhtikuun alussa kylvetty on nähtävästi myöhemmässä. Sitä ennen kylvetyt runkotomaatit menevät aika lailla tasatahtiin. Toki jos tammikuussa kylvää ja hyvät valot, niin sato on aikaisempaa.

Kurpitsat ja kurkut kylvän n. huhtikuun 20 päivän tienoilla. Siirtänyt aikaisemmaksi 1.5 päivästä.

Sellerit purjot ja persilja kylvöön maaliskuussa,  jos niitä haluaa kasvattaa ja minä en kasvata purjoa. Selleri ja persilja on helppoja kasveja. Varsiselleriä tarkoitan.

Lämpömattoja on pari  ja hommaamassa lisää. Näihin nykyisiin mahtuu taimet pieninä. Isompi taitaa olla n. 27x 50.

Kiitos vinkeistä!

Vierailija
28/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kasvatetut kirsikkatomaatit on ihania, kuin karkkeja! Itsellä ei ole niille kunnollista paikkaa, pieni rivarin piha, ei kasvihuonetta ja terassi on niin tuulinen, ettei tomaatit onnistu.

Mutta aion laittaa kasvilavoihin lehtikaalta ja kesäkukkia, samettikukkaa (pieniä ja isoja), kehäkukkaa (ostin jo cantaloupe -lajiketta, ihanat vaaleat värit) ja kurkkuyrttiä. Näistä esikasvatan sametikukkia ja osan lehtikaalista, mutta vasta huhtikuussa. Samettikukasta mulla on uutena (mitä en ole aiemmin kasvattanut) isosamettikukkaa vanilla, sekin sellainen vaalea, kermanvalkoinen lajike. Lisäksi aion laittaa lehtipersiljaa ja muita yrttejä. Nämä nyt ainakin.  

Kurkkuyrtti leviää sitten kuin häkä. Juurakon leviämisen voit estää rajaamalla mutta ymmärtääkseni myös siementää.

Kurkkuyrtti on yksivuotinen eikä leviää kuin siemenistä.

Vierailija
29/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoite on hoitaa hyvin olemassaolevia istutuksia ja yrittää olla tekemättä uusia kukkapenkkejä.

Vierailija
30/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm... Mihin ilmansuuntaan terassisi on? Minulla on etelään ja tomaatteja tulee ihan isossa ruukussa. Miten tuulista oikein tarkoitat? Majakka merellä? Katkeaako varret vai mitä tapahtuu?

Länteen, taloyhtiö meren rannalla (tai rantaan on noin 200 metriä, mutta edessä ei ole mitään tuulen estettä). Ei tosiaan tarvitse olla majakkasaari että tomaatin taimet katkeaa. Kokemusta on asiasta.

Vierailija
31/33 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen istutin kirsikkatomaattini lopullisiin istutusruukkuihin. N. 20 litran ruukkuihin kuhunkin kolme tainta. 

Kaikki taimet kukkivat jo. Tumbler aloitti kukinnan noin pari viikkoa sitten.

Näillä näkymin ovat sisällä seuraavat vajaan kolme kuukautta. Tällä kertaa en vie ihan ikkunan ääreen koska epäilen että se osaltaan ravistaa noita kukkia irti.

Tavoite ei ollut kukittaa näin aikaisin vaan saada kasvit isoiksi jo alkukesään mennessä ja se on tavoite edelleen.

Tuo ruukun koko on hiukan yläkanttiin, mutta on sitten helppohoitoisempaa kesällä tuon kastelun suhteen

ap

Vierailija
32/33 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskujeni mukaan saan vähintään 1500 kirsikkatomaattia. 

Suunnittelenkin tässä kesän ruokalistaan nämä kirsikkatomaatit perustana. Basilikaa pitää olla paljon. Juustoa, paahdettuja leipäkuutioita nam nam.

Tuskin maltan odottaa.

ap

Vierailija
33/33 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saada kesän aikaan päivittäiset salaattitarpeet pihalta. Myös villiyrtit on meillä kesällä kovassa käytössä ja viime kesän satoa on vielä kuivattuna ja pakastettunakin aika paljon jäljellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme