Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viherpeukalot, millaisia tavoitteita teillä on tulevalle kesälle?

Vierailija
22.01.2021 |

Minun päätavoite on tälle kesälle kirsikkatomaatit. Pensaskirsikkatomaatit tarkemmin sanottuna. Tarkoitus olisi saada kukkameri aikaan jo sisäkasvatuksessa.

Onko kenties jotain vinkkejä antaa?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wauuu!!!👍

Vierailija
2/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin aarin indicapelto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

parin aarin indicapelto

Mikä on indicapelto?

Vierailija
4/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saat kukkimaan sisällä?

Vierailija
5/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chiliä on tulossa jo, tomaatit myöhemmin.

Vierailija
6/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saada sormet puhtaiksi.

Vierailija
7/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvatetut kirsikkatomaatit on ihania, kuin karkkeja! Itsellä ei ole niille kunnollista paikkaa, pieni rivarin piha, ei kasvihuonetta ja terassi on niin tuulinen, ettei tomaatit onnistu.

Mutta aion laittaa kasvilavoihin lehtikaalta ja kesäkukkia, samettikukkaa (pieniä ja isoja), kehäkukkaa (ostin jo cantaloupe -lajiketta, ihanat vaaleat värit) ja kurkkuyrttiä. Näistä esikasvatan sametikukkia ja osan lehtikaalista, mutta vasta huhtikuussa. Samettikukasta mulla on uutena (mitä en ole aiemmin kasvattanut) isosamettikukkaa vanilla, sekin sellainen vaalea, kermanvalkoinen lajike. Lisäksi aion laittaa lehtipersiljaa ja muita yrttejä. Nämä nyt ainakin.  

Vierailija
8/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatintaimien kasvattamisessa tärkeää on ajoitus, riippuen missä päin maata asuu, pohjoisessa ei vielä toukokuussa saa niitä ulos ja sisällä niistä tahtoo tulla ruipeloita. Eli etelässä voi laittaa maaliskuussa itämään, pohjoisessa kannattaa vasta maaliskuun lopussa laittaa. Jos ap aiot saada tanakat taimet, niin muista valo (kasvivalo, jos ei ole valoisaa ja viileää paikkaa taimille) ja lannoitus (sitten kun taimet ovat kasvattaneet kahdet lehtiparit ja olet koulinut ne pariin kertaan aloita varovainen lannoitus). Jotkut hifistelijät käyttää pöytätuuletinta apuna matkimaan tuulta. :DD Voisi olla ihan hyvä, itse en ole kokeillut.

Vierailija
9/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapiha pitää laittaa uusiksi, nyt siellä on pari nuutunutta marjapensasta, sammaloitunut nurmikko ja laho syreeni. Tehdään katettu terassi, istutetaan uusia pensaita, koristeomenapuita ja laitetaan pieni kasvihuone, korjataan aita ja portti. Viime keväänä laitettiin etupiha, sieltä ei puutu kuin portaat parkkipaikalle.

Vierailija
10/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteläikkuna ja lisävaloa paljon.

Olen aiemminkin saanut kukkimaan, mutta nyt olisi tarkoitus saada kasvit isommiksi ennen tätä kukintaa.

Kasvit on jo kasvamassa (5kpl) ja siirrän isompaan ja isompaan ruukkuun.

ap

Vierailija
11/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomaatintaimien kasvattamisessa tärkeää on ajoitus, riippuen missä päin maata asuu, pohjoisessa ei vielä toukokuussa saa niitä ulos ja sisällä niistä tahtoo tulla ruipeloita. Eli etelässä voi laittaa maaliskuussa itämään, pohjoisessa kannattaa vasta maaliskuun lopussa laittaa. Jos ap aiot saada tanakat taimet, niin muista valo (kasvivalo, jos ei ole valoisaa ja viileää paikkaa taimille) ja lannoitus (sitten kun taimet ovat kasvattaneet kahdet lehtiparit ja olet koulinut ne pariin kertaan aloita varovainen lannoitus). Jotkut hifistelijät käyttää pöytätuuletinta apuna matkimaan tuulta. :DD Voisi olla ihan hyvä, itse en ole kokeillut.

Luulen ettei näiden pensaskirsikkatomaattien kanssa ole niin tarkkaa tuo ajoitus kuin runkotomaattien. Aikaisemmin on paremmin, kuin myöhemmin.

Viime vuonna oli aika iso ruukku. Veikkaan että sekin myöhästytti satoa. Ehkä koitan jotain 10 litran (ämpäri) ruukkua jos satoa tulisi aiemmin.

ap

Vierailija
12/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tavoite on tänä vuonna hillitä himoni ja olla laittamatta juuri mitään esikasvatukseen. Olen joka vuosi esimerkiksi myöhentänyt tomaattien kylvöä ja kylvömääriä. Viime keväänä pääsin jo kylvömäärän kanssa balanssiin, mutta tänä keväänä pitäisi vielä vähän myöhästyttää kylvöä. Mutta kun on niin malttamaton ja odottavan aika on pitkä! Ja kun jo tammikuussa laittaa munakoisot ja latva-artisokat ja muut pitkän kasvatuksen vaativat, ja joka kuukausi ihan vähän jotain lisää, ei sitä tajuakaan kuinka pitkä aika tammikuusta on kesäkuuhun, ja siihen, kun kaiken saa viimeinkin ulos, eikä tajua, kuinka matkan varrella ne vähän tilaa vievät kylvökipot moninkertaistuu ihan joka paikan valloittaviksi taimipurkeiksi. Ja entäs sitten kun koittaa se ulos kouluttamisen aika ja raahaat 270 taimipurkkia päivittäin ulos, sisään, ulos, sisään, ulos, sisään...

Vierailija
13/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tavoite on tänä vuonna hillitä himoni ja olla laittamatta juuri mitään esikasvatukseen. Olen joka vuosi esimerkiksi myöhentänyt tomaattien kylvöä ja kylvömääriä. Viime keväänä pääsin jo kylvömäärän kanssa balanssiin, mutta tänä keväänä pitäisi vielä vähän myöhästyttää kylvöä. Mutta kun on niin malttamaton ja odottavan aika on pitkä! Ja kun jo tammikuussa laittaa munakoisot ja latva-artisokat ja muut pitkän kasvatuksen vaativat, ja joka kuukausi ihan vähän jotain lisää, ei sitä tajuakaan kuinka pitkä aika tammikuusta on kesäkuuhun, ja siihen, kun kaiken saa viimeinkin ulos, eikä tajua, kuinka matkan varrella ne vähän tilaa vievät kylvökipot moninkertaistuu ihan joka paikan valloittaviksi taimipurkeiksi. Ja entäs sitten kun koittaa se ulos kouluttamisen aika ja raahaat 270 taimipurkkia päivittäin ulos, sisään, ulos, sisään, ulos, sisään...

Tuo on kyllä niin totta. Varsinkin viime kevät kun oli niin kylmää historiallisen pitkään. Muistaakseni sitten lopulta vaan vein taimeni kasvihuoneeseen, kun ei enää muuta voinut. Taisi olla likempänä kesäkuuta jo.

Nyt ajattelin laittaa kasvamaan korkeintaan 24 runkotomaattia. Ei mitään varataimia, yhtään kappaletta.

ap

Vierailija
14/33 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta laitan siemenet itämään: 8 tomaattilajiketta, 2 eri paprikaa, munakoisoa, chiliä, ananaskirsikkaa (onnistui upeasti viimevuonna).

Ulos tietty porkkanaa, rucolaa, pinaattia, kesäkurpitsaa, sipuleita, avomasn kurkkua, herneitä ja papuja sitten aikanaan

Yrtit kasvaa perennapensaissa jo 3. vuotta. Tietty sitten viiniköynnökset, persikka ja viikuna perus marjapensaiden ja hedelmäpuiden lisäksi

Vierailija
15/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta laitan siemenet itämään: 8 tomaattilajiketta, 2 eri paprikaa, munakoisoa, chiliä, ananaskirsikkaa (onnistui upeasti viimevuonna).

Ulos tietty porkkanaa, rucolaa, pinaattia, kesäkurpitsaa, sipuleita, avomasn kurkkua, herneitä ja papuja sitten aikanaan

Yrtit kasvaa perennapensaissa jo 3. vuotta. Tietty sitten viiniköynnökset, persikka ja viikuna perus marjapensaiden ja hedelmäpuiden lisäksi

En ole ikinä saanut ananaskirsikasta hedelmiä.

Ajattelin että jos joskus vielä kokeilen, niin otan kaupan ananaskirsikoista siemenet ja jo siten onnistuisi.

ap.

Pensaskirsikkatomaatit kasvaa kohisten.  Tumbler F1 kasvattaa ja jo kukkanuppuja. Minulla täyden spektrin kasvivalot ja taitaa olla liikaa. Hommaan kylmää valkoista ( 6500k) ensi kevättä varten. Jos pystyisi tuota kukintaa siirtämään hiukan, että kasvit vahvistuu pidempään ennen kukintaa.

Chilit alkaa olla kaikki tarvittavat kasvuvaiheessa. Seuraavaksi poistan heikoimmat yksilöt ja jätän kahta-yhtä per lajike.

Vierailija
16/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

parin aarin indicapelto

Mikä on indicapelto?

Huumeviljelmä mitä luultavimmin.

Vierailija
17/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipulikukat saa kukkimaan sisällä

-eri

Vierailija
18/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

parin aarin indicapelto

Mikä on indicapelto?

Huumeviljelmä mitä luultavimmin.

En sanoisi sitä huumeeksi vaan päihteeksi tai lääkkeeksi. Voisi itsekkin laittaa parit kasvit kasvamaan kesällä.

Vierailija
19/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kasvatetut kirsikkatomaatit on ihania, kuin karkkeja! Itsellä ei ole niille kunnollista paikkaa, pieni rivarin piha, ei kasvihuonetta ja terassi on niin tuulinen, ettei tomaatit onnistu.

Hmmmm... Mihin ilmansuuntaan terassisi on? Minulla on etelään ja tomaatteja tulee ihan isossa ruukussa. Miten tuulista oikein tarkoitat? Majakka merellä? Katkeaako varret vai mitä tapahtuu?

Vierailija
20/33 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikkatomaattia ainakin ja kukkia. Meillä on asunnon etsiminen käynnissä, joten pitää vähän miettiä mikä on järkevää. Kiinnostavaa nähdä miten kasvit ovat talvehtineet lasitetulla parvekkeella, kun oli ensimmäinen pakkastalvi niin, että meni pakkasen puolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi